Η ομιλία της Υπουργού Παιδείας για τα «4 χρόνια έργο για την Παιδεία - Αλλαγή στην πράξη»

Η ομιλία της Υπουργού Παιδείας για τα «4 χρόνια έργο για την Παιδεία - Αλλαγή στην πράξη»

«Επιδίωξή μας η επόμενη γενιά να είναι πολύ καλύτερη από τη δική μας» - Νίκη Κεραμέως στην εκδήλωση «4 χρόνια έργο για την Παιδεία, Αλλαγή #ΣτηνΠράξη»

Παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών η εκδήλωση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκης Κεραμέως με θέμα «4 χρόνια έργο για την Παιδεία, Αλλαγή #ΣτηνΠράξη». Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, πρώην Πρωθυπουργοί, Υπουργοί, Βουλευτές, πλήθος προσωπικοτήτων της πολιτικής και της εκπαίδευσης, ενώ αξιοσημείωτη ήταν και η προσέλευση του κόσμου, σε μία παρουσίαση γεμάτη εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις.


"Τολμώ να πω ότι δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι, πράγματι, στην εκπαίδευση τα τελευταία τέσσερα χρόνια συντελείται μία σιωπηλή επανάσταση" δήλωσε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του, επισημαίνοντας ότι "μεγάλες αλλαγές, για τις οποίες μιλούσαμε εδώ και δεκαετίες, επιτέλους υλοποιούνται. Σίγουρα μπορούμε να κοιτάξουμε τους πολίτες στα μάτια και να τους πούμε: ναι, στον κεντρικό πυρήνα του προγράμματός μας για την εκπαίδευση, όπως ακριβώς τα παρουσιάσαμε πριν από τις εκλογές του 2019, τα είπαμε και τα κάνουμε πράξη. Ήμασταν συνεπείς στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις. Δεν το λέω αυτό ούτε με κομπορρημοσύνη, ούτε με οποιαδήποτε δόση αλαζονείας, αλλά για να τονίσω και πάλι ότι οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και πολιτικής χτίζονται, πρωτίστως, μέσα από την αξιοπιστία των λόγων και των έργων. Ήρθαμε στα πράγματα με μία πολύ ξεκάθαρη θεώρηση για το πώς έπρεπε να κάνουμε βαθιές τομές στην εκπαίδευση, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο και καταλήγοντας στο πανεπιστήμιο. Πράγματι, πολλές από αυτές τις τομές έχουν ήδη γίνει πράξη".

Η Υπουργός, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στις προσπάθειες για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης στη χώρα μας τα τελευταία 4 χρόνια, παρουσίασε την εκπαιδευτική πολιτική που ακολουθήθηκε σε πέντε συν μία θεματικές δέσμες, σύμφωνα με το πρόγραμμα Παιδείας που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά. Πιο αναλυτικά, αναφέρθηκε, στις πιο εμβληματικές μεταρρυθμίσεις, κατανεμημένες ως εξής: 1. Αποκατάσταση της εκπαίδευσης ως ενός πραγματικά δωρεάν αγαθού για όλους, 2. Εκσυγχρονισμός εκπαιδευτικού περιεχομένου – Αναβάθμιση εκπαιδευτικών επιλογών, 3. Ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση, 4. Αναβάθμιση ποιότητας, αποτελεσματικότητας και λειτουργικότητας δομών εκπαίδευσης, 5. Βελτίωση εκπαιδευτικών υποδομών και εξοπλισμού, +1:μία οριζόντια δέσμη πολιτικών, απλοποίηση διαδικασιών – μείωση γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού, διαφάνεια. «Στόχος μας, αρχικός και διαχρονικός, να παρέχουμε στα παιδιά μας καλύτερα και περισσότερα εφόδια για να μπορούν να πρωταγωνιστήσουν σε ένα ραγδαία εξελισσόμενο κόσμο. Να γίνουν δημιουργικοί και συμμετοχικοί πολίτες. Να διεκδικήσουν τα όνειρά τους, να κατακτήσουν τις κορυφές που επιθυμούν. Να είναι ευτυχισμένα. Κάναμε πολλά, μπορούμε περισσότερα. Η βασική μας επιδίωξη είναι μία: πώς η επόμενη γενιά θα είναι πολύ καλύτερη από τη δική μας», κατέληξε στην ομιλία της η Υπουργός.

Το λόγο έλαβαν οι Υφυπουργοί Παιδείας, Ζέττα Μακρή και Άγγελος Συρίγος, αναφερόμενοι στους τομείς αρμοδιότητάς τους, ενώ αναγνώστηκε μήνυμα από την Ευρωπαία Επίτροπο για την Καινοτομία, την Έρευνα, τον Πολιτισμό, την Εκπαίδευση και τη Νεολαία, Mariya Gabriel, στο οποίο συγχαίρει τη Νίκη Κεραμέως που κατέστησε την παιδεία στη χώρα μας πιο σύγχρονη, πιο ποιοτική και συμπεριληπτική, καθώς και για την πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία της για την Ουκρανία. Στη συνέχεια, μεταδόθηκε βιντεοσκοπημένο μήνυμα από την Stefania Giannini, αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια της UNESCO, αρμόδια για θέματα εκπαίδευσης, η οποία εξήρε την «αξιοσημείωτη δουλειά που έχει γίνει στο Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας τα τελευταία 4 χρόνια», επισημαίνοντας ότι «η Ελλάδα πλέον αποτελεί πρότυπο και πρωταθλητή» για τις χώρες που σχεδιάζουν εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η συζήτηση με 6 ωφελούμενους από τις εκπαιδευτικές πολιτικές, οι οποίοι παρουσίασαν από τη δική τους οπτική τις αλλαγές που επέφεραν οι μεταρρυθμίσεις αυτές στη ζωή τους. Για «επιστροφή στη χώρα του φωτός» μίλησε καταρτιζόμενος σε δημόσιο ΙΕΚ που απέκτησε μία δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση και την επαγγελματική αποκατάσταση μέσα από την ειδικότητα του ψηφιακού μάρκετινγκ. «Δεν το αξίζουν τα παιδιά μας; Αναμφισβήτητα, η επένδυση στη νέα γενιά είναι ο μοναδικός δρόμος της ανάπτυξης στη χώρα μας» είπε για τα εργαστήρια δεξιοτήτων εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κάνει ρομποτική. «Η σύμπραξη του ΕΚΠΑ με το Πανεπιστήμιο Yale των Ηνωμένων Πολιτειών αποτέλεσε μία νέα ευκαιρία για εμένα προσωπικά, αλλά και για άλλους φοιτητές, δίνοντάς μας τη δυνατότητα πρόσβασης σε διεθνούς εμβέλειας υποδομές και εκπαιδευτικά προγράμματα χωρίς δίδακτρα» ανέφερε χαρακτηριστικά ερευνήτρια του ΕΚΠΑ, ενώ για την καίρια διευκόλυνση στην καθημερινότητά τους μίλησαν ένας νεοδιόριστος εκπαιδευτικός, που απέκτησε μόνιμη θέση σε σχολείο μετά από 7 έτη ως αναπληρωτής, και μία μητέρα μονογονεϊκής οικογένειας από το διευρυμένο ολοήμερο. «Μέσα από μουσικοκινητική, θεατρικό παιχνίδι, οπτικοακουστικά ερεθίσματα, κατασκευές, παιχνίδια, τα παιδιά αυτής της ηλικίας αφομοιώνουν λέξεις και φράσεις στην αγγλική γλώσσα με τον πιο ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο και τις μεταφέρουν με τον ίδιο ενθουσιασμό και στο σπίτι τους!» είπε για τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο καθηγήτρια με 17 έτη εμπειρίας.

Η ομιλία της Υπουργού

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι πρώην Πρωθυπουργοί,

Μακαριώτατε Αρχιεπίσκοπε Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, Σεβασμιώτατοι,

κύριε Αντιπρόεδρε της Κυβέρνησης,

Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί, Βουλευτές, Γενικοί Γραμματείς,

Κύριε Περιφερειάρχη, κυρίες και κύριοι Δήμαρχοι,

Αγαπητοί μας μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί, γονείς,

Κυρίες και κύριοι,

Σας καλωσορίζουμε στην εκδήλωσή μας, στην οποία θα παρουσιάσουμε το έργο που επιτελέσαμε στην Παιδεία τα τελευταία 4 χρόνια. Χρόνια γεμάτα σκληρή δουλειά, συνεχή δραστηριοποίηση, ανατροπές, επιτυχίες, πρωτόγνωρες δυσκολίες με προεξάρχουσα την παγκόσμια υγειονομική κρίση της πανδημίας. Μία τετραετία με αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, από το νηπιαγωγείο, έως το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση.

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω τη σημερινή μου τοποθέτηση με ευχαριστίες, γιατί πάνω από όλα η προσπάθεια είναι συλλογική, απαιτεί συνέργειες και συγκλίσεις - άλλωστε στο επίκεντρό της είναι οι άνθρωποι.

  • Κατ’ αρχάς ευχαριστώ τον Πρωθυπουργό της χώρας μας, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, για την εμπιστοσύνη και τη στήριξή του, για τη διαρκή προσωπική του ενασχόληση με τα θέματα Παιδείας, για την ειλικρινή του ευαισθησία για κάθε τι που αφορά τα παιδιά μας, τη νέα γενιά.
  • Ευχαριστώ θερμά τους Υφυπουργούς, Ζέττα Μακρή και Άγγελο Συρίγο, και τους Γενικούς Γραμματείς μας, Αλέξανδρο Κόπτση, Οδυσσέα Ζώρα, Γιώργο Βούτσινο και Γιώργο Καλαντζή, για την καθημερινή, στενή μας συνεργασία, για τις ατελείωτες ώρες δουλειάς, για την υπομονή και την επιμονή  τους, για την προθυμία και τη διαθεσιμότητά τους.
  • Ευχαριστώ τους συναρμόδιους Υπουργούς, για την στενή μας συνεργασία, τους προηγούμενους Υφυπουργούς και Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου για τη σημαντική συμβολή τους στο έργο μας.
  • Ευχαριστώ επίσης τους Προέδρους, τα Διοικητικά Συμβούλια και τα στελέχη όλων των εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Παιδείας, τους συνεργάτες μας στο Υπουργείο, τους υπαλλήλους της διοίκησης, για τις συνεχείς προσπάθειές τους όλα αυτά τα χρόνια.
  • Ευχαριστώ τις ηγεσίες των προηγούμενων Κυβερνήσεων, καθώς, όσες διαφορές και αν μας χωρίζουν, άφησαν κάτι πάνω στο οποίο χτίσαμε, βελτιώσαμε, ακόμη και αλλάξαμε, μαθαίνοντας από λάθη ή παραλείψεις.
  • Πάνω από όλα όμως, θα μου επιτρέψετε το πιο μεγάλο ευχαριστώ στα μέλη της εκπαιδευτικής μας κοινότητας. Εκπαιδευτικοί, στελέχη, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, οι οικογένειές τους, όλοι συμμετέχουν στην ανέλιξη του εκπαιδευτικού μας συστήματος, σε μία συλλογική πρόοδο που διαχέεται σε όλη την κοινωνία, για το σήμερα και το αύριο της Ελλάδας.

Κυρίες και κύριοι, θα παρουσιάσω σήμερα την εκπαιδευτική πολιτική που υπηρετήσαμε τα 4 αυτά χρόνια στο Υπουργείο Παιδείας σε πέντε συν μία θεματικές δέσμες, σύμφωνα με το πρόγραμμα Παιδείας που είχαμε παρουσιάσει προεκλογικά.

Πρώτη θεματική δέσμη: Αποκατάσταση της εκπαίδευσης ως ενός πραγματικά δωρεάν αγαθού για όλους

Ο πρώτος στόχος που ανακοινώσαμε το Νοέμβριο του 2018 ήταν ο εξής: «όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως οικονομικής δυνατότητας, να έχουν ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους και πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση». Τι βήματα κάναμε 4 χρόνια τώρα σε αυτή την κατεύθυνση;

  • Ένας επιπλέον χρόνος στο νηπιαγωγείο, ένας επιπλέον χρόνος δομημένης εκπαίδευσης σε μία ηλικία που τα παιδιά απορροφούν με μοναδική ικανότητα γνώσεις και δεξιότητες. Κάθε παιδί πλέον έχει θέση από την ηλικία των 4 ετών σε δημόσιο, δωρεάν νηπιαγωγείο.
  • Το ολοήμερο σχολείο επεκτάθηκε από τις 4 στις 5:30 το απόγευμα. Αυτό συνεπάγεται περισσότερο χρόνο για ποιοτική μελέτη και δημιουργικές δραστηριότητες στο σχολείο, περισσότερο ελεύθερο χρόνο στο σπίτι, στήριξη των εργαζόμενων γονέων και των οικογενειών.
  • Το δημόσιο σχολείο προσφέρει περισσότερες δωρεάν ποιοτικές παροχές, όπως αγγλικά ήδη από το νηπιαγωγείο, ενισχυτική διδασκαλία στο Γυμνάσιο, για πρώτη φορά προετοιμασία όλων των Ειδικών Μαθημάτων που εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, δηλ. μουσική, σχέδιο, ξένες γλώσσες. Παροχές για τις οποίες έως πρότινος οι γονείς έπρεπε να πληρώσουν, ώστε να μπορέσουν να τις προσφέρουν στα παιδιά τους. 
  • Πλέον, διατίθενται νέες, ποιοτικές, δημόσιες, δωρεάν δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης, όπως διπλάσια Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία -παραλάβαμε 62, παραδίδουμε πάνω από 120-, 25 πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια - τα πρώτα στην ιστορία της χώρας, πειραματικά και θεματικά δημόσια ΙΕΚ, Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης για περισσότερες και καλύτερες επιλογές για τα παιδιά, τις νέες και τους νέους μας.
  • Προσφέρουμε ίσες ευκαιρίες μάθησης και ουσιαστική στήριξη σε μαθητές με αναπηρίες, σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο, σε φοιτητές με χαμηλό εισόδημα έως και διπλασιάζοντας το στεγαστικό τους επίδομα, εφοδιάζοντας με ψηφιακό εξοπλισμό πάνω από 665.000 δικαιούχους της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Πρώτος άξονας, λοιπόν, η αποκατάσταση της εκπαίδευσης ως ένα πραγματικά δωρεάν αγαθό για όλους.

Δεύτερη θεματική δέσμη εκπαιδευτικής πολιτικής: Εκσυγχρονισμός εκπαιδευτικού περιεχομένου – Αναβάθμιση εκπαιδευτικών επιλογών

Λέγαμε, πριν από 4,5 περίπου χρόνια, ότι επιδιώκουμε ένα «σύγχρονο σχολείο, μία δημιουργική κυψέλη γνώσης και καινοτομίας», με έμφαση στις δεξιότητες, με αναδιάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών και σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, ένα σχολείο πιο βιωματικό, πιο συμπεριληπτικό. Το έργο μας ως Κυβέρνησης:

  • Αλλάζουμε το τι μαθαίνουν οι μαθητές. Με 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών από το νηπιαγωγείο ως και το λύκειο, με νέο, υποχρεωτικό μάθημα, τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» σε όλα τα Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια, με θεματικές όπως ρομποτική, οδική ασφάλεια, κλιματική αλλαγή, σεξουαλική αγωγή. Με 336 νέα προγράμματα σπουδών για όλα τα αντικείμενα και τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ, με 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και 200 επαγγελματικά προφίλ σε τομείς όπως της ενέργειας, του περιβάλλοντος και της ψηφιακής οικονομίας.
  • Αλλάζουμε το πώς μαθαίνουν οι μαθητές. Με νέα σχολικά βιβλία, βάσει των νέων προγραμμάτων σπουδών, με πολλαπλό βιβλίο σε κάθε μάθημα για συνδυαστική μάθηση και αποφυγή της αποστήθισης, με ανάπτυξη κριτικής σκέψης, με εμπλουτισμό του σχολικού εγχειριδίου με πλούσιο ψηφιακό υλικό.
  • Αλλάζουμε το πώς αξιολογούνται οι μαθητές. Προβλέπονται επιπλέον μέθοδοι αξιολόγησης των μαθητών, πλην των διαγωνισμάτων, όπως παρουσιάσεις, εργασίες, η μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης κατά την οποία ο μαθητής γίνεται δάσκαλος κ.ά.  Η Τράπεζα Θεμάτων στο Λύκειο εξασφαλίζει αξιόπιστο μηχανισμό αξιολόγησης και ελάχιστη κάλυψη της ύλης για όλους.
  • Δώσαμε στους απόφοιτους Λυκείου πρόσβαση σε ποιοτικές εναλλακτικές επιλογές, μέσω δύο μηχανογραφικών: το ένα που οδηγεί σε 180 σύγχρονες περιζήτητες ειδικότητες Δημόσιων ΙΕΚ και το άλλο για εισαγωγή σε ένα καλύτερο Πανεπιστήμιο με διευρυμένες δυνατότητες, όπως διπλά και κοινά πτυχία, επαγγελματικά μεταπτυχιακά, βιομηχανικά διδακτορικά, εσωτερικό Erasmus.

Στο δεύτερο άξονα: αναβαθμίζουμε το εκπαιδευτικό περιεχόμενο και τις εκπαιδευτικές επιλογές.

Τρίτη θεματική δέσμη: Ενίσχυση ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση

«Εκπαιδευτικός, ο πλούτος του σχολείου μας» είπαμε το 2018 - και σήμερα επαυξάνουμε. Γι’ αυτό και επενδύσαμε στο ανθρώπινο δυναμικό μας, και η αλήθεια είναι ότι πήγαμε πολύ πέρα από τις εξαγγελίες και τις προσδοκίες μας.

  • Καταφέραμε να διενεργήσουμε 25.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, τους πρώτους μετά από 12 ολόκληρα χρόνια, 6.000 εκ των οποίων στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, τους πρώτους μέσω ΑΣΕΠ στην ιστορία της χώρας, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών.
  • Κάναμε περισσότερες από 150.000 οριζόντιες επιμορφώσεις, μία πραγματική επένδυση στους εκπαιδευτικούς μας, ένα χρόνιο ζητούμενό τους, ένα αναγκαίο εργαλείο για την εισαγωγή όλων των νέων αντικειμένων στο σχολείο.
  • Δώσαμε έμφαση στην ψυχική υγεία με διπλασιασμό των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία (από 1600 σε 3200), με αύξηση κατά 150%, της χρηματοδότησης των υποστηρικτικών φορέων, όπως τα ΚΕΔΑΣΥ.
  • Πιο αξιοκρατικό, διαφανές, αντικειμενικό σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης και πανεπιστημιακών.
  • Και, επιτέλους, μετά από 40 χρόνια, ξεκίνησε η αξιολόγηση, με εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, με διάθεση αναγνώρισης του έργου τους, με δυνατότητα για επαγγελματική ανέλιξη ή υποχρεωτική επιμόρφωση, όπου χρειάζεται. Αλλά και αξιολόγηση σχολικών μονάδων και αξιολόγηση του ίδιου του εκπαιδευτικού συστήματος.
  • Στα Πανεπιστήμιά μας, έχουν δοθεί 1.850 νέες θέσεις Καθηγητών από το 2019 έως σήμερα, με τις οποίες διαμορφώθηκε θετικό ισοζύγιο, και πλέον για κάθε μία αποχώρηση Καθηγητή έχουμε 1,1 πρόσληψη. 
  • Ανοίξαμε τους ορίζοντες της εξωστρέφειας, των διεθνών συμπράξεων, της ανταλλαγής καλών πρακτικών με τα καλύτερα Πανεπιστήμια του κόσμου. Η χώρα μας απέκτησε αγγλόφωνα προπτυχιακά, κορυφαία πανεπιστήμια από χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία ιδρύουν παραρτήματα στη χώρα μας, συνάπτουν ολοένα και περισσότερες συνεργασίες με τα δικά μας εξαιρετικά πανεπιστήμια.

Στον τρίτο άξονα: Επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό μας.

Τέταρτη θεματική δέσμη: Αναβάθμιση ποιότητας, αποτελεσματικότητας και λειτουργικότητας δομών εκπαίδευσης

Το 2018 υποσχεθήκαμε ότι θα απελευθερώσουμε το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου, θα δείξουμε εμπιστοσύνη στα στελέχη μας, εκχωρώντας τους αρμοδιότητες και ελευθερίες, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την αποτελεσματικότητα του συστήματος λήψης αποφάσεων. Έτσι, από το 2019:

  • Ενισχύσαμε την αυτονομία της σχολικής μονάδας, με μεγαλύτερη ευχέρεια κινήσεων στο διευθυντή, με θέσπιση υποστηρικτικών οργάνων όπως οι μέντορες και οι ενδοσχολικοί συντονιστές, με δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο από το οποίο θα διδάξουν.
  • Θεσπίσαμε ένα νέο μοντέλο διακυβέρνησης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, σύμφωνα με το οποίο πρώτα καταγράφουμε τις ανάγκες στην αγορά, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, και εν συνεχεία λαμβάνουμε υπόψιν τα στοιχεία αυτά όταν διαμορφώνουμε τις προσφερόμενες ειδικότητες σε ΔΙΕΚ, ΕΠΑΛ, ΕΣΚ, σε στενή συνεργασία και με το Υπουργείο Εργασίας.
  • Καθιερώσαμε ένα νέο μοντέλο διοίκησης των Πανεπιστημίων μας, με φίλτρα συλλογικότητας, λογοδοσίας, εξωστρέφειας, αποτελεσματικότητας, σε ευθυγράμμιση με διεθνείς καλές πρακτικές.
  • Αποκαταστήσαμε το άσυλο στην πραγματική του έννοια, οικοδομώντας ένα πανεπιστημιακό περιβάλλον ελευθερίας και ασφάλειας, βάζοντας τέλος σε καταλήψεις δεκαετιών, αποδίδοντας το Πανεπιστήμιο εκεί που πραγματικά ανήκει: στους φοιτητές, στο προσωπικό του, στην κοινωνία, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Στον τέταρτο άξονα: Αναβαθμίζουμε την ποιότητα και την καθημερινότητα στην Παιδεία.

Πέμπτη θεματική δέσμη: Βελτίωση εκπαιδευτικών υποδομών και εξοπλισμού

Στο πρόγραμμα που παρουσιάσαμε το 2018 είχαμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Αυτή η βασική μας στόχευση αναδείχθηκε σε μείζονα προτεραιότητα λόγω της πανδημίας, που αποτέλεσε καταλύτη στο ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και των διαδικασιών της. Έτσι:

  • Παραλάβαμε σχολεία με 4.500 φορητές ψηφιακές συσκευές και σήμερα έχουμε πάνω από 90.000 τάμπλετ και λάπτοπ για κάθε σχολείο της χώρας.
  • 665.000 παιδιά, νέοι και όλοι οι εκπαιδευτικοί έλαβαν voucher για αγορά ψηφιακού εξοπλισμού μέσω του Προγράμματος Ψηφιακή Μέριμνα.
  • Ξεκινούν να παραδίδονται αυτές τις ημέρες 177.000 σετ ρομποτικής σε όλα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας και 36.000 διαδραστικοί πίνακες σε όλα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας καθώς και στην Ε’ και ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού, έργο ύψους 180 εκ. ευρώ.
  • Διασφαλίζουμε ταχύτερο internet σε όλα τα σχολεία και ειδικό προηγμένο τεχνολογικό εξοπλισμό για μαθητές με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες.
  • Κατά τη διάρκεια της πανδημίας έγινε ένα τεράστιο ψηφιακό άλμα το οποίο πιστώνεται στους εκπαιδευτικούς μας, στους μαθητές, στους γονείς. Σήμερα η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων στην καθημερινότητα, και της τηλεκπαίδευσης σε περιπτώσεις ανάγκης, αποτελούν κεκτημένο της εκπαιδευτικής κοινότητας. Πλέον άμεσα ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα 1,6 εκατομμυρίων μαθητών και εκπαιδευτικών μπορεί να μεταπηδήσει από την δια ζώσης στη διαδικτυακή εκπαίδευση αν παραστεί ανάγκη.
  • Επενδύουμε 114 εκ. € από το Ταμείο Ανάκαμψης σε σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό Εργαστηριακών Κέντρων των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, 600 εκ. € για αναβάθμιση έρευνας και καινοτομίας στα ΑΕΙ, 430 εκ. € για την αναβάθμιση υποδομών Πανεπιστημίων μέσω ΣΔΙΤ και την συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, κυρίως με στόχο την αναβάθμιση και επέκταση της φοιτητικής στέγης.
  • Ο προϋπολογισμός για την Παιδεία αυτά τα χρόνια ξεπέρασε τα 6 δις, ενώ πετύχαμε διπλάσια απορρόφηση πόρων ΕΣΠΑ από 46% (2019) σε 91% (2022), σε εξαιρετική συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης.
  • Στον πέμπτο άξονα: Με σύγχρονες υποδομές, αναβαθμισμένο εξοπλισμό, αξιοποίηση της τεχνολογίας πετυχαίνουμε καλύτερη μαθησιακή διαδικασία και δημόσια, δωρεάν, ποιοτική εκπαίδευση του 21ου αιώνα, χωρίς αποκλεισμούς.

Και μία ακόμη οριζόντια δέσμη πολιτικών: Απλοποίηση διαδικασιών – Μείωση γραφειοκρατίας και συγκεντρωτισμού, διαφάνεια

Η καθημερινότητα όλων μας είναι απαιτητική και το Κράτος οφείλει να τη διευκολύνει, να παρέχει σύγχρονα εργαλεία, να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πολιτών, να δίνει πραγματικές λύσεις αξιοποιώντας και τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Μεταξύ άλλων:

  • Πλέον τα αποτελέσματα πανελλαδικών αποστέλλονται και με SMS, η ανάληψη υπηρεσίας εκπαιδευτικών γίνεται ψηφιακά, σχεδιάσαμε μία ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας σχολείου-γονέων, οι εκπαιδευτικοί ενημερώνονται μέσω γραπτού μηνύματος στο κινητό τους για την τοποθέτησή τους, σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
  • Απλουστεύσαμε τη διαδικασία αναγνώρισης ακαδημαϊκών προσόντων μέσω ΔΟΑΤΑΠ, δημιουργήσαμε ένα πιο ευέλικτο πλαίσιο για τους ΕΛΚΕ, θεσπίσαμε ένα Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων για την πιστοποίηση προσόντων των αποφοίτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Κατανέμουμε με σαφή, αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια τη χρηματοδότηση στα ΑΕΙ μας, και όχι κατά την αυθαίρετη κρίση του εκάστοτε Υπουργού όπως ήταν προηγουμένως.

Με ταχύτητα, διαφάνεια, σύγχρονα μέσα και έξυπνες λύσεις, κάνουμε τη ζωή και την καθημερινότητά μας πιο εύκολη, ενώ παράλληλα μειώνουμε το φόρτο εργασίας των υπηρεσιών μας και συνακόλουθα το κόστος.

Κυρίες και κύριοι,

Το έργο μας στον τομέα της Παιδείας, 4 χρόνια τώρα, είναι στη διάθεση όλων. Να το αξιοποιήσουν, να το κρίνουν, να οικοδομήσουν πάνω στα κεκτημένα πλέον της εκπαίδευσης, που πιστεύουμε πραγματικά ότι αποτελούν μία παρακαταθήκη για το μέλλον. Και ο σχεδιασμός μας δεν τελειώνει εδώ. Για την επόμενη τετραετία, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι έτοιμη για ακόμη περισσότερες μεταρρυθμίσεις, περαιτέρω υλοποίηση και εμβάθυνση εμβληματικών μας δράσεων όπως η αξιολόγηση και η επέκταση του Ολοήμερου σχολείου, υλοποίηση όλων των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης για την παιδεία, καλύτερες απολαβές για τους εκπαιδευτικούς μας, ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και πολλά άλλα.

Στόχος μας, αρχικός και διαχρονικός, να παρέχουμε στα παιδιά μας καλύτερα και περισσότερα εφόδια για να μπορούν πρωταγωνιστήσουν σε ένα ραγδαία εξελισσόμενο κόσμο. Να γίνουν δημιουργικοί και συμμετοχικοί πολίτες. Να διεκδικήσουν τα όνειρά τους, να κατακτήσουν τις κορυφές που επιθυμούν. Να είναι ευτυχισμένα.

Κάναμε πολλά, μπορούμε περισσότερα.

Η βασική μας επιδίωξη είναι μία: πως η επόμενη γενιά θα είναι πολύ καλύτερη από τη δική μας. 

Σας ευχαριστώ πολύ.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr