Φοιτητές του ΟΠΑ αυτοφωτογραφίζονται εμπρός από τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής μας

Με στόχο να καταγγείλει τη σύγχρονη αδιαφορία για τα καυτά κοινωνικά προβλήματα και να αναδείξει τις διαστάσεις του ψηφιακού ναρκισσισμού μια ομάδα φοιτητών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών αποφάσισε να κάνει μια πρωτότυπη επιστημονική έρευνα.

Το αποτέλεσμα μοιάζει περισσότερο με έκθεση φωτογραφίας, αφού οι μετέχοντες στην έρευνα αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν ως βασικό εργαλείο τους τις... selfies, τις αυτοφωτογραφίες, μια κυρίαρχη τάση στην εποχή μας.

Αρχισαν λοιπόν να αυτοφωτογραφίζονται εμπρός από εικόνες που απαθανατίζουν τη φτώχεια, την υποβάθμιση της ζωής μας, την εξάπλωση της χρήσης ναρκωτικών, αλλά και άλλες σκηνές που είναι χαρακτηριστικές των καυτών κοινωνικών προβλημάτων της εποχής μας.

Η ιδέα των φοιτητών ήταν να αντιπαραθέσουν τις εικόνες της σύγχρονης Αθήνας στα φωτεινά πρόσωπα νέων που ανέμελοι αυτοφωτογραφίζονται.

Οι selfies γίνονται έτσι ο καθρέφτης μιας πρωτεύουσας χτυπημένης από την πολυετή οικονομική κρίση, αλλά ταυτόχρονα και ένα δηκτικό σχόλιο μιας ναρκισσιστικής κοινωνίας, με ανθρώπους που ασχολούνται με τον εαυτό τους παραβλέποντας την τραγική πραγματικότητα γύρω τους.

Η έρευνα αποτελεί και θέμα ρεπορτάζ της εφημερίδας «ΟΠΑ News» του Ιδρύματος.

«Οι νέοι λατρεύουν τις φωτογραφίες. Το να απαθανατίσεις μια στιγμή και να δημιουργήσεις μνήμες ως κοινό βίωμα αποτελεί μεγαλή πηγή χαράς» λέει χαρακτηριστικά η επίκουρη καθηγήτρια του ΟΠΑ και υπεύθυνη για την εργασία της ομάδας των φοιτητών κυρία Ολίβια Κυριακίδου.

Οι φοιτητές και φοιτήτριες Ιωάννα Αργυρού, Μαρία Κουλεντάκη, Τζωρτζίνα Λαζοπούλου, Αναστασία Παπαδάκη, Αλέξανδρος Παπασπύρος, Μελίνα Σμπόκου,Αντώνης Φάρας και Ξένια Φουσέκα οργάνωσαν την εργασία τους στο πλαίσιο του μαθήματος Οργανωσιακής Ψυχολογίας του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Οπως αναφέρουν οι ίδιοι, στόχος τους είναι «να αναδείξουν τον ρόλο του ψηφιακού ναρκισσισμού, ενός κόσμου ατελείωτων ευκαιριών αυτοπροβολής και απεριόριστων στιγμών κομπασμού».

«Τα τελευταία δέκα χρόνια τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας οδηγούν σε μη χαρτογραφημένες περιοχές εγωιστικής λατρείας, δίνοντας την ευκαιρία και τα εργαλεία στον οποιονδήποτε να μεταδίδει τη ζωή του και να είναι ο πραγματικός σταρ μιας 24ωρης διαρκούς ψηφιακής εκπομπής: οι θεατές μετατράπηκαν ταυτόχρονα σε ηθοποιούς και καταναλωτικά προϊόντα» τονίζουν χαρακτηριστικά.

Οπως προσθέτει η κυρία Κυριακίδου, «οι φοιτητές δεν αναδεικνύουν απλώς το φαινόμενο του ψηφιακού ναρκισσισμού, αλλά και τις σημαντικές συνέπειές του για τη δημιουργία μιας αδιάφορης στάσης απέναντι στο κοινωνικό γίγνεσθαι που μας περιβάλλει. Αυτή ακριβώς την αντίθεση μεταξύ προσωπικού ναρκισσισμού και κοινωνικής αδιαφορίας προσπάθησε να αναδείξει η ομάδα χρησιμοποιώντας ως μέσο μια σειρά από selfies φωτογραφίες. Οι φωτογραφίες είναι τόσο δυνατές καθώς στο κέντρο της ύπαρξής τους βλέπουμε φρέσκα και γεμάτα ζωντάνια όμορφα πρόσωπα να προσπαθούν να αιχμαλωτίσουν στον δικό τους προσωπικό φακό τα πλατιά τους χαμόγελα και στιγμές προσωπικής χαράς, ενώ η πραγματική ζωή διαγράφεται στο περιθώριο».

Στην υλοποίηση της έρευνας βοήθησε και η επαγγελματίας φωτογράφος κυρία Αγγελική Μαυροδάκου-Μαυροειδή, ενώ η ομάδα των φοιτητών και φοιτητριών ακολούθησε γνωστά αστικά μονοπάτια.

«Οι φοιτητές και οι φοιτήτριές μας κατάφεραν να βάλουν ένα διαχρονικό και ουσιαστικό έπαθλο στο ράφι τους και έδειξαν ότι δεν είναι καλομαθημένα παιδιά, παιδιά του καναπέ και του Facebook» καταλήγει η κυρία Κυριακίδου.

Όπως υπογραμμίζει και η ίδια η ομάδα των φοιτητών, «αυτό που πιστεύουμε και αυτό που λέμε είναι ότι δεν υπάρχουν περιθωριακοί άνθρωποι, αλλά περιθώριο στους ανθρώπους».