Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Αναγκαιότητα η Πανεπιστημιούπολη (ΕΙΚΟΝΕΣ)

Αναγκαιότητα η Πανεπιστημιούπολη (ΕΙΚΟΝΕΣ)

Φοιτητές του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας παρακολουθούν μαθήματα όρθιοι, καθώς οι αίθουσες που δημιουργήθηκαν για να φιλοξενούν 60-70 άτομα, σήμερα καλούνται να απορροφήσουν 120 ανά έτος. Στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, οι φοιτητές στην κυριολεξία «κολλούν» ο ένας δίπλα από τον άλλο, σε μια μικρή αίθουσα, στο ανακαινισμένο από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 εργοστάσιο Παπαρήγα, που δεν διαθέτει ούτε καν φυσικό φωτισμό ή αερισμό. Μαθήματα και εργαστήρια σε αίθουσες προκάτ, όπου ποντίκια κάνουν πάρτι… και αναγκαστικά γίνονται μυοκτονίες δύο φορές τον χρόνο. Προκάτ, που τοποθετήθηκαν για να καλύψουν πρόσκαιρες ανάγκες μιας διετίας και σήμερα, 20 χρόνια μετά, πλημμυρίζουν όταν βρέχει. Την ίδια ώρα, οι φοιτητές του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών κάνουν μαθήματα σε διαμερίσματα πολυκατοικιών. Η μία στην οδό Γκλαβάνη, απέναντι από τον Άγιο Νικόλαο δεν διαθέτει καν θέρμανση ή ψύξη τα δύο τελευταία χρόνια, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλονται για να λυθούν τα προβλήματα. Οι αυριανοί επιστήμονες σπουδάζουν κάτω από αντίξοες συνθήκες ελλείψει υποδομών…

Ρεπορτάζ: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ


Το όραμα της Πανεπιστημιούπολης στην περιοχή των Παλαιών, δεν είναι πολυτέλεια για την Πολυτεχνική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Είναι ανάγκη και μάλιστα επιτακτική για τους περίπου 3.000 φοιτητές της Πολυτεχνικής, που σήμερα στεγάζονται σε ακατάλληλα ή ανεπαρκή κτίρια.

Σύμφωνα με τον Νικ. Ανδρίτσο, πρόεδρο του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έως το 2011-2012 το τμήμα υποδεχόταν κάθε χρόνο περίπου 60-70 πρωτοετείς φοιτητές. Η φετινή είναι η πέμπτη ακαδημαϊκή χρονιά που καλείται να απορροφήσει 120 φοιτητές, που μαζί με τις ειδικές περιπτώσεις φθάνουν τους 140. Κι αυτό ενώ η μεγαλύτερη αίθουσα που υπάρχει για μάθημα, είναι ένα χαμηλοτάβανο αμφιθέατρο στον χώρο του πρώην εργοστασίου Παπαρήγα, που διαμορφώθηκε σε διδακτήριο στη δεκαετία του ’90, όπου μετά βίας χωρούν 90 φοιτητές. Κάποιες καρέκλες γραφείου που μπαίνουν στον διάδρομο του αμφιθεάτρου αυξάνουν τη δυναμικότητα σε 100 φοιτητές. «Είναι εξαιρετικά δύσκολο να βλέπεις φοιτητές να παρακολουθούν μάθημα όρθιοι. Κι άλλοι να εγκαταλείπουν. Έχουμε λιμνάζοντες φοιτητές που, ενδεχομένως, υπό άλλες συνθήκες να μην εγκατέλειπαν τα μαθήματα», σημείωσε ο κ. Ανδρίτσος.

Καρέκλες στους διαδρόμους του μοναδικού αμφιθεάτρου 90 θέσεων του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών για να χωρέσουν 100 φοιτητές, ενώ κάθε χρόνο εισάγονται 120
Καρέκλες στους διαδρόμους του μοναδικού αμφιθεάτρου 90 θέσεων του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών για να χωρέσουν 100 φοιτητές, ενώ κάθε χρόνο εισάγονται 120

Πατέντα για να βλέπουν οι φοιτητές στα τελευταία θρανία της στενόμακρης αίθουσας: ο πίνακας συνδεδεμένος με κάμερα, μέσω της οποίας η εικόνα φθάνει σε μίνι προτζέκτορα

Αίθουσες για να απαλύνουν το πρόβλημα δημιουργήθηκαν μέσα σε προκάτ. Είναι όμως χωρητικότητας 40-50 ατόμων. Για να γίνει μάθημα σε μια από τις αίθουσες που είναι στενόμακρη, καθηγητές εφαρμόζουν πατέντες, προκειμένου οι φοιτητές να μπορούν να παρακολουθούν στα τελευταία καθίσματα: ο πίνακας είναι συνδεδεμένος με κάμερα, μέσω της οποίας η εικόνα φθάνει σε μίνι προτζέκτορα για το υπόλοιπο μισό της αίθουσας.

Το «καμάρι» του τμήματος, η ομάδα Κένταυρος, που κατασκευάζει αγωνιστικό μονοθέσιο και λαμβάνει μέρος σε αγώνες formula student, έχει βρει στέγη σε μία από τις αίθουσες στα κτίρια προκάτ. Αίθουσα μικρή, με μια τόσο στενή πόρτα, απ’ όπου για να βγει το αυτοκίνητο για τις παρουσιάσεις, γίνονται επίσης πατέντες. 

Το εργαστήριο κατασκευών οπλισμένου σκυροδέματος των Πολιτικών Μηχανικών, με πατέντα αύξησε το ύψος του για να χωρά ο εξοπλισμός
Το εργαστήριο κατασκευών οπλισμένου σκυροδέματος των Πολιτικών Μηχανικών, με πατέντα αύξησε το ύψος του για να χωρά ο εξοπλισμός
Προκάτ η προσωρινή λύση που έγινε μόνιμη την τελευταία 20ετία για τη στέγαση αναγκών της Πολυτεχνικής
Προκάτ η προσωρινή λύση που έγινε μόνιμη την τελευταία 20ετία για τη στέγαση αναγκών της Πολυτεχνικής

Αίθουσες χωρίς φυσικό αερισμό και φωτισμό

Και για το τμήμα των Πολιτικών Μηχανικών, που σήμερα καλείται να απορροφήσει κάθε χρόνο 120 φοιτητές, έναντι των 50 αρχικά όταν πρωτολειτούργησε, οι συνθήκες μόνο ιδανικές δεν είναι. Το τμήμα στεγάζεται στο πρώην εργοστάσιο Παπαρήγα. Οι αίθουσές του βρίσκονται στο μέσο του κτιρίου και δεν διαθέτουν καν φυσικό φωτισμό ή αερισμό. Η μεγαλύτερη αίθουσα είναι χωρητικότητας μόλις 80 ατόμων, κάτι που σημαίνει ότι 40 περίπου φοιτητές «περισσεύουν» από τα μαθήματα.

Το δε εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών, μολονότι διαθέτει πολύ καλό εξοπλισμό, φιλοξενείται σε ένα τόσο στενό χώρο, στον οποίο οι φοιτητές κάθονται δίπλα δίπλα, «κολλητά» ο ένας με τον άλλο.

Καμαρούλα μια σταλιά για την Ομάδα Κένταυρος που δεν μπορεί να βγάλει από τη στενή πόρτα το μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο
Καμαρούλα μια σταλιά για την Ομάδα Κένταυρος που δεν μπορεί να βγάλει από τη στενή πόρτα το μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο

Αλλά και τα εργαστήρια του τμήματος που βρίσκονται στα προκάτ, φιλοξενούνται σε χώρους ανεπαρκείς. Πατέντες για να «μεγαλώσουν» και να «ψηλώσουν» οι χώροι, να χωρά ο εξοπλισμός για να γίνονται τα μαθήματα.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή πρόεδρο του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών, Θεοδ. Καρακασίδη, τα τμήματα «σπάνε» σε τρία και τέσσερα κομμάτια για να μπορούν να γίνονται μαθήματα, αυτό όμως καθιστά την έκδοση προγράμματος μαθημάτων (στο οποίο θα πρέπει να συνδυαστούν μαθήματα και εργαστήρια) «σπαζοκεφαλιά».

Προκάτ: η… προσωρινή λύση της τελευταίας 20ετίας

Στα προκάτ, που τοποθετήθηκαν προ 20ετίας ως προσωρινή λύση για να στεγάσουν έκτακτες ανάγκες και σήμερα αποτελούν βασικές αίθουσες, οι μικροί χώροι δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Κάποια από αυτά δεν είναι υπερυψωμένα, με αποτέλεσμα να πλημμυρίζουν, από τις οροφές βγαίνει υγρασία, ενώ υπάρχουν και απρόσκλητοι… επισκέπτες.

Δύο φορές τον χρόνο γίνονται μυοκτονίες για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με τα ποντίκια που κυκλοφορούν μέσα στα γραφεία.

Και ποντικοπαγίδες πέραν των μυοκτονιών που γίνονται δύο φορές τον χρόνο για να απωθηθούν οι ανεπιθύμητοι επισκέπτες
Και ποντικοπαγίδες πέραν των μυοκτονιών που γίνονται δύο φορές τον χρόνο για να απωθηθούν οι ανεπιθύμητοι επισκέπτες

Πιέζεται η Χωροταξία

Η ανεπάρκεια χώρων στα δύο τμήματα που βρίσκονται στο συγκρότημα στο Πεδίο του Άρεως, δημιουργεί προβλήματα και στο τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, που πιέζεται σε ζήτηση αιθουσών για να γίνουν τα μαθήματα.

Η μεγαλύτερη αίθουσα των πολιτικών μηχανικών χωρά 80 άτομα, όταν οι πρωτοετείς είναι 120
Η μεγαλύτερη αίθουσα των πολιτικών μηχανικών χωρά 80 άτομα, όταν οι πρωτοετείς είναι 120

1.176 φοιτητές μοιράζονται σε διαμερίσματα πολυκατοικιών

Το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, μπορεί να ανήκει στην Πολυτεχνική Σχολή, βρίσκεται όμως μακριά από τις εγκαταστάσεις της. Είναι μοιρασμένο σε δύο πολυκατοικίες που νοικιάζονται στην αρχή Ιάσονος και στην Γκλαβάνη. Μικρά διαμερίσματα έχουν διαμορφωθεί σε αίθουσες και εργαστήρια.

Σύμφωνα με την προϊσταμένη του τμήματος Μαρία Καρασίμου, το τμήμα είναι το πολυπληθέστερο της Πολυτεχνικής με 1.176 φοιτητές, 103 μεταπτυχιακούς και 55 διδάκτορες, και η αντιστοιχία των χώρων είναι μόλις 3,2 τ.μ. ανά φοιτητή. Όλοι οι φοιτητές στριμώχνονται για τα μαθήματα σε μόλις τρεις αίθουσες διδασκαλίας, χωρητικότητας 25, 30 και 45 ατόμων.

Στην πολυκατοικία της Γκλαβάνη, τα προβλήματα δεν σταματούν στους μικρούς χώρους. Εδώ και δύο χρόνια έχει χαλάσει το σύστημα θέρμανσης, και παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των πρυτανικών αρχών, τα air condition δεν επαρκούν ούτε για τη θέρμανση ούτε για την ψύξη των χώρων. Μάλιστα, εξαιτίας της βλάβης, στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών αποκολλούνται σοβάδες από την οροφή και οι μονάδες είναι σκεπασμένες με νάιλον προκειμένου να μην εισχωρήσει η σκόνη και καταστραφούν.

Στο εργαστήριο Η/Υ των πολιτικών μηχανικών, οι φοιτητές «κολλούν» ο ένας δίπλα στον άλλο
Στο εργαστήριο Η/Υ των πολιτικών μηχανικών, οι φοιτητές «κολλούν» ο ένας δίπλα στον άλλο

Ανάγκη όχι πολυτέλεια

«Σήμερα δεν υπάρχει μόνο θέμα χωρητικότητας αλλά και καταλληλότητας των χώρων όπου στεγάζονται αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήρια. Τα τμήματα της Πολυτεχνικής λειτουργούν κάτω από ασφυκτικά πλαίσια. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στα τμήματα των Μηχανολόγων Μηχανικών και Πολιτικών Μηχανικών. Προσπάθειες έχουν γίνει για να βελτιώσουμε και να αυξήσουμε τους χώρους, τα τετραγωνικά όμως είναι συγκεκριμένα. Οι χώροι είναι αυτοί που είναι. Η λύση των προκάτ ήταν εντελώς προσωρινή. Κι όμως διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία. Και αυτό συνεπάγεται προβλήματα. Είναι σε χώρο που γειτνιάζει με το λιμάνι, υπάρχουν προβλήματα ασφάλειας, στεγανότητας, υγιεινής. Επίσης ένα ολόκληρο τμήμα, το Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, στεγάζεται σε πολυκατοικίες, σε ασφυκτικούς και ακατάλληλους χώρους. Αλλά και οι αρχιτέκτονες και χωροτάκτες «πιέζονται» από τη ζήτηση διαρκώς νέων χώρων για να γίνουν τα μαθήματα, τα εργαστήρια, η έρευνα. Το συγκρότημα των δύο νέων κτιρίων για τους πολιτικούς μηχανικούς και τους μηχανολόγους μηχανικούς όχι μόνο δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη», υπογράμμισε ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, Αθανάσιος Λουκάς.

Καθηγητές γράφουν ταυτόχρονα σε δύο πίνακες για να βλέπουν οι φοιτητές, καθώς η κολώνα εμποδίζει
Καθηγητές γράφουν ταυτόχρονα σε δύο πίνακες για να βλέπουν οι φοιτητές, καθώς η κολώνα εμποδίζει

Τα νέα κτίρια αναβαθμίζουν την Πολυτεχνική Σχολή

Στη λεωφόρο Αθηνών ήδη προχωρά η κατασκευή του νέου κτιρίου για το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, που σύμφωνα με τον κοσμήτορα της Πολυτεχνικής Σχολής, Αθανάσιο Λουκά, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του διδακτικού έτους, και από το νέο ακαδημαϊκό έτος οι φοιτητές θα μπορέσουν να μεταφερθούν στους νέους ιδιόκτητους χώρους στην περιοχή, κοντά στην υπόλοιπη Πολυτεχνική Σχολή.

Το νέο κτίριο διαθέτει χώρους περίπου 4.000 τ.μ., αυτό σημαίνει ότι οι χώροι θα αυξηθούν στα 4,8 τ.μ. ανά φοιτητή (έναντι 3,2 τ.μ. σήμερα), η πλήρης κάλυψη όμως των αναγκών του εξαρτάται και από τη στέγαση σε νέα κτίρια, τόσο των Πολιτικών Μηχανικών όσο και των Μηχανολόγων Μηχανικών προκειμένου να απελευθερωθούν χώροι στο πρώην εργοστάσιο Παπαρήγα.

Φέτος, με την ένταξη δύο κτιριακών συγκροτημάτων στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, με συνολικό προϋπολογισμό 55 εκατ. ευρώ, ανοίγει ο δρόμος για να αποκτήσουν σύγχρονες και επαρκείς υποδομές δύο ακόμη τμήματα του Π.Θ.: οι Πολιτικοί Μηχανικοί και Μηχανολόγοι Μηχανικοί.

Τα κτίρια που θα κτιστούν, ακολουθούν τα διεθνή πρότυπα και έχουν ικανοποιητικά μεγέθη σε σχέση με τη διεθνή πρακτική και τα αντίστοιχα κορυφαία πολυτεχνικά τμήματα στην Ελλάδα. Το κτίριο του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών έχει συνολική δομημένη επιφάνεια 17.603 τ.μ. και περιλαμβάνει 17 αίθουσες διδασκαλίας, αναγνωστήριο, 15 ερευνητικά εργαστήρια, 44 γραφεία προσωπικού, αμφιθέατρα 105 και 250 θέσεων, βοηθητικούς χώρους, κοινόχρηστους χώρους και υπόγειο πάρκινγκ.

Το νέο κτίριο θα αυξήσει το διαθέσιμο χώρο ανά ενεργό φοιτητή από το σημερινό των 5,0 τ.μ. στα 13,0 τ.μ., το οποίο είναι πιο κοντά στα διεθνώς αποδεκτά πρότυπα για τμήματα Πολιτικών Μηχανικών (16,0 τμ).

Το κτίριο του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών έχει συνολική δομημένη επιφάνεια 14.855 τ.μ. και περιλαμβάνει 15 αίθουσες διδασκαλίας, αναγνωστήριο, 10 εργαστήρια, 50 γραφεία, αμφιθέατρο 135 θέσεων, βοηθητικούς χώρους, κοινόχρηστους χώρους και πάρκινγκ.

Το νέο κτίριο θα αυξήσει τον διαθέσιμο χώρο ανά ενεργό φοιτητή από το σημερινό ποσοστό των 5,6 τ.μ. έως 14,3 τ.μ.

Το έργο θα επιτρέψει να παραδοθούν οι χώροι που χρησιμοποιούν σήμερα (συνολικής έκτασης περίπου 7.000 τ.μ.) στα τμήματα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, τα οποία θα αυξήσουν με αυτό τον τρόπο σημαντικά την επιφάνεια που χρησιμοποιούν και θα αντιμετωπίσουν το δικό τους κτιριακό πρόβλημα. Η κατασκευή των δύο αυτών κτιρίων θα αναβαθμίσει συνολικά τις υποδομές της Πολυτεχνικής Σχολής και θα συμβάλει ώστε οι κρίσιμοι δείκτες φοιτητών/τ.μ. σε χώρους εκπαίδευσης και έρευνας, να πλησιάσουν σημαντικά τα διεθνή στάνταρντ.

Πηγή: ΕΛΕΝΗ ΧΑΝΟΥ - taxydromos.gr

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr