Πανελλήνιες 2019: Απαντήσεις, Λύσεις θεμάτων Βιολογία Γενικής Παιδείας

Πανελλήνιες 2019: Απαντήσεις, Λύσεις θεμάτων Βιολογία Γενικής Παιδείας (ΓΕΛ)

Τα «Φοιτητικά Νέα» το μέσο ενημέρωσης που θα χρειάζεσαι «ως φοιτητής» σε καθημερινή βάση μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελληνίων 2019 για την εισαγωγή σου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σου παρουσιάζουν τις λύσεις-απαντήσεις των θεμάτων του μαθήματος Βιολογία Γενικής Παιδείας ΓΕΛ από τον ΟΕΦΕ.

Τα θέματα μπορείτε να τα δείτε εδώ και τον σχολιασμό των θεμάτων εδώ.


Αν θέλεις να ενημερωθείς πρώτος για τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών 2019 ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ.

Οι λύσεις των θεμάτων του μαθήματος Βιολογία Γενικής Παιδείας ΓΕΛ από τον ΟΕΦΕ έχει ως εξής:

Απαντήσεις Βιολογία Γενικής Παιδείας

Θέματα Βιολογία Γενικής Παιδείας

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΤΡΙΤΗ 18 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5) 

Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5  και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη  λέξη ή  στη φράση η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.

Α1 . Η ισταμίνη προκαλεί:

α. μείωση της διαπερατότητας των αγγείων

β. σύσπαση των λείων μυϊκών ινών

γ. αναστολή της εκκριτικής δραστηριότητας των βλεννογόνων αδένων

δ. κανένα από τα παραπάνω.

Α2 . Τα βακτήρια δεν διαθέτουν:

α. πλασμίδια

β. ριβοσώματα

γ. μεμβρανώδη οργανίδια

δ. κυτταρικό τοίχωμα. 

Α3 . Τα νιτροποιητικά βακτήρια μετατρέπουν:

α. το ατμοσφαιρικό άζωτο σε νιτρικά ιόντα

β. το ατμοσφαιρικό άζωτο σε αμμωνία γ. τα νιτρικά ιόντα σε  μοριακό άζωτο δ. την αμμωνία σε νιτρικά ιόντα.

Α4 . Με τον όρο ποικιλότητα εννοούμε: 

α. τα διαφορετικά είδη οργανισμών που υπάρχουν σ’ ένα οικοσύστημα

β. τους οργανισμούς των οικοσυστημάτων που δεν φωτοσυνθέτουν

γ. τους οργανισμούς ενός οικοσυστήματος που ανήκουν στο ίδιο είδος

δ.  τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των βιοτικών και αβιοτικών παραγόντων ενός οικοσυστήματος .

Α5 . Τα μονοτρήματα είναι θηλαστικά που:

α. είναι πρόγονοι των καγκουρώ

β. διαθέτουν πλακούντα

γ. γεννούν αυγά

δ. γεννούν μικρά. 

ΘΕΜΑ Β

Β1. Να μεταφέρετε στο τετράδιό σας τη σωστή αντιστοιχία καθενός όρου της Στήλης I  με  ένα μόνο όρο της Στήλης II (περισσεύει ένας όρος στη στήλη  IΙ): 

 

Στήλη Ι

 

Στήλη ΙΙ

α.

Λιπαρά οξέα

1.

Ανταγωνίζονται τους παθογόνους μικροοργανισμούς και εμποδίζουν την εγκατάστασή τους στην

επιφάνεια του δέρματος

β.

Ιντερφερόνες

2.

Προκαλούν τοπικό οίδημα

γ.

Μη παθογόνοι

μικροοργανισμοί

3.

Παγίδευση και απομάκρυνση των μικροοργανισμών

δ.

Βλεφαριδοφόρο επιθήλιο

4.

Πλέγμα πρωτεϊνικής σύστασης

ε.

Βλεννογόνος στομάχου

5.

Διασπά το κυτταρικό τοίχωμα των

βακτηρίων

στ.

Κεράτινη στιβάδα

6.

Καταστρέφει τα περισσότερα μικρόβια που εισέρχονται με την

τροφή

ζ.

Λυσοζύμη

7.

Φραγμός στην είσοδο του μικροβίου

η.

Ινώδες

8.

Παράγονται από κύτταρα

προσβεβλημένα από ιό

 

 

9.

Δυσμενές χημικό περιβάλλον για τα μικρόβια.

 

Β2. Σύμφωνα με τη σύγχρονη σύνθεση για την εξέλιξη, να αναφέρετε τους παράγοντες που διαμορφώνουν την εξελικτική πορεία. 

Β3. Να περιγράψετε τις  τέσσερις βασικές παρατηρήσεις στις  οποίες βασίζεται η θεωρία της φυσικής επιλογής.

Β4. Ο παρακάτω πίνακας απεικονίζει παθογόνα πρωτόζωα,  τον  τρόπο μετάδοσης και την παθογόνο δράση τους / ασθένεια. Να μεταφέρετε τον πίνακα στο τετράδιό σας και να συμπληρώσετε τα κενά. 

Παθογόνα πρωτόζωα

Τρόπος μετάδοσης

Παθογόνος δράση /

ασθένεια

Πλασμώδιο

 

 

 

Μύγα τσε-τσε

 

 

 

Προσβάλλει πνεύμονες, ήπαρ, σπλήνα και

προκαλεί αποβολές στις εγκύους

 

ΘΕΜΑ Γ

Η Εικόνα 1 αναπαριστά ένα υδάτινο οικοσύστημα που  περιλαμβάνει ένα  ποτάμι το οποίο καταλήγει σε λίμνη. Γύρω από το οικοσύστημα αυτό υπάρχουν καλλιεργούμενοι αγροί στους οποίους χρησιμοποιούνται λιπάσματα κ αι μη βιοδιασπώμενα εντομοκτόνα (π.χ. DDT). Επιπλέον, στη λίμνη καταλήγουν τα αστικά λύματα μιας παρακείμενης πόλης χωρίς προηγούμενη επεξεργασία.

Ένα πρωί, οι κάτοικοι της πόλης παρατήρησαν μεγάλο αριθμό νεκρών ψαριών στην επιφάνεια της λίμνης. 

Εικόνα 1 

Γ1. Ποιο φαινόμενο σχετίζεται με τη μαζική θανάτωση των ψαριών; 

Περιγράψτε τα στάδια που οδήγησαν στη θανάτωση των ψαριών. 

Γ2.   Τοξικολογική εξέταση στους ιστούς πουλιών που  τρέφονται με  τα  ψάρια   της λίμνης, υπέδειξε συγκέντρωση DDT ίση με 103mg/kg.

Με δεδομένο ότι η τροφική αλυσίδα της  λίμνης  περιλαμβάνει φυτοπλαγκτόν, ζωοπλαγκτόν, ψάρια και πο υλιά, η συγκέντρωση του DDT στους ιστούς των υπόλοιπων οργανισμών της τροφικής αλυσίδας  αναμένετε να είναι υψηλότερη, χαμηλότερη ή ί ση;

Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. 

Γ3. Μετά τη μαζική θανάτωση των  ψαριών οι  αγρότες  της  περιοχής  αποφάσισαν να εφαρμόσουν δύο οικολογικούς τρόπους εμπλουτισμού του εδάφους με άζωτο. Να αναφέρετε τους δύο  αυτούς τρόπους και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. 

ΘΕΜΑ Δ

Δ1. Στο Σχήμα 1 παρουσιάζεται η συγκέντρωση αντισωμάτων στον οργανισμό  του Δομήνικου (καμπύλη Α) και της Γαλάτειας (καμπύλη Β). Και  στους δύο  η ανοσία έναντι του αντιγόνου προκλήθηκε με τεχνητό τρόπο.

Ποιος τύπος ανοσίας αντιστοιχεί στην καμπύλη Α και  ποιος στην καμπύλη Β; 

Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. 

Σχήμα 1 

Δ2. Μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα,  ο  Δομήνικος  και  η  Γαλάτεια μολύνονται από το ίδιο αντιγόνο  του  ερωτήματος Δ1.  Επιλέξτε ποια από  τις δύο ακόλουθες καμπύλες (I και II του Σχήματος 2 ) αντιστοιχεί στην ανοσολογική απόκριση του καθενός. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. 

Σχήμα 2 

Δ3. Νεαρό άτομο είχε σεξουαλική επαφή  χωρίς  προφυλάξεις.  Μετά  από  2 ημέρες μεταβαίνει στο νοσοκομείο για έλεγχο μόλυνσης από τον ιό HIV. Μπορεί η διάγνωση της νόσου να βασιστεί στην ανίχνευση αντισωμάτων έναντι του ιού; Αιτιολογήστε την απάντησή σας. 

ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους) 

  1. Στο εξώφυλλο του τετραδίου να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω- πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά στοιχεία μαθητή. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα.  Να  μην αντιγράψετε τα  θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.
  2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση . Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
  3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με  μπλε ή  μόνο  με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει. Μολύβι επιτρέπεται, μόνο αν το ζητάει η εκφώνηση, και μόνο για πίνακες, διαγράμματα κλπ.
  4. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
  5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
  6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10. 00 π.μ. 

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

Δείτε εδώ τα θέματα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr