ΑΕΙ: Προς παράταση του εξαμήνου για τις σχολές που έχουν μείνει «πίσω»
Παράταση εαρινού εξαμήνου στα ΑΕΙ αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα το υπουργείο Παιδείας - Προβληματίζουν οι σχολές με εργαστηριακά ή κλινικά μαθήματα που έχουν μείνει «πίσω».
Παράταση εξαμήνου στα ΑΕΙ αναμένεται να ανακοινώσει σύντομα το υπουργείο Παιδείας, με τα μαθήματα, ειδικά σε σχολές που έχουν μείνει «πίσω» λόγω εργαστηριακών ή κλινικών μαθημάτων, να φτάνουν πιθανά και ως τον Ιούλιο.
Σύμφωνα με το «Βήμα της Κυριακής», στις χώρες του κόσμου τα υγειονομικά συστήματα δέχθηκαν αναπάντεχα στη διάρκεια της πανδημίας μια πολύτιμη βοήθεια τους φοιτητές και τις φοιτήτριες Ιατρικής. Οι «έξυπνες» εκπαιδευτικές δομές τούς ενσωμάτωσαν αμέσως και τους παρείχαν κάθε δυνατή βοήθεια για να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους με στόχο να πιάσουν αμέσως δουλειά.
Αλλα συστήματα πάλι δεν το κατάφεραν. Στριμωγμένοι σε ένα θολό σύνορο πολλοί νέες και νέες ανά τον κόσμο πέρασαν δύο ή και τρία εξάμηνα της κρίσιμης εκπαίδευσης των προτελευταίων ετών στη σχολή τους χωρίς να έχουν καν αγγίξει ασθενή.
Νέοι άνθρωποι που κοπίασαν
Σε αυτό το τέλμα βρέθηκε και η Αφροδίτη Μπέλλη, φοιτήτρια στο πέμπτο έτος της Ιατρικής Σχολής Αθηνών που παρακολουθεί εδώ και μήνες τον εαυτό της να σηκώνεται κάθε πρωί από το κρεβάτι της για να «μπει» σε ένα διαδικτυακό μάθημα κλινικής άσκησης.
Εκεί θα πρέπει να προσπαθήσει να διακρίνει το σώμα του ασθενούς από μια διαφάνεια όπως αυτή φαίνεται από την οθόνη του υπολογιστή της. Στο μάθημα αυτό συναντιούνται καθημερινά 50 ή 60 άτομα.
Κλειστές κάμερες κλειστά μικρόφωνα. Τη σιωπή στα κενά των παραδόσεων διακόπτει μόνο όποιος δεν έχει καταλάβει κάτι και ανοίγει δειλά το μικρόφωνο του για να ρωτήσει Πρόκειται βέβαιαγια νέους ανθρώποος που κοπίασαν πραγματικά για να μπουν στις σχολές τους και όπως είναι φυσικό δεν θέλουν να χάσουν λεατό από τις σπουδές τους.
Απουσία κλινικής άσκησης
«Σε 15μήνες θα πάρουμε πτυχίο και είμαστε ουσιαστικά ανεκπαίδευτοι», λέει στο Βήμα. Παραμένουμε χωρίς κλινική άσκηση από τις 10 Μαρτίου του 2020. Η κλινική άσκηση στη σχολή μας αρχίζει πρακτικά από το καλοκαιρινό εξάμηνο του τρίτου έτους και εμείς προλάβαμε να μπούμε σε κλινικές το πολύ ένα δεκαήμερο...»
Σήμερα μόνο οι φοιτητές του 6ου έτους της Ιατρικής Σχολής στην Αθήνας μπαίνουν σε κλινικές αφού εμβολιάστηκαν νωρίτερα με τα υπόλοιπα έτη να αναμένουν. Στη Θεσσαλονίκη ήδη επί τρία εξάμηνα κάθε αντίστοιχη δραστηριότητα έχει διακοπεί
«Η απουσία κλινικής άσκησης επί ένα έτος στους τεταρτοετείς και πεμπτοετείς φοιτητές Ιατρικής θα έχει σαν αποτέλεσμα αρκετοί να καθυστερήσουν στη λήψη του πτυχίου τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να προσφέρουν σύντομα τις υπηρεσίες τους στο Σύστημα Υγείας», λέει σχετικά ο αναπληρωτής πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής Αθηνών Γεράσιμος Σιάσος. «Είναι επιτακτική η ανάγκη να εμβολιαστούν άμεσα οι τεταρτοετείς και πεμπτοετείς φοιτητές και να επανεκκινήσουν την κλινική τους άσκηση το συντομότερο δυνατόν» συνεχίζει.
Ανοίγουν τις κλινικές στους φοιτητές
Μετά την ηχηρή διαμαρτηρία τους και τις υπογραφές που συγκεντρώθηκαν από καθηγητές της Ιατρικής (μεταξύ των οποίων μέλη της Επιτροπής για την υγειονομική κρίση), τα συναρμόδια υπουργεία αντέδρασαν και αναμένεται τώρα να εμβολιάσουν και να ανοίξουν άμεσα τις πύλες των κλινικών και για τους φοιτητές του πέμπτου έτους σε φοιτητές Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Νοσηλεστικής, Μαιευτικής.
Τι έκαναν άλλες χώρες; Στην Ιταλία η κυβέρνηση ενεργοποίησε σχεδόν 10.000 ιταλούς τελειοφοίτους από τις ιατρικές σχολές με άμεση ενσωμάτωσή τους στο σύστημα υγειονομικής περίθαλψης χωρίς τα απαιτούμενα στάδια πρακτικών που κανονικά ολοκλήρωναν την εκπαίδευσή τους. Στη Μεγάλη Βρετανία επίσης προτάθηκε να δοθεί η δυνατότητα απελευθέρωσης των φοιτητών Ιατρικής του τελικού έτους ακόμα και πριν από την ολοκλήρωση των κλινικών εξετάσεων τους για να βοηθήσουν τα νοσοκομεία.
Παράλληλα όμως όλα τα τμήματα των ΑΕΙ που έχουν κλινικές ή εργαστηριακές ασκήσεις πρακτικά πάγωσαν μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή. Για τα υπόλοιπα τμήματα με εργαστηριακά μαθήματα η επιστροφή στα αμφιθέατρα σε δόσεις αναμένεται από τις 26 του μήνα.
Οι σχολές που έχουν μείνει «πίσω»
Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει σύντομα παράταση εξαμήνου με τα μαθήματα ειδικά σε σχολές που έχουν μείνει «πίσω» λόγω εργαστηριακών ή κλινικών μαθημάτων να φτάνουν πιθανά και ως τον Ιούλιο. Αυτή τη στιγμή το εξάμηνο συνεχίζεται με τη μέθοδο της τηλεκπαίδευσης ως τις 4 Ιουνίου με τις ελπίδες να ξανασυναντηθούν διά ζώσης καθηγητές και φοιτητές να μετατίθενται για το φθινόπωρο.
Στο εξωτερικό το πρόβλημα έχει γίνει αντιληπτό. Στα περισσότερα πανεπιστήμια των ΗΠΑ ακολουθείται μεικτό σύστημα παραδόσεων εξ αποστάσεως και διά ζώσης σε μειωμένους πληθυσμούς και με μέτρα ελέγχου και μοριακών τεστ πριν από την είσοδο στα κάμπους. Στο Κέιμπριτζ της Μεγάλης Βρετανίας γίνονται διά ζώσης μόνο οι κλινικές ή εργαστηριακές ασκήσεις. Στη Γαλλία επίσης γίνονται ηλεκτρονικές παραδόσεις εκτός από εργαστηριακά και κλινικά μαθήματα με μαθήματα διά ζώσης μία ημέρα την εβδομάδα.
Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικής πολιτικής στις περιοχές της Ευρώπης και της Κεντρικής Ασίας για την Παγκόσμια Τράπεζα, Χάρης Πατρινός, λέει στο Βήμα ότι «η προσπάθεια να συνεχιστεί η μάθηση από τα εκπαιδευτικά συστήματα του πλανήτη είναι ηρωική. Ωστόσο πρέπει να αποδεχθούμε την απώλεια που έχει υπάρξει σε θέματα εκπαίδευσης και να διασφαλίσουμε μεθόδους ανάκαμψής της. Ολες οι επιλογές βρίσκονται στο τραπέζι αυτή τη στιγμή και κατά τη γνώμη μου υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι η διδασκαλία μαθητών που έμειναν πίσω θα αντιμετωπιστεί».
Αδυναμία αποφοίτησης
Στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο πέρυσι τον Μάιο έγιναν τα εργαστήρια του εαρινού εξαμήνου αλλά όχι του χειμερινού και φυσικά του εξαμήνου που διανύουμε τώρα.
«Αδυναμία χρήσης του εργαστηριακού εξοπλισμού συνεπάγεται αδυναμία ολοκλήρωσης της διπλωματικής εργασίας και αδυναμία αποφοίτησης τον Ιούλιο και ενδεχομένως τον Σεπτέμβριο του 2021», λέει στο Βήμα ο πρύτανης του ΕΜΠ, Ανδρέας Μπουντουβής.
«Επιπλέον ο προγραμματισμός της προσέλευσης των νέων στα εργαστήρια πρέπει να γίνει με τρόπο που να αποτρέπεται ο συγχρωτισμός. Με τους υφιστάμενους περιορισμούς μετακίνησης όμως οι φοιτητές δεν μπορούν να λάβουν σχετική άδεια παρόλο που ο κοσμήτορας κάθε σχολής θα ήταν πρόθυμος να βεβαιώσει την ιδιαιτερότητα των περιπτώσεων», προσθέτει.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών κάθε τρία χρόνια
Ενώ αυτά προβληματίζουν, στον χώρο των σχολείων το χρονικό περιθώριο για αυτοαξιολόγηση την περασμένη εβδομάδα ολοκληρώθηκε με περισσότερα από 80% των δημοτικών γυμνασίων και λυκείων της χώρας να έχουν αρνηθεί να συμμετάσχουν στη διαδικασία.
Παρά την αποτυχία του πρώτου σταδίου της αξιολόγησης των σχολείων βέβαια, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει το επόμενο στάδιο της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η οποία, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του Βήματος, θα γίνεται ανά τριετία από τον διευθυντή και τον σχολικό σύμβουλο κάθε σχολείου, βάσει κριτηρίων που δεν έχουν καθοριστεί ακόμη.