Η ΠΟΣΔΕΠ για τη διαδικασία «Πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ

Η ΠΟΣΔΕΠ για τη διαδικασία «Πανεπιστημιοποίησης» των ΤΕΙ

Αποσπασματικές, χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια είναι οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας σχετικά με την περίφημη «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ).

Η ΠΟΣΔΕΠ μάλιστα αναφέρει ότι τέτοιες ανακοινώσεις που γίνονται χωρίς καμία συζήτηση με τους εμπλεκόμενους φορείς οδηγούν στο συμπέρασμα ότι «ο υπουργός Παιδείας, ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση συνολικά ενδιαφέρονται μάλλον για μια λαϊκίστικη, ψηφοθηρική και όχι ουσιαστική διαδικασία».


Η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ είναι ένα σοβαρό θέμα που αφορά στην ανώτατη εκπαίδευση τονίζουν οι καθηγητές. «Φοβόμαστε ότι εξελίσσεται μια ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες που δεν εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Οι καθηγητές ΑΕΙ προτείνουν την συγκρότηση ειδικής επιτροπής με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη που θα συζητάει στο μέλλον αντίστοιχα θέματα και την συμμετοχή της Αρχής για την αξιολόγηση των ανωτάτων Ιδρυμάτων (ΑΔΙΠ), σε βάρος της οποίας και ο υπουργός Παιδείας έκανε πρόσφατα μια σκληρή επίθεση από το βήμα της Βουλής.

«Θεωρούμε εντελώς άστοχη την αντίδραση του υπουργού» δηλώνει επ αυτού η ΠΟΣΔΕΠ. 

Αναλυτικά όλη η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ έχει ως εξής:

Η ΠΟΣΔΕΠ έχει διατυπώσει πολλές φορές τη διαχρονική της θέση υπέρ του ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με τη στενή συνεργασία και συμπληρωματική λειτουργία Πανεπιστημίων, ΤΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων.

Τον τελευταίο καιρό (με αφετηρία την εξ’ αίφνης εξαγγελία του Πρωθυπουργού το Μάιο του 2017), παρατηρείται μια σειρά ανακοινώσεων του Υπουργού Παιδείας για «Πανεπιστημιοποιήσεις» των ΤΕΙ ή συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων με ΤΕΙ. Αν και διακηρύσσεται από την κυβέρνηση ότι οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται σε μια πολιτική ενοποίησης του χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, καθώς:

1. Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε στα πλαίσια του «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία» που διεξήχθη μόλις πριν ένα χρόνο. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο θα έπρεπε να είχε αναλυθεί συντεταγμένα. Και αφού δεν έγινε στο πλαίσιο του «Εθνικού Διαλόγου» (μάλλον μια διαδικασία κενή περιεχομένου εκ του αποτελέσματος) θα έπρεπε να είχε γίνει αργότερα και πάντως να είχε προηγηθεί κάθε σχετικής δράσης.

2. Οι σχετικές ενέργειες που ανακοινώνονται μέχρι σήμερα είναι αποσπασματικές, χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια, οδηγώντας μας στο συμπέρασμα ότι ο Υπουργός Παιδείας, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση συνολικά ενδιαφέρονται μάλλον για μια λαϊκίστικη, ψηφοθηρική και όχι ουσιαστική διαδικασία. Συγκεκριμένα, υπάρχουν στα ΤΕΙ γνωστικά αντικείμενα που είναι εξ’ ορισμού πανεπιστημιακού επιπέδου και θεραπεύονται από αντίστοιχα τμήματα, πολλά εκ των οποίων είναι υψηλοτάτου επιπέδου αντίστοιχου των πανεπιστημίων. Υπάρχουν όμως και γνωστικά αντικείμενα τα οποία εξ’ ορισμού δεν είναι πανεπιστημιακού επιπέδου ή τμήματα τα οποία υπολείπονται σε ποιότητα από το να ονομαστούν πανεπιστημιακά «εν μιά νυχτί». Όλα αυτά θα μπορούσαν να είχαν αξιολογηθεί από μια επιτροπή που θα είχε συσταθεί για το σκοπό αυτό, η οποία θα είχε μια πολύπλευρη σύνθεση αποτελούμενη από Καθηγητές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ενώ θα συμμετείχε και το Υπουργείο Παιδείας με στελέχη του καθώς και η ΑΔΙΠ. Κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν έγινε για τη συγκρότηση του «Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής» (στο οποίο εντάσσονται άκριτα και γνωστικά αντικείμενα που δεν έχουν πανεπιστημιακό χαρακτήρα), αλλά δε γίνεται ούτε για τις επόμενες περιπτώσεις που ανακοινώνονται αποσπασματικά.

3. Ο μετασχηματισμός των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων τα οποία τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σε πολύ ψηλά επίπεδα ποιότητας και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να αναβαθμιστούν. Εδώ και χρόνια όμως (που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναβάθμισης των ΤΕΙ) τείνει να δημιουργηθεί ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία , το οποίο δεν αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, ωσάν να μην υπάρχει ως πρόβλημα.

Συμπερασματικά, η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ είναι ένα σοβαρό θέμα που αφορά στην ανώτατη εκπαίδευση. Φοβόμαστε ότι εξελίσσεται μια ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες που δεν εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια. Θεωρούμε ότι για οποιαδήποτε συζήτηση και προσπάθεια από εδώ και πέρα για συγχώνευση ΤΕΙ με Πανεπιστήμια ή απ’ ευθείας μετεξέλιξης ΤΕΙ σε Πανεπιστήμιο, θα πρέπει να ικανοποιούνται οι προϋποθέσεις που αναφέραμε παραπάνω, ώστε η όλη διαδικασία να καταλήξει πραγματικά σε θετικό αποτέλεσμα.

Καλούμε τον Υπουργό Παιδείας να τηρήσει τις υποσχέσεις του και να ανοίξει έναν ευρύτατο διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς έτσι ώστε η απαραίτητη αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας, η οποία επιχειρείται μονομερώς, να είναι ορθολογική και να διασφαλίζει τον αναπτυξιακό ρόλο του Ενιαίου Χώρου της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για την Πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr

 


https://www.foititikanea.gr