Πρόεδροι Τμημάτων Μαθηματικών: Να μην εφαρμοστούν οι διαγραφές φοιτητών / Ο μέσος χρόνος αποφοίτησης ξεπερνά τα 6,5 έτη, πάνω από το 50% των αποφοίτων θα είχαν χάσει το πτυχίο τους αν εφαρμοζόταν την περίοδο 2023-2024
Αντιδράσεις από τους Προέδρους Τμημάτων Μαθηματικών για τις Επικείμενες Διαγραφές Φοιτητών
Σοβαρές ανησυχίες για τις επικείμενες διαγραφές φοιτητών και φοιτητριών που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο φοίτησης (ν+2 έτη) εκφράζουν οι πρόεδροι των Τμημάτων Μαθηματικών των ΑΕΙ με κοινή τους ανακοίνωση. Η διάταξη του Άρθρου 76 του Ν. 4957/2022, που επιβάλλει τη διαγραφή, κρίνεται άδικη και προβληματική, καθώς, όπως υποστηρίζουν, προκαλεί αδικίες, ανισότητες και σοβαρή αναστάτωση στη λειτουργία των πανεπιστημίων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, αν η διάταξη ίσχυε την περίοδο 2023-2024, περισσότεροι από το 50% των αποφοίτων των Τμημάτων Μαθηματικών δεν θα είχαν καταφέρει να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, λόγω του αυξημένου μέσου χρόνου αποφοίτησης, που ξεπερνά τα 6,5 έτη. Οι πρόεδροι ζητούν την άμεση απόσυρση της διάταξης, υποστηρίζοντας ότι θα πλήξει σοβαρά το επιστημονικό δυναμικό της χώρας.
Οι βασικές ενστάσεις
Στην ανακοίνωσή τους, οι πρόεδροι υπογραμμίζουν ότι η οριζόντια εφαρμογή του μέτρου δεν λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων, των ΑΕΙ και των φοιτητών/τριών, δημιουργώντας ανισότητες. Αναρωτιούνται, επίσης, για τα κριτήρια επιλογής του ορίου ν+2 έτη και τον πραγματικό στόχο αυτής της διάταξης.
Σύμφωνα με τους υπογράφοντες, η εφαρμογή της διάταξης θα επιφέρει:
Αναστάτωση στη λειτουργία των ΑΕΙ: Πολλά Τμήματα θα χρειαστεί να οργανώσουν έκτακτες εξεταστικές περιόδους για να βοηθήσουν φοιτητές/τριες που κινδυνεύουν με διαγραφή. Επιπλέον, η πίεση από τους διαγραφόμενους προς τις διοικήσεις και τα μέλη ΔΕΠ θα είναι έντονη, επιβαρύνοντας τη λειτουργία των πανεπιστημίων.
Αντι-ακαδημαϊκό κλίμα: Οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι θα αναγκαστούν να λάβουν αποφάσεις για τη διαγραφή φοιτητών, γεγονός που θεωρείται αντι-ακαδημαϊκό και θα επηρεάσει αρνητικά τη σχέση διδασκόντων-διδασκομένων.
Υποβάθμιση της εκπαίδευσης: Οι πρόσθετες πιέσεις και αναταράξεις αναμένεται να μειώσουν το επίπεδο των σπουδών και να πλήξουν την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ιδιαίτερη ανησυχία για τα Τμήματα Μαθηματικών
Οι πρόεδροι επισημαίνουν ότι στα Τμήματα Μαθηματικών, όπου ο μέσος χρόνος αποφοίτησης ξεπερνά τα 6,5 έτη, περισσότεροι από το 50% των φοιτητών/τριών που ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους την περίοδο 2023-2024 θα είχαν διαγραφεί αν ίσχυε η διάταξη. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα μείωνε δραματικά τον αριθμό των αποφοίτων, υποβαθμίζοντας το επιστημονικό δυναμικό της χώρας.
Υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου
Η ανακοίνωση χαρακτηρίζει το μέτρο υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, που επί δύο αιώνες παρέχει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση αναγνωρισμένη διεθνώς. Παράλληλα, υποστηρίζεται ότι ενισχύει τα ιδιωτικά κολλέγια, τα οποία ενδεχομένως θα προσελκύσουν όσους φοιτητές/τριες διαγραφούν από τα ΑΕΙ.
Αίτημα απόσυρσης
Καταλήγοντας, οι πρόεδροι ζητούν την απόσυρση του Άρθρου 76, τονίζοντας ότι η διάταξη δεν επιλύει τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά αντιθέτως δημιουργεί νέα και πιο σύνθετα.
Την ανακοίνωση υπογράφουν οι πρόεδροι των Τμημάτων Μαθηματικών από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, καθώς και ο διευθυντής του Τομέα Μαθηματικών της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ.
Αυτούσια η ανακοίνωση των καθηγητών Μαθηματικών των ΑΕΙ
Σχετικά με το Άρθρο 76, του Ν. 4957/2022, περί “διαγραφής των φοιτητριών/ών που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο φοίτησης ν+2 έτη”, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα ακόλουθα:
1. Ο οριζόντιος τρόπος με τον οποίο η συγκεκριμένη διάταξη αντιμετωπίζει όλα τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, διαφορετικά ΑΕΙ, διαφορετικά Τμήματα και, κυρίως, διαφορετικές κατηγορίες φοιτητριών/ών έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αδικιών και ανισοτήτων.
Η διάταξη δεν αναφέρει το κριτήριο με το οποίο επελέγησαν τα ν+2 έτη αντί κάποιου άλλου ορίου, καθώς και το όφελος από τις επιδιωκόμενες διαγραφές φοιτητριών/ών.
2. Η συγκεκριμένη διάταξη φέρνει τεράστια αναστάτωση στη λειτουργία των ΑΕΙ λόγω:
Των έκτακτων εξεταστικών περιόδων και αντίστοιχων μέτρων, στα οποία πολλά Τμήματα θα καταφύγουν, προκειμένου να βοηθήσουν τις/τους φοιτήτριες/ές που κινδυνεύουν με διαγραφή.
Της εύλογης πίεσης που θα εξασκηθεί από τις/τους διαγραφόμενες/ους φοιτήτριες/ές προς τις Διοικήσεις των Τμημάτων, που θα εκδώσουν την πράξη διαγραφής τους, αλλά και προς όλα τα μέλη ΔΕΠ.
Της μετατροπής του ρόλου των ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι, αντί να ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητριών/ών τους, καλούνται να λάβουν αντι-ακαδημαϊκές και μη-τεκμηριωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους.
Όλα τα προηγούμενα θα επιδράσουν αρνητικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, υποβαθμίζοντας τελικά το επίπεδο των σπουδών, ενώ θα έχουν (και) αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων.
3. Ειδικότερα για τα (τετραετούς φοίτησης) Τμήματα Μαθηματικών της Χώρας, ο μέσος όρος αποφοίτησης ξεπερνάει τα 6.5 έτη. Αν εφαρμοζόταν η συγκεκριμένη διάταξη, με επίσημα στοιχεία από τις Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) των Ιδρυμάτων, περισσότεροι του 50% των φοιτητριών/ών που πήραν το πτυχίο τους μεταξύ Σεπτεμβρίου 2023 και Σεπτεμβρίου 2024 δεν θα το είχαν επιτύχει γιατί θα είχαν προηγουμένως διαγραφεί.
Έτσι, η συγκεκριμένη διάταξη θα οδηγήσει εκτός ακαδημαϊκής εκπαίδευσης πολλές/ούς φοιτήτριες/ές υποβαθμίζοντας με αυτόν τον τρόπο το επιστημονικό δυναμικό της χώρας.
4. Τελικά, η συγκεκριμένη διάταξη:
Υποβαθμίζει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, το οποίο, παρά την ελλιπή χρηματοδότηση και στήριξή του από την Ελληνική Πολιτεία, προσφέρει, για σχεδόν δύο αιώνες, υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, που αναγνωρίζεται (και) από τα Ιδρύματα της Αλλοδαπής, στα οποία οι απόφοιτες/οί του συνεχίζουν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Πολλές/οί δε απόφοιτες/οι των Ελληνικών Δημόσιων Πανεπιστημίων ακολουθούν ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σε Πανεπιστήμια της Αλλοδαπής.
Δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για τα υπάρχοντα, καθώς και για τα υπό ίδρυση, ιδιωτικά κολλέγια, στα οποία ενδεχομένως θα καταφύγουν οι εν δυνάμει διαγραφείσες/φέντες φοιτήτριες/ές.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε ότι το Άρθρο 76, του Ν. 4957/2022, δεν λύνει κανένα από τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά δημιουργεί πολλά επιπρόσθετα, και για αυτό ζητάμε την απόσυρσή του.
Σωτήρης Νοτάρης Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ
Ρωμανός-Διογένης Μαλικιώσης Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του ΑΠΘ
Νίκος Τσάντας Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Πατρών
Χάρης Παπαδόπουλος Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Άλκης Τερσένοβ Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Κρήτης
Μιχάλης Ανούσης Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Αιγαίου
Νίκος Καραχάλιος Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Αντώνης Μπίσμπας Καθηγητής
Πρόεδρος του Τμήματος Μαθηματικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Μιχάλης Λουλάκης Καθηγητής
Διευθυντής του Τομέα Μαθηματικών της ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ
SOS: Αν θέλεις να λάβεις ενημέρωση για την απόφαση της Συγκλήτου του δικού σου Πανεπιστημίου όσον αφορά τις διαγραφές φοιτητών συντονίσου στην ενημερωτική κοινότητα "Διαγραφές Φοιτητών / ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ" πατώντας, εδώ.