Άποψη φοιτητή για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

Ένα σοβαρό θέμα που απασχολεί πάρα πολύ τους φοιτητές των ΤΕΙ Πειραιά & ΤΕΙ Αθήνας είναι η δημιουργία του νέου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής).

Του Τισιάνο Μπάλλα,
Φοιτητή ΤΕΙ Αθήνας

Η δημιουργία αυτού του Ιδρύματος σε μερικούς φοιτητές μπορεί να ακούγεται ως κάτι καλό, διότι όπως νομίζουν θα αναβαθμιστούν τα πτυχία τους. Ωστόσο, όπως θα διαβάσουμε παρακάτω, σε πολλές περιπτώσεις είναι σαν να εξαφανίζονται. Επίσης, υπάρχουν αρκετά ερωτήματα και ενστάσεις για τον νέο αυτό νόμο του Υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου, ο οποίος ψηφίστηκε από τη Βουλή την προηγούμενη εβδομάδα.

Αναλυτικά, προβλέπεται ότι τα 42 τμήματα που υπάρχουν σήμερα στα 2 αυτά ΤΕΙ θα γίνουν 26, κάτι που σημαίνει ότι θα συγχωνευτούν τμήματα μεταξύ τους, ενώ μερικά θα εξαφανιστούν τελείως, με τους φοιτητές να κατευθύνονται σε κάποια εντελώς άλλη ιδιότητα από αυτή που είχαν δηλώσει στο τότε μηχανογραφικό τους.

Μερικά από αυτά τα τμήματα είναι το «Ενεργειακής τεχνολογίας», το οποίο απορροφάται από το τμήμα «Ηλεκτρονικών και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών» και το τμήμα «Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής», το οποίο σημαίνει ότι ενώ οι φοιτητές θα αποκτούσαν ένα κανονικό πτυχίο ενεργειακής τεχνολογίας, τώρα θα λαμβάνουν απλά μια κατεύθυνση σε ένα τμήμα, έχοντας διδαχθεί από λίγο έως καθόλου στην οικεία κατεύθυνση. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το τμήμα «Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών», το οποίο με παρόμοιο τρόπο εξαφανίζεται. Ωστόσο, το πιο ακραίο παράδειγμα υφίσταται στη Σχολή Υγείας και Προνοίας (ΣΕΥΠ) με το νέο τμήμα «Βιοϊατρικών Επιστημών», όπου 5 τμήματα γίνονται 1 (τα τμήματα που θα εξαφανιστούν είναι τα εξής: Αισθητικής και Κοσμετολογίας, Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας , Ιατρικών Εργαστηρίων, Οδοντικής Τεχνολογίας και Οπτικής – Οπτομετρίας), όπως συμβαίνει και άλλες σχολές της ΣΕΥΠ αλλά και του υπολοίπου ΤΕΙ. Για όσους δεν κατάλαβαν ακόμα τι σημαίνει συγχωνευμένες σχολές, σημαίνει λιγότερα επαγγελματικά δικαιώματα από αυτά που είχες, έχοντας ως αποτέλεσμα να μην μπορείς να βρεις δουλειά στο δικό σου τομέα (την κατεύθυνση που έχεις διαλέξει). Αυτή η διάσπαση – κατακερματισμός των πτυχίων θα δημιουργήσει εργαζομένους πολλών ταχυτήτων, κάτι που θα αναγκάσει πολλούς φοιτητές – για να το πούμε λαϊκά – να κοιτάζουν την πάρτη τους, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό για το «ποιος είναι καλύτερος», μεταξύ των συμφοιτητών μας.

Στην αρχή, ο νόμος αναφέρει ότι τα εξάμηνα γίνονται 8 από 7 που ήταν, κάτι που σημαίνει ότι η πρακτική και η πτυχιακή εργασία, οι οποίες βοηθούσαν τους φοιτητές να μάθουν καλύτερα την ειδικότητα που έχουν σπουδάσει, θα εξαφανιστούν ή θα μειωθούν ως προς την διάρκειά τους. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα αρκετοί από εμάς, σε αυτή την δύσκολη κατάσταση που υπάρχει στην Ελλάδα των Μνημονίων και της λιτότητας, να αναγκαστούμε να δουλέψουμε ΔΩΡΕΑΝ σε κάποιον εργοδότη εκτός σπουδών, για να μάθουμε καλύτερα το επάγγελμα, καθώς με το πρόσχημα της κρίσης μερικοί δεν θα σε πληρώνουν.

Μάλιστα, από όσα ακούγονται, το νέο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα θα έχει τον ίδιο προϋπολογισμό με το νυν ΤΕΙ Αθήνας. Αυτό σημαίνει ότι τα χρήματα που δίνονται μόνο για ένα ίδρυμα τώρα θα χρηματοδοτούν δύο. Ωστόσο, το ΤΕΙ Αθήνας ήδη υποχρηματοδοτείται και τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν για όλα τα εργαστήρια, έχοντας ως αποτέλεσμα κάθε εργαστήριο μαθήματος να έχει 20-25 φοιτητές, δηλαδή σχεδόν διπλάσιους από αυτούς που πρέπει. Επιπλέον, σε μία άλλη παράγραφο του νόμου προβλέπεται η αύξηση των μαθημάτων γύρω στο 30%. Η αλλαγή αυτή, εκτός από περισσότερη πίεση στους φοιτητές, θα τους αναγκάσει να τελειώσουν την σχολή σε περισσότερα από τα τέσσερα χρόνια. Το ενδεχόμενο αυτό είναι το χειρότερο δυνατό στο πλαίσιο της κατάστασης που έχει περιέλθει η χώρα με την νυν Κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου, αλλά και με τις προηγούμενες μνημονιακές Κυβερνήσεις, διότι δεν θα μπορεί ένας νέος της επαρχίας, ειδικά από την στιγμή που δεν υπάρχουν ούτε καν φοιτητικές εστίες στα δύο ΤΕΙ, να συντηρείται με την κάλυψη όλων των εξόδων, που έχει ένας φοιτητής σήμερα, από τους γονείς του. Ως αποτέλεσμα, το άτομο αυτό θα αναγκαστεί να εργαστεί και να αφήσει ακόμα πιο πίσω τις σπουδές του. Εκτός από το οικονομικό θέμα, τα περισσότερα μαθήματα οδηγούν σε μείωση των εργαστηρίων, αφού στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται παράλληλα αύξηση τον ωρών διδασκαλίας. Αυτή η αλλαγή αυτόματα θα χρειαστεί περισσότερο προσωπικό διδασκαλίας, το οποίο θα είναι ένα επιπλέον έξοδο για την παιδεία, κάτι που όμως οι δανειστές μας δεν επιθυμούν, ενώ η Κυβέρνησή μας το αποδέχεται. Δεύτερον, αυτό θα έχει ως συνέπεια την θεωρητικοποίηση των μαθημάτων και έτσι η πρακτική γνώση, η οποία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στην αγορά εργασίας, θα ελαττωθεί πολύ. Συνεπώς, η ανωτέρω μεταβολή σημαίνει αυτόματα και αλλαγή τον επαγγελματικών δικαιωμάτων, η οποία θα οδηγήσει όλους στην ανάγκη απόκτησης ενός μεταπτυχιακού διπλώματος.

Επίσης, η συγχώνευση των τμημάτων σημαίνει ότι και στα δύο ιδρύματα υφίστανται πολλά κοινά μαθήματα, τα οποία προφανώς και δεν διδάσκει ο ίδιος καθηγητής. Επομένως, με αυτόν το νόμο αφαιρούν καθηγητές και εργαζομένους των εργαστηρίων, αφού όπως αναφέραμε ανωτέρω θα καταργηθούν αρκετά, οδηγώντας στη διαθεσιμότητα ή στην υποβάθμιση διά της διδασκαλίας σε σχολές και σχολεία χαμηλότερης βαθμίδας. Καταλαβαίνουμε ότι αυτός ο νόμος είναι πολύ κοντά με τις ρυθμίσεις που ετοίμαζε και ο νομός Διαμαντοπούλου. Η διαφορά είναι ότι απλά εδώ σου πασάρει και ένα «γίνεστε Πανεπιστήμιο», για να ηρεμίσουν λίγο τα πνεύματα μεταξύ των φοιτητών, αλλά και των καθηγητών και εργαζομένων. Επιπρόσθετα ο κύριος Γαβρόγλου αναφέρει ότι το προσωπικό δεν θα μπορεί να εργαστεί αν δεν διαθέτει πτυχίο Πανεπιστήμιου (δηλαδή όχι ΤΕΙ), κάτι που σημαίνει ότι αυτόματα μία μεγάλη πλειοψηφία εκτάκτου προσωπικού, το οποίο στην παρούσα φάση βοηθάει αρκετά στην οργάνωση αλλά και στην παράδοση της εκπαιδευτικής διδασκαλίας, θα πεταχτεί εκτός ιδρύματος.

Ο νόμος προβλέπει ότι για τους μαθητές τον ΕΠΑΛ θα υπάρχουν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης. Αυτή είναι η εξέλιξη είναι η χειρότερη δυνατή για τα δικά τους εργασιακά δικαιώματα. Επομένως γιατί μας λέτε κύριε Υπουργέ ότι θα μπει τέλος στην κατηγοριοποίηση και στην υποβάθμιση των πτυχίων; Με τον νέο νόμο θα έχουμε στην κορυφή τους αποφοίτους του Πολυτεχνείου, μαζί με μεταπτυχιακούς, στο 2ο επίπεδο θα είναι οι φοιτητές του νέου Ιδρύματος και στο 3ο θα είναι οι απόφοιτοί των ΤΕΙ. Παράλληλα, όσοι φοιτητές έχουν ήδη συμπληρώσει Ν+2 χρονιά σπουδών, σε αυτή την περίπτωση έξι, δεν θα έχούν καν το δικαίωμα να εγγραφούν ή να διαλέξουν μεταξύ του πτυχίου Πανεπιστήμιου ή ΤΕΙ, έχοντας ως συνέπεια οδυνηρά αποτελέσματα στην αναζήτηση εργασίας, διότι θα είναι στην 3η βαθμίδα. Τέλος, στην 4η βαθμίδα θα βρίσκονται οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ με τα διετή προγράμματα, τα οποία υπάρχει η πιθανότητα να είναι μέσα στο νέο ίδρυμα. Επομένως και σε αυτό αποδεικνύεται λάθος ο Υπουργός.

Με βάση όλα τα παραπάνω, καταλαβαίνουμε ότι τα θετικά της δημιουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι ελάχιστα μπροστά στα αρνητικά, καθώς όλες οι ρυθμίσεις μόνο σκοπό έχουν την εξοικονόμηση πόρων. Οι περικοπές αυτές σε έναν τόσο σημαντικό τομέα όπως στην παιδεία, θα οδηγήσουν πάρα πολλούς από εμάς αναγκαστικά στην ανάγκη απόκτησης ενός μεταπτυχιακού ή διδακτορικού διπλώματος, προκειμένου να βρούμε μία εργασία. Αυτή ακριβώς θα είναι η βασική προϋπόθεση για τοn εργοδότη, για τον οποίο θα λειτουργεί αυτό το σύστημα και μόνο – και όχι για τον εργαζόμενο και την κοινωνία, αναγκάζοντας πολλούς από εμάς να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό. Τέλος, πολλά μαθήματα θα καταργηθούν και θα χαθεί η προσπάθεια πολλών φοιτητών, οι οποίοι τα έχουν περασμένα, καθώς δεν έχει προβλεφθεί σε αρκετές περιπτώσεις η αντιστοίχισή τους με αλλά μαθήματα. Όπως καταλαβαίνουμε, όλα τα παραπάνω που σχετίζονται με περικοπές και συγχωνεύσεις, διενεργούνται αποκλειστικά βάσει των οδηγιών της Ε.Ε. και της Τρόικας. Ο σκοπός τους στην παιδεία είναι η άμεση σύνδεση της αγοράς με το Πανεπιστήμιο.

Πρέπει να παλέψουμε για ισχυρά πτυχία, περισσότερο εξοπλισμό και ανθρώπινο δυναμικό, για αύξηση του προϋπολογισμού για την παιδεία - και όχι άλλο να πληρώνουμε δανεικά προς τους εταίρους που κάνεις μας ποτέ δεν χρησιμοποίησε. Όλοι μαζί για την ανατροπή του νομού Γαβρόγλου, ζητάμε δωρεάν δημόσια παιδεία!

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

5 1 1 1 1 1 Αξιολόγηση 5.00 (2 ψήφοι)