Πώς έκανε τη δυσάρεστη εμπειρία κλοπής της τσάντας της, επιχειρηματική ιδέα. Η τσάντα «αναγνωρίζει» το χέρι του ιδιοκτήτη και ειδοποιεί όταν μπαίνει... ξένο χέρι.

Μια «έξυπνη» τσάντα που αποτρέπει την κλοπή της, μικρά συναρμολογούμενα σκάφη που κινούνται με αιολική ενέργεια και παρέχουν υπηρεσίες εναλλακτικού, θαλάσσιου περιηγητικού τουρισμού, ένα αυτοϊσορροπούμενο δίτροχο ηλεκτροκίνητο όχημα εφοδιασμένο με λογισμικό που το καλείς στο σημείο όπου βρίσκεσαι και έρχεται μόνο του (!) και μια διαδικτυακή πλατφόρμα crowdfunding για τη χρηματοδότηση και συμμετοχή των πολιτών σε κοινωφελή έργα και δράσεις, είναι οι επιχειρηματικές ιδέες των τεσσάρων ομάδων που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό Επιχειρηματικής Ιδέας "To biz or not biz?" και προχώρησαν στο δεύτερο μέρος του (στις 24 και 25 Νοεμβρίου), το οποίο θα αναδείξει και τον νικητή.

Εκτός της καινοτομίας που χαρακτηρίζει τις ιδέες, υπάρχουν και άλλα ποιοτικά χαρακτηριστικά που -όπως προκύπτει από τη συνομιλία του ΑΠΕ-ΜΠΕ με τους «εγκεφάλους» αυτών των ιδεών- σχετίζονται με την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών, μέχρι και την ελπίδα για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών.

Η «έξυπνη» τσάντα που αποτρέπει την κλοπή της

Η 24χρονη Λίλια Ραντουκάν, τελειόφοιτη στο Τμήμα Μηχανικών Αυτοματισμού στο Αλεξάνδρειο Τεχνολογικό Ίδρυμα Θεσσαλονίκης (ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης) συνέλαβε την ιδέα για την «έξυπνη» τσάντα που αποτρέπει την κλοπή της.

Εχοντας η ίδια μια δυσάρεστη εμπειρία, όταν, μέσα στο αστικό λεωφορείο στο οποίο επέβαινε πριν από ένα εξάμηνο για να πάει στη δουλειά της, της έσκισαν την τσάντα και της έκλεψαν το πορτοφόλι, η Λίλια συνέλαβε την παραπάνω ιδέα.

«Έμεινα χωρίς λεφτά, έπρεπε να δανειστώ από τους συνεργάτες μου (...) Είχα μέσα (στο πορτοφόλι) κάρτες που έπρεπε να ακυρώσω, είχα προσωπικές κάρτες που είχα μαζέψει, αναμνήσεις...» εξήγησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Με αφορμή τη δική της εμπειρία η Λίλια σκέφτηκε να δουλέψει πάνω στην ιδέα της μαζί με τον συμφοιτητή της Μίλτο Υφαντή.

«Είναι μια τσάντα που έχει στόχο να βοηθήσει στην πρόληψη των κλοπών προσωπικών αντικειμένων μέσα σε μέσα μαζικής μεταφοράς, π.χ. λεωφορεία συνήθως, αλλά και οπουδήποτε αλλού μπορεί κάποιος να επιχειρήσει να ανοίξει την τσάντα κάποιου» δήλωσε, από την πλευρά του, ο 23χρονος τελειόφοιτος του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού στο ΑΤΕΙΘ.

Η τσάντα θα περιέχει έναν εσωτερικό μηχανισμό με αισθητήρες που αντιλαμβάνεται και ξεχωρίζει το χέρι του ιδιοκτήτη, ενώ ειδοποιεί άμεσα, αν ξένο χέρι επιχειρήσει να εισβάλει στο εσωτερικό της τσάντας. Μάλιστα, είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε ο χρήστης να μην χρειάζεται να πατήσει κάποιο κουμπί ενεργοποίησης ώστε να είναι φιλικό και προς άτομα μεγάλης ηλικίας, πρόσθεσε.

Προς το παρόν, όπως διευκρίνισε η κ. Ραντουκάν, επειδή βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξής του, ο μηχανισμός «θα βγει σαν την παλάμη ενός χεριού» και αργότερα, σε στάδιο παραγωγής, θα έχει μικρότερο μέγεθος. Στην αρχική σκέψη της ομάδας είναι «να παράγουμε μόνο τον μηχανισμό και έπειτα να συνεργαστούμε με κάποια εταιρεία που παράγει τσάντες και να τον τοποθετούμε μέσα» σημείωσε.

Η Λίλια και ο Μίλτος έχουν τελειώσει την πρακτική τους άσκηση και τώρα δεν εργάζονται κάπου και αυτή είναι μια προσπάθεια για την έναρξη μιας επιχειρηματικής δραστηριοποίησης, όπως επεσήμαναν.

Μικρά, συναρμολογούμενα σκάφη και προτάσεις τουρισμού για απαιτητικούς επισκέπτες

Θα μπορούσε να δώσει... «άφεση αμαρτιών» στο κλασικό μοτίβο των διακοπών στην Ελλάδα, που συνήθως περικλείει ήλιο, θάλασσα και παραλία. Θα μπορούσε, επίσης, να χαρακτηριστεί και ως μια ιδέα φιλική προς το περιβάλλον. Κι αυτό διότι, η ιδέα του Ιορδάνη Χαραλαμπίδη στην ανάπτυξή της περιλαμβάνει ένα πλήρες πακέτο για επισκέπτες που αναζητούν μια αυθεντική εμπειρία στις περιοχές που επισκέπτονται, και έχει στον «πυρήνα» της μικρά, συναρμολογούμενα σκάφη που κινούνται με αιολική ενέργεια.

«Η δική μου ιδέα έρχεται να καλύψει, να συμπληρώσει μια αγορά που υπάρχει και εξελίσσεται αυτή τη στιγμή με ένα προϊόν που έχει χαμηλότερο οικολογικό αποτύπωμα» ανέφερε ο κ. Χαραλαμπίδης στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, συμπληρώνοντας ότι προτίμησε στην ιδέα του να περιλάβει και την κατασκευή αυτών των σκαφών επειδή -όπως είπε- η Ελλάδα είναι μια χώρα με μεγάλη ναυτική παράδοση, με πολύ καλούς τεχνίτες και με ανθρώπους που σχεδιάζουν σκάφη.

Τα σκάφη που αποτελούν και το «επίκεντρο» της ιδέας του κ. Χαραλαμπίδη είναι μικρά, «γύρω στα 4,5 με 5 μέτρα το καθένα που μπορεί να 'κουβαλήσει' ένα με δύο ανθρώπους και κάποια εφόδια» όπως είπε. Λίγο πιο πέρα από τα σκάφη -που είναι το μέσο για την εξέλιξη της ιδέας- εμφανίζεται η πλήρης εικόνα της, που σχετίζεται με την παροχή μιας τοπικής εμπειρίας στους επισκέπτες, οι οποίοι θα μπορούν να γνωρίσουν νησιά και άλλα μέρη, να μείνουν γευθούν τοπικές γεύσεις και να αισθανθούν «σαν το σπίτι τους», είπε ο κ. Χαραλαμπίδης.

Απώτερος σκοπός είναι να εμπλακεί η τοπική κοινωνία σε αυτή τη διαδικασία και σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Χαραλαμπίδη, αυτή η ιδέα μπορεί να δώσει και δουλειά στις τοπικές κοινωνίες, άρα θέσεις εργασίας.

Ακολουθώντας τις τάσεις και «αποκρυπτογραφώντας» το νέο «τύπο» καταναλωτή, του επισκέπτη που αναζητά μια τοπική εμπειρία, ο κ. Χαραλαμπίδης, που τον ερχόμενο Απρίλιο θα γίνει 38 ετών και έχει σπουδάσει μάρκετινγκ, εργάζεται μαζί με έναν φίλο του για την υλοποίηση της συγκεκριμένης ιδέας.

Το όχημα που όταν το καλείς έρχεται μόνο του (!)

Οι περισσότεροι θα ήθελαν να... σφυρίξουν και το όχημά τους, να φθάσει μπροστά στα... πόδια τους, η περίληψη της συγκεκριμένης επιχειρηματικής ιδέας προϊδεάζει θετικά ως προς αυτή την εξέλιξη και ο 25χρονος Παναγιώτης Καλφούδης που είναι και το «μυαλό» της ιδέας δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι είναι στα σκαριά.

Ο κ. Καλφούδης, πτυχιούχος του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού (ΑΤΕΙΘ), σκεφτόταν πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η γνώση που έχει αποκτήσει και η εμπειρία από τη διπλωματική του για κάτι που -όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ- θα βοηθούσε την κοινωνία και θα μπορούσε να γίνει εμπορικό προϊόν. Έτσι, προέκυψε το σύστημα έξυπνης μετακίνησης, το αυτοϊσορροπούμενο δίτροχο, ηλεκτροκίνητο όχημα εφοδιασμένο με λογισμικό που δίνει λύσεις ευέλικτης μετακίνησης μέσα στην πόλη, ενώ το καλείς στο σημείο όπου βρίσκεσαι και έρχεται μόνο του.

Ο ίδιος εκτιμά ότι, αν από μια τέτοια ιδέα παραχθεί το προϊόν, τότε θα μπορούσε να ενταχθεί στην τοπική κοινωνία και να δώσει «ανάσα» και λύσεις στις μετακινήσεις των πολιτών, παρέχοντας αποσυμφόρηση στο κυκλοφοριακό και... χαμόγελα σε όσους ταλαιπωρούνται από την κίνηση. Αν και δεν αποκάλυψε περισσότερες λεπτομέρειες για την ιδέα του, σημείωσε ότι μια παράμετρος της υλοποίησής της θα μπορούσε να είναι η δημιουργία εφαρμογής για «έξυπνα» τηλέφωνα που θα «συνδέει» το όχημα με τον ιδιοκτήτη του.

Διαδικτυακή πλατφόρμα crowdfunding για χρηματοδότηση κοινωφελών έργων και δράσεων

Η αρχική ιδέα που παρουσιάστηκε στο πρώτο μέρος του διαγωνισμού (τον περασμένο Οκτώβριο) έχει εξελιχθεί, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ιωάννης Ξουβερούδης (πτυχιούχος του τμήματος Διεθνών Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας που κάνει μεταπτυχιακό στο τμήμα ελεγκτικής λογιστικής).

«Αυτό που είχαμε παρουσιάσει αρχές Οκτωβρίου ήταν ο τομέας του crowd funding για κοινωφελή έργα (...) Έχουμε εντάξει και άλλα πράγματα, δηλαδή πέρα από τη χρηματοδότηση να υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα στην οποία θα 'μαζεύεται' ο κόσμος να βοηθήσει, να μαθαίνει για έργα που γίνονται στην πόλη του, να συμμετέχει σε έργα» τόνισε. Μέσα στην ίδια πλατφόρμα, οι πολίτες θα μπορούν να συμμετάσχουν σε on line ψηφοφορίες για τα έργα και για το πώς εξελίσσονται, αλλά και οι δήμοι θα μπορούν να "ανεβάζουν" έργα για να ψηφίζουν οι δημότες.

Ο ίδιος σημείωσε ότι σε τρεις μήνες θα έχουν μια beta (δοκιμαστική έκδοση) ειδήσεων και περί τον Ιούνιο του 2015 θα έχουν και την πρώτη έκδοση (edition) και την πρώτη εφαρμογή (application) λογικά σε λογισμικό android.

Η πλατφόρμα διαφοροποιείται από το crowdfunding που είναι για τις start-up (επιχειρήσεις), καθώς, όπως επισήμανε ο κ. Ξουβερούδης «δεν θέλουμε να χρηματοδοτήσουμε τέτοιες ή κάποιες φιλανθρωπίες, θέλουμε να χρηματοδοτήσουμε έργα που γίνονται στην κοινότητα, στο δήμο, να μείνουμε σ' αυτά, θέλουμε να βελτιώσουμε τη ζωή στην αστική πόλη μέσα από αυτό το εργαλείο».

Λίγα λόγια για τον διαγωνισμό

Η έναρξη του διαγωνισμού έγινε τον περασμένο Οκτώβριο από το Κέντρο «Εργάνη» με την υποστήριξη του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και του Innovation Farm, στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης. Έξι ομάδες νέων ανθρώπων παρουσίασαν τις καινοτόμες επιχειρηματικές τους ιδέες, ενώ τέσσερις απ' αυτές κέρδισαν το εισιτήριο για τη δεύτερη φάση (24-25 Νοεμβρίου) που προβλέπει την ολοκληρωμένη παρουσίαση της ιδέας του στο bootcamp (εντατικό εργαστήρι επιχειρηματικότητας, προσαρμοσμένου στις ανάγκες των πολύ μικρών επιχειρήσεων). Η νικήτρια ομάδα θα βραβευτεί με το συμβολικό ποσό των 500 ευρώ.

Πηγή: ΑΠΕ