Το Υπουργείο Παιδείας παρουσίασε το Νομοσχέδιο για τη σύσταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης
Νομοσχέδιο ΑΕΙ: Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τους δύο βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που θα τεθεί από απόψε σε δημόσια διαβούλευση δεκαπέντε ημερών mκαι κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τον Ιανουάριο.
Οι δύο βασικοί άξονες το νομοσχεδίου είναι η Ίδρυση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), με ενισχυμένες αρμοδιότητες, σε αντικατάσταση της περιορισμένης και προϋπάρχουσας Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) και η Απελευθέρωση της έρευνας και δημιουργία ευέλικτου και ευπροσάρμοστου πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας (ΕΛΚΕ).
Η Υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, δήλωσε νωρίτερα στη Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε σήμερα το μεσημέρι, ότι "υπάρχει και ένας τρίτος άξονας με κάποιες λυτές ρυθμίσεις όπως την αναστολή έναρξης λειτουργίας των νέων πανεπιστημιακών τμημάτων που ήταν να λειτουργήσουν από το 2020 και μετά. Θα υπάρχουν και άλλες διατάξεις τις οποίες θα δείτε στην διαβούλευση για διάφορα ζητήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και όχι μόνο".
Το Υπουργείο Παιδείας για την παρουσίαση νομοσχεδίου για τη σύσταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης:
"Η χώρα γυρίζει σελίδα και στην Παιδεία. Με γνώμονα τη διαφάνεια και την αντικειμενικότητα, την αξιοκρατία με κριτήρια ποιότητας, την αποκέντρωση εξουσιών, και την ανάγκη για διαμόρφωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας μετά από συνεκτικό στρατηγικό σχεδιασμό, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως, καθώς και ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Διγαλάκης, παρουσία του Γενικού Γραμματέα κ. Απόστολου Δημητρόπουλου, παρουσίασαν το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, με τους εξής βασικούς άξονες:
Α . Ίδρυση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), με ενισχυμένες αρμοδιότητες, σε αντικατάσταση της περιορισμένης και προϋπάρχουσας Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ).
Β. Απελευθέρωση της έρευνας και δημιουργία ευέλικτου και ευπροσάρμοστου πλαισίου λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών Έρευνας (ΕΛΚΕ).
Α. Ιδρυση ΕΘΑΑΕ
Ιδρύεται η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), με ενισχυμένες αρμοδιότητες, σε αντικατάσταση της περιορισμένης και προϋπάρχουσας ΑΔΙΠ, με κύριο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση:
- Νέα δομή
Η νέα δομή της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης με αυξημένες εγγυήσεις ανεξαρτησίας θα αποτελείται από:
(α) τον Πρόεδρο
Ο Πρόεδρος θα ορίζεται με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ύστερα από εισήγηση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.
(β) το Ανώτατο Συμβούλιο
Το Ανώτατο Συμβούλιο θα αποτελεί επιτελικό όργανο για τις μείζονες αποφάσεις αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, του στρατηγικού σχεδιασμού και της χρηματοδότησης των ΑΕΙ. Θα συμμετέχουν Καθηγητές α’ βαθμίδας από την Ελλάδα ή το εξωτερικό. Τα Μέλη του θα επιλέγονται από τριμελές Συμβούλιο Επιλογής, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο και δύο Καθηγητές α’ βαθμίδας, μετά από δημόσια προκήρυξη.
(γ) το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης
Το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης θα αποτελεί εκτελεστικό όργανο που αξιολογεί και πιστοποιεί τα ΑΕΙ και τα προγράμματα σπουδών. Θα συμμετέχουν εξειδικευμένοι Καθηγητές α’ βαθμίδας ανά γνωστικό αντικείμενο καθώς και εκπρόσωποι φοιτητών και κοινωνικών εταίρων. Τα Μέλη του θα επιλέγονται από τριμελές Συμβούλιο Επιλογής, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο και δύο Καθηγητές α’ βαθμίδας, ανά γνωστικό αντικείμενο, μετά από δημόσια προκήρυξη.
(δ) τον Γενικό Διευθυντή, ο οποίος επίσης θα επιλέγεται από τριμελές Συμβούλιο Επιλογής, αποτελούμενο από Μέλη του Ανώτατου Συμβουλίου, μετά από δημόσια προκήρυξη.
- Ενίσχυση αρμοδιοτήτων
Οι αρμοδιότητες της ΕΘΑΑΕ ενισχύονται στα τρία ακόλουθα πεδία:
α) στρατηγικό σχεδιασμό
β) χρηματοδότηση
γ) αξιολόγηση
Συγκεκριμένα, το Ανώτατο Συμβούλιο της ΕΘΑΑΕ θα εισηγείται στον Υπουργό:
Και το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης:
Καινοτομίες και βήματα μπροστά:
Β. Απελευθέρωση των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ)
Απελευθερώνουμε την έρευνα, σταματάμε την απώλεια ερευνητικών πόρων. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, επιδιώκεται η αποφυγή των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του υφιστάμενου πλαισίου και επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ευελιξία στη λειτουργία των ΕΛΚΕ αυξάνοντας ταυτόχρονα τη λογοδοσία και τη διαφάνεια.
Ενδεικτικά προβλέπεται:
Το Σχέδιο νόμου για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: παρουσίαση και επεξήγηση της φιλοσοφίας του
https://www.foititikanea.gr