Μπαίνεις σε ένα κατάστημα για να πληρώσεις λογαριασμό κινητής τηλεφωνίας. Σε λίγα λεπτά τίποτε δεν είναι ίδιο όπως προτού πατήσεις το πόδι σου στον χώρο. Μια «ηλεκτρονική» παλέτα εφαρμογών παρουσιάζεται μπροστά σου σε ειδικά διαμορφωμένα κιόσκια και αφορά προϊόντα προσαρμοσμένα στις δικές σου ανάγκες. Υπάρχει κάτι που προβληματίζει;

Δεν είναι σκηνή από ταινία επιστημονικής φαντασίας· είναι προϊόν της δουλειάς ενός πανεπιστημίου. Είναι για πρώτη φορά το αποτέλεσμα από δεκάδες παιδιά που διάβαζαν επί χρόνια όχι για να μπουν σε ένα πανεπιστήμιο γεμάτο συνθήματα και βρώμικους τοίχους αλλά σε ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα που λειτουργεί. Οπως οι Ιατρικές Σχολές Αθηνών και Κρήτης, όπως αρκετές σχολές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά από τα λεγόμενα «μικρο-projects», όπως τα αποκαλούν οι επιστήμονες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), που προέκυψαν τους πρώτους μόνο μήνες συνεργασίας μεταξύ του ιδρύματος και του ΟΤΕ. Με τη βοήθεια των φοιτητών τους οι επιστήμονες του ΟΠΑ μπαίνουν για πρώτη φορά στη χώρα μας σε μια καθ' όλα επικερδή συνεργασία με μια μεγάλη ιδιωτική επιχείρηση η οποία στοχεύει στο να προσφέρει αυτό ακριβώς που λείπει σήμερα από τη χώρα μας: έρευνα, δουλειές, ανάπτυξη.

Επεσαν οι υπογραφές

Το μνημόνιο μεταξύ ΟΠΑ και ΟΤΕ υπογράφτηκε την περασμένη εβδομάδα οικοδομώντας έτσι τα πρώτα μέτρα μιας επιστημονικοεπιχειρηματικής «λεωφόρου» που μπορεί να οδηγήσει τα ΑΕΙ της χώρας έξω από την κρίση. Το θέμα είχε φέρει στο φως «Το Βήμα της Κυριακής» στις 6 Ιουλίου 2014, όπως και όλες τις συνομιλίες που είχαν ξεκινήσει και θέτουν τη βάση για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών πανεπιστημίων και τη σύνδεσή τους με την ανάπτυξη της χώρας.

Πρόκειται για μια μεγάλη στρατηγική συμφωνία μεταξύ ελληνικού πανεπιστημίου και ιδιωτικής επιχείρησης που ξεκινάει με τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου τεχνολογικού κέντρου σε θέματα τηλεπικοινωνιών και τεχνολογιών πληροφορικής και αναμένεται να συνεχιστεί με τη διεκδίκηση μεγάλων ερευνητικών προγραμμάτων σε διεθνές επίπεδο στα οποία ο ΟΤΕ και η Cosmote θα αναλάβουν τον ρόλο του technology partner.

«Σε μια περίοδο βαθιάς και πολύπλευρης κρίσης θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας και προοπτικής. Μπορούμε να κάνουμε πολλά» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο πρύτανης του ΟΠΑ κ. Κωνσταντίνος Γάτσιος.

«Ο πρωτοποριακός για τα ελληνικά δεδομένα χαρακτήρας του εγχειρήματος, ανάλογος με αντίστοιχες ευρέως διαδεδομένες και αμοιβαίως επωφελείς πρακτικές μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων που ακολουθούνται σε άλλες χώρες του εξωτερικού, ανοίγει νέους δρόμους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δρόμους που ευελπιστούμε να περπατήσουν και άλλοι» αναφέρει ο πρύτανης του ιδρύματος. 

Για το θέμα μίλησε στο «Βήμα» και ο κ. Γιώργος Αθανασόπουλος, επικεφαλής Λειτουργιών και Συστημάτων Πληροφορικής του Ομίλου ΟΤΕ. «Επενδύουμε σε υποδομές φέρνοντας τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες στη χώρα, στην έρευνα και την ανάπτυξη, αναγνωρίζοντας τον ρόλο που μας αναλογεί στην ελληνική κοινωνία» υπογραμμίζει. «Σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια θα έχει το κοινό εργαστήριο νέων τεχνολογιών που συστεγάζεται με τα εργαστήρια έρευνας και τεχνολογίας του ΟΤΕ και στελεχώνεται με ανθρώπους της τεχνολογίας του OTE και της Cosmote, καθώς και καθηγητές και φοιτητές του πανεπιστημίου» συνεχίζει.

Υποστήριξη εφαρμογών

Ηδη τα πρώτα αποτελέσματα του τεχνολογικού «εργαστηρίου», που έχει έδρα τον ΟΤΕ αλλά υποστηρίζεται και από μικρότερα εργαστήρια σε χώρους του πανεπιστημίου, είναι έτοιμα να εφαρμοστούν. Μεταξύ αυτών, ένα «ηλεκτρονικό» μουσείο τηλεπικοινωνιών, ένα σύστημα ταυτοποίησης των πελατών του ΟΤΕ ώστε όταν μπαίνουν σε ένα κατάστημα να τους προσφέρονται τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν αλλά και άλλες ανεπτυγμένες τεχνολογικές  εφαρμογές.

Οπως εξηγεί ο διευθυντής του εργαστηρίου από την πλευρά του ΟΠΑ καθηγητής κ. Γ. Πολύζος, «κύριος στόχος του κοινού εργαστηρίου ΟΠΑ - ΟΤΕ είναι να υποστηρίζει την ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων των φοιτητών ειδικά σε σχέση με πραγματικές, σύγχρονες ανάγκες, ευκαιρίες και τεχνολογίες και ειδικά σε κατευθύνεις που ενδιαφέρουν και τον ΟΤΕ».

«Το εργαστήριο θα ενθαρρύνει διατμηματικές / διεπιστημονικές ομάδες να διερευνήσουν καινοτόμες εφαρμογές κινητών επικοινωνιών, νέες μεθόδους για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, π.χ. μέσω προηγμένων τεχνολογιών κατανεμημένης συνεισφοράς (crowd-sourcing / πληθοπορισμού), τη χρήση έξυπνων αισθητήρων και νέων χαμηλής κατανάλωσης πρωτοκόλλων επικοινωνίας και να πειραματιστούν σε θέματα "έξυπνου σπιτιού" (smart home) ή και "έξυπνης πόλης" (smart city)» εξηγεί ο κ. Πολύζος.

Τα πρώτα μικρο-projects

  • Μουσείο Τηλεπικοινωνιών: Audio Guide

«Ηλεκτρονική» παρουσίαση των εκθεμάτων και η διαχείριση των περιεχομένου ήχου.

  • Μουσείο Τηλεπικοινωνιών: Augmented Reality

Προβολή περιεχομένου «επαυξημένης πραγματικότητας» (augmented reality) για εκθέματα, σε πλατφόρμα Android. Η εφαρμογή που θα προκύψει θα μπορεί να είναι διαθέσιμη σε Android tablets στο Μουσείο Τηλεπικοινωνιών.

  • In-Store Customer Identification 

Ταυτοποίηση του πελάτη που εισέρχεται σε ένα κατάστημα του ομίλου ΟΤΕ ώστε να παρουσιάζονται στον καθένα διαφορετικά προγράμματα ή προϊόντα που τον εξυπηρετούν. Φυσικά, θα διασφαλίζονται η συναίνεση του πελάτη και η διαφύλαξη της ιδιωτικότητας.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Ενθουσιασμένοι οι φοιτητές

Το εργαστήριο έχει ήδη ενθουσιάσει τους φοιτητές που συμμετέχουν στα πρώτα projects και σιγά-σιγά μαγνητίζει ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα του ΟΠΑ η οποία διερευνά τώρα καινοτόμες τεχνολογίες και υπηρεσίες άμεσα εφαρμόσιμες στην καθημερινή ζωή.

«Το project στο οποίο συμμετέχω αποβλέπει στην υλοποίηση ενός φωνητικού οδηγού για το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών του ΟΤΕ» λέει ο τελειόφοιτος του Τμήματος Πληροφορικής κ. Λεωνίδας Βαλαβάνης. «Είναι μια εφαρμογή την οποία θα μπορεί να κατεβάσει οποιοσδήποτε έχει smartphone. Θα έχει τη δυνατότητα να μαθαίνει πληροφορίες για ένα έκθεμα μέσω ηχητικών μηνυμάτων όταν βρίσκεται κοντά του» εξηγεί.

Σε ρόλο επιστήμονα σε ταινία επιστημονικής φαντασίας ο συμφοιτητής τους κ. Σταμάτης Πίτσιος δουλεύει στην ανάπτυξη «εφαρμογής η οποία έχει στόχο την αυτόματη αναγνώριση των πελατών που θα εισέρχονται σε οποιοδήποτε κατάστημα του ομίλου OTE ώστε να προετοιμάζει κατάλληλα το προσωπικό ή να ενημερώνει και να κατευθύνει τους πελάτες κατάλληλα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια εφαρμογή που θα τρέχει πάνω σε φορητές συσκευές Android και IOS τις οποίες θα διαχειρίζονται οι υπάλληλοι των καταστημάτων» εξηγεί.

«Ο ρόλος μας είναι η παραγωγή λογισμικού που θα χρησιμοποιηθεί ως βάση σε επόμενα projects σαν βιβλιοθήκη» λέει από την πλευρά του ο τελειόφοιτος Πληροφορικής κ. Παναγιώτης Θανόπουλος. «Στοχεύει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών του OTE, αλλά και στη διευκόλυνση των υπαλλήλων του».

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr