"Γερασμένο" το μόνιμο διδακτικό προσωπικό στα Πανεπιστήμια / Τα αιτήματα της ΠΟΣΔΕΠ
Τα ελληνικά πανεπιστήμια αντιμετωπίζουν σοβαρή υποστελέχωση, ενώ το υπάρχον μόνιμο διδακτικό προσωπικό χαρακτηρίζεται ως «γερασμένο», σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).
Το Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027», που στοχεύει στην προσωρινή ενίσχυση των ΑΕΙ με νέους επιστήμονες, χαρακτηρίζεται από την ΠΟΣΔΕΠ ως εμβαλωματική λύση, καθώς βασίζεται σε πρόσκαιρες σχέσεις εργασίας και αντιμετωπίζει καθυστερήσεις στις προκηρύξεις λόγω εκτεταμένης γραφειοκρατίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι προσλήψεις να γίνονται καθυστερημένα, επηρεάζοντας αρνητικά την εύρυθμη λειτουργία των Τμημάτων και την έγκαιρη διεξαγωγή των μαθημάτων. Δείτε σχετικό άρθρο εδώ: Μετακυλίεται η έναρξη-λήξη του Εαρινού εξαμήνου στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας λόγω καθυστερήσεων στις προσλήψεις καθηγητών
Επιπλέον, η ανά εξάμηνο προκήρυξη τέτοιων θέσεων δεν επιτρέπει τον ορθολογικό διδακτικό προγραμματισμό, ενώ οι περιορισμοί που τίθενται στα ακαδημαϊκά κριτήρια πρόσληψης υποβαθμίζουν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων.
- ΑΠΟΓΕΙΩΣΕ ΤΗΝ ΚΑΡΙΕΡΑ ΣΟΥ σπουδάζοντας στην Ελλάδα για το ΜΒΑ του University of Hertfordshire / Άνοιξαν οι αιτήσεις
- Προκηρύχθηκε το Δι-ιδρυματικό Μεταπτυχιακό στη "Διοίκηση στη Ναυτική Διοίκηση και Τεχνολογία" - 15 υποτροφίες αριστείας / ΑΙΤΗΣΕΙΣ 2025-2026
- Προκηρύχθηκαν 30 θέσεις για Διδακτορικές Σπουδές (2025-2026) στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών / Παρέχονται και Υποτροφίες
ΠΟΣΔΕΠ: Απόφαση για τις διαδικασίες προσλήψεων για «Απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας σε νέους επιστήμονες»
Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι υποστελεχωμένα, ενώ το υπάρχον μόνιμο διδακτικό προσωπικό είναι «γερασμένο». Το Πρόγραμμα «Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027», που στοχεύει στην προσωρινή ενίσχυση των ΑΕΙ με έκτακτους νέους διδάσκοντες και διδάσκουσες, αποτελεί εμβαλωματική και όχι μόνιμη λύση, με πρόσκαιρες σχέσεις εργασίας, και δεν επιτυγχάνει τον σκοπό του, εξαιτίας της αργοπορίας στην προκήρυξη των θέσεων και της μεγάλης γραφειοκρατίας. Κατά συνέπεια η πρόσληψη διδασκόντων στα Τμήματα γίνεται καθυστερημένα, με επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία τους και στην έγκαιρη διεξαγωγή των μαθημάτων. Εξάλλου, η προκήρυξη τέτοιων θέσεων ανά εξάμηνο δεν βοηθά στον διδακτικό προγραμματισμό των Τμημάτων.
Παράλληλα, οι γραφειοκρατικές οδηγίες προς τους εμπλεκόμενους φορείς στην πράξη περιορίζουν τα δικαιώματα των μελών ΔΕΠ να επιλέγουν τους καταλληλότερους υποψηφίους και παρεμβαίνουν καταχρηστικά στα ακαδημαϊκά κριτήρια πρόσληψης συμβασιούχων διδασκόντων, υποβαθμίζοντας το αυτοδιοίκητο των. Παραθέτουμε ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
- Η προκήρυξη ανάγει την «Τεκμηρίωση συνάφειας των ακαδημαϊκών σπουδών, της διδακτορικής διατριβής ή/και του δημοσιευμένου έργου με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης και των μαθημάτων που αντιστοιχούν σε αυτή» σε τυπικό προσόν, επί ποινή αποκλεισμού των υποψηφίων, και συνεπώς η συνάφεια αρχικώς κρίνεται από μη μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας
- Η προϊσταμένη αρχή όχι μόνον επιλέγει τη λίστα Scimago για την αξιολόγηση των επιστημονικών περιοδικών (σε αντίθεση με την πρακτική της ΕΘΑΕΕ), αλλά επιπλέον επιβάλλει συγκεκριμένη μοριοδότηση για την αξιολόγηση των επιστημονικών περιοδικών
- Στην αξιολόγηση του συγγραφικού έργου των υποψηφίων, ο/η υποψήφιος/α που κατατάσσεται πρώτος/η στη σειρά κατάταξης βαθμολογείται υποχρεωτικά με 25 μόρια, έστω και αν η συνολική του/ης βαθμολογία ήταν μικρότερη του 25
Όλα τα παραπάνω προσβάλλουν τον πυρήνα της ακαδημαϊκής κρίσης των μελών ΔΕΠ και ταυτόχρονα παραβιάζουν το άρθρο 30, παράγραφος ια του ν.4957/2022, στο οποίο ρητά δηλώνεται ότι στις αρμοδιότητες της Συνέλευσης Τμήματος είναι να «αναθέτει το διδακτικό έργο στα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. του Τμήματος και το πρόσθετο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό του Κεφαλαίου Κ’ για τα προγράμματα πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών του Τμήματος».
Ζητούμε από τον κ. Υπουργό Παιδείας να παρέμβει προκειμένου οι υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης, που διαχειρίζονται τα εν λόγω προγράμματα ΕΣΠΑ, να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για
α) να ξεκινά νωρίτερα ο προγραμματισμός και η κατανομή των θέσεων ΕΔΒΜ στα Πανεπιστήμια, από το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος, ώστε να γίνονται εγκαίρως οι διαδικασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των συμβάσεων, οι οποίες πρέπει να είναι το ελάχιστο ετήσιας διάρκειας
β) να απλοποιηθούν οι διαδικασίες και να μεταφερθεί πλήρως η ευθύνη αξιολόγησης των υποψηφίων στα Τμήματα από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας με βάση ακαδημαϊκά κριτήρια
Ζητούμε επίσης από την κυβέρνηση να δοθούν επιπλέον θέσεις για την κάλυψη των παγίων εκπαιδευτικών αναγκών με μόνιμο προσωπικό, υπενθυμίζοντας ότι σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της ΕΘΑΑΕ [1] η αναλογία διδασκόντων – φοιτητών (μέχρι το ν+2/ν+3) είναι 1 προς 32, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 1 προς 12, και ότι τα μέλη ΔΕΠ αποτελούν μόνο το 50% των διδασκόντων.
Ο Πρόεδρος Ιωάννης
Σεϊμένης Καθηγητής
Ο Γραμματέας Γιώργος
Λιτσαρδάκης Καθηγητής
[1] Ετήσια Έκθεση ΕΘΘΑΕ 2023 (Δεκέμβριος 2024)
Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.
- Επιδοτούμενο πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων για πιστοποίηση Πληροφορικής με δικαιούχους τους φοιτητές Θεσσαλονίκης / Δήλωση Συμμετοχής, Ημερομηνίες
- Μεταπτυχιακό στην "Ηγεσία της Υγείας" / 75% εξ αποστάσεως εκπαίδευση 2025-2026
- 100% εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακό του ΕΚΠΑ και του EWC "Ταυτότητα, Εκπαίδευση και Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό" 2025-2026 / ΑΙΤΗΣΕΙΣ