Υπουργός Παιδείας: 8 στους 10 φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν και έχουν κοπιάσει

Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, σε συνέντευξη του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, δήλωσε τα εξής:

Το πόρισμα του Αντώνη Λιάκου αναφέρεται σε προσθήκη ενός συντελεστή… ανταποδοτικότητας στις Πανελλήνιες. Πώς από τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ για ελεύθερη πρόσβαση, οι προτάσεις τελικά περιορίστηκαν σε έναν ακόμα συντελεστή; Μήπως τελικά αποδείχθηκε ουτοπική η ελεύθερη πρόσβαση; Αν όχι με ποιες κινήσεις θα προετοιμάσετε το «έδαφος» για μία τόσο δραστική αλλαγή;

Η βασική πρόβλεψη της πρότασης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της επιτροπής Λιάκου είναι η εφαρμογή συντελεστή βαρύτητας ανά επιλογή και πλήθος επίλογων του υποψηφίου. Με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά θα επιβραβεύεται με διαφοροποιημένο ποσοστό η σειρά επιλογής (1η, 2η, 3η, έως και 10η επιλογή) και το πλήθος των 10 πρώτων επίλογων των υποψηφίων.

Η ίδια η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το προτεινόμενο σύστημα προϋποθέτει σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία του Λυκείου αλλά και αναδιαρθρώσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το σκεπτικό της πρότασης που πρέπει όμως να μας απασχολήσει όλους είναι το εξής:

Αναμφισβήτητα η καθιέρωση πανελλαδικών εξετάσεων για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, βοήθησε στη μετάβαση προς τη μαζική εκπαίδευση ενώ η κεντρικότητα και η λειτουργικότητα του θεσμού επέτρεψαν την μακροβιότητα του, και του χάρισαν την υπόληψη ενός από τους πλέον αδιάβλητους θεσμούς της ελληνικής κοινωνίας. Ωστόσο πέρα από το βαρύ οικονομικό και ψυχολογικό κόστος για όλη την οικογένεια, κάθε χρόνο, εξαιτίας των εξετάσεων χάνονται τουλάχιστον δυο μήνες από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, οι οκτώ στους δέκα φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν και έχουν κοπιάσει.

Σε αυτά τα ζητήματα οφείλουμε να απαντήσουμε ώστε να δημιουργήσουμε φοιτητές με γενική και ειδική επάρκεια που θα εξασφαλίζεται μέσα από τις διαδικασίες του Εθνικού Απολυτηρίου οι οποίοι θα σπουδάζουν αυτό που πραγματικά επιθυμούν. Πρόκειται για πρόταση που θα αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου χωρίς βιασύνη.