Σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης «διδάσκει» φοιτητές ιατρικής

Σε κάθε εποχή τα επιτεύγματα της τεχνολογίας έρχονται να επηρεάσουν τις κοινωνίες και να κάνουν τη ζωή των ανθρώπων (συνήθως) πιο εύκολη. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, η εξέλιξη συγκεκριμένων επιστημών αρχίζει να δημιουργεί έναν τελείως διαφορετικό κόσμο, ο οποίος πρέπει να διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και να λειτουργεί στην υπηρεσία της ανθρωπότητας, καθώς σε διαφορετική περίπτωση οι κίνδυνοι είναι μεγάλοι.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Inteligence ή αλλιώς AI) υπήρχε για καιρό στο… μυαλό των ανθρώπων, σε φιλοσοφικές συζητήσεις και σε βιβλία επιστημονικής φαντασίας, όμως από το 1956 αποτελεί συγκεκριμένο ερευνητικό πεδίο με ταχεία εξέλιξη και αποτελέσματα που εντυπωσιάζουν. Συστήματα ΑΙ χρησιμοποιούνται πλέον, σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό, σε διάφορους τομείς. Η ιατρική, η πληροφορική, οι τηλεπικοινωνίες, η αεροπλοΐα, η οικονομία, το μάρκετινγκ, η βαριά βιομηχανία, ακόμα κι οι τέχνες είναι μερικοί μόνο από αυτούς, ενώ ο τομέας της εκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.

Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό ότι το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Nanyang της Σιγκαπούρης σε συνεργασία με την IBM αναπτύσσει έναν εικονικό καθηγητή, σχεδιασμένο να βοηθά στη διδασκαλία των φοιτητών της ιατρικής σχολής Lee Kong Chian (LKCMedicine). Οι βασικοί στόχοι του συγκεκριμένου project αφορούν τη δημιουργία ενός συστήματος, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα μέσω της χρήσης συγκεκριμένων αλγορίθμων να αναλύει τις επιδόσεις των φοιτητών, να βρίσκει τις αδυναμίες τους και τα σημεία που κατέχουν καλά, δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο μια σχέση αλληλεπίδρασης.

Το συγκεκριμένο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να πάρει διάφορες μορφές. Μπορεί να εφαρμοστεί ως application σε smartphone, ως πρόγραμμα σε κάποιον υπολογιστή ή ακόμα και με τη μορφή φωνητικών εντολών την ώρα ενός μαθήματος ή κάποιας επέμβασης. Ο σκοπός του είναι να βοηθήσει ή, ακόμα καλύτερα, να συμπληρώσει τη διδασκαλία του εκάστοτε φοιτητή και να τον βοηθήσει να αποκτήσει ευρύτερη γνώση, να καλύψει τυχόν κενά και να τον προετοιμάσει για την πρακτική ιατρική, είτε μιλάμε για κλινική περίθαλψης, είτε για μονάδες εντατικής θεραπείας.

Για παράδειγμα, ένας φοιτητής που χρειάζεται να ανατρέξει σε ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο παλαιότερων μαθημάτων μπορεί να ζητήσει βοήθεια από τον συγκεκριμένο «καθηγητή». Το σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης με τη σειρά του θα οδηγήσει τον φοιτητή στις πληροφορίες που απαιτούνται και θα τον βοηθήσει να τις «ξεκλειδώσει» και να τις κάνει κτήμα του, ούτως ώστε να μπορέσει να εμπλουτίσει τις γνώσεις του και να καλύψει τυχόν κενά.

Η ιδέα ότι «οι μηχανές θα αντικαταστήσουν τον άνθρωπο» δεν φαίνεται πλέον και τόσο μακρινή, όμως κάτι τέτοιο φαντάζει (λίγο ή πολύ) τρομακτικό. Μέχρι στιγμής, τουλάχιστον, η εμπειρία, η λογική σκέψη κι η κρίση των ανθρώπων αποτελεί εχέγγυο για την ομαλή λειτουργία του κάθε νέου συστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης, συνεπώς καλό θα ήταν τα πράγματα να παραμείνουν έτσι και τα επόμενα χρόνια, που αναμένεται να υπάρξουν ακόμα περισσότερες ρηξικέλευθες ανακαλύψεις στον συγκεκριμένο τομέα. Σε διαφορετική περίπτωση οι κίνδυνοι που εγκυμονούν είναι μεγάλοι, ενδεχομένως και καταστροφικοί.

«Κάθε νέο επίτευγμα που βοηθάει την ανθρωπότητα να γίνει καλύτερη με ενθουσιάζει. Αντίθετα, η ιδέα ότι όλες αυτές οι εκπληκτικές τεχνολογίες μπορούν να πέσουν στα λάθος χέρια με τρομοκρατεί» θέτει πολύ σωστά το ζήτημα η Liv Boeree, μία από τις πιο γνωστές επαγγελματίες παιχνιδιών με τράπουλα, αλλά κι αριστούχος Αστροφυσικός. Η 33χρονη Βρετανίδα δεν έχει μείνει μόνο στα λόγια, αλλά μέσω του ιδρύματος REG (Raising for Effective Giving) έχει προχωρήσει σε δωρεές στο Ινστιτούτο Έρευνας Μηχανικής Νοημοσύνης (MIRI) που αποτελεί έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό ο οποίος στοχεύει στην ασφαλή ανάπτυξη και χρήση των συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Η νέα τεχνολογία μάς δίνει τεράστια δύναμη, αλλά και ανάλογη ευθύνη. Οι μηχανές μπορούν να λειτουργήσουν προς όφελος των ανθρώπων, αλλά όχι και να τους αντικαταστήσουν.