ΠΑΔΑ: Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις σε φοιτητές και καθηγητές για τα online μαθήματα

Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής: Η Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση αποτελεί ένα δυναμικό και ραγδαία εξελισσόμενο επιστημονικό πεδίο με πληθώρα συνιστωσών και μεθοδολογικών προσεγγίσεων. Η εφαρμογή τεχνικών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αποτελεί μια πρόκληση για κάθε διδάσκοντα που εμπλέκεται πρώτη φορά σε μια τέτοια διαδικασία.

Στις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, είναι επιτακτική η ανάγκη ανασύνθεσης του μαθησιακού περιβάλλοντος, το οποίο τη δεδομένη στιγμή δεν μπορεί να λειτουργήσει στην παραδοσιακή του μορφή. Στη συγκυρία αυτή, το σχέδιο δράσης του Πανεπιστημίου περιλαμβάνει την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με ψηφιακά μέσα και τεχνολογίες (ασύγχρονα και σύγχρονα ηλεκτρονικά εργαλεία και περιβάλλοντα), δίνοντας ταυτόχρονα έμφαση στην επιμόρφωση των μελών του σε θέματα μεθόδων, τεχνικών και καλών πρακτικών εκπαίδευσης με ψηφιακές τεχνολογίες.

Προετοιμασία μαθημάτων και διαλέξεων από το ακαδημαϊκό προσωπικό 

1. Ποια μέσα και τεχνολογίες μπορώ να χρησιμοποιήσω για την υλοποίηση των ηλεκτρονικών μαθημάτων; 

Τα παρακάτω περιβάλλοντα και εργαλεία υποστηρίζονται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και χρησιμοποιούνται συμπληρωματικά για την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών μαθημάτων:

  1. Πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης Open Eclass (http://eclass.uniwa.gr) ή Moodle (http://moodle.uniwa.gr) για την ανάρτηση, οργάνωση και ασύγχρονη διάθεση του εκπαιδευτικού υλικού (παρουσιάσεις, σημειώσεις, βιντεοσκοπημένες διαλέξεις, κ.λπ.) καθώς και για την ασύγχρονη επικοινωνία μεταξύ διδασκόντων και φοιτητών.
    Οδηγίες δημιουργίας και διαχείρισης μαθήματος στο Open Eclass (https://eclass.uniwa.gr/info/manual.php)
    Οδηγίες δημιουργίας και διαχείρισης μαθήματος στο Moodle (https://docs.moodle.org/34/en/Teacher_quick_guide)
  2. Εφαρμογή MS Teams (https://teams.microsoft.com/) για τη δημιουργία σύγχρονων και βιντεοσκοπημένων διαλέξεων, η οποία είναι ενεργοποιημένη για όλα τα μέλη του Πανεπιστημίου.
    Εναλλακτικά, για τον σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν και εφαρμογές όπως Cisco Webex (https://www.webex.com/), Live broadcasting μέσω Youtube (https://www.youtube.com/live), κ.λπ.
    Οδηγίες δημιουργίας και διαχείρισης διαλέξεων με MS Teams

2. Ποια ακριβώς βήματα πρέπει να ακολουθήσω για να φτιάξω ένα ολοκληρωμένο μάθημα με τα παραπάνω εργαλεία;

1. Οργανώνω το ηλεκτρονικό μου μάθημα

  • Δημιουργώ (ή ενεργοποιώ) το μάθημά μου στην ασύγχρονη πλατφόρμα Open Eclass ή Moodle
  • Αναρτώ σημειώσεις, παρουσιάσεις, υλικό μαθήματος, βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (βλ. παρακάτω), τα οποία είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα στους φοιτητές

2. Oργανώνω τις διαλέξεις μου

  • Προγραμματίζω τις ζωντανές διαλέξεις μου μέσω MS Teams (ή εναλλακτικού εργαλείου) με βάση το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα (π.χ. κάθε Τετάρτη 10.00-12.00) και αναρτώ τον σύνδεσμο της διάλεξης στις «Ανακοινώσεις» του μαθήματός μου στο Eclass ή το Moodle. Οι φοιτητές μπορούν μέσω του συνδέσμου αυτού να παρακολουθούν ζωντανά τη διάλεξη.
  • Εναλλακτικά, μπορώ να βιντεοσκοπήσω κάποια ή όλες τις διαλέξεις μου και να τις αναρτήσω μαζί με το υπόλοιπο υλικό του μαθήματος στο Eclass ή το Moodle.

3. Πού μπορώ να βρω επιπλέον εκπαιδευτικό περιεχόμενο;

Μια συμπληρωματική πηγή εκπαιδευτικού περιεχομένου κατάλληλου για την υποστήριξη της διδασκαλίας από απόσταση είναι τα Ανοικτά Μαθήματα (https://opencourses.gr/). Το αποθετήριο αυτό συγκεντρώνει ηλεκτρονικά μαθήματα από 26 Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας,  ελεύθερα προσβάσιμα και δωρεάν διαθέσιμα στο Διαδίκτυο για όλους. Όλα τα μαθήματα διαθέτουν περιγραφή και παρουσιάσεις με διαφάνειες και, μερικά από αυτά, συνοδεύονται από  βιντεοσκοπημένες διαλέξεις.

4. Έχουν προβλεφθεί δράσεις εξοικείωσης του ακαδημαϊκού προσωπικού με τα προτεινόμενα εργαλεία;

Σε πρώτη φάση έχουν προγραμματιστεί συνεδρίες δίωρης διάρκειας εξοικείωσης του ακαδημαϊκού προσωπικού του Ιδρύματος με τα εργαλεία δημιουργίας και διαχείρισης ηλεκτρονικών διαλέξεων.

Κάθε μέλος (εφόσον το επιθυμεί) επιλέγει ημέρα και ώρα συμμετοχής ανάλογα με τη διαθεσιμότητά του σύμφωνα με το πρόγραμμα που διατίθεται εδώ και το οποίο θα ανανεώνεται.

5. Πού μπορώ να απευθυνθώ για υποστήριξη;

Για οποιαδήποτε απορία ή παροχή βοήθειας, έχουν ενεργοποιηθεί δύο γραφεία ενημέρωσης, ως ακολούθως:

  • Κέντρο Δικτύου ΠΑΔΑ,
    Πανεπιστημιούπολη Αρχαίου Ελαιώνα
    Πέτρος Κυριαζής, τηλ. 2105381304 (καθημερινά 10:00-15:00)
  • Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Συστημάτων Ηλεκτρονικής Μάθησης,
    Πανεπιστημιούπολη Άλσους Αιγάλεω, Κ10.124
    Χρήστος Τρούσσας, τηλ. 2105385397 (καθημερινά 10:00-15:00)

Επίσης, μπορείτε να υποβάλετε τα ερωτήματά σας μέσω e-mail, στα Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  (για θέματα MS Teams), Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. (για θέματα Open Eclass) και Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.  (για θέματα Μoodle).

Τέλος, μπορείτε να παρακολουθείτε το φόρουμ ενημέρωσης και διαμοιρασμού εμπειριών/καλών πρακτικών αξιοποίησης της τεχνολογίας μεταξύ των μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού του Πανεπιστημίου, το οποίο έχει δημιουργηθεί στη διεύθυνση https://moodle.uniwa.gr/course/index.php?categoryid=192

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις

01. Πως να προγραμματίσω μία τηλεδιάσκεψη μέσω της εφαρμογής TEAMS;

Αναλυτικές οδηγίες για τον προγραμματισμό μιας τηλεδιάσκεψης θα βρείτε εδώ:

02. Είμαι καθηγητής και προγραμμάτισα μια τηλεδιάσκεψη για την ερχόμενη εβδομάδα. Πως θα συνδεθώ εκείνη την ημέρα;

1) Συνδέεστε στην εφαρμογή teams και πηγαίνετε στην τάξη/ομάδα που έχετε φτιάξει. Δεξιά θα φαίνεται το προγραμματισμένο meeting. Πατάτε πάνω σε αυτό.

2) Πατάτε το κουμπί Join

3) Στο νέο παράθυρο πατάτε πάλι το κουμπί Join και ξεκινάει η τηλεδιάσκεψη.

Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε και το video στη σελίδα: https://www.youtube.com/watch?v=0mxg2-T8q6c

03. Είμαι καθηγητής και θέλω κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης να δείξω μία παρουσίαση σε PowerPoint. Πως γίνεται αυτό;

1) Αφού έχετε ξεκινήσει την τηλεδιάσκεψη, πατάτε το εικονίδιο με το πάνω βελάκι.

2) Απο κάτω θα εμφανιστούν κάποιες επιλογές και πατάτε το browse.

3) Στις επιλογές που θα εμφανιστούν επιλέγετε να ανεβάσετε την παρουσίαση από τον υπολογιστή σας.

4) Αφού ανοίξει η παρουσίαση μπορείτε να πηγαίνετε μπρός πίσω με τα βελάκα.

04. Που μπορώ να ανεβάσω μια σειρά μαθημάτων σε μορφή βίντεο που να μπορούν όλοι οι φοιτητές μου να έχουν πρόσβαση σε αυτά;

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την υπηρεσία onedrive του office365 όπου η διαθέσιμη χωρητικότητα ανα χρήστη είναι 1ΤΒ.

Παρακάτω θα βρείτε συνοπτικές οδηγίες ανεβάσματος και διαμοιρασμού ενός αρχείου στην υπηρεσία onedrive.

1) Συνδέεστε στην σελίδα http://webmail.uniwa.gr και από το εικονίδιο πάνω αριστερά επιλέγετε την υπηρεσία onedrive.

2) Στο παράθυρο που εμφανίζεται, φαίνεται το περιεχόμενο της υπηρεσίας onedrive. Αν την χρησιμοποιούμε για 1η φορά λογικά η λίστα με τα αρχεία είναι κενή.

3) Με drag and drop (ή μέσω του upload) ανεβάζουμε το αρχείο που επιθυμούμε.


4) Το επόμενο βήμα είναι να κάνουμε share το αρχείο μας. Γι’ αυτό πάμε το ποντίκι πάνω από το αρχείο ώστε να εμφανιστεί το βελάκι, το οποίο και πατάμε.

5) Στο παράθυρο που εμφανίζεται επιλέγουμε την επιλογή “Anyone with link can edit”.

6) Στο νέο παράθυρο, αλλάζουμε τη σχετική ρύθμιση ώστε στο αρχείο να έχουν πρόσβαση μόνο χρήστες με ιδρυματικό λογαριασμό και “αποτσεκάρουμε” την επιλογή “Allow editing”, ώστε το αρχείο να μην μπορεί να τροποποιηθεί από άλλον χρήστη.

7) Στο παράθυρο που εμφανίζεται επιλέγουμε το “Copy Link”.

8) Το τελευταίο βήμα είναι να πάρουμε το link για το αρχείο μας και να το στείλουμε σε όποιον ιδρυματικό χρήστη θέλουμε να έχει πρόσβαση σε αυτό.

05. Κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης θέλω να δείξω το desktop μου στους χρήστες, αλλά ο MS Edge μου βγάζει το μήνυμα ότι δεν υποστηρίζεται. Τι να κάνω;

Επειδή παρουσιάστηκαν παρόμοια προβλήματα ασυμβατότητας και με άλλους browsers, προτείνεται για τη συμμετοχή σε μια τηλεδιάσκεψη η χρήση του desktop client. Μπορείτε να τον κατεβάσετε από τη διεύθυνση: https://teams.microsoft.com/downloads

06. Έχω συνδεθεί με τον Google Chrome στην υπηρεσία TEAMS αλλά όταν ξεκινάω ή συνδέομαι σε μια τηλεδιάσκεψη ΔΕΝ βλέπει την κάμερα ή το μικρόφωνο μου. Τί να κάνω;

Επειδή παρουσιάστηκαν παρόμοια προβλήματα ασυμβατότητας και με άλλους browsers, προτείνεται για τη συμμετοχή σε μια τηλεδιάσκεψη η χρήση του desktop client. Μπορείτε να τον κατεβάσετε από τη διεύθυνση: https://teams.microsoft.com/downloads

07. Κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης με πολλούς συμμετέχοντες θέλω να κλείσω τον ήχο από τα μικρόφωνα των φοιτητών. Πως γίνεται αυτό;

Δεξιά στη στήλη με τους συμμετέχοντες θα βρείτε την επιλογή Mute all.

08. Είμαι φοιτητής, πως θα συνδεθώ στο μάθημα που με ενδιαφέρει;

Είναι αρμοδιότητα του εκάστοτε καθηγητή του μαθήματος να οργανώσει το μάθημά του μέσω τηλεδιάσκεψης. Λογικά θα λάβετε ένα link σύνδεσης στην υπηρεσία TEAMS είτε απευθείας στο ιδρυματικό mail σας, είτε μέσω της πλατφόρμας eclass/moodle που βρίσκεται το μάθημα σας.

Συστήνεται πριν πατήσετε το link σύνδεσης, να έχετε συνδεθεί στη σελίδα http://webmail.uniwa.gr με τα ιδρυματικά σας στοιχεία σύνδεσης (αυτά που χρησιμοποιείτε και για το φοιτητολόγιο).

09. Είμαι καθηγητής και θέλω κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης να έχω τη δυνατότητα chat με τους φοιτητές μου για καταγραφή ερωτήσεων.

Αν και η εφαρμογή TEAMS ενσωματώνει εργαλείο chat, προτείνεται η χρήση των αντίστοιχων εργαλείων chat που διαθέτουν οι ιδρυματικές πλατφόρμες ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης eclass/moodle.

10. Επιθυμώ κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης οι φοιτητές να μην έχουν τη δυνατότητα να παίρνουν τον έλεγχο της παρουσίασης. Πως γίνεται αυτό;

Θα πρέπει αφού έχετε προγραμματίσει μια τηλεδιάσκεψη, να την κάνετε EDIT. Να πάτε στην επιλογή “Meetings Options” και στην επιλογή “Who can present” να ορίσετε το “Only me”.

11. Χρησιμοποιώ MS Windows 10 και προσπαθώ να συνδεθώ σε μια τηλεδιάσκεψη με browser ή την desktop teams εφαρμογή, αλλά κανένα από τα δύο δεν μπορεί να δει την κάμερα ή το μικρόφωνο. Τι να κάνω;

Στα windows 10 υπάρχουν οι ρυθμίσεις “Privacy Settings” για τις κάμερες και τα μικρόφωνα που καθορίζουν για λόγους ασφαλείας το αν επιτρέπεται στις διάφορες εφαρμογές να έχουν πρόσβαση σε αυτή.

Για να επιτρέψετε την πρόσβαση των εφαρμογών στο μικρόφωνο του υπολογιστή σας, ακολουθήστε την παρακάτω διαδικασία:
1) Μέσω του search βρείτε την επιλογή “microphone privacy settings”

2) Φροντίστε οι σχετικές επιλογές να είναι στο “On”.

Αντίστοιχα, για να επιτρέψετε την πρόσβαση των εφαρμογών στην κάμερα του υπολογιστή σας, ακολουθήστε την παρακάτω διαδικασία:
1) Μέσω του search βρείτε την επιλογή “camera privacy settings”

2) Φροντίστε οι σχετικές επιλογές να είναι στο “On”.

12. Είμαι καθηγητής και επιθυμώ να βιντεοσκοπήσω μια τηλεδιάσκεψη και στην συνέχεια να την μοιράσω στους φοιτητές. Πως γίνεται αυτό;

Τα βήματα για την βιντεοσκόπηση μιας τηλεδιάσκεψης και στην συνέχεια διαμοιρασμού της στους φοιτητές είναι τα παρακάτω:

1) Κατά την διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, επιλέξτε τις τρεις τελείες στο κεντρικό πάνελ. Στην συνέχεια επιλέξτε το “Start recording”

2) Στην συνέχεια θα εμφανιστεί ένα μήνυμα που θα σας ενημερώνει ότι το recording έχει ξεκινήσει(επίσης στο αριστερό μέρος του πάνελ θα εμφανιστεί ένα κόκκινο στρογγυλό εικονίδιο.

3) Στο τέλος της τηλεδιάσκεψης ή οπότε επιθυμείτε μπορείτε να τερματίσετε το recording επιλέγοντας το “Stop recording”. Θα σας ζητηθεί και επιβεβαίωση.

4) Θα εμφανιστεί ένα ενημερωτικό μήνυμα ότι το αρχείο με το recording θα το βρείτε στο chat της ομάδας/τάξης.

5) Αφού κλείσετε την τηλεδιάσκεψη και μετά από κάποιο χρόνο, θα εμφανιστεί στο chat της ομάδας/τάξης, το video που από το recording. Αν πατήσετε πάνω θα ξεκινήσει να παίζει.

6) Αφού επιλέξετε τις τρεις τελείες πάνω στο αρχείο, μπορείτε είτε να το ανοίξετε μέσω του Microsoft Stream, είτε να δημιουργήσετε ένα link για το video.

7) Αν επιλέξετε το “Get link” θα δημιουργηθεί ένα link όπου μπορείτε να το στείλετε στους φοιτητές σας. Αν επιλέξετε το “Open in Microsoft Stream” τότε θα ανοίξει το αρχείο μέσω της εφαρμογής Microsoft Stream (με επιπλέον δυνατότητες διαχείρισης των recordings σας).

Για ότι νεότερο θα υπάρξει σχετική ενημέρωση μέσα από τα «Φοιτητικά Νέα» μείνετε συντονισμένοι!

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα. 

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr


https://www.foititikanea.gr