Κραυγή αγωνίας φοιτητών του ΠΑΜΑΚ για τις συνθήκες διέλευσης στην Εγνατία οδό

Δυστυχώς η φονική παράσυρση φοιτητή τα ξημερώματα της 8ης Μαρτίου δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας ζούνε καθημερινά σκηνές τρόμου. Τι προτείνουν δήμος Θεσσαλονίκης και Ένωση Πεζών.

Τις δραματικές συνθήκες διέλευσης της Εγνατίας οδού περιέγραψε αντιπροσωπεία φοιτητών του τμήματος μουσικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και από την Ένωση για τα δικαιώματα των πεζών στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη.

Αφορμή στάθηκε η φονική παράσυρση φοιτητή από αυτοκίνητο μπροστά στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας που συνέβη τα ξημερώματα Κυριακής 8 Μαρτίου. Παρών στη συνάντηση ήταν και ο Γιώργος Δημαρέλος, δημοτικός σύμβουλος εντεταλμένος για θέματα κυκλοφορίας. Οι φοιτητές ζήτησαν μέτρα ώστε να σταματήσει εδώ η σειρά τραυματισμών φοιτητών από αυτοκίνητα στην Εγνατία.


Όπως ανέφεραν, συμβάντα με μικροτραυματισμούς γίνονται σχεδόν κάθε εβδομάδα, αλλά και σοβαροί τραυματισμοί, με χαρακτηριστικά την περίπτωση φοιτήτριας πριν από δύο χρόνια που έμεινε παράλυτη, και τον τραυματισμό οδηγού που παρεξέκλινε για να αποφύγει πεζό, και από τη σύγκρουση και τον τραυματισμό του έμεινε «φυτό».

Υπέβαλαν υπόμνημα με το οποίο περιγράφουν σκηνές τρόμου που ζούνε καθημερινά πάνω στη διαγραμμισμένη νησίδα της Εγνατίας οδού που παραδόξως χρησιμοποιείται για προσπεράσεις και κάνουν προτάσεις για ασφαλέστερη διέλευση. Το υπόμνημα έχει υπογραφεί από τον καθόλου ευκαταφρόνητο αριθμό των 1.600 συμφοιτητών τους, καθηγητών, φίλων και συγγενών του παιδιού που σκοτώθηκε.

Η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών υπέβαλε επίσης υπόμνημα με το ίδιο αίτημα αλλά και δύο ακόμη, την διευθέτηση της ροής πεζών στην Γ' Σεπτεμβρίου στο ύψος του ναού Αγίας Φωτεινής και τη διαπλάτυνση του νότιου πεζοδρομίου της Εγνατίας από το Συντριβάνι μέχρι το ΠΑΜΑΚ.

Ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Δημαρέλος πρότεινε ως λύση την επαναρρύθμιση των φαναριών της διασταύρωσης Εγνατίας με Γ' Σεπτεμβρίου έτσι ώστε να προκύπτει και χρόνος διέλευσης πεζών από την 4η πλευρά της διασταύρωσης όπου σήμερα δεν είναι δυνατό, και τη δημιουργία έτσι μιας τέταρτης διάβασης στη διασταύρωση, ή και λίγο πιο κοντά στον νοητό διάδρομο που συνδέει την είσοδο του ΠΑΜΑΚ με τη φοιτητική λέσχη.

Επίσης συζητήθηκε η δημιουργία μη βατής νησίδας στο μέσο της Εγνατίας από την Γ' Σεπτεμβρίου μέχρι την Καυταντζόγλου, με πυκνή φύτευση που να αποκλείει τη διέλευση. Ο δήμαρχος πρότεινε ακόμη και τη μελλοντική δημιουργία δεύτερης διάβασης στο ύψος της στάσης ΣΣΑΣ, αφού πραγματοποιηθεί η επαναρρύθμιση του κόμβου Γ' Σεπτεμβρίου.

Επειδή η υλοποίηση των παραπάνω μέτρων απαιτεί εγκρίσεις από την Περιφέρεια, και διαδικασίες που τοποθετούν την υλοποίησή τους σε αρκετούς μήνες από σήμερα, η Ένωση των πεζών πρότεινε δύο μέτρα άμεσης υλοποίησης:

να τοποθετηθούν άμεσα φορητά στηθαία πάνω στη διαγραμμισμένη νησίδα, που να αποτρέπουν τη διέλευση της Εγνατίας από την Γ' Σεπτεμβρίου μέχρι την Καυταντζόγλου, και

να καταργηθεί προσωρινά η στάση ΟΑΣΘ που είναι μπροστά στη ΣΣΑΣ, στο βόρειο πεζοδρόμιο της Εγνατίας, στάση στην οποία αποβιβάζονται πάρα πολλοί φοιτητές του ΠΑΜΑΚ που έρχονται από ανατολικά, και ΟΛΟΙ διασχίζουν την Εγνατία εκτός διαβάσεων.

Ο δήμαρχος υποσχέθηκε πολύ σύντομη συνάντηση με τον Περιφερειάρχη για να δρομολογηθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται.

Συζητήθηκαν επίσης οι δύο προτάσεις της Ένωσης Πεζών, για την παράκαμψη του μικρού ναού της Αγίας Φωτεινής που βρίσκεται ακριβώς πάνω στη ροή των πεζών στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου και προκαλεί εκτροπή της κυκλοφορίας των πεζών στο οδόστρωμα. Εκεί, με ελαφρά διαμόρφωση δαπέδου, ένα φωτιστικό και σήμανση μπορούν να οδηγούνται οι πεζοί για διέλευση από τη μέσα πλευρά αντί για το οδόστρωμα. Για το μεγάλο θέμα διαπλάτυνσης του νότιου πεζοδρομίου Εγνατίας από την πλατεία Συντριβανίου μέχρι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, που καταλαμβάνεται από δέντρα και παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Σήμερα για τη διέλευση χιλιάδων πεζών κάθε μέρα (φοιτητών, πολλές φορές με αποσκευές, όπως και επισκεπτών της έκθεσης) το διαθέσιμο πλάτος είναι 60 εκατοστά. Από την Ένωση πεζών κρίνεται αναγκαία η δημιουργία πεζοδρομίου πλάτους τουλάχιστον τριών μέτρων σε βάρος του οδοστρώματος.

Η παρούσα κατάσταση με τρεις λωρίδες μηχανοκίνητης κυκλοφορίας στην Εγνατία και ανεξέλεγκτη ταχύτητα αλλά και στάθμευση των αυτοκινήτων, αποτελεί εξευτελιστική αντιμετώπιση για τους ανθρώπους, και και υπακούει στο δόγμα «όλα για το αυτοκίνητο». Η Ένωση για τα Δικαιώματα των Πεζών θα επιθυμούσε να δει έργα περιορισμού του πλάτους του οδοστρώματος, μείωσης της ταχύτητας των αυτοκινήτων και δημιουργίας μεγάλων πεζοδρομίων που θα προσκαλούν τον κόσμο να περπατήσει. Η “ταπείνωση” του μηχανοκίνητου οχήματος και η ανύψωση του ανθρώπου που κινείται με τη μυική του δύναμη αποτελεί πανευρωπαϊκή προτεραιότητα, υποχρέωση (αλλά και δέσμευση) της πολιτείας.

Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Μακεδονίας καλούν τις τοπικές αρχές, το δήμο αλλά κυρίως την Περιφέρεια που έχει στην αρμοδιότητά της την Εγνατία, να πάρουν τολμηρές αποφάσεις και να αλλάξουν τη μορφή αυτού του δρόμου από αιματοβαμμένο βωμό σε πολιτισμένο χώρο συνύπαρξης αυτοκινήτου και πεζών.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr