Εξεταστική ΟΠΑ: Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τις Εξ Αποστάσεως Εξετάσεις (2020-2021)

Εξεταστική ΟΠΑ: Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τις Εξ Αποστάσεως Εξετάσεις (2020-2021)

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τις Εξ Αποστάσεως Εξετάσεις του Χειμερινού Εξαμήνου (2020-2021) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών:

1. Πότε θα πραγματοποιηθεί η εξεταστική του χειμερινού εξαμήνου;


Η εξεταστική περίοδος αρχίζει 1.2.2021 και ολοκληρώνεται 26.2.2021.

2. Ποιος επιλέγει τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών;

Ο τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών/τριων εναπόκειται, όπως και στις προηγούμενες  εξεταστικές, στην κρίση του διδάσκοντος το μάθημα. Ο διδάσκων είναι αυτός που θα αποφασίσει τον τρόπο με τον οποίο θα αξιολογηθούν και θα εξεταστούν οι φοιτητές/τριες του.

3. Ποιοι είναι οι προβλεπόμενοι τρόποι αξιολόγησης;

H αξιολόγηση των φοιτητών μπορεί να γίνεται με έναν ή και περισσότερους από τους εξής τρόπους:

Α. γραπτές εργασίες,

Β. φροντιστηριακές ή εργαστηριακές ασκήσεις

Γ. προόδους

Δ. γραπτές ή προφορικές εξετάσεις εξ αποστάσεως.

4. Πώς δηλώνουν οι φοιτητές/τριες συμμετοχή στις εξετάσεις;

Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις, αρκεί η δήλωση μαθημάτων που έχει γίνει στην e-grammateia.

5. Πόσο διαρκούν οι γραπτές εξετάσεις; Οι εξετάσεις που θα γίνουν με εξ αποστάσεως θα έχουν μέγιστη διάρκεια τα 100 λεπτά, για όλους τους φοιτητές. Κατά κανόνα όμως θα είναι πολύ πιο σύντομες.

6. Πώς θα διεξαχθούν οι γραπτές εξετάσεις εξ αποστάσεως;

Η γραπτή εξ αποστάσεως εξέταση γίνεται με τη χρήση της πλατφόρμας eClass (ή Moodle), κατά την κρίση του διδάσκοντος. Παράλληλα, θα χρησιμοποιείται και το Microsoft Teams, ως σύστημα λήψης εικόνας και ήχου, αφενός για την ταυτοποίηση του εξεταζόμενου, αφετέρου για την επιτήρησή του στη διάρκεια της εξέτασης.

Οι φοιτητές/τριες που εξετάζονται με τη διαδικασία αυτή κατανέμονται από τον διδάσκοντα σε εικονικές αίθουσες, ενώ παράλληλα ορίζεται και ο επόπτης κάθε μιας από τις αίθουσες αυτές. Ο μέγιστος αριθμός εξεταζομένων ανά εικονική αίθουσα καθορίζεται από τον ίδιο τον διδάσκοντα, βάσει παραμέτρων όπως, ο αριθμός των φοιτητών του, η διαθεσιμότητα των εποπτών και το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων.

7. Υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες ερωτήσεων που πρέπει να τεθούν στην εξ αποστάσεως γραπτή εξέταση;

Όχι.

Ο διδάσκων επιλέγει μια ή περισσότερες από τις εξής δυνατότητες ερωτήσεων:

Α. Πολλαπλής επιλογής,

Β. Συμπλήρωσης κενών.

Γ. Αντιστοίχισης.

Δ. Αναγνώριση σωστού/λάθους.

Ε. Ελεύθερο κείμενο.

ΣΤ. Ανέβασμα φωτογραφημένου / σαρωμένου γραπτού.

8. Πρέπει να λαμβάνεται εικόνα και ήχος από τους φοιτητές/τριες που εξετάζονται γραπτώς εξ αποστάσεως;

Ναι.

Η λήψη εικόνας και ήχου, από την έναρξη της διαδικασίας, έως την υποβολή του γραπτού του είναι αναγκαία για δύο λόγους:

Α. Για να ταυτοποιηθεί ο εξεταζόμενος, επιδεικνύοντας την φοιτητική ταυτότητά του.

Β. Για να διαφυλαχθεί το αδιάβλητο, δια της επιτήρησης των εξεταζομένων. Η εικόνα είναι αναγκαία, προκειμένου να βεβαιώνεται ότι ο εξεταζόμενος βρίσκεται απομονωμένος, χωρίς την παρουσία τρίτων προσώπων, ενώ ο ήχος βοηθά στον να βεβαιώνεται ότι ο εξεταζόμενος δεν δέχεται βοήθεια από πρόσωπο εκτός του πλάνου λήψης της εικόνας.

Για το λόγο αυτό, η συμμετοχή των φοιτητών στις εξ αποστάσεως εξετάσεις είναι δυνατή μόνον εφόσον διαθέτουν:

Α. προσωπικό υπολογιστή,

Β. σύνδεση στο διαδίκτυο,

Γ. κάμερα,

Δ. μικρόφωνο.

Ε. ηχεία,

Τα στοιχεία γ-δ-ε πρέπει να είναι εγκατεστημένα και λειτουργικά.

9. Θα υπάρξει δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος για τη διεξαγωγή γραπτών εξ αποστάσεως εξετάσεων; 

Ναι.

Τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν την ημερομηνία της εξέτασης, οι διδάσκοντες θα ανεβάσουν δοκιμαστικά θέματα εξετάσεων στην εφαρμογή και θα ενημερώσουν σχετικά τους φοιτητές, προκειμένου αυτοί να εξασκηθούν και να εξοικειωθούν με τη λειτουργία της πλατφόρμας.

10. Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων εξ αποστάσεως είναι αναγκαία η παρουσία του διδάσκοντος;

Ναι.

Ο διδάσκων πρέπει να είναι ηλεκτρονικά διαθέσιμος κατά τη διάρκεια της εξέτασης, προκειμένου να παρέχει διευκρινίσεις σε απορίες και ερωτήματα των εξεταζομένων, καθώς και να επικοινωνεί με τους επόπτες.

11. Θα υπάρχει τεχνική υποστήριξη για τη λειτουργία του συστήματος;

Ναι.

Καθ’όλη τη διάρκεια της εξεταστικής περιόδου θα υπάρξει ειδική ομάδα τεχνικής υποστήριξης, η οποία θα αναλάβει την υποστήριξη διδασκόντων και εποπτών σε θέματα που σχετίζονται με τη λειτουργία των χρησιμοποιούμενων μέσων.

12. Πώς θα διεξαχθούν οι προφορικές εξετάσεις εξ αποστάσεως;

Οι προφορικές εξ αποστάσεως εξετάσεις πραγματοποιούνται με τη χρήση οποιασδήποτε πλατφόρμας

χρησιμοποιήθηκε για την εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Ουσιαστικά χρησιμοποιείται η κάμερα, το μικρόφωνο και το πρόγραμμα που χρησιμοποιήθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα.

Οι φοιτητές/τριες που εξετάζονται με τη διαδικασία αυτή κατανέμονται από τον διδάσκοντα σε εικονικές ομάδες με μέγιστο αριθμό συμμετεχόντων σε κάθε ομάδα τους τρεις (3) φοιτητές. Η διάρκεια της εξέτασης κάθε ομάδας εναπόκειται στην κρίση του διδάσκοντος.

Οι φοιτητές που πρόκειται να εξεταστούν με τη διαδικασία αυτή ενημερώνονται από τον διδάσκοντα για την ημερομηνία και ώρα της εξέτασης.

13. Πώς ταυτοποιούνται οι φοιτητές.

Στις γραπτές εξ αποστάσεως εξετάσεις, οι φοιτητές εισέρχονται στην πλατφόρμα χρησιμοποιώντας τα ατομικά αναγνωριστικά και συνθηματικά που τους έχουν δοθεί από το ΟΠΑ για σύνδεση στο σύστημα εξέτασης. Με τον ίδιο τρόπο συνδέονται και στην πλατφόρμα Microsoft Teams, στην οποία πρέπει να παραμείνουν συνδεδεμένοι σε όλη τη διάρκεια της εξέτασης. Σημειώνεται ειδικά ότι θα πρέπει να παραμείνουν συνδεδεμένοι μέχρι να ταυτοποιηθούν, ακόμη κι αν έχουν ολοκληρώσει την εξέτασή τους.

Τόσο στη γραπτή, όσο και στην προφορική εξ αποστάσεως εξέταση, η ταυτοποίηση του εξεταζομένου γίνεται δια της επίδειξης σε κάμερα της φοιτητικής ταυτότητάς του στον επόπτη ή τον διδάσκοντα. Πρόκειται για τη ίδια διαδικασία που ακολουθείται και στις εξετάσεις με φυσική παρουσία, με τη διαφορά ότι η επίδειξη της ταυτότητας γίνεται ηλεκτρονικά, μέσω της κάμερας.

Για λόγους εξασφάλισης του αδιαβλήτου, η ταυτοποίηση αυτή δεν μπορεί να γίνεται με τη χρήση άλλων δημοσίων εγγράφων (δελτίο ταυτότητας, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης), αλλά μόνο με τη φοιτητική ταυτότητα. Φοιτητές/τριες που έχουν απωλέσει την ταυτότητά τους αυτή, ενημερώνουν το Τμήμα κατά την υποβολή της αίτησης συμμετοχής στην εξεταστική. Φοιτητές/τριες που δεν έχουν παραλάβει ακόμη τη φοιτητική τους ταυτότητα, μπορούν να χρησιμοποιούν αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο σε συνδυασμό με πρόσφατο πιστοποιητικό σπουδών.

14. Η εικόνα και ο ήχος αυτός καταγράφονται ή αποθηκεύονται σε αρχείο; Όχι.

Η τηλεπιτήρηση, καθώς και η τηλεξέταση περιορίζονται στη λήψη εικόνας και ήχου σε πραγματικό χρόνο. Δεν θα υπάρξει καταγραφή ή αποθήκευση των δεδομένων αυτών, αφού αυτό συνιστά μη αναγκαία επέμβαση στην ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα των εξεταζομένων.

Σημειώνεται ότι ο διδάσκων ή ο επόπτης μπορεί να ζητήσει οι κάμερες των εξεταζόμενων να παραμένουν ανοιχτές σε όλη τη διάρκεια της εξέτασης.

15. Καταγράφεται η διεύθυνση IP των εξεταζομένων; Ναι.

Για την περαιτέρω ταυτοποίηση του εξεταζόμενου ως προς τη σύνδεση του υπολογιστή που χρησιμοποιεί, ο διδάσκων ή ο επόπτης μπορεί να ζητήσει από τον φοιτητή να διαμοιράσει την οθόνη του και να επισκεφθεί τον ιστότοπο https://www.myip.com/ για να διασταυρωθεί η διεύθυνση IP του υπολογιστή εξέτασης του φοιτητή με αυτή που εμφανίζεται στο σύστημα εξέτασης.

Οι εξεταζόμενοι ενημερώνονται εξαρχής ότι η διεύθυνση IP του υπολογιστή τους καταγράφεται από το ίδιο το σύστημα εξέτασης και δύναται να χρησιμοποιηθεί για τη διασφάλιση του αδιαβλήτου της διαδικασίας.

16. Ποια είναι τα κύρια καθήκοντα των εποπτών;

Οι επόπτες αναλαμβάνουν την επιτήρηση των εικονικών αιθουσών γραπτής εξέτασης, κατά τρόπο παρεμφερή με αυτόν που ασκούν τα καθήκοντά τους σε φυσική αίθουσα.

Παρακολουθούν τη δραστηριότητα των εξεταζομένων, έχοντας πρόσβαση σε εικόνα και ήχο από το χώρο στον οποίο αυτοί βρίσκονται, ενώ μπορούν να επικοινωνούν μαζί τους για οποιοδήποτε ζήτημα υποπίπτει στην αντίληψή τους.

Σε περίπτωση όπου ο εξεταζόμενος δεν ανταποκρίνεται σε εύλογο χρονικό διάστημα ή ανταποκρίνεται πλημμελώς σε αίτημα ή παρατήρηση του επόπτη, ενημερώνεται άμεσα ο διδάσκων.

Τα στοιχεία που συλλέγουν οι επόπτες κατά τη διάρκεια της εξέτασης συγκεντρώνονται από τον συντονιστή επόπτη και αποστέλλονται στον διδάσκοντα με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

17. Τι μπορεί να κάνει ο διδάσκων αν αντιληφθεί πρακτικές ή προβλήματα που θέτουν σε κίνδυνο το αδιάβλητο 

Ο διδάσκων κάθε μαθήματος, στην περίπτωση στην οποία διαπιστώσει ή ενημερωθεί από τους αρμόδιους επόπτες, ότι παρατηρούνται συμπεριφορές ή δυσλειτουργίες που θέτουν σε κίνδυνο το αδιάβλητο της διαδικασίας, έχει τη δυνατότητα να καλέσει εξεταζόμενους σε πρόσθετη ή/και συμπληρωματική προφορική εξέταση.

18. Η διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης παραβιάζει τη νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων; 

Όχι.

Σύμφωνα με την ΥΑ 59181/Ζ1/19.05.2020, το ΟΠΑ, δια της Συγκλήτου, πρέπει να διαμορφώσει μια διαδικασία η οποία αφενός να διασφαλίζει το αδιάβλητο, αφετέρου να βρίσκεται σε συμμόρφωση με

τις υποχρεώσεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων και του Ν.4624/2019.

Εκ των πραγμάτων, το αδιάβλητο και η προστασία των προσωπικών δεδομένων βρίσκονται σε σχέση έντασης. Η διαφύλαξη του αδιάβλητου απαιτεί την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων των φοιτητών/τριων, ενώ αντίθετα η προστασία των προσωπικών δεδομένων τους δυσχεραίνει τη διαφύλαξη του αδιαβλήτου.

Στο πλαίσιο αυτό, η Σύγκλητος του ΟΠΑ έχει υιοθετήσει μια προσέγγιση και πρακτική η οποία συνίσταται στη λήψη μόνο των μέτρων εκείνων που είναι απολύτως αναγκαία, συναφή και πρόσφορα για την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας.

Οι φοιτητές υποχρεούνται να συνδέονται με κάμερα την ώρα της εξέτασης, διότι αλλιώς δεν είναι δυνατόν να ταυτοποιηθούν ή να επιτηρηθεί η δραστηριότητά τους, όμως δεν γίνεται καμία καταγραφή

του υλικού αυτού. Οποιαδήποτε παράτυπη συμπεριφορά διαπιστωθεί από τον διδάσκοντα ή τον επιτηρητή καταγράφεται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που θα καταγραφόταν και σε εξέταση με φυσική παρουσία.

Παράλληλα, το ΟΠΑ θα λάβει όλα τα αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα προκειμένου να διασφαλίσει τη συμμόρφωσή του με τις υποχρεώσεις που θέτει ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων.

19. Η διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης δημιουργήθηκε για να χρησιμοποιείται σε όλες τις εξεταστικές περιόδους; 

Όχι.

Η διαδικασία αυτή θεσμοθετήθηκε κατ’ εξαίρεση και αποκλειστικά για όσες εξεταστικές περιόδους γίνονται σε καθεστώς ειδικών περιορισμών λόγω έξαρσης του COVID-19.

Η παρούσα, είναι μια διαδικασία απαιτητική και έκτακτη, η οποία όμως πρέπει να εφαρμοστεί. Το ΟΠΑ έχει την υποχρέωση απέναντι στους φοιτητές του, να εκπληρώσει την εκπαιδευτική αποστολή του με τον καλύτερο και πλέον ασφαλή τρόπο.

Στο πλαίσιο αυτό, θα χρειαστεί η συνεργασία και συστράτευση σύσσωμης της ακαδημαϊκής κοινότητας του ΟΠΑ προς τον σκοπό της επιτυχούς διεξαγωγής της εξεταστικής αυτής περιόδου.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr