Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το πρώτο θερινό σχολείο μεταξύ Μαρξιστών και Χριστιανών πραγματοποιήθηκε στη Σύρο

Με τον τίτλο «Europe as a Common” (“H Ευρώπη ως κοινό αγαθό») πραγματοποιήθηκε στη Σύρο η πρώτη φάση του Θερινού Σχολείου Dialop (Dialoge Project. 35 φοιτητές και φοιτήτριες με 12 εισηγητές και εισηγήτριες από 19 χώρες εντός και εκτός Ευρώπης συναντήθηκαν για έναν διαπολιτισμικό διάλογο και αντάλλαξαν απόψεις που πήγαζαν από τη Χριστιανική και τη Μαρξιστική θεώρηση με σκοπό να χαράξουν προδιαγραφές για μία κοινωνικά δίκαιη, ειρηνική, οικολογικά βιώσιμη, δημοκρατική και φιλόξενη Ευρώπη.

Με την ολοκλήρωση του Θερινού Σχολείου οι φοιτητές/τριες συνέταξαν και ανέγνωσαν το «Μανιφέστο της Ερμούπολης», το οποίο απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους που ζουν στην Ευρώπη. Το κείμενο αυτό αποτελεί έκκληση για κοινή δράση όσον αφορά στα παρακάτω:

- τέλος στην παραγωγής όπλων και του εμπορίου όπλων με χώρες που βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση

- τέλος στην κλιματική αλλαγή: αυστηρή εφαρμογή της Συμφωνίας του Παρισιού.

- τέλος στις άδικες εμπορικές συμφωνίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης

- τέλος στη σύγχρονη δουλεία

- σεβασμός στην ισότητα των δύο φύλων, τερματισμός σε κάθε μορφή εκμετάλλευσης και βίας εναντίον των γυναικών 

Το γεγονός αυτό ήταν αποτέλεσμα κοινής προσπάθειας πανεπιστημίων, ιδρυμάτων και ενώσεων με μαρξιστικό και χριστιανικό υπόβαθρο. Ξεκίνησε ως μία συμφωνία κατά το πλαίσιο της ακρόασης του Αλέξη Τσίπρα και του Walter Baier με τον Πάπα Φραγκίσκο στις 18 Σεπτεμβρίου 2014, με στόχο τη δημιουργία ενός μόνιμου χώρου για διάλογο μεταξύ Μαρξιστών και Χριστιανών διαφορετικών αντιλήψεων και δογμάτων, ώστε να υιοθετήσουν κοινές δεσμεύσεις για ειρήνη, μη-βία, κοινωνική δικαιοσύνη και οικολογική μετάλλαξη.

Το Θερινό Σχολείο φιλοξενήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίουσε συνεργασία με το Sophia University Institute (Ιταλία),  την Επισκοπική Σύνοδο για την Καθολική Εκπαίδευση (Pontifical Congregation for the Catholic Education), το κίνημα Focolare και το Transform!Europe, το πολιτικό ίδρυμα που σχετίζεται με το Κόμμα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς.  Περαιτέρω υποστηρικτές ήταν το Πανεπιστήμιο Paris 8 (Γαλλία) και το KPH - Edith Stein (Aυστρία).

Το Θερινό Σχολείο τίμησαν με την παρουσία τους, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου, ο εκπρόσωπος του Ηoly See, Καθηγητής Αlberto Lo Presti, οι εκπρόσωποι των δύο θρησκευτικών κοινοτήτων της Σύρου, εκπρόσωποι του Δήμου Ερμούπολης, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, του Εμπορικού Επιμελητηρίου Κυκλάδων, της Βουλής των Ελλήνων και ο κ. Νίκος Ξυδάκης, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ. 

Εφόσον ο κύριος λόγος στον ακαδημαϊκό τομέα είναι η ανταλλαγή επιχειρημάτων στη συζήτηση, που καθοδηγείται από την επιθυμία να πείσουμε τον άλλο για τις απόψεις και ιδέες του καθενός, το μοναδικό χαρακτηριστικό του θερινού σχολείου DIALOP συνίσταται στην εκμάθηση της πρακτικής του εγκάρσιου διαλόγου. Για αυτόν τον τρόπο διαλόγου είναι απαραίτητο να κάνουμε μια παύση και να ακούσουμε τον άλλο για να κατανοήσουμε, να μάθουμε πραγματικά και να βρούμε νέες, κοινές προοπτικές. 

Οι συμμετέχοντες εξέφρασαν τη συνειδητοποίηση ότι συναντήθηκαν σε ένα κομβικό χρονικό σημείο στην ιστορία της Ευρώπης, η οποία διατρέχει τον κίνδυνο να μεταμορφωθεί σε μία ήπειρο από τείχη και φράκτες, καθώς και αυξανόμενης ανισότητας. Μπροστά σε αυτό το σενάριο, είναι αναγκαίο να διερευνηθεί η προοπτική μίας Ευρώπης από γέφυρες και ανταλλαγής πολιτισμικών αγαθών. Αυτό που πρέπει να ενισχυθεί είναι ο διαπολιτισμικός και διαθρησκευτικός διάλογος σε σχέση με τη δημιουργία μίας δημοκρατικής και ειρηνικής Ευρώπης, σε έναν κόσμο αυξανόμενης κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής διαμάχης.

Το Θερινό Σχολείο ολοκληρώθηκε με μία ακαδημαϊκή τελετή, κατά την οποία οι συμμετέχοντες έλαβαν το πιστοποιητικό συμμετοχής και ολοκλήρωσης των εργασιών που ανέλαβαν κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. 

O επιστημονικά υπεύθυνος

Kαθηγητής Σπύρος Συρόπουλος

Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών Πανεπιστημίου Αιγαίου

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr