πτυχία, αγορά εργασίας, Πρωτογενής τομέας Τα πτυχία που μετράνε στην αγορά εργασίας (Πρωτογενής τομέας)

Τα πτυχία που μετράνε στην αγορά εργασίας (Πρωτογενής τομέας)

Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος την εποχή της οικονομικής κρίσης που διανύουμε αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σπαζοκεφαλιές των υποψηφίων που προετοιμάζονται να συμμετάσχουν στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις.

Η ευμετάβλητη αγορά εργασίας, τα νέα δεδομένα στον επαγγελματικό στίβο και η ανασφάλεια των αυριανών υποψήφιων εργαζομένων για το αν θα τους εξασφαλίσει το τμήμα που θα επιλέξουν επαγγελματικές προοπτικές, απασχολούν ολοένα και περισσότερο τους μαθητές της Γ ' Λυκείου και τις οικογένειες τους. Με τη βοήθεια του Χρήστου Ταουσάνη, επιστημονικού υπευθύνου και συμβούλου σταδιοδρομίας της Employ, το Εθνος Παιδεία επιχειρεί να καταγράψει τις τάσεις της αγοράς εργασίας και τις ανάγκες που θα υπάρχουν τα επόμενα χρόνια. 


Στο αφιέρωμα για τις φετινές Πανελλαδικές εστιάζουμε στις σπουδές, στα επαγγέλματα και στις προοπτικές στον πρωτογενή τομέα. Μέσα στο θολό εργασιακό τοπίο που χαρακτηρίζει την ελληνική πραγματικότητα, ένας κλασικός προβληματισμός που χαρακτηρίζει την ελληνική οικογένεια είναι η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος. Οι παράγοντες πολλοί και απρόβλεπτοι, με αποτέλεσμα γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί να αδυνατούν να διακρίνουν δυνητικές επιλογές που θα καλλιεργήσουν θετικές προσδοκίες για την αυριανή αγορά εργασίας , αναφέρει ο κ. Ταουσάνης. 

Ωστόσο, πολλές φορές ο προβληματισμός αυτός δυσχεραίνει ορισμένα αντικειμενικά δεδομένα που θα μας βοηθήσουν να κάνουμε εξυπνότερες επιλογές. Δεδομένα που συχνά παραβλέπονται και αφορούν στην αυριανή πραγματικότητα των νέων θέσεων εργασίας που ενδεχομένως να δημιουργηθούν στη χώρα μας. 

Το τρίπτυχο πρωτογενής τομέας τουρισμός και ναυτιλία, βασικοί πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, αναλογικά δεν φαίνεται να επηρεάζει όσο θα έπρεπε τις προτιμήσεις των μαθητών παρότι, συγκριτικά με άλλους κλάδους, έχει και αναμένεται να συνεχίσει να προσφέρει καλύτερες προοπτικές στους νέους που θα επιδιώξουν να ενταχθούν δυναμικά στους επιμέρους τομείς τους. 

Αναφορικά με τον πρωτογενή τομέα, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υφίσταται πλήθος τμημάτων που άμεσα ή έμμεσα συνδέονται με εξειδικεύσεις και επαγγέλματα που παρέχουν δυνητική απασχολησιμότητα σε αυτόν.

Σημαντικό στοιχείο είναι πως, σύμφωνα με επίσημες μελέτες του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (2015), ακόμα και μέσα στη δίνη της κρίσης ορισμένες ειδικότητες που σχετίζονται με τον πρωτογενή τομέα εξακολουθούν να βρίσκονται σε καλύτερη θέση απ' ό,τι λοιπές ειδικότητες και επαγγέλματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα, σε σύνολο 4.975 κτηνιάτρων ως άνεργοι καταγράφονται οι 876. Σε σύνολο 2 l .074 γεωπόνων, άνεργοι είναι οι 5.324. Από την άλλη, βέβαια, 1 στους 3 δασολόγους, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, δηλώνει άνεργος. 

Παράλληλα, ένα αξιοπρόσεκτο σημείο είναι πως στους νέους γεωπόνους (έως 3 5 ετών) άνδρες και γυναίκες κατανέμονται ισόποσα (49,72% άνδρες 52,28% γυναίκες) με τις γυναίκες να υπερτερούν ελαφρώς, παρότι στις συνειδήσεις των περισσοτέρων σ γεωπόνος είναι κατεξοχήν ανδρικό επάγγελμα. Αυτό βέβαια ισχύει σε συντριπτικό βαθμό στους μεγαλύτερους ηλικιακό γεωπόνους (άνω των 46) όπου περίπου 7 στους 10 είναι άνδρες. 

Εξειδικεύσεις

Παράλληλα, σημαντικό δεδομένο είναι πως στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τόσο σε πανεπιστημιακό όσο και σε τεχνολογικό επίπεδο έχουμε πλήθος τμημάτων που προσφέρουν επιμέρους εξειδικεύσεις κυρίως από τον χώρο της Γεωπονίας, αλλά φυσικά και τα δύο αξιόλογα τμήματα Κτηνιατρικής που έχουμε στη χώρα μας στην πόλη της Θεσσαλονίκης και της Καρδίτσας.

Οι σχολές που μπορεί να επιλέξει κάποιος υποψήφιος στο μηχανογραφικό και να ασχοληθεί με τη Γεωπονία ή επιμέρους πεδία (π.χ. ιχθυολογία) βρίσκονται σε δύο επιστημονικά πεδία, το 2ο και το 3ο, σε Πανεπιστήμια αλλά και Τ.Ε.Ι. Αξίζει να σημειωθεί πως πλέον είναι κοινές σε αυτά τα δύο πεδία, οπότε ένας μαθητής που ενδιαφέρεται για τον κλάδο μπορεί να δηλώσει ταυτόχρονα τα κατεξοχήν επαγγέλματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (γεωπόνος, κτηνίατρος, ιχθυολόγος, κ.λπ.) που σχετίζονται με τον χώρο από το ίδιο επιστημονικό πεδίο.

Ενδεικτικό, συναφή τμήματα είναι τα Αγροτικής Ανάπτυξης (Ορεστιάδα), Αγροτικής Οικονομίας και Ανάπτυξης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονίας Α.Π.Θ., ενώ στον Βόλο τα τμήματα Γεωπονίας, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος και Γεωπονίας Ιχθυολογίας και Υδάτινου Περιβάλλοντος στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας . Τέλος, τα τμήματα που ανήκουν στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής , Επιστήμης Ζωικής Παραγωγής και Υδατοκαλλιεργειών , Τροφίμων και Διατροφής του Ανθρώπου , Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής , Βιοτεχνολογίας και τμήματα Τεχνολόγων Γεωπόνων των Τ.Ε.Ι. 

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr