Συγχωνεύσεις, Πανεπιστημίων,  ΤΕΙ Εθνικός Διάλογος: Συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ...

Συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ...

Τολμηρό ανασχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και αναδιάταξη του λυκείου αναδεικνύει ως προτεραιότητες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης ο Αντώνης Λιάκος, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας στο ΕΚΠΑ, που ανέλαβε τη θέση του προέδρου της 36μελούς επιτροπής διαλόγου για την παιδεία. Χθες, ολοκληρώθηκε η προθεσμία που ο κ. Λιάκος έδωσε με επιστολή του, την οποία παρουσιάζει η «Καθημερινή», στα 35 μέλη της επιτροπής, για να στείλουν μια σύντομη καταγραφή των προτεραιοτήτων που προκρίνουν για τις μεταρρυθμίσεις, καθώς και τους τομείς που θα ήθελαν να δραστηριοποιηθούν.

Ο κ. Λιάκος ουσιαστικά θεωρεί τη μεταρρύθμιση των Πανεπιστημίων/ΤΕΙ απαραίτητη για τη βιωσιμότητά τους, ενώ δεν διστάζει να μιλήσει για συμφέροντα. Η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής σε Ολομέλεια θα γίνει την επόμενη εβδομάδα, κατά την οποία θα ανακοινωθούν οι υποεπιτροπές στις οποίες θα κατανεμηθούν τα 35 μέλη της επιτροπής.


Ειδικότερα, ο κ. Λιάκος στην επιστολή του αναφέρει ότι «χρειάζονται βαθιές και σωστικές παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αλλά εκείνη που είναι νεκρή είναι το λύκειο». Ο κ. Λιάκος κρίνει ότι «η σχεδόν ολοκληρωτική εξάρτηση των μαθητών από θεσμούς παραπαιδείας για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μετατρέψει αυτή τη βαθμίδα σε διάδρομο για τις εξετάσεις για το πανεπιστήμιο». «Η απελευθέρωση του λυκείου από τον ζυγό των εξετάσεων είναι το πρώτο καθήκον. Εχουμε χρέος να επιστρέψουμε στ’ αγόρια και στα κορίτσια την κλεμμένη εφηβεία τους», προτείνει.

Αλλά η απροθυμία του (ή, μήπως, αμηχανία;) του κ. Λιάκου να περιγράψει πλαίσιο προτάσεων για αλλαγές σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση περιορίζεται όταν ο κ. Λιάκος περνάει στο προνομιακό του πεδίο, την τριτοβάθμια, και υπεισέρχεται σε σοβαρά ζητήματα που ταλανίζουν τα Πανεπιστήμια/ΤΕΙ. Ιδού τι λέει στους 35: «Η ανώτατη εκπαίδευση θέλει επίσης τολμηρό ανασχεδιασμό πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων. Το πρόβλημα των μετεγγραφών, που βαραίνει οικονομικά τις οικογένειες, που ερημώνει τα περιφερειακά και επιβαρύνει παραλύοντας από το πλήθος τα κεντρικά πανεπιστήμια, αποκαλύπτει κακό σχεδιασμό και προβληματική χωροθέτηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Πρόκειται για μεγάλο πρόβλημα που αφορά το μέλλον και τη βιωσιμότητα της ανώτατης εκπαίδευσης. Χρειάζεται στρατηγική ανασχεδιασμού του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, με συναίνεση και συζήτηση ασφαλώς, χωρίς παραχωρήσεις σε επί μέρους συμφέροντα αλλά και χωρίς το άγχος ότι πρόκειται για πρόφαση απολύσεων και περικοπών. Επίσης, καμιά μεταρρύθμιση δεν μίλησε έως τώρα για τον πυρήνα της διδασκαλίας, για το σεμινάριο και την κατάργηση των αμφιθεάτρων, για τη δυνατότητα των φοιτητών να χτίζουν ελεύθερα το πρόγραμμά τους, για τον συνδυασμό επιστημονικών πεδίων στα πτυχία». Οι προτάσεις Λιάκου θυμίζουν εκείνες που ακούστηκαν για πρώτη φορά επί υπουργίας Γιώργου Α. Παπανδρέου για «χτίσιμο» πτυχίου και εφαρμόζονται σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Η πρώτη συνάντηση της επιτροπής διαλόγου σε Ολομέλεια θα γίνει τη Δευτέρα 28/12. Θα ακολουθήσουν άλλες δύο έως τον Απρίλιο. Ο διάλογος θα οργανωθεί από υποεπιτροπές πάνω σε συγκεκριμένα θέματα. Παράλληλα θα λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα, στην οποία πολίτες και φορείς θα ανεβάζουν τις προτάσεις τους. Παράλληλα, έως τα μέσα Μαρτίου θα οργανωθούν δημόσιες συζητήσεις σε εβδομαδιαία βάση. Εως το τέλος Μαρτίου θα έχει γίνει το πρώτο σχέδιο της έκθεσης της επιτροπής διαλόγου, το οποίο θα τεθεί σε συζήτηση στην οποία θα πάρει μέρος και η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Το τελευταίο δεκαήμερο του Απριλίου θα συνταχθεί η έκθεση για τις προτεραιότητες των αλλαγών, η οποία θα παραδοθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και στην ηγεσία του υπ. Παιδείας.

Αν θέλετε να μείνετε ενημερωμένοι για το παρόν θέμα ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr

 


https://www.foititikanea.gr