Ενα διαφορετικό Success Story μετά την «αποτυχία» στις Πανελλαδικές

Ενα διαφορετικό Success Story μετά την «αποτυχία» στις Πανελλαδικές

Πριν 5-6 χρόνια ήρθε στο δημόσιο ΙΕΚ Πειραιά, ένας πατέρας με τον γιό του που τον θεωρούσε «αποτυχημένο». Ανίκανο τον ανέβαζε, άχρηστο τον κατέβαζε (!), μου είπε δε ότι με το ζόρι τελείωσε το λύκειο. Το μόνο που του άρεσε ήταν να μαγειρεύει.

του Γιώργου Διαμαντόπουλου*


Κάθε χρόνο πολύ μεγάλος θόρυβος γίνεται για τις Πανελλήνιες, την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων, τις βάσεις, τα Success Stories των επιτυχόντων νέων φοιτητών κλπ. Ένα μήνα πριν και ένα μήνα μετά όλα τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα στο μεγάλο αυτό γεγονός, το οποίο κακά τα ψέματα καθορίζει και τις εκάστοτε «μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία». Ήδη σήμερα ανακοινώθηκε στον τύπο η νέα μεταρρύθμιση που φυσικά αφορά πάλι τον τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια.  Φεύγουν οι «Πανελλαδικές» έρχονται οι  «Κεντρικά Οργανωμένες Εξετάσεις»! Ως γνωστόν πάντα οι πολιτικές ηγεσίες, εναρμονισμένες με την υπάρχουσα «κουλτούρα», του να θέλουν όλοι (μαθητές, γονείς κλπ συγγενείς τους) να μπουν (!) στο πανεπιστήμιο, μεταρρυθμίζουν, απορρυθμίζοντας  θα έλεγα εγώ, τα εκπαιδευτικά συστήματα ερήμην της εκπαιδευτικής κοινότητας. Για όλους αυτούς ένα παιδί που θα μπει στο Πανεπιστήμιο στην ιατρική ή στο μαθηματικό είναι ο «πετυχημένος», σε αντίθεση με εκείνο που επέλεξε να γίνει ψυκτικός, αρτοποιός ή μάγειρας, που θεωρείται ο «αποτυχημένος», επειδή στο ελληνικό «εξεταστικοεκπαιδευτικό» μας σύστημα  πετυχημένος είναι όποιος εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο!  

Σήμερα εγώ θα σας καταθέσω ένα διαφορετικό Success Story. Πριν 5-6 χρόνια ήρθε στο δημόσιο  ΙΕΚ Πειραιά, του οποίου έχω την τιμή και την ευθύνη της διεύθυνσης, ένας πατέρας με τον γιό του που τον θεωρούσε «αποτυχημένο». Ανίκανο τον ανέβαζε, άχρηστο τον κατέβαζε (!), μου είπε δε ότι με το ζόρι τελείωσε το λύκειο. Το μόνο που του άρεσε ήταν να μαγειρεύει.  Παρατήρησα τον πατέρα ότι δεν είχε το δικαίωμα να χαρακτηρίζει έτσι το παιδί του, κάτι για το οποίο ευθύνονται και πολλοί συνάδελφοί μου εκπαιδευτικοί που απαξιώνουν μαθητές που δεν είναι καλοί στα μαθήματα που τους διδάσκουν. Δυστυχώς το σημερινό σχολείο δεν καταφέρνει να φέρει στην επιφάνεια όλες τις σε λανθάνουσα κατάσταση δυνατότητες του μαθητή, να τις καλλιεργήσει και να τις αξιοποιήσει. Αυτό λοιπόν το νέο παλληκάρι των 18 χρονών, που όλοι ακόμη και οι γονείς του τον χαρακτήριζαν «αποτυχημένο», τον πήρα από το χέρι, του είπα ότι αυτός έχει μια δεξιότητα που εγώ ως μαθηματικός δεν έχω αφού δεν μπορώ να φτιάξω ούτε αυγό σφιχτό, τον ενθάρρυνα, του ανύψωσα το ηθικό και την αυτοεκτίμηση με αποτέλεσμα να εξελιχθεί σε ένα από τους καλύτερους καταρτιζόμενους της σχολής, συμμετείχε δε και σε πρόγραμμα Erasmus, παρακολουθώντας από μεσογειακή μέχρι μοριακή κουζίνα στην Ιταλία με πολλαπλά οφέλη, αφού άνοιξαν  νέοι ορίζοντες, σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και κατάλαβε ότι είναι ικανός να σταθεί σε αυτό το Ευρωπαϊκό περιβάλλον εργασίας. Πρόσφατα τον αντάμωσα όταν με επισκέφτηκε στο γραφείο μου και πέφτοντας στην αγκαλιά μου, μου ανήγγειλε ότι είναι απόλυτα ευχαριστημένος που εργάζεται ως chef σε ένα μεγάλο πολυτελές ξενοδοχείο στο Λονδίνο με πολύ καλό μισθό, ενώ έδειξε την ευγνωμοσύνη του προς το πρόσωπό μου που τον στήριξα και πίστεψα στις δυνατότητές του.  Τι ποιο όμορφο για ένα εκπαιδευτικό να εισπράττει αυτόν τον «κοινωνικό» μισθό! Αξία ανεκτίμητη!

Θα μπορούσα να αναφέρω κι άλλα πολλά παραδείγματα τέτοια, μιας και από το ΙΕΚ Πειραιά αποφοίτησαν πάνω από 8.000 σημερινοί επαγγελματίες, ενώ συνεχίζουν συνειδητά να το επιλέγουν και να το εμπιστεύονται οι περισσότεροι νέοι που επιθυμούν να γίνουν γνωστικά αυτάρκεις και επαγγελματικά επαρκείς, προκειμένου να επιβληθούν στο σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον της σημερινής ραγδαία μεταβαλλόμενης αγοράς εργασίας.  Αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΙΕΚ εκτός από την αρχική επαγγελματική κατάρτιση που παρέχει στους νέους βοηθώντας τους να μπούνε στο κόσμο της εργασίας, παρέχει και επιπλέον κατάρτιση για όσους επιθυμούν να επαναπροσδιορίσουν το εργασιακό τους καθεστώς (υποαπασχολούμενους, άνεργους κλπ) δίνοντάς τους εκτός από τεκμηριωμένα γνωστικά εφόδια πάνω στο αντικείμενο εργασίας τους και πιστοποίηση επιπέδου 5.

Ειδικότερα σήμερα με δεδομένο ότι η ανεργία στη πατρίδα μας, ειδικότερα των νέων, βρίσκεται σε υψηλότατα ποσοστά, η Επαγγελματική Κατάρτιση διασυνδεδεμένη με την αγορά εργασίας, θεωρώ ότι είναι η απάντηση στην νεανική ανεργία.

Φυσικά όπως είπαμε δυστυχώς η ελληνική κοινωνία  δεν δίνει την σημασία που αρμόζει στην κατάρτιση και εν γένει στην διά βίου μάθηση, ενώ και οι επιχειρηματίες στην χώρα μας, όπου κυριαρχούν οι πολύ μικρές, οικογενειακές, επιχειρήσεις, με περιθώρια πρόσληψης νέου προσωπικού, εξέλιξης του αλλά και κάλυψης του κόστους, δεν συμμετέχουν στο κόστος της. Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει στη Γερμανία και τις άλλες χώρες της βόρειο-κεντρικής Ευρώπης, όπου η αποδοχή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι μεγάλη. Σήμερα η Ελλάδα παράγει περισσότερο πανεπιστημιακό δυναμικό με προσόντα, το οποίο θα μεταναστεύει (brain drain) για να εξασφαλίσει, τουλάχιστον τα προς το ζην. Αντίθετα έχουμε έλλειψη σε καταρτισμένους επαγγελματίες σε αρκετούς τομείς της οικονομίας και περισσότερο στον τουρισμό που είναι και η βαριά μας βιομηχανία.

Από το 2013 και μετά φαίνεται ότι επιτέλους το υπουργείο Παιδείας  άρχισε να το λαμβάνει σοβαρά υπόψη τα παραπάνω. Η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε την αρχή με τις νέες ειδικότητες στα ΙΕΚ, με υποχρεωτική πρακτική, με το Ν. 4186/2013 που περιείχε θεσμικές αλλαγές (περιφερειακές διευθύνσεις  που τελικά δεν υλοποιήθηκαν), στη συνέχεια, με τη σημερινή κυβέρνηση, τα ΙΕΚ πέρασαν από σαράντα κύματα αφού πρόπερσι ξεκίνησε η εκπαιδευτική χρονιά 25 Νοεμβρίου (!), πέρσι οι διευθυντές κάνανε 5 μήνες να τοποθετηθούν, ενώ και φέτος οι υποδιευθυντές ήρθαν λίγο πριν το Πάσχα(!). Από την άλλη οι καταρτιζόμενοι μέχρι σήμερα είναι εντελώς αβοήθητοι από το υπουργείο αφού πέρα από την έλλειψη οδηγών σπουδών δεν είχαν φέτος ούτε καν την δυνατότητα μειωμένου εισιτηρίου για πρώτη φορά στα χρονικά. Έστω κι αν χρειάστηκαν δυο χρόνια ταλαιπωρίας για τα ΙΕΚ μέχρι να καταλάβουν στο υπουργείο, τελευταία νομίσαμε ότι σαν κάτι να άλλαξε, σαν να κατάλαβαν τα προϊστάμενα κλιμάκια του υπουργείου την σημασία της Επαγγελματικής Κατάρτισης και της δια Βίου Μάθησης και πραγματικά γίνανε κάποια πράγματα που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια, όπως για παράδειγμα έγιναν σε κάποιες ειδικότητες οι οδηγοί σπουδών, δημιουργήθηκαν οι τράπεζες θεμάτων και όλα αυτά αποκλειστικά από εκπαιδευτές και διευθυντές των ΙΕΚ πατριωτικά και εντελώς αμισθί, για το καλό των καταρτιζομένων και του θεσμού. Φυσικά δεν έπαιρνε άλλη καθυστέρηση το θέμα των οδηγών και της τράπεζας θεμάτων αφού δεν θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν οι απόφοιτοι από την μεταρρύθμιση του 2013. Ανάγκα και θεοί πείθονται!  Επίσης έγιναν κάποιες ημερίδες όπου παρουσιάστηκαν τα συστήματα ΕΕΚ άλλων ευρωπαϊκών χωρών και ειδικότερα το δυικό σύστημα της Γερμανίας, ενώ παντού βοήθησαν οι διευθυντές-στελέχη των ΔΙΕΚ μεταφέροντας την εμπειρία των καλών πρακτικών σε όλα τα θέματα που αφορούν την ΕΕΚ από την πρακτική άσκηση, την μαθητεία μέχρι τις ευρωπαϊκές καλές πρακτικές από την όσμωση που έχει αποκτηθεί από τα προγράμματα κινητικότητας (Erasmus, LDV κά).  Και εκεί που λέγαμε «δόξα τω θεώ» η ηγεσία του υπουργείου μας έφερε πάλι στο «βόηθα Παναγιά»! Προχθές την Παρασκευή στις δυόμιση το μεσημέρι πληροφορηθήκαμε από την ιστοσελίδα της ΓΓΔΒΜΝΓ (βλέπε τον σύνδεσμο:    http://www.gsae.edu.gr/el/toppress/1418-enarksi-ilektronikon-aitiseon-sta-dimosia-institouta-epaggelmatikis-katartisis-d-iek-eksaminou-2017v  ) ότι στα ΙΕΚ ότι ξεκινάνε οι ηλεκτρονικές αιτήσεις για τις εγγραφές των υποψηφίων καταρτιζομένων με το ηλεκτρονικό σύστημα να ανοίγει τη Παρασκευή 25/08/2017 και ώρα 14:00 και θα κλείσει τη Παρασκευή 01/09/2017 και ώρα 10.00. Πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια ιστορίας του θεσμού των ΙΕΚ οι αιτήσεις θα γίνουν εντός του Αυγούστου, ενώ πάντα γίνονταν εντός του Σεπτεμβρίου. Είδες που βγαίνεις ψεύτης αείμνηστε Ουμπέρτο Έκο, που υποστήριζες ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις! Μέχρι την Παρασκευή το μεσημέρι το προσωπικό όλων των ΔΙΕΚ της χώρας ενημέρωνε το κοινό που ενδιαφερόταν να φοιτήσει στα ΔΙΕΚ ότι όλες οι διαδικασίες αρχικής εγγραφής πραγματοποιούνται εντός του Σεπτεμβρίου από την 1η έως και τις 30. Σημειωτέον ότι διαδικασίες περιλαμβάνουν: την ηλεκτρονική αίτηση για επιλογή, την έκδοση αποτελεσμάτων αρχικής εγγραφής, την αποδοχή εκ μέρους των επιτυχόντων και την οριστικοποίηση της εγγραφής τους στην ειδικότητα που πέτυχαν ή την εγγραφή τους στο ΙΕΚ με δικαίωμα βελτίωσης σε ειδικότητα υψηλότερης προτίμησής τους, στη συνέχεια έκδοση νέων αποτελεσμάτων με νέους επιτυχόντες που θα εγγραφούν στα ΔΙΕΚ αποδεχόμενοι την ειδικότητα που πέρασαν και τέλος αν υπάρχουν ακόμη κενά καλύπτονται από τους επιλαχόντες. Άλλωστε το «Άρθρο 9 − Έτος και εξάμηνα κατάρτισης, παράγραφος 1» του Κανονισμού Λειτουργίας των ΙΕΚ μεταξύ άλλων αναφέρει: «… Για το χειμερινό εξάμηνο οι εγγραφές, οι ανανεώσεις εγγραφών και οι κατατάξεις στους ανωτέρω φορείς πραγματοποιούνται από την 1η Σεπτεμβρίου έως την 30η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους, ενώ οι εγγραφές για τις ειδικότητες που πραγματοποιούνται το εαρινό εξάμηνο πραγματοποιούνται από την 15η Ιανουαρίου έως και την παραμονή έναρξης του εαρινού εξάμηνου εκάστου έτους (άρθρο 47, παρ. 8 του ν. 4264/2014 (Α’ 118))».

Ειλικρινά δεν μπορούμε να καταλάβουμε τέτοια, τουλάχιστον θα την χαρακτηρίζαμε, απονενοημένη ενέργεια καθαρά κατά των ΔΙΕΚ και του θεσμού της ΕΕΚ γενικότερα που θα έπρεπε να στηρίξει το υπουργείο. Το ποιος ωφελείται είναι προφανές: Φυσικά πρωτίστως τα ιδιωτικά ΙΕΚ. Βέβαια δεν είναι και η μοναδική εχθρική ενέργεια κατά των δημοσίων ΙΕΚ. Μήπως είδατε καμιά δημοσίευση σε εφημερίδα τουλάχιστον κυριακάτικη; Μήπως είδατε καμιά αφίσα; Μήπως είδατε καμιά διαφήμιση στην τηλεόραση ή έστω στο ραδιόφωνο. Ενώ για τα ΕΠΑΛ να κάτι διαφημίσεις και αφίσες! Ο δεύτερος που ωφελείται! Δηλαδή αξιότιμοι κύριοι υπουργέ, υφυπουργέ, διευθυντές και σύμβουλοι του υπουργείου έχετε την εντύπωση ότι ένας ενήλικας που έχει τελειώσει την δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα ξαναγυρίσει στο ΕΠΑΛ! Τόσο πολύ σας ενδιαφέρει η ΕΕΚ!

Ελπίζουμε ότι, έστω και την τελευταία στιγμή, θα καταλάβουν το εγκληματικό τους λάθος οι αρμόδιοι του υπουργείου Παιδείας και θα θεραπεύσουν, δίνοντας παράταση μέχρι τουλάχιστον την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου, αυτή την μεγάλη αδικία κατά της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που τόσο πολύ την χρειάζεται η χώρα μας προκειμένου να βγει από την κρίση.

Τέλος καλώ τους νέους μας να εμπιστευτούν τα δημόσια ΙΕΚ της πατρίδας μας, γιατί πιστεύω ότι είναι η σημερινή απάντηση στην ανεργία.  

Γιώργος Διαμαντόπουλος

Μαθηματικός Med

Διευθυντής ΔΙΕΚ Πειραιά και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης – ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr