Καθηγητές ΕΚΠΑ: Σοβαρότατα προβλήματα ενόψει της έναρξης του Χειμερινού Εξαμήνου

Καθηγητές ΕΚΠΑ: Σοβαρότατα προβλήματα ενόψει της έναρξης του Χειμερινού Εξαμήνου

Εθν. και Καπ. Πανεπιστήμιο Αθηνών: Ο Σύλλογος Διδασκόντων της Σχολής Θετικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με ανακοίνωση που εξέδωσε, αναδεικνύει τα σοβαρότατα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η ακαδημαϊκή κοινότητα του Ιδρύματος εν όψει της έναρξης του Χειμερινού Εξαμήνου.

"Πρόσφατα απευθυνθήκαµε στον κ. πρύτανη για µια σειρά ανοικτά ζητήµατα που απαιτείται να αντιµετωπιστούν άµεσα προκειµένου να ξεκινήσει όσο το δυνατόν πιο οµαλά η νέα ακαδηµαϊκή χρονιά. Η αντιµετώπιση όλων των ζητηµάτων που ϑέτουµε εδώ εκκρεµεί και ελπίζουµε να µην παραπεµφθούν στις καλένδες.


1. Τήρηση πρωτοκόλλων υγιεινής

Σοβαρά ζητήµατα οφείλουν να αντιµετωπιστούν άµεσα όσον αφορά τη διεξαγωγή µαθηµάτων µε ϕυσική παρουσία για µαθήµατα µε εγγεγραµµένους έως 50 ϕοιτητές—κυρίως µεταπτυχιακά, αλλά όχι µόνο. Σε πολλά τµήµατα δεν υπάρχουν αρκετές αίθουσες που πληρούν τις ορισµένες από τα πρωτόκολλα υγιεινής προϋποθέσεις. Αν οι ϕοιτητές τοποθετηθούν στις ορισµένες από τα πρωτόκολλα αποστάσεις, τότε σε αρκετές περιπτώσεις δεν χωράνε. Επίσης, πολλά αµφιθέατρα έχουν συστήµατα εξαερισµού/θέρµανσης κλειστού κυκλώµατος µε ανακυκλοφορία, που σηµαίνει ότι είναι a priori ακατάλληλα για χρήση. Φυσικά, αν κλείσει εξαερισµός και ϑέρµανση, τότε οι συνϑήκες διδασκαλίας κατά το ερχόµενο (χειµερινό) εξάµηνο ϑα είναι τραγικές. Καλούµε τους συναδέλφους να µη δεχτούν να κάνουν µάθηµα δια ζώσης εάν παραβιάζονται οι κανονισµοί υγιεινής, αφού άλλωστε η εφαρµογή τους είναι υποχρεωτική. Η µε ηµεροµηνία 24.9.2020 εγκύκλιος του υφυπουργού κ. ∆ιγαλάκη, ερµηνευτική της υπ’ αριθµό 115744/Ζ1/4.9.2020 ΚΥΑ, µοιάζει να αποσυνδέει πλήρως το ϑέµα της δια ζώσης διδασκαλίας από τη δυνατότητα να τηρηθούν τα µέτρα προστασίας, γεγονός παντελώς απαράδεκτο.

  • Την ενημερωτική σελίδα των φοιτητών του ΕΚΠΑ μπορείτε να την δείτε εδώ.

Το ϑέµα του πρωτόκολλου διαχείρισης ενδεχοµένων κρουσµάτων κορωνοϊού σε ϕοιτητές/διδάσκοντες δεν έχει ακόµη αντιµετωπιστεί. Ζητάµε να αναλάβει η Ιατρική Σχολή τη διεξαγωγή τεστ σε όλους τους ϕοιτητές/διδάσκοντες σε περίπτωση εµφάνισης κρούσµατος και να µην επαφίενται οι σχετικοί έλεγχοι στην προσωπική ευϑύνη (και στην τσέπη) αυτών που κινδυνεύουν. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία καραντίνας και οι περιορισµοί που ϑα προκύψουν σε περίπτωση εµφάνισης κρούσµατος οφείλουν να είναι εντελώς σαφείς και σε γνώση όλων.

Ειδικά για τα εργαστηριακά µαθήµατα, που η ϕυσική παρουσία σε αυτά είναι απαραίτητη σε µια Σχολή Θετικών Επιστηµών και όπου υπάρχει µεγάλη ϕυσική εγγύτητα µεταξύ διδασκόντων και διδασκοµένων, ϑα πρέπει να υπάρχει αυξηµένη προστασία για το προσωπικό των εργαστηρίων, ανάλογη µε την παρεχόµενη στο ιατρικό προσωπικό των νοσοκοµείων (µάσκες, ϕόρµες, προσωπίδες κλπ.), αλλά και επαρκής δειγµατοληπτικός έλεγχος µε πολλά διαγνωστικά τεστ στους ϕοιτητές/προσωπικό ώστε τυχόν εµφάνιση κρούσµατος να εντοπίζεται έγκαιρα.

Σοβαρότατα προβλήµατα παραµένουν ανοικτά σε σχέση µε την καθαριότητα και απολύµανση των χώρων. Οι καθαριστές-ιες ϕεύγουν στις 15:00 ενώ πολλά µαθήµατα και εργαστήρια συνεχίζονται µέχρι τις 18:00. Το ΕΚΠΑ οφείλει να δώσει λύση στο πρόβληµα απολύµανσης και καθαριότητας διευρύνοντας τα ωράρια καθαρισµού των χώρων, διαφορετικά οι κίνδυνοι από την πανδηµία είναι περισσότερο από υπαρκτοί.

Φυσικά δεν ξεχνάµε ότι για πάνω από δέκα έτη το ΕΚΠΑ, όπως και όλα τα ΑΕΙ της χώρας, αντιµετωπίζουν συστηµατικό οικονοµικό αποκλεισµό και ασφυξία. ΄Εχουµε υψώσει τη ϕωνή µας επανειληµµένα για την αποψίλωση της Σχολής µας από διδακτικό/ερευνητικό προσωπικό, που η έλλειψή του στις συνθήκες της πανδηµίας λειτουργεί ακόµη πιο διαλυτικά. Αλλά τα προβλήµατα στα οποία αναφερόµαστε εδώ είναι τα άµεσα και όχι το επίσης εξαιρετικά κρίσιµο ϑέµα της πρόσληψης προσωπικού, όπου εκεί το κράτος δεν σέβεται ούτε τους νόµους που έχουν ψηφιστεί (το άρθρο 65 του Ν. 4610/2019 προβλέπει την επαναπροκήρυξη των ϑέσεων αφυπηρετούντων συναδέλφων, αλλά στο ΕΚΠΑ έχουν δοθεί µόνο οι 33 από τις 66 αφυπηρετήσεις του 2019 που έπρεπε υποχρεωτικά να έχουν προκηρυχθεί). ΄Ετσι, δεδοµένων των εκατοντάδων ϕοιτητών ανά έτος, οι προτροπές για σπάσιµο σε πολλά µικρά τµήµατα είναι ανεφάρµοστες όχι µόνο λόγω της έλλειψης κατάλληλων χώρων αλλά, και πολύ περισσότερο, διδακτικού προσωπικού, το οποίο εδώ και δέκα χρόνια µειώνεται συνεχώς.

2. Προµηθεια ∆ιαδραστικής Πλατφόρµας Τηλεκπαίδευσης

∆εδοµένου ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες σχεδόν όλα τα µαθήµατα ϑα γίνονται διαδικτυακά σοβαρότατο πρόβληµα παραµένει η έλλειψη των µέσων για διαδραστική, όχι ασύγχρονη, διαδικασία διδασκαλίας. Το προηγούµενο εξάµηνο αφέθηκε στην πρωτοβουλία των διδασκόντων να ϐρουν τον τρόπο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, µε αποτέλεσµα να µην υπάρξει οµοιόµορφη αντιµετώπιση του προβλήµατος και να παρουσιαστούν πολλές δυσλειτουργίες, αδυναµίες διαχείϱισης µαθηµάτων µε µεγάλο ακροατήριο, διακοπές και χάσιµο διαλέξεων. Είναι γεγονός ότι κάποια µαθήµατα διεκπεραιώθηκαν µε προσχηµατικό τρόπο, πράγµα που πέρασε «στα µαλακά» λόγω της επιβολής της καραντίνας αρκετές ϐδοµάδες µετά την έναρξη του εξαµήνου και της έκτακτης κατάστασης που δηµιουργήθηκε. Αλλά τώρα πλέον, που οφείλουµε να µάθουµε να συνυπάρχουµε µε τον κορωνοϊό, η άναρχη κατάσταση όσον αφορά τη διεξαγωγή των µαθηµάτων ούτε πρέπει ούτε µπορεί να συνεχιστεί χωρίς να υποστεί ϐλάβη η όλη λειτουργία του ∆ηµόσιου Πανεπιστηµίου.

Οσον αφορά το ΕΚΠΑ, αυτό που µέχρι σήµερα προσφέρει εξ ιδίων στους καθηγητές για την εξ αποστάσεως διδασκαλία είναι το σύστηµα «∆ήλος», που αποτελεί χείριστη επιλογή. Οι λόγοι είναι προφανείς στους διδάσκοντες του ΕΚΠΑ, αλλά οϕείλουµε να τους εξηγήσουµε εδώ. Καταρχήν, οι αίθουσες µε δυνατότητες τηλεµετάδοσης µέσω του «∆ήλος» είναι λίγες σε κάθε Τµήµα, γεγονός που αναγκάζει διδάσκοντες να µετακινούνται σε άλλα τµήµατα δηµιουργώντας προβληµατικές καταστάσεις. Αλλά το κυριότερο είναι ότι στις διαλέξεις µέσω του «∆ήλος» ο διδάσκων µιλά και γράφει στον πίνακα µπροστά σε µια άδεια αίθουσα και η διάλεξή του µεταδίδεται µέσω διαδικτύου. Το σύστηµα αυτό είναι ασύγχρονο, δηλαδή δεν δίνεται η δυνατότητα στους διδασκοµένους να παρέµϐουν σε πραγµατικό χρόνο ϑέτοντας τις απορίες τους ή τις παρατηρήσεις τους ούτε µπορούν να ζητήσουν την παραµικρή διευκρίνιση. Αλλά και ο διδάσκων δεν έχει καµία ανάδραση πάνω στη διδασκαλία του : δεν του δίνεται η απολύτως αναγκαία δυνατότητα να ϱωτάει, ώστε αφενός να κάνει το µάθηµα ενδιαφέρον και αφετέρου να αντιλαµϐάνεται τα σηµεία όπου χρειάζεται να επιµείνει. Τυχόν λάθη παραµένουν αδιόρθωτα και οι ϕοιτητές που παρακολουθούν είναι πολύ εύκολο να «κολλήσουν» κάπου χωρίς να δίνεται η δυνατότητα στον διδάσκοντα να τους ϐοηθήσει.

Η έλλειψη διαδραστικότητας ουσιαστικά ακυϱώνει την έννοια της διδασκαλίας καθιστώντας την προσχηµατική. Ακόµα και αν το µάθηµα καταγράφεται και αναρτάται (πράγµα που έχει ϑεωρηϑεί σε προηγούµενες αποφάσεις της Συγκλήτου ότι παραβιάζει τους νόµους περί προσωπικών δεδοµένων), τα προβλήµατα που περιγράψαµε παϱαµένουν στο ακέραιο: το «µάθηµα» χάνει τη ζωντάνια που οφείλει να έχει, αποστεώνεται και µετατρέπεται σε «µη µάθηµα». Στο κάτω κάτω, το διαδίκτυο είναι γεµάτο από διαλέξεις εξαιρετικών επιστηµόνων πάνω σε κάθε υπαρκτό αντικείµενο. Ποιος ο λόγος λοιπόν να προσθέσουµε άλλη µια σειρά τέτοιου τύπου διαλέξεων στις ήδη υπάρχουσες; Συν τοις άλλοις, ϑα µπορούσε ο καθηγητής να εγγράψει εφάπαξ µια σειρά διαλέξεων πάνω στο αντικείµενο διδασκαλίας του και να τις αναµεταδίδει κάθε χρόνο. Ο καθένας αντιλαµβάνεται ότι αυτή η προσέγγιση της διδασκαλίας ουσιαστικά αναιρεί την ίδια την υπόσταση της διδακτικής διαδικασίας. Οι έκτακτες συνθήκες του προηγούµενου εξαµήνου επ΄ ουδενί µπορούν να δικαιολογήσουν τη διαιώνιση του στρεβλού τρόπου διδασκαλίας µέσω του «∆ήλος».

Πολλοί διδάσκοντες, επιχειρώντας να λύσουν τα ζητήµατα που γεννά το προβληµατικό «∆ήλος», έχουν στραφεί σε διάφορα εµπορικά πακέταπλατφόρµες που επιτρέπουν τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση. Και εδώ όµως υπάρχουν σοβαϱότατα προβλήµατα: Οι πλατφόρµες αυτές συχνά «πέφτουν» ή έχουν άλλα προβλήµατα αξιοπιστίας. Οι καλύτερες από αυτές έχουν όριο στον αριθµό των ϕοιτητών που µπορούν να συνδεϑούν ή όριο στη διάρκεια του µαθήµατος. Ακόµη και όταν επαφιόµαστε στη ϕιλανθρωπία του παρόχου της πλατφόρµας για να επιτρέψει µεγαλύτερο ακροατήριο ή µεγαλύτερη διάρκεια της σύνδεσης, και πάλι σε πολλά µαθήµατα ακόµη και ο διευρυµένος αριθµός παρεχόµενων συνδέσεων/διάρκειας της σύνδεσης είναι άκρως ανεπαρκής. Και επίσης µαθαίνουµε ότι οι ϕιλανϑρωπικές διαθέσεις των παρόχων τελευταία στεϱεύουν. 

Εκ µέρους της ∆ιοίκησης του ΕΚΠΑ, στην οποία απευθυνθήκαµε, λάβαµε τη διαβεβαίωση ότι «τρέχει» διαγωνισµός για την προµήθεια συνδροµής σε πλατφόρµα που ϑα µπορεί να διαχειριστεί χρήστες χωρίς χρονικούς ή αριθµητικούς περιοϱισµούς και µας µετέφεραν την εκτίµηση ότι η πλατφόρµα αυτή ϑα είναι διαθέσιµη µέσα στον Οκτώβριο.

Και στο ϑέµα της πλατφόρµας, το Υπουργείο Παιδείας έχει σοβαρότατες ευθύνες, αφού όφειλε να είχε ϕροντίσει για την προµήθεια κατάλληλης πλατφόρµας στα ΑΕΙ εδώ και µήνες. Αυτή τη στιγµή δεν γνωρίζουµε καν αν το υπουργείο έχει διαθέσει τα χρήµατα ώστε το κάθε ΑΕΙ να προµηϑευτεί τα συστήµατα που κρίνει προσφορότερα. ΄Οµως, αυτό το ίδιο Υπουργείο είχε αναλάβει την ευθύνη και για την πλατφόρµα της εξ αποστάσεως διδασκαλίας στη Μ. Εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Γιατί η Ανώτατη Εκπαίδευση να εξαιρείται από την ανάλογη αντιµετώπιση; Μήπως υπάρχουν άλλοι λόγοι γι΄ αυτό; Μεσοπρόθεσµα, η ανάπτυξη ενός εγχώριου συστήµατος για κάλυψη εκπαιδευτικών αναγκών µπορεί να αποτελέσει έναν εφικτό στόχο για µια στοιχειωδώς διορατική πολιτική ηγεσία.

Είναι γεγονός ότι καµία πλατφόρµα δε µποϱεί να αντικαταστήσει το ζωντανό µάθηµα. Αλλά, στις συνθήκες της πανδηµίας η ύπαρξη αποτελεσµατικής πλατφόρµας τηλεκπαίδευσης είναι το αντίστοιχο των αιθουσών και του πίνακα στις κανονικές συνθήκες. ΄Οπως λοιπόν η παροχή αιθουσών και πίνακα αποτελεί υποχρέωση του Πανεπιστηµίου, έτσι και οι κατάλληλες πλατφόρµες σύγχρονης τηλεκπαίδευσης επίσης οφείλουν να είναι παροχή του Πανεπιστηµίου. Η Πολιτεία οφείλει άµεσα να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στα ΑΕΙ της χώρας και η ∆ιοίκηση του ΕΚΠΑ τις δικές της ευθύνες απέναντι στα Τµήµατα.

3. Προµήθεια Εντελώς Απαραίτητου Εποπτικού Υλικού

Ενα άλλο σοβαρότατο πρόβληµα κατά τις τηλεµεταδόσεις είναι το ϑέµα του πίνακα. Θεωρούµε την ύπαρξη πίνακα «εκ των ων ουκ άνευ» για τη διδασκαλία των επιστηµονικών περιοχών που ϑεϱαπεύει η Σχολή Θετικών Επιστηµών. Αν ο διδάσκων επιθυµεί να κάνει «ζωντανό» µάθηµα µε ικανοποιητική προσοµοίωση πίνακα, ακόµη και αν δεχτούµε ότι το ΕΚΠΑ ϑα προµηθευτεί έγκαιϱα τη συνδροµή και ότι η πλατφόρµα που ϑα επιλεγεί ϑα είναι κατάλληλη για διδασκαλία — οι περισσότερες που «ακούγονται» δεν είναι — τότε ϑα είναι υποχρεωµένος να αγοράσει πανάκριβο τάµπλετ και ειδική γραφίδα µε προσωπικά του χρήµατα.

Ζητάµε από τη ∆ιοίκηση του ΕΚΠΑ να πάρει άµεσα µέτρα για την προµήθεια γραφίδων και τάµπλετ καθώς και να διεκδικήσει από το Υπουργείο Παιδείας ό,τι χρειάζεται για αυτή τη δαπάνη. Επιπλέον, απαιτείται η οργάνωση της τεχνικής υποστήριξης των µελών ∆ΕΠ σε όποια προβλήµατα ανακύπτουν στη πορεία κατά την όλη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης.

∆εδοµένου ότι αρκετές γραφίδες και τάµπλετ που κυκλοφορούν στην αγορά είναι ακατάλληλα για τη χρήση που επιθυµούµε, δηλ. να µπορεί κανείς να γεµίσει πολλούς «πίνακες» κατά τη διάρκεια µιας παράδοσης, οποιαδήποτε προµήθεια οφείλει να λάβει υπόψη της τη γνώµη διδασκόντων της ΣΘΕ που ήδη έχουν ξοδέψει χρόνο και χρήµατα για ανάλογη αγορά, αλλιώς ενδέχεται να πετάξει το ΕΚΠΑ λεφτά από το παράθυρο."

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr