Η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης προειδοποιεί τους φοιτητές για το μέλλον του εξαμήνου

Σύγκλητος Πολυτεχνείου Κρήτης: Κίνδυνος απώλειας του εξαμήνου - Η απόφαση των φοιτητών

Πολυτεχνείο Κρήτης: Σύμφωνα με κατά πλειοψηφία απόφαση έκτακτης 513ης/01.11.2019 Συνεδρίασης της Συγκλήτου που δόθηκε στη δημοσιότητα δημιουργούνται σοβαροί κίνδυνοι από τη συνεχιζόμενη κατάληψη του Πολυτεχνείου Κρήτης από φοιτητές, όπως ο κίνδυνος απώλειας του εξαμήνου ενώ δημιουργούνται προβλήματα στη φοιτητική μέριμνα, στις εργολαβίες (Γ’ Φάση Εστίας, Συμπληρωματικό κτίριο ΑΡΜΗΧ-ΜΠΔ), κίνδυνος καθυστέρησης στην εκτέλεση παραδοτέων σε ερευνητικά έργα, καθώς και πληρωμής ερευνητών.

Η απόφαση της Συγκλήτου εκφράζει θέση και για μια σειρά ζητημάτων για τα οποία βρίσκονται σε κατάληψη οι φοιτητές, όπως μεταξύ άλλων για το φοιτητικό και στεγαστικό επίδομα. Η Σύγκλητος αξίζει να αναφερθεί πως εκφράζει την εναντίωσή της τόσο στον περιορισμό στα έτη φοίτησης, όσο και στον περιορισμό στην πρόσβαση στα Πανεπιστήμια. Θεωρεί, μάλιστα, ότι μετά την ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, δεν υφίσταται βαθμίδα τεχνολογικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα θεσμικά μέτρα που θα περιορίσουν τον αριθμό των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα αφήσει μεγάλο αριθμό νέων εκτός πλαισίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα τους οδηγήσει στο εξωτερικό.


Όσον αφορά την ισοτιμία διπλωμάτων μηχανικών με πτυχία κολλεγίων η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης αντιτίθεται στη ρύθμιση της Κυβέρνησης, με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολλεγίων και των ξένων Πανεπιστημίων, θεωρεί ότι είναι κατάφωρα άδικη για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς, είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και είναι ισοπεδωτική για τη Δημόσια Παιδεία.

Η απόφαση της Συγκλήτου

"Η συνεχιζόμενη κατάληψη του Πολυτεχνείου Κρήτης φέρνει ξανά στην επιφάνεια διαχρονικά προβλήματα της Ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δημιουργεί έντονο προβληματισμό για την εύρυθμη λειτουργία του Πολυτεχνείου Κρήτης. Με την παρέμβαση αυτή θα θέλαμε να ενημερώσουμε την Πολυτεχνική κοινότητα για τα προβλήματα και τους κινδύνους εξ αιτίας της συνεχιζόμενης κατάληψης, καθώς και να αναδείξουμε την πραγματική κατάσταση στο Πολυτεχνείο Κρήτης, καθώς και τις ενέργειες που έχει αναλάβει και σε μεγάλο βαθμό έχει φέρει εις πέρας η παρούσα Σύγκλητος.

Σίτιση

Το θεσμικό πλαίσιο της σίτισης καθορίζει ως εισοδηματικό όριο για δωρεάν σίτιση τα 45.000 €, ποσό που μπορεί να αυξηθεί έως σχεδόν τα 60.000 € ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του αιτούντος φοιτητή. Το Υπουργείο Παιδείας θεωρώντας ένα ημερήσιο σιτηρέσιο 1,80 € χρηματοδοτεί το Πολυτεχνείο Κρήτης με ποσό που αρκεί για την κάλυψη περίπου 800 φοιτητών, ενώ οι αιτούντες δικαιούχοι ανέρχονται σε 1.500-1.600. Στο Πολυτεχνείο Κρήτης η παρούσα Σύγκλητος έχει εγκρίνει από την αρχή της θητείας της την κάλυψη όλων των δικαιούχων φοιτητών/φοιτητριών στο Πολυτεχνείο Κρήτης με τους επιπρόσθετους πόρους να προέρχονται από τον ΕΛΚΕ. Κανένας δικαιούχος φοιτητής δεν μένει εκτός καθεστώτος δωρεάν σίτισης. Οι μη δικαιούχοι φοιτητές, καθώς και όλα τα υπόλοιπα μέλη της Πολυτεχνικής κοινότητας δύνανται να σιτίζονται έναντι 2,60 € το πλήρες γεύμα. Μάλιστα στην προτελευταία συνεδρίαση της Συγκλήτου εγκρίθηκε η διαδικασία για τη δωρεάν σίτιση των δικαιούχων πρωτοετών φοιτητών πριν την επικύρωση των τελικών αποτελεσμάτων από τη Σύγκλητο, ακόμη και πριν την έκδοση της φοιτητικής ταυτότητας, μόνο με τον έλεγχο ότι ικανοποιούν τα κριτήρια, ώστε να αποφεύγεται η όποια καθυστέρηση.

Στέγαση

Όταν ανέλαβε η παρούσα Σύγκλητος, το Πολυτεχνείο Κρήτης είχε τη δυνατότητα στέγασης 74 φοιτητών/φοιτητριών στην παλαιά Εστία (Φάση Α). Από πέρισυ παραδόθηκαν και χρησιμοποιούνται τα 3 από τα 4 κτίρια της Β’ Φάσης, ανεβάζοντας τον αριθμό των φιλοξενούμενων φοιτητών σε 119. Εφέτος, παρελήφθη από τον εργολάβο και το 4ο κτίριο (αν και η σύμβαση λήγει την άνοιξη 2020) ανεβάζοντας τον αριθμό των φιλοξενούμενων φοιτητών σε 134. Παράλληλα, προχωρά με ταχείς ρυθμούς η Γ’ Φάση, η οποία όταν ολοκληρωθεί θα φέρει τον αριθμό των φιλοξενούμενων φοιτητών σε 304. Η συμβατική λήξη της εργολαβίας είναι τον Δεκέμβριο 2020, αλλά οι Υπηρεσίες και η Διοίκηση του Πολυτεχνείου Κρήτης συνενοήθηκαν με την εργοληπτική εταιρία για τη σταδιακή παράδοση των κτιρίων, ώστε να αρχίσει όσο γίνεται γρηγορότερα μέσα στο ακαδημαϊκό έτος η εγκατάσταση φοιτητών. Ας τονιστεί ότι το Πολυτεχνείο Κρήτης είναι το μόνο πανεπιστήμιο στο οποίο κατασκευάζονται φοιτητικές εστίες, οι φιλοξενούμενοι φοιτητές διαμένουν εντελώς δωρεάν (για παράδειγμα, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων οι φιλοξενούμενοι φοιτητές πληρώνουν 45 € τον μήνα), ενώ στα περισσότερα πανεπιστήμια τη διαχείριση έχει ένας ανεξάρτητος φορέας (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) με σοβαρά προβλήματα στις συνθήκες διαβίωσης λόγω ελλειπούς συντήρησης. Για τη διαχείριση των φοιτητικών μας εστιών, το Πολυτεχνείο Κρήτης δεν παίρνει ούτε ένα ευρώ από το Υπουργείο, ενώ καλύπτει όλες τις λειτουργικές τους δαπάνες με ίδια μέσα. Η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει συζητήσει, αποφασίσει και ζητήσει από το Υπουργείο την οικονομική ενίσχυση σε Πανεπιστήμια που λειτουργούν από μόνα τους φοιτητικές εστίες για την κάλυψη μέρους των λειτουργικών δαπανών των εστιών, καθώς και την ενίσχυση του κτιριολογικού προγραμματισμού με κατασκευή επιπρόσθετων εστιών ή επιδοτούμενων κατοικιών, ειδικά σε περιοχές με αυξημένη τουριστική δραστηριότητα, λόγω έλλειψης κατοικιών για ενοικίαση ή πολύ υψηλών ενοικίων.

Στεγαστικό επίδομα

Στεγαστικό επίδομα σε φοιτητές μπορεί να δώσει μόνο το κράτος. Η νομοθεσία ρητά απαγορεύει τη χορήγηση στεγαστικού επιδόματος από τα πανεπιστήμια. Αυτό τεκμηριώνεται από την αρ. πράξης 217, αρ. συνεδρίασης 36η/26.10.2015 απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Κράτους (έχει καθεστώς Ανωτάτου Δικαστηρίου) και από τον Ν. 4485/2017 (Νόμος Γαβρόγλου), ο οποίος καθορίζει τα είδη των υποτροφιών που μπορεί να απονείμει ένα πανεπιστήμιο. Για το στεγαστικό επίδομα που δίνει το κράτος (1.000 €) απαιτούνται τόσο εισοδηματικά κριτήρια, όσο και ακαδημαϊκά (πρέπει ο αιτών να έχει περάσει τα μισά μαθήματα του έτους). Για ακαδημαϊκό έτος 2018-2019, συνολικά 541 φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης έλαβαν το στεγαστικό επίδομα, με το συνολικό ποσό επιδότησης για φοιτητές του Ιδρύματος να υπερβαίνει το μισό εκατομμύριο ευρώ. Ας σημειωθεί ότι δεν υπάρχει άνω όριο στο πλήθος των φοιτητών που δύνανται να λάβουν το στεγαστικό επίδομα, θα μπορούσαν να ήταν και μερικές χιλιάδες φοιτητές, αρκεί να πληρούν τα κριτήρια. Η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης έχει συζητήσει, αποφασίσει και ζητήσει από το Υπουργείο την αύξηση του στεγαστικού επιδόματος ή/και αύξηση του εισοδηματικού κατωφλίου, ώστε να καθίστανται περισσότεροι δικαιούχοι. Σε ό,τι αφορά τις υποτροφίες που μπορούν να απονέμουν τα πανεπιστήμια, αυτές είναι είτε υποτροφίες επίδοσης (άρα το βασικό κριτήριο είναι η ακαδημαϊκή επίδοση και όχι εισοδηματικά κριτήρια) ή ανταποδοτικές υποτροφίες, σύμφωνα με τις οποίες οι δικαιούχοι φοιτητές προσφέρουν ανταποδοτικό έργο σε υπηρεσίες και εργαστήρια του πανεπιστημίου έναντι αμοιβής για προσφερόμενη εργασία. Η Σύγκλητος με απόφασή της εγγράφει κάθε έτος στον προϋπολογισμό 35.000 € για τον σκοπό αυτό με αποτέλεσμα να χρηματοδοτούνται 35 δικαιούχοι με εισοδηματικά κριτήρια. Από τον ΕΛΚΕ, καθώς και από την ΕΑΔΙΠ του Πολυτεχνείου Κρήτης, χρηματοδοτείται επίσης ένας αριθμός ανταποδοτικών υποτροφιών (περίπου 20). Από διερεύνηση που είχε γίνει παλαιότερα, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το ΑΠΘ ήταν τα μόνα πανεπιστήμια που έδιναν ανταποδοτικές υποτροφίες.

Μετακίνηση φοιτητών

Με εξαίρεση την Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στις λοιπές επαρχιακές πόλεις η νομοθεσία δίνει την αποκλειστική δυνατότητα μετακίνησης των φοιτητών στα κατά τόπους ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι φοιτητές δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο (κατά 50%), ενώ για κάθε ένα φοιτητικό εισιτήριο το ΚΤΕΛ εισπράτει το 25% της τιμής από το κράτος. Οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών ανέρχονται σε 80 € (κανονικές) και 40 € (φοιτητικές). Στα Χανιά η «συμφωνία» με το ΚΤΕΛ περιλαμβάνει την κάρτα των 17 € για τις διαδρομές Πολυτεχνείο και Κουνουπιδιανά, η οποία είναι εφικτή με την καταβολή από το Πολυτεχνείο Κρήτης στο ΚΤΕΛ του ποσού των 75.000 €. Εάν δεν είχε υπάρξει συμφωνία με το ΚΤΕΛ, τότε η τιμή που θα πλήρωναν οι φοιτητές θα ήταν αυτή που καθορίζεται από τον νόμο ή την οποιαδήποτε χρέωση καθόριζε το ΚΤΕΛ.

Χρονικοί περιορισμοί στη φοίτηση ή στον αριθμό των εισακτέων

Η Σύγκλητος συζήτησε σχετικά με τις πιθανές θέσεις του Υπουργείου (πιθανές καθώς δεν έχει κατατεθεί κάποιο νομοσχέδιο), αποφάσισε και δημοσιοποίησε τη θέση της ότι τόσο ο περιορισμός στα έτη φοίτησης, όσο και ο περιορισμός στην πρόσβαση στα Πανεπιστήμια στην παρούσα συγκυρία δεν είναι επιθυμητοί. Θεωρεί, μάλιστα, ότι μετά την ενσωμάτωση των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, δεν υφίσταται βαθμίδα τεχνολογικής εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα θεσμικά μέτρα που θα περιορίσουν τον αριθμό των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα αφήσει μεγάλο αριθμό νέων εκτός πλαισίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και θα τους οδηγήσει στο εξωτερικό.

Ισοτιμία διπλωμάτων μηχανικών με πτυχία κολλεγίων

Η Σύγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης σε πλήρη συμφωνία με τον τεχνικό κόσμο της χώρας (ΤΕΕ και κλαδικούς συλλόγους μηχανικών), τον Πρύτανη του ΕΜΠ και τους Κοσμήτορες των Πολυτεχνικών Σχολών των Ελληνικών Πανεπιστημίων αντιτίθεται στη ρύθμιση της Κυβέρνησης, με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων Κολλεγίων και των ξένων Πανεπιστημίων, θεωρεί ότι είναι κατάφωρα άδικη για τους Διπλωματούχους Μηχανικούς, είναι επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και είναι ισοπεδωτική για τη Δημόσια Παιδεία.

Επιπρόσθετα με τα παραπάνω, η Σύγκλητος θα ήθελε να θέσει υπόψιν της Πολυτεχνικής κοινότητας τους εξής κινδύνους από τη συνεχιζόμενη κατάληψη:

Κίνδυνος απώλειας εξαμήνου

Το Άρθρο 33 του Ν. 4009/2011 (εξακολουθεί να είναι σε ισχύ) αναφέρει:

…..

5. Κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον δεκατρείς πλήρεις εβδομάδες διδασκαλίας. Ο αριθμός των εβδομάδων για τη διενέργεια των εξετάσεων ορίζεται στον Οργανισμό του ιδρύματος. 

6. Παράταση της διάρκειας ενός εξαμήνου επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος ελάχιστος αριθμός εβδομάδων διδασκαλίας, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο εβδομάδες και γίνεται με απόφαση του πρύτανη, ύστερα από πρόταση της κοσμητείας της σχολής. 

7. Αν για οποιονδήποτε λόγο ο αριθμός των εβδομάδων διδασκαλίας που πραγματοποιήθηκαν σε ένα μάθημα είναι μικρότερος από τις δεκατρείς, το μάθημα θεωρείται ότι δεν διδάχθηκε και δεν εξετάζεται, τυχόν δε εξέτασή του είναι άκυρη και ο βαθμός δεν υπολογίζεται για την απονομή  του τίτλου σπουδών.

Προβλήματα στη φοιτητική μέριμνα

Η Επιτροπή Φοιτητικής Μέριμνας είναι έτοιμη να εξετάσει τις ενστάσεις που έχουν υποβληθεί και να εισηγηθεί στη Σύγκλητο την τελική κατάσταση δικαιούχων και επιλαχόντων, ώστε μετά την έγκριση της Συγκλήτου να κληθούν οι δικαιούχοι. Η καθυστέρηση που επιφέρει η κατάληψη δημιουργεί σοβαρές οικονομικές πιέσεις στους πιθανούς δικαιούχους και τις οικογένειές τους. Επιπρόσθετα, καθυστερεί η τελική τακτοποίηση του 4ου κτιρίου της Β’ Φάσης, καθώς και ο καθαρισμός του κτιρίου, με αποτέλεσμα, όταν ανοίξει το Πολυτεχνείο να μην μπορούν να εγκατασταθούν οι δικαιούχοι αμέσως.

Προβλήματα στις εργολαβίες (Γ’ Φάση Εστίας, Συμπληρωματικό κτίριο ΑΡΜΗΧ-ΜΠΔ)

Για την κανονική εξέλιξη των εργασιών απαιτείται η συνεχής επίβλεψη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Πολυτεχνείου Κρήτης, ο έλεγχος των επιμετρήσεων και η προετοιμασία των σχετικών εγγράφων και εντολών από πλευράς της Οικονομικής Υπηρεσίας για πληρωμή. Οι πιθανές καθυστερήσεις θα οδηγήσουν σε πλημμελή επίβλεψη των έργων, καθυστέρηση στην πληρωμή, κίνδυνο διακοπής εργασιών από πλευράς εργολάβων και τελική καθυστέρηση στην αποπεράτωση. Βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη ο διαγωνισμός παραγγελίας των επίπλων και των ηλεκτρικών συσκευών για τα δωμάτια της Γ’ Φάσης και η όποια καθυστέρηση σ’ αυτή τη φάση δημιουργεί τον κίνδυνο να αποβεί άγονος και να μείνουν τα σχεδόν τελειωμένα κτίρια της Γ’ Φάσης χωρίς έπιπλα και συσκευές.

Κίνδυνος καθυστέρησης στην εκτέλεση παραδοτέων σε ερευνητικά έργα, καθώς και πληρωμής ερευνητών

Η εξέλιξη των χρηματοδοτούμενων ερευνητικών έργων ελέγχεται από τις χρηματοδοτικές ή/και διαχειριστικές αρχές με βάση τα παραδοτέα. Πιθανή καθυστέρηση στην εκτέλεση των παραδοτέων θα οδηγήσει σε καθυστέρηση στη χρηματοδότηση ή ακόμη και σε απώλεια μέρους της χρηματοδότησης. Εξ ίσου ή και περισσότερο σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο ΕΛΚΕ, μέσω των κρατήσεων που κάνει στα ερευνητικά έργα, πληρώνει περί τους 30 συμβασιούχους διοικητικούς υπαλλήλους και πάνω από 250 ερευνητές (μεταπτυχιακούς, διδακτορικούς και μετα-διδακτορικούς). Τα άτομα αυτά, που αποτελούν ζωτικό κομμάτι της Πολυτεχνικής μας κοινότητας, πληρώνονται στο τέλος κάθε μήνα με αποτέλεσμα, η μη λειτουργία των υπηρεσιών του ΕΛΚΕ λόγω της κατάληψης, να αφήνει τα άτομα αυτά χωρίς τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Η απόφαση της 513ης/01.11.2019 έκτακτης Συνεδρίασης της Συγκλήτου ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία."

Η Απόφαση των φοιτητών

Σημειώνεται πως εκ νέου κατάληψη αποφάσισαν οι φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης μετά από Γενική Συνέλευση που πραγματοποιήσε ο Ενιαίος Σύλλογος Φοιτητών Πολυτεχνείου Κρήτης την Τετάρτη 30/10.

Σύμφωνα με την απόφαση του φοιτητικού συλλόγου, το Ίδρυμα θα τελεί υπό κατάληψη από την Πέμπτη 31/10 έως και την Τετάρτη 06/11. 

Τι αναφέρει το κείμενο της απόφασης των φοιτητών:

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

– ΚΑΝΕΝΑΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΑΓΡΑΦΕΙ

– ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

– ΝΑ ΚΑΛΥΦΘΟΥΝ ΜΟΝΙΜΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΙΤΙΣΗ, ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑ  Καμία επιβολή ενοικίου ή ανέγερση ιδιωτικών εστιών. Επίδομα στέγασης σε όσους φοιτητές από την επαρχία μένουν εκτός εστιών. Αποδοχή φοιτητών με αποκλειστικά κοινωνικά κριτήρια.

– ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

– Καμία διάσπαση του ενιαίου πτυχίου. Καμία σκλήρυνση των όρων φοίτησης και αντιδραστικών αλλαγών του προγράμματος σπουδών. Εξεταστική 4 εβδομάδων και επί πτυχίω εξεταστικές χωρίς προαπαιτούμενο αριθμό μαθημάτων. Καμιά εντατικοποίηση των σπουδών. Αύξηση των ορίων δήλωσης μαθημάτων – πτυχιακές εξεταστικές

– Καμία ιδιωτικοποίηση των σχολών μας! Όχι στο ξεπούλημα της περιουσίας των ιδρυμάτων – όχι στην εξαγορά εδρών από επιχειρήσεις και τον Στρατό. Καμία σκέψη για δίδακτρα.

– ΑΜΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΑΣΥΛΟΥ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΕΙΣΒΟΛΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ. Δημοκρατικά δικαιώματα και λαϊκές ελευθερίες για όλους

-Κατάργηση του αναπτυξιακού νομοσχεδίου

Γενικό πολιτικό σκηνικό

Μετά τα αποτελέσματα των τελευταίων εκλογών, αναδείχτηκε πρώτο κόμμα η Νέα Δημοκρατία. Η κατάσταση που δημιουργείται είναι στο δρόμο που χάραξε ο ΣΥΡΙΖΑ, αφού εφάρμοσε πιστά τα μνημόνια και τις αντιλαϊκές πολιτικές όπως όλες οι αντιδραστικές κυβερνήσεις. Ωστόσο η ΝΔ, έρχεται με ακόμα πιο επιθετικές διαθέσεις, τόσο προς τους εργαζομένους όσο και για τους φοιτητές. Την προηγούμενη εβδομάδα ψηφίστηκε το λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο το οποίο έφερε και την εξίσωση των πτυχίων μας με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων, σε συνέχεια της κατάργησης του πανεπιστημιακού ασύλου και ενώ πρόκειται το επόμενο διάστημα θα έρθει συνολικό νομοσχέδιο για την παιδεία. Η ΝΔ με το νομοσχέδιο αυτό φέρνει επίσης μια σειρά από μέτρα, που θέτουν υπό αμφισβήτηση λαϊκά και εργασιακά κεκτημένα. Στη κατεύθυνση αυτή είναι η ακόμα μεγαλύτερη αποδιάρθρωση των σχέσεων εργασίας, η κατάργηση της απεργίας, η συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων με ακόμα μεγαλύτερη ένταση και η όξυνση της καταστολής . Από την πρώτη κιόλας στιγμή νομιμοποιεί την αυθαίρετη απόφαση της μη αιτιολόγησης των απολύσεων από τους εργοδότες, την ιδιωτικοποίηση δημόσιων χώρων , αλλά και τη κατάσταση που βλέπουμε στο κέντρο της Αθήνας, στα Εξάρχεια, με τις εκκενώσεις καταλήψεων.

Σε  αυτό το πλαίσιο Φοιτητικοί σύλλογοι απ όλη την Ελλάδα συνεδριάζουν και παίρνουν αγωνιστικές αποφάσεις με πολλές σχολές να τελούν υπο κατάληψη τις σχολές τους και τις πανεκπαιδευτικές πορείες στο κέντρο της Αθήνας   να είναι κάθε φορά όλο και πιο μαζικές δείχνοντας έτσι ότι η νεολαία αρχίζει να αμφισβητεί την υπάρχουσα κατάσταση και το φοιτητικό κινημα να ξαναβγαινει με μαζικούς όρους στον δρόμο σπάζοντας την αδράνεια των προηγούμενων χρόνων.

Στην ιδια λογική κινήθηκε και ο Ενιαίος σύλλογος  Φοιτητών ΠΚ  ο οποίος μετά από καιρό συνεδρίασε και κινηθηκε σε αγωνιστική κατευθυνση με διημερη κατάληψη του ιδρυματος και μαζικές πορείες στο κέντρο των Χανιών.Την ιδια στιγμη η Πρυτανεία και η Συγκλητος του Πολυτεχνείου Κρήτης αψηφόντας και απαξιόνοντας  τις μαζικές κινητοποιησεις και τις συλλογικές αποφάσεις των φοιτητών πήραν ξεκάθαρη θέση υπέρ της επιστολής κεραμέως και αδιαφοροντας για τα αιτηματα των φοιτητών για άμεση χορήγηση επιδόματος ενοικίου στους δικαιούχους στέγασης και την αυξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών των φοιτητών.

Την Πέμπτη 17/10 οι φοιτητές του ιδρύματος, στα πλαίσια κάποιων δράσεων που αποφασίστηκαν από όσους ήταν στην συνέλευση ενιαίου, πραγματοποίησαν μαζικότατη κινητοποίηση στην σύγκλητο καλώντας την να πάρει σαφή θέση για συγκεκριμένα ζητήματα. Αυτά περιλάμβαναν: α) την ελλιπή μέριμνα που παρέχει το Πολυτεχνείο για τους φοιτητές εστιάζοντας περισσότερο στο ζήτημα της στέγασης β) την ξεκάθαρη θέση της συγκλήτου για το επερχόμενο νομοσχέδιο που θα καταθέσει η υπουργός παιδείας- το οποίο μιλάει για διαγραφές φοιτητών, βαση του 10 για την εισαγωγή στις σχολές- τους κόμβους του οποίου έχει αποστείλει σε σχετική επιστολή σε όλους τους καθηγητές γ) για την εξίσωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων, δ) για την καταργηση του ασυλου.Σε όλα αυτά τα ζητήματα οι απαντήσεις που έδωσε η συγκλητος ήταν ανεπαρκείς και η τοποθετησή της ερχόταν σε πλήρη σύμπνοια με την επιστολή Κεραμέως. Παράλληλα προκλητική ηταν η στάση της και για το ζήτημα της στέγασης  όπου αρνήθηκαν  να δώσουν  άμεση λύση με εκτακτο επίδομα στους διακιούχους που μένουν εκτός των εστιών,

Εκπαιδευτικές αναδιαθρώσεις-νέος νόμος πλαίσιο

Η πολιτική ατζέντα της ΝΔ, όμως, θέτει στο στόχαστρο τόσο την δευτεροβάθμια όσο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση! Μάλιστα η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως , με ακόλουθο τον υφυπουργό παιδείας Β. Διγαλάκη, πρώην πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης, έστειλε επιστολή στην ακαδημαϊκή κοινότητα και ιδιαίτερα στις πρυτανικές αρχές, στην οποία περιγράφει τις κατευθύνσεις -μέτρα που θα φέρει με το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία η κυβέρνηση της ΝΔ

Επαναφορά βάσης του 10

Βασικό σημείο για τις αλλαγές στην δευτεροβάθμια αποτελεί η θεσμοθέτηση της βάσης του 10 στις πανελλήνιες εξετάσεις, μέτρο το οποίο από την μια μπορεί να αποκλείσει ένα μεγάλο κομμάτι  μαθητών από την δημόσια εκπαίδευση, και από την άλλη οξύνει τη λογική συνεχούς πίεσης, άγχους και ανταγωνιστικότητας. Ταυτόχρονα είναι υπό συζήτηση ότι ο αριθμός εισακτέων θα ορίζεται από τα ίδια τα ιδρύματα. Αυτό ενέχει τον κίνδυνο της σοβαρής μείωσης των εισακτέων κάθε χρόνο, πράγμα που συνδέεται άμεσα με την κρατική υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση εργαστηρίων των σχολών

Εξίσωση πτυχίων δημοσιων πανεπιστημίων με τα ιδιωτικα κολλέγια

Στα πλαίσια υποβάθμισης του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, βλέπουμε την κυβέρνηση να ψηφίζει μαζί με το λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο την εξίσωση των πτυχίων μας με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων και των ξενόγλωσσων  πανεπιστημίων. Το μέτρο αυτό  είναι ξεκάθαρα ακόμα ένα βήμα για την   κατάργηση του άρθρου 16 (το οποίο διασφαλίζει τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης) το όποιο αποτελεί κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πάγιο αίτημα της Νέας Δημοκρατίας αναβαθμίζοντας έτσι την ιδιωτική εκπαίδευση. Δεν έχει σημασία  λοιπόν να συζητάμε για ημίμετρα με εξισώσεις πτυχίων αλλά για μια ενιαία δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους που θα παρέχει σε όποιον έχει ανάγκη τις κατάλληλες υποδομές μέριμνας, οπουδήποτε και να σπουδάζει.

Αξιολόγηση ιδρυμάτων

Με το επικείμενο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί δίνεται επιπλέον βάρος στο κομμάτι της αξιολόγησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Με βάση το παραπάνω θα καθορίζεται το ύψος των κρατικών χρηματοδοτήσεων ανά ίδρυμα  γεγονός που θα καθιστά τα λιγότερο «ανταγωνιστικά» ιδρύματα μη βιώσιμα, στρέφοντας τα σε μια οικονομική αυτοτέλεια.

Συμβούλια Ιδρύματος

Με το νέο νομοσχέδιο έρχεται και η επαναφορά των συμβουλίων ιδρύματος. Ουσιαστικά δηλαδή συμβουλίων με εξωπανεπιστημιακούς παράγοντες, κυρίως ιδιώτες καθιστώντας διακοσμητικό τον ρόλο της συγκλήτου καθώς και την επαναφορά του Γραμματέα Ιδρύματος που στην πραγματικότητα έχει το ρόλο “manager” επιχείρησης που διαχειρίζεται έρευνα, πόρους και δυναμικό. Το αποτέλεσμα; Για ακόμη μια φορά σε αίθουσες με κλειστές πόρτες θα αποφασίζονται πράγματα εις βάρος των φοιτητών  και δε θα λαμβάνονται υπόψιν οι πραγματικές τους ανάγκες.

ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ / Ν+2

Η πρόσφατη δήλωση της υπουργού παιδείας, Νίκης Κεραμέως, υποδεικνύει τη βασική στόχευση της κυβέρνησης. Συγκεκριμένα, σε δήλωση της αναφέρει : «είναι θέμα πειθαρχίας», δήλωση η οποία αναιρεί το μύθο που υποστηρίζει πως οι “αιώνιοι” φοιτητές είναι οικονομική επιβάρυνση για το κράτος, αφού έτσι κι αλλιώς όταν ο φοιτητής ξεπερνάει το όριο του ν+2, χάνει τα ακαδημαϊκά του δικαιώματα (πάσο, στέγαση, σίτιση, συγγράμματα κ.ά.). Tο ν+2 , αλλάζει άρδην την φοιτητική καθημερινότητα. Έρχεται να οξύνει τον ήδη εντατικό ρυθμό σπουδών.. Μια καθημερινότητα μέσα σε συνθήκες άγχους, αφού η απόκτηση του πτυχίου αποτελεί αυτοσκοπό. Μάλιστα, την ίδια ώρα που ο μέσος όρος αποφοίτησης πολλών σχολών – μέσα σε αυτές και οι δικές μας στο ΠΚ (με χαρακτηριστικά παραδείγματα το ΗΜΜΥ και την Αρχιτεκτονική), ξεπερνάει το ν+2, η επιβολή του μέτρου αυτού καθιστά τον δρόμο για την απόκτηση του πτυχίου ακόμα πιο δύσκολο. Η προσπάθεια πολλών φοιτητών τόσο κατά την εισαγωγή τους , όσο και κατά την διάρκεια των σπουδών τους, αλλά και οι θυσίες των οικογενειών τους, κινδυνεύουν να πάνε στα σκουπίδια!

Το μέτρο αυτό ως στόχο έχει να δημιουργήσει απόλυτα υπάκουους φοιτητές, αποκομμένους από τις συλλογικές διαδικασίες και την ενασχόληση με πολιτιστικές και πολιτικές διεργασίες αλλά και την κοινωνική ζωή ευρύτερα. Φοιτητές που έχοντας αφομοιώσει πλήρως τη λογική της υποταγής στο παρόν, θα συνεχίσουν να παραμένουν απαθείς απέναντι σε οποιαδήποτε εργοδοτική αυθαιρεσία ή αντεργατικό μέτρο, στο μέλλον ως εργαζόμενοι.

Ωστόσο, είναι σαφές ότι οι διαγραφές φοιτητών αυξάνουν τις δυσκολίες και αποκλείουν από το δικαίωμα στη μόρφωση, τα πληττόμενα κομμάτια της κοινωνίας, που για να καταφέρουν να σπουδάσουν αναγκάζονται να εργαστούν. Για έναν εργαζόμενο φοιτητή, ο χρόνος ενασχόλησης του με τη σχολή είναι περιορισμένος, συνεπώς και η ολοκλήρωση των σπουδών του σε ορισμένο χρονικό διάστημα (ν+2), είναι σχεδόν ακατόρθωτη. Μάλιστα στην περίοδο της κρίσης, σε μια επαρχιακή πόλη, όπως είναι τα Χανία οι φοιτητές αυτοί έχουν αυξηθεί σημαντικά, με το πρόβλημα της στέγασης να είναι τεράστιο.

Αν κοιτάξουμε την συνολική εικόνα, εύκολα θα καταλάβουμε την κατεύθυνση της κυβέρνησης να ολοκληρώσει την αναδιάρθρωση στην εκπαίδευση, θέτοντας στο στόχαστρο και την τριτοβάθμια, σε συνέχεια όλων των προηγούμενων αντιδραστικών νομοσχεδίων, όπως ακριβώς υποδεικνύει η πολιτική της ΕΕ. Σε ένα πλαίσιο, όχι προς όφελος των φοιτητών και την κάλυψη των αναγκών τους αλλά προς όφελος της αγοράς και των ιδιωτικών συμφερόντων.

ΜΕΡΙΜΝΑ

Φτάνοντας στα Χανιά σε μία ιδιαιτέρως τουριστικοποιημένη πόλη τα τελευταία χρόνια, η αξιοποίηση των κατοικιών για τουριστική χρήση μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών μίσθωσης, όπως το AirBnb, έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των διαθέσιμων κατοικιών για ενοικίαση. Έτσι,  οι φοιτητές είτε πληρώνουν ενοίκια αναντίστοιχα των περιπτώσεων, είτε μένουν πολύ μακριά από το κέντρο της πόλης, είτε αναγκάζονται να παρατήσουν τις σπουδές τους και να γυρίσουν στον τόπο κατοικίας τους, αφού η διοίκηση του πολυτεχνείου δεν τους παρέχει την απαραίτητη στέγαση. Πιο συγκεκριμένα, τα διαθέσιμα δωμάτια εστιών δεν επαρκούν για όλους τους δικαιούχους ενώ και τα ίδια τα κριτήρια για μια θέση στην εστία είναι τόσο αυστηρά που αρκετός κόσμος δεν μπαίνει καν στη διαδικασία να κάνει την σχετική αίτηση.  Όσο αυτό το ζήτημα πλήττει τους φοιτητές, η πρυτανεία αρνείται να απαιτήσει κρατικό κονδύλι για να δοθεί στεγαστικό επίδομα σε όσους δικαιούχους μένουν εκτός εστιών, όπως μπήκε και στις κινητοποιήσεις των φοιτητών τις τελευταίες εβδομάδες. Λύση για το ζήτημα της στέγασης δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση η σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα που προτείνει η παράταξη της ΔΑΠ ΝΔΦΚ και συνολικά η κυβέρνηση. Η ανέγερση εστιών με αυτόν τον τρόπο μπαίνει στη συνολικότερη κατεύθυνση εύρεσης πόρων από ιδιώτες και  φέρνει την  εντονότερη εισβολή αυτών  μέσα στις σχολές με αποτέλεσμα το  κέρδος τους εις βαρος των αναγκων των φοιτητων πόσο μάλλον των εστιακών που για να δικαιούνται εστίες δεν έχουν χρήματα να διαθέσουν για ενοίκιο σε αυτές.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι ι ο κ. Διγαλάκης, υφυπουργός παιδείας και πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου στις προεκλογικές του δηλώσεις ευαγγελιζόταν το ξεπούλημα των κτιρίων του πολυτεχνείου στο κέντρο της πόλης για το «καλό» του Πολυτεχνείου. Τα κτίρια αυτά ωστόσο θα μπορούσαν κάλλιστα όχι μόνο να στεγάσουν φοιτητές αλλά να γίνουν και λέσχη σίτισης μέσα στην πόλη ενώ ακόμα και να στεγάζουν τις συναντήσεις των πολιτιστικών ομάδων του Πολυτεχνείου όπως συνέβαινε στην κατάληψη του συλλόγου φοιτητών του πολυτεχνείου στο κτίριο Παπαδοπέτρου στην Τζανακάκη μέχρι που το 2009 ο τότε πρύτνης Γρυσπολάκης έστειλε ΜΑΤ για να διώξουν τους φοιτητές και να σταματήσουν την πολιτική τους αλληλεπίδραση.

Επιπλέον, από πέρσι η κάρτα των λεωφορείων έχει ανεβεί στα 17 ευρώ, ποσό εξωφρενικό αφού αφορά μόνο 2 λεωφορεία και μόνο για τις καθημερινές. Μετά από σταδιακή αύξηση της τιμής για χρόνια, το 2015 το κόστος ανέβηκε από 13 στα 25. Τότε και ύστερα από μαζικές κινητοποιήσεις ο σύλλογος κατάφερε τη μείωση της στα 15 ευρώ, αλλά η διοίκηση των ΚΤΕΛ αποφάσισε να μειώσει και τις παροχές, μειώνοντας τα διαθέσιμα δρομολόγια και αποκλείοντας τα Σαββατοκύριακα από την κάρτα. Πέρσι για ακόμα μία φορά η διοίκηση των ΚΤΕΛ αύξησε, το κόστος στα 17 ευρώ διατηρώντας τις παροχές στα ίδια μη επαρκή επίπεδα.

Η ελλιπής μέριμνα ουσιαστικά οδηγεί στην κατάργηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας αποκλείοντας τα πιο φτωχά κομμάτια της νεολαίας. Η αιτία εντοπίζεται στην όλο και μεγαλύτερη μείωση των δαπανών για τις κοινωνικές ανάγκες και κυρίως για την εκπαίδευση. Η πολιτική της λιτότητας που ακολουθείτε οδηγεί στην διάθεση υπέρογκων ποσών προς όφελος του κεφαλαίου ενώ ταυτόχρονα τα μέτρα που επηρεάζουν τη ζωή των οικογενειών μας εντείνονται συνεχώς

Ασυλο

Ένα προηγούμενο διάστημα ΜΜΕ και πρυτάνεις εξαπολύουν ένα συρφετό από ψέματα περί «ασύλου ανομίας και εγκληματικότητας» στα πανεπιστήμια, όπως η πρυτανεία και του δικού μας ιδρύματος. Την πόρτα για την κατάργηση του ασύλου άνοιξε ήδη η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τη επιτροπή Παρασκευόπουλου η οποία επέτρεπε την εισβολή αστυνομικών δυνάμεων στους πανεπιστημιακούς χώρους με απόφαση της συγκλήτου.Την κατάργηση του ασύλου ήρθε βέβαια να κάνει πράξη εν μέσω καλοκαιριού η κυβέρηση της ΝΔ. Αν ρίξουμε βέβαια μια ματιά σε έρευνα της ΕΛ. ΣΤΑΤ., για το 2017 κατέγραψε 53 πλημμελήματα σε 15 από τα 19 ΑΕΙ της χώρας, των οποίων ο πληθυσμός κυμαίνεται στους 200.000 φοιτητές. Την ίδια στιγμή αναφέρει ότι κατά μέσο όρο καταγράφονται 1903 αδικήματα σε πληθυσμό 100.000 ατόμων. Εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι το ποσοστό εγκληματικότητας εντός των ιδρυμάτων είναι πολύ μικρότερο από το συνολικό .

Η ρητορική για εγκληματικότητα και ανομία στηρίζεται σε μεμονωμένα περιστατικά αγνοώντας τα πραγματικά προβλήματα που ταλανίζουν τα ιδρύματα. Προσπαθούν να μετατοπίσουν την ευθύνη της ελλειμματικής λειτουργίας των πανεπιστημίων από την υποχρηματοδότηση στην πλασματική ανομία. Η υποκριτική τους στάση δεν πείθει κανέναν, μιας και παρόλο που καταγγέλλουν τη χρήση ναρκωτικών είναι οι ίδιοι που με τις εντολές τους ωθούν τους χρήστες στους χώρους ασύλου (όπως για παράδειγμα το πεδίο του Άρεως και στη συνέχεια η ΑΣΣΟΕ) είναι οι ίδιοι που κάνουν πλάτες, συνομιλούν και στηρίζουν επιχειρηματίες που εμπλέκονται σε υποθέσεις διακίνησης τεράστιων ποσοτήτων ναρκωτικών, είναι οι ίδιοι που συντηρούν στους κόλπους της αστυνομίας ανθρώπους που είτε κάνουν τα στραβά μάτια στους διακινητές είτε διακινούν οι ίδιοι παράνομες ουσίες. Ουσιαστικά, αντίθετα με την τρομοκρατία περί εγκληματικότητας τα πανεπιστήμια αποτελούν τους πιο ασφαλείς κοινωνικούς χώρους, παρόλο που δεν επεμβαίνει η αστυνομία.

Τι σημαίνει άσυλο;

Από τους αγώνες των φοιτητών της σχολής Ευελπίδων τον 20ο αιώνα έως και τους ηρωικούς αγώνες των φοιτητών το 1973 με την εξέγερση του πολυτεχνείου, η θέσπιση του ασύλου υπήρξε ως πρωταρχικό αίτημα των φοιτητών. Παρά τις προσπάθειες της ΝΔ να σπιλώσει τους αγώνες των φοιτητών μέσα από την αφήγηση για άσυλο ανομίας και εγκληματικότητας , η πραγματικότητα είναι ότι τα πανεπιστήμια αποτελούσαν πάντα κέντρο αγώνα των και των φοιτητικών συλλόγων. Αν δεν υπήρχε το άσυλο το 2006-2007, οι αγώνες των φοιτητών ενάντια στην κατάργηση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας, θα είχαν κατασταλεί από την αστυνομία που ονειρεύεται η ΝΔ μέσα στα πανεπιστήμια. Οτιδήποτε λοιπόν οι τότε κυβερνήσεις δεν μπόρεσαν να εφαρμόσουν λόγω της ύπαρξης ασύλου αλλά και της διάθεσης από τους φοιτητές να διεκδικήσουν τα αυτονόητα , έρχεται να τα εφαρμόσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Το ελεύθερο πανεπιστήμιο μετατρέπεται σε σκληρά ελεγχόμενο, με το face control να είναι μια πιθανή πραγματικότητα, όπου φιμώνεται οποιαδήποτε ριζοσπαστική φωνή.

Το άσυλο δεν είναι ξένο από το κοινωνικό σύνολο. Το άσυλο έχει συνδεθεί με αγώνες που έδειξαν ότι η υπεράσπιση του λαϊκού συμφέροντος γίνεται με πολιτικούς αγώνες, καταλήψεις, συνελεύσεις και διαδηλώσεις.

Η υπεράσπιση του κοινωνικού μας χώρου μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από ζωντανούς φοιτητικούς συλλόγους ενεργούς πολιτικά. Η καθημερινή φυσική παρουσία των φοιτητών στις σχολές τους, η διεξαγωγή πολιτικών εκδηλώσεων και η συμμετοχή της φοιτητικής νεολαίας στις διαδικασίες των συλλόγων της μπορούν να εξασφαλίσουν ένα πανεπιστήμιο ανοιχτό προς την κοινωνία που επιτρέπει τον αυτοπροσδιορισμό, την κοινωνικοποίηση και κατ’ επέκταση την πολιτική δράση του φοιτητικού σώματος.

Σε όλα τα παραπάνω οφείλουμε να απαντήσουμε συλλογικά και αγωνιστικά. Την ώρα που γίνεται συνολική επίθεση στο κόσμο της εργασίας αλλά και στην εκπαίδευση, δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι. Ο σύλλογος του πολυτεχνείου Κρήτης  έχει πολλές φορές πρωτοπορήσει σε αγώνες και έτσι πρέπει να γίνει και τώρα

ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr