Καθηγητικοί Σύλλογοι δέκα Πανεπιστημίων ενάντια στην ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων / Οι δηλώσεις τους

Καθηγητικοί Σύλλογοι δέκα Πανεπιστημίων ενάντια στην ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων / Οι δηλώσεις τους

Την αμέριστη συμπαράστασή τους στον μεγαλειώδη αγώνα των φοιτητών και τη βεβαιότητα ότι, ακόμη κι αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, θα ανατραπεί από τις μαζικές κινητοποιήσεις που θα συνεχιστούν εξέφρασαν οι εκπρόσωποι 12 Συλλόγων ΔΕΠ στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν στο Πάντειο Πανεπιστήμιο τη Δευτέρα 26/2.

Για «συνταγματική εκτροπή» έκανε λόγο στην τοποθέτησή της, η πρόεδρος του Συλλόγου Διοικητικού και Ερευνητικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Αιγαίου, κα Κωνσταντίνα Ζορμπαλά. 


«Λέμε ΟΧΙ στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Είμαστε ενάντια στην παραβίαση του Συντάγματος και την αναθεώρηση του άρθρου 16. Καταγγέλλουμε την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση του πανεπιστημίου και το αυταρχικό θεσμικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί με τους προηγούμενους νόμους και θα ενταθεί με το τωρινό νομοσχέδιο. Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στους αγώνες του φοιτητικού κινήματος. Διεκδικούμε ένα πραγματικά δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό πανεπιστήμιο».

Με το παραπάνω πλαίσιο δώδεκα Σύλλογοι ΔΕΠ από όλη τη χώρα έδωσαν χτες συνέντευξη Τύπου, διατρανώνοντας την απόρριψή τους για το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Στην πρωτοβουλία συμμετείχαν οι εξής Σύλλογοι: Σύλλογος Επιστημονικού Διδακτικού Προσωπικού Παντείου, Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Πατρών, Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ, Σύλλογος ΔΕΠ Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ, Ενιαίος Σύλλογος ΔΕΠ ΑΠΘ, Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Σχολής Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, Σύλλογος ΔΕΠ Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ), Σύλλογος ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σύλλογος Διδακτικού Προσωπικού Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, Σύλλογος ΔΕΠ Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος και Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων Φιλοσοφικής Πανεπιστημίου Κρήτης.

 

«Βρισκόμαστε στην 7η εβδομάδα φοιτητικών κινητοποιήσεων ενάντια της ψήφισης του ν/σ για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Στεκόμαστε στο πλευρό των φοιτητών και φοιτητριών μας, που παλεύουν για δημόσια και δωρεάν Παιδεία, προχωράμε μαζί τους, διότι αυτός ο αγώνας είναι δίκαιος αφού είναι και δικός μας. Δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Επιχειρήθηκε και πάλι από κυβέρνηση της ΝΔ το 2006 – 2007 και τότε, ένα μεγαλειώδες φοιτητικό και πανεπιστημιακό κίνημα, κατάφερε να αποτρέψει όχι απλά την ίδρυσή τους, αλλά την συνταγματική αναθεώρηση στο σύνολό της. Αυτό που επιχειρείται με το ν/σ που φέρει τον παραπλανητικό τίτλο ‘Ενίσχυση του δημόσιου παν/μίου’ είναι κατ’ αρχήν η περαιτέρω εμπορευματοποίηση του δημόσιου παν/μίου και με την ίδρυση ιδιωτικών παν/μίων, το πέρασμα μέρους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στα χέρια των ιδιωτών. Ειδικότερα, όσον αφορά στα ιδιωτικά παν/μια, πρόκειται για ξεκάθαρη ‘συνταγματική εκτροπή’ αλλά ανεξάρτητα από αυτό (ακόμη κι αν ήταν συνταγματικό) η ίδρυση ιδιωτικών παν/μίων, αποτελεί οπισθοδρομική τομή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, γιατί την υποβαθμίζει ενώ, η παράλληλη λειτουργία της με τα δημόσια παν/μια, επιδρά αρνητικά στην ανάπτυξη της επιστήμης –γενικότερα.

Οι αρνητικές συνέπειες είναι μεταξύ άλλων: θα δημιουργήσουν συνθήκες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που καμία σχέση δεν έχουν με την ακαδημαϊκή ελευθερία, την κριτική και ελεύθερη σκέψη, με την ανάπτυξη της έρευνας, που αποτελούν στοιχεία του δημόσιου παν/μίου. Θα κάνουν το δημόσιο παν/μιο ακόμη πιο ταξικό και θα οδηγήσουν στην υποτίμηση των πτυχίων, στην υποβάθμιση των κοινωνικών και ανθρωπιστικών σπουδών, στην εντονότερη εξάρτηση της εφαρμοσμένης έρευνας από το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Επιπλέον, η ίδρυσή τους, θα λειτουργήσει σε βάρος των παν/μίων της περιφέρειας: θεσμοθετείται ένας τρόπος εισαγωγής στα ιδιωτικά παν/μια με βαθμό εισαγωγής (την ελάχιστη βάση κάθε επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιασμένου επί 0,8).

Οι χαμηλές βάσεις εισαγωγής στα παν/μια σε μικρές πόλεις, θα λειτουργήσουν σε βάρος της περιφέρειας λόγω της απόστασης από την πρωτεύουσα. Επίσης, η λειτουργία των ιδιωτικών παν/μίων θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό φοιτητών στα παν/μια της περιφέρειας. Αυτό το είδαμε και μετά την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, όταν αυξήθηκε ο αριθμός των φοιτητών στις αστικές πόλεις με αποτέλεσμα, μετά την θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής από την κυβέρνηση της ΝΔ, οι φοιτητές να μειωθούν σημαντικά στα περιφερειακά παν/μια. Θα φέρω ως παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου όπου από 3800 φοιτητές που εισήχθηκαν το 2020, τον επόμενο χρόνο οι εισακτέοι μειώθηκαν σε 2300 (δηλ. μείωση του 40%). Αν λάβουμε υπόψη και τις μεταγραφές που αιτούνται οι φοιητές από τα περιφερειακά παν/μια προς τα κεντρικά, η κατάσταση γίνεται τραγική.

Στο Παν/μιο Αιγαίου που είναι σε έξι νησιά υπάρχουν πολλά προβλήματα. Υπάρχουν προβλήματα όπως τα πανάκριβα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, η υποβάθμιση των δομών Υγείας, η υποβαθμισμένη φοιτητική μέριμνα, οι όχι επαρκείς φοιτητικές εστίες κ.ο.κ. θα δημιουργήσουν ακόμη δυσχερέστερες συνθήκες για την παραμονή των φοιτητών στα νησιά του Παν/μίου Αιγαίου.

Συνεπώς, η κυβέρνηση έχει στρατηγική επιλογή την ενίσχυση του ιδιωτικού κεφαλαίου όπως η Υγεία, οι Συγκοινωνίες και η Ενέργεια. Επίσης, θέλει να κάνει σαφή κατηγοριοποίηση στα ταξικά κοινωνικά στρώματα με συνέπεια η μόρφωση, να μην είναι δικαίωμα για όλους. Εμείς, επαναλαμβάνουμε ότι η μόρφωση πρέπει να είναι δικαίωμα για όλους και να είναι δημόσια και δωρεάν».

Άπαντες οι εκπρόσωποι των συλλόγων κατέληξαν ότι ο αγώνας θα συνεχιστεί κατά της ψήφισης του επίμαχου νομοσχεδίου με τα εξής αιτήματα να παραμένουν στην ατζέντα των διεκδικήσεων:

• Λέμε ΟΧΙ στην ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων

• Είμαστε ενάντια στην παραβίαση του Συντάγματος και την αναθεώρηση του άρθρου 16

• Καταγγέλλουμε την υποχρηματοδότηση, την υποστελέχωση του Πανεπιστημίου και το αυταρχικό θεσμικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί με τους προηγούμενους νόμους και θα ενταθεί με το τωρινό νομοσχέδιο

• Στεκόμαστε αλληλέγγυοι στους αγώνες του φοιτητικού κινήματος

• Διεκδικούμε ένα πραγματικά Δημόσιο, Δωρεάν και Δημοκρατικό Πανεπιστήμιο

Ο Γιώργος Ψαρράς από το Πανεπιστήμιο Πατρών πήρε πρώτος τον λόγο και θύμισε τους αγώνες του 2006-'07 που εμπόδισαν την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ενώ αναφέρθηκε στην υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων που ακολούθησε, αλλά και στο σπουδαίο επιστημονικό και ερευνητικό έργο που επιτελείται στα δημόσια πανεπιστήμια. Αναφέρθηκε στην αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου που φέρνει η κυβέρνηση και στο ότι μετατρέπει το δικαίωμα στην πανεπιστημιακή μόρφωση σε ένα είδος εμπορικού προϊόντος και προνομίων για λιγότερους.

Ο Ηλίας Κονδύλης, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, είπε ότι λίγο πριν ο Σύλλογός του τίμησε τη μνήμη των 16 φοιτητών και φοιτητριών του Ιδρύματος που χάθηκαν στο προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη (βλ. σελ. 14), κι αυτή ήταν μια οδυνηρή υπενθύμιση για το ποια είναι τα αποτελέσματα από την απόσυρση του κράτους από τη διασφάλιση κρίσιμων αγαθών και την εγκατάλειψή τους στις δυνάμεις της αγοράς. Είπε ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να συσκοτίσει τους σκοπούς των άρθρων του νομοσχεδίου. Ανέφερε ότι μεταξύ 2008 - 2020 τα πανεπιστήμια έχασαν το 33% του προσωπικού τους και σε αυτό το νομοσχέδιο απαντά καταδικάζοντας τα δημόσια ΑΕΙ σε προσλήψεις με το σταγονόμετρο. Μίλησε για την υποχρηματοδότηση, αλλά και τα δίδακτρα που πολλαπλασιάζει, με κίνδυνο να επεκταθούν αυτά και στους Ελληνες φοιτητές, ενώ τόνισε ότι το νομοσχέδιο υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο τα δημόσια ΑΕΙ και οξύνει τις ταξικές ανισότητες.

Ο Δημήτρης Φασουλιώτης, από τη Σχολή Θετικών Επιστημών στο ΕΚΠΑ, μίλησε για ένα αυταρχικό και αντιδημοκρατικό θεσμικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί από το 2022 με τον νόμο - πλαίσιο, που μαζί με την υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση φέρνουν υποβάθμιση της δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης κατ' αναλογία και του ΕΣΥ. Αναφέρθηκε ακόμα στην απαξίωση των μισθών των εργαζομένων των δημόσιων πανεπιστημίων, εκτιμώντας την ως μέσο πίεσης για να οδηγήσει τους πανεπιστημιακούς να ψάχνουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια για εξεύρεση πόρων.

Η Γιάννα Γιαννουλοπούλου, από τη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ, μίλησε για τους φοιτητές που είναι εδώ και 50 μέρες σε μια κατειλημμένη σχολή και τόνισε ότι «στον Σύλλογό μας είμαστε προετοιμασμένοι για μακροχρόνιο αγώνα», ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις ανθρωπιστικές επιστήμες, τονίζοντας ότι στην κοινωνία της αγοράς θεωρούνται άχρηστες και μίλησε για τη σχετική συγχώνευση διαφορετικών μεταξύ τους αντικειμένων ανθρωπιστικών σπουδών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο.

Ο Θέμης Λαζαρίδης, από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, έβαλε μια σειρά πλευρές για το διδακτικό προσωπικό των ΝΠΠΕ που θέλει να φέρει η κυβέρνηση, δείχνοντας ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα στην ποιότητα της εκπαίδευσης που θα παρέχουν αυτά τα ιδρύματα.

Η Κωνσταντίνα Ζορμπαλά, από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, δήλωσε ότι «στεκόμαστε στο πλευρό των φοιτητών μας γιατί ο αγώνας τους είναι και δικός μας αγώνας» και έκανε αναφορά στο μεγαλειώδες κίνημα του 2006 - 2007. Τόνισε ότι θέλουν να κάνουν το δημόσιο πανεπιστήμιο ακόμα πιο ταξικό και εντονότερη την εξάρτηση της έρευνας από το ιδιωτικό κεφάλαιο, ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα πανεπιστήμια της περιφέρειας, που θα υποστούν μεγαλύτερες συνέπειες, θα μειωθεί ο φοιτητικός πληθυσμός τους.

Η Αθηνά Σκουλαρίκη, από τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, επισήμανε ότι «ακόμα κι αν υπήρχε αναθεώρηση του άρθρου 16 και όχι παραβίαση, θα μας έβρισκε αντίθετους». Πρόσθεσε ότι εξισώνονται πτυχία που βασίζονται στη γνώση, την κριτική προσέγγιση της επιστήμης και την έρευνα, με πτυχία κάποιων ιδρυμάτων που θα ασκούν μόνο διδασκαλία.

Ο Κώστας Βλασόπουλος, από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλώντας για την ασυδοσία που φέρνει η αγορά σε όλες τις συνθήκες της ζωής, τα προβλήματα στα νοσοκομεία, την έκρηξη των τιμών στην ενοικίαση κ.ά., σημείωσε ότι οι κινητοποιήσεις δείχνουν τη μεγάλη οργή της πλειοψηφίας του κόσμου στα πανεπιστήμια. Τόνισε ότι η αντίδραση στο νομοσχέδιο προέρχεται από μαζικές συλλογικές διαδικασίες, που πρέπει να συνεχιστούν, αφού, όπως επισήμανε, νόμοι που έχουν ψηφιστεί κι έχουν μείνει στα χαρτιά υπάρχουν πάρα πολλοί.

Ο Κώστας Κονταξάκης, από το ΕΛΜΕΠΑ, επισήμανε ότι το θέμα του νόμου δεν αφορά μόνο τα πανεπιστήμια, αλλά όλη την κοινωνία, τους επιστήμονες του αύριο. Σημείωσε ότι το νομοσχέδιο κατοχυρώνει την παροχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ως οικονομική δραστηριότητα που υπακούει στους αγοραίους κανόνες, κι έτσι αλλοιώνει την ουσία της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ενώ αναφέρθηκε στα επαγγελματικά δικαιώματα που δεν έχουν αποδοθεί ακόμα σε αποφοίτους των Τμημάτων του ιδρύματος, την ίδια στιγμή που αποδίδονται αυτόματα στους αποφοίτους των κολεγίων και των νέων ΝΠΠΕ.

Ο Γιώργος Τσιριγώτης, από το ΔΙΠΑΕ, θύμισε ότι στο ίδρυμά του δεν έχει γίνει ακόμα η ακαδημαϊκή ολοκλήρωση των Τμημάτων και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο τεμαχίζει το ΔΙΠΑΕ αφαιρώντας εφτά Τμήματα από την Καβάλα, τη Δράμα και το Διδυμότειχο. Επισήμανε ότι προσφυγές θα γίνουν πολλές ενάντια στο νομοσχέδιο «για να δούμε πώς αντιλαμβάνεται η δικαιοσύνη τη λέξη "απαγορεύεται"» που υπάρχει στο Σύνταγμα.

Η Ξένια Χρυσοχόου, από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, κλείνοντας τον πρώτο κύκλο των τοποθετήσεων είπε ότι είναι βέβαιο πως τα ξένα πανεπιστήμια θα διεκδικήσουν τις υποδομές των δημοσίων, καθώς και χρήματα από την κρατική χρηματοδότηση, ενώ αναφέρθηκε και στο θέμα των φοιτητικών δανείων από την εμπειρία του εξωτερικού. «Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές μας δεν είναι αλήτες, αλλά μας έδωσαν ένα τεράστιο μάθημα με την αγωνιστικότητά τους», είπε και πρόσθεσε ότι θα συνεχίσουν τον αγώνα με όλες τις μορφές.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης διαβάστηκε επίσης ψήφισμα των Τμημάτων Τεχνών των ελληνικών πανεπιστημίων που στηρίζουν τις κινητοποιήσεις ενάντια στο νομοσχέδιο, ενώ ακολούθησε συζήτηση πάνω σε ερωτήσεις και πλευρές που αναδείχθηκαν από τις τοποθετήσεις.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr