Σε άρθρο ομάδας φοιτητών που δημοσίευσε η corfupress, καταγγέλλεται η δραματική έλλειψη διδασκόντων με τη μη ανανέωση των συμβάσεων, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει ακόμα και η φοίτησή τους...

Το κείμενο των φοιτητών

Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση που επικρατεί στα ελληνικά πανεπιστήμια χειροτερεύει μέρα με την μέρα. Την εποχή που θα έπρεπε η χώρα να επενδύει στην παιδεία, η τριτοβάθμια εκπαίδευση καταρρέει και τα ατελείωτα προβλήματα εμποδίζουν την λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Σε αυτό το κείμενο αναφερόμαστε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και πιο συγκεκριμένα στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας, το οποίο υπολειτουργεί καθώς χωλαίνει σε όλους τους τομείς. Το κύριο πρόβλημά του είναι η έλλειψη διδακτικού προσωπικού και από αυτό το πρόβλημα πηγάζουν κι άλλα πολλά που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του Τμήματος, του οποίου αποτελούμε μέρος ως φοιτητές της Ειδίκευσης Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού και της Διδακτικής της ως ξένης. Το Τμήμα αντιμετωπίζει περικοπές στα κονδύλια που του χορηγούνται από το Υπουργείο Παιδείας και έτσι αναγκάζεται να κάνει εκπτώσεις στην ποιότητα σπουδών του. Οι ελλείψεις που υπάρχουν είναι πάρα πολλές και αφορούν κτίρια και συγγράμματα, διοικητικό προσωπικό έως καθηγητές και παροχές σίτισης και στέγασης στους φοιτητές.

Η Ειδίκευση Ισπανικής Γλώσσας και Πολιτισμού και της Διδακτικής της ως ξένης ιδρύθηκε το 1998 (με το ΠΔ 265/1998) σε συνεργασία του Ιονίου Πανεπιστημίου με την Πρεσβεία της Ισπανίας και το Ινστιτούτο Θερβάντες και αποτελεί μια πρωτοποριακή Ειδίκευση για τα ελληνικά δεδομένα με αντικείμενο την Ισπανική γλώσσα και πολιτισμό ενώ οι φοιτητές της ειδικεύονται στην διδασκαλία της γλώσσας ως ξένης ή στην απασχόληση σε ισπανόφωνο περιβάλλον. Το αντικείμενο της Ειδίκευσης αυτής είναι διαφορετικό από αυτό ενός τμήματος φιλολογίας με κατεύθυνση τα ισπανικά, όμως καθώς φαίνεται δεν μπορεί να υποστηριχθεί οικονομικά και για αυτό θα σταματήσει να λειτουργεί. Λόγω των προαναφερθέντων περικοπών, η Ειδίκευση Ισπανικής που πρακτικά αποτελεί ακόμα μέρος του Τμήματος αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά προβλήματα και μια κατάσταση κατάρρευσης η οποία κορυφώθηκε την φετινή χρονιά. Το σοβαρότερο και πιο κρίσιμο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε οι φοιτητές είναι η παντελής έλλειψη διδακτικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, για το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 δεν υπάρχει ούτε ένας καθηγητής για να διδάξει τα μαθήματα της Ειδίκευσης Ισπανικής.

Η Ειδίκευση ενσωματώθηκε στο Τμήμα Ξένων Γλωσσών και σταμάτησε να δέχεται εισακτέους από το 2012 (σύμφωνα με το ΠΔ 79/2013). Στο άρθρο 1 του παραπάνω Προεδρικού Διατάγματος αναφέρεται ότι η Ειδίκευση δεν θα συνεχίσει να δέχεται εισακτέους, όμως στους φοιτητές που εισήχθησαν μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2012-13, θα απονεμηθεί τίτλος σπουδών σύμφωνα με τον υφιστάμενο κατά τον χρόνο εισαγωγής τύπο. Αυτή η διάταξη δεν ακολουθείται για την Ειδίκευση Ισπανικής καθώς τα τελευταία αυτά δύο χρόνια δεν υπάρχουν αρκετοί διδάσκοντες. Δεν υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές, πέρα από έναν, για να διδάξουν τα 52 μαθήματα που ορίζει το πρόγραμμα σπουδών της ειδίκευσης Ισπανικής και μέχρι και το περασμένο ακαδημαϊκό έτος (2013-2014), τα μαθήματα διδάσκονταν από συμβασιούχους καθηγητές, οι οποίοι αποτελούσαν μια πρόχειρη λύση στο ζήτημα.

Με εκπτώσεις στην ποιότητα σπουδών μας, και προσβάλλοντας την νοημοσύνη των φοιτητών αλλά και των γονέων τους, οι Πανεπιστημιακές αρχές δεν ασχολήθηκαν με την Ειδίκευση Ισπανικής ποτέ σοβαρά και έτσι η κατάσταση φέτος έφτασε στο απροχώρητο. Για πολλά χρόνια αποτελούσαμε τον “φτωχό συγγενή” του Τμήματος και μονίμως οι λύσεις στα διάφορα λειτουργικά ζητήματα της Ειδίκευσης ήταν πρόχειρες. Έτσι φτάσαμε στην χρονιά που διανύουμε, 2014-2015, και δεν υπάρχει ούτε ένας καθηγητής να διδάξει τα μαθήματα της Ειδίκευσης, καθώς ο μοναδικός καθηγητής μέλος ΔΕΠ, που έχει χρεωθεί μερικά από αυτά, λείπει νομίμως με εκπαιδευτική άδεια και δεν προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την πρόσληψη διδακτικού προσωπικού και την κάλυψη των κενών θέσεων. 

Ως αποτέλεσμα, στην μέση του χειμερινού εξαμήνου που έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο, οι φοιτητές της Ειδίκευσης Ισπανικής μένουν μετέωροι καθώς δεν είναι δυνατόν να εξετασθούν στα μαθήματα της ειδίκευσής τους αφού δεν υπάρχει άνθρωπος να τα διδάξει και να τα εξετάσει.

Μέσα στην όλη κατάσταση και σύμφωνα με τον νόμο 4009/11 περί ν+2 χρόνια φοίτησης στις σχολές, οι φοιτητές της Ειδίκευσης δεν έχουν χρονικά περιθώρια να περιμένουν να φτιάξουν τα οικονομικά της χώρας και κατ΄ επέκταση του Ιονίου Πανεπιστημίου για να λυθούν τα προβλήματά μας και ούτε είμαστε διατεθειμένοι να περιμένουμε ακόμα και να μπορούσαμε. Οι τελευταίοι φοιτητές εισήχθησαν το 2012 οπότε θα πρέπει να αποφοιτήσουν μέχρι το 2018, όμως αυτή τη στιγμή, το ίδιο το Πανεπιστήμιο τους στερεί αυτό το δικαίωμα. Οι φοιτητές έχουν εισαχθεί με νόμιμο τρόπο, μέσω πανελληνίων και κατατακτηρίων εξετάσεων και το Πανεπιστήμιο τους δέχθηκε και εγγράφηκαν σε αυτό κανονικά. Από την στιγμή που δεν υπάρχουν καθηγητές όμως για να διδάξουν τα μαθήματα, δεν μπορούμε να εξεταστούμε σε αυτά, και ως συνέπεια αυτού κινδυνεύει η δυνατότητα λήψης του πτυχίου μας, καθώς όπως αναφέρεται στον οδηγό σπυδών, για να ορκιστούμε πτυχιούχοι θα πρέπει, εκτός των άλλων, να έχουμε εξεταστεί επιτυχώς στα 52 αυτά μαθήματα της Ειδίκευσης Ισπανικής.

Έτσι, αυτήν την στιγμή, οι τριτοετείς, τεταρτοετείς και επι πτυχίω φοιτητές της Ειδίκευσης Ισπανικής (αφού δεν υπάρχουν φοιτητές σε μικρότερα έτη) αντιμετωπίζουν ένα παράλογο πρόβλημα και απαιτούν το αυτονόητο, να κάνουν μαθήματα, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν μια αδιάφορη Πανεπιστημιακή Κοινό- τητα. Οι αρχές του Ιονίου Πανεπιστημίου δεν ασχολούνται με το ζήτημα της Ειδίκευσης (ακολουθώντας την ίδια τακτική για πολλά προβλήματα του Πανεπιστημίου). Το θέμα έχει θιχτεί επανειλημμένως σε συνελεύσεις του Φοιτητικού Συλλόγου, στην Γενική Συνέλευση των καθηγητών του Τμήματος, έχει αναφερθεί στον Συνήγορο του Φοιτητή, και έχει γνωστοποιηθεί στο Συμβούλιο του Ιδρύματος, στην Κοσμητεία και σαφώς στην Πρυτανεία. Από την τελευταία μάλιστα οι φοιτητές ζητήσαμε και ακρόαση για να συζητήσουμε επί του θέματος και όχι απλά δεν πήραμε μια ικανοποιητική απάντηση αλλά δεν πήραμε ΚΑΜΙΑ απάντηση.

Από την προφορική μας επικοινωνία με τους καθηγητές, μάθαμε πως δεν υπάρχουν χρήματα για την κάλυψη των αναγκών σε διδακτικό προσωπικό του Τμήματος Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας εν γένει, πόσο μάλλον της Ειδίκευσης Ισπανικής, του τελευταίου τροχού της αμάξης.

Μετά από προσωπική πρωτοβουλία και κινητοποίηση των φοιτητών, είδαμε ότι απλά δεν αφορά κανέναν αρμόδιο το πως θα λυθούν τα λειτουργικά μας προβλήματα και πως θα καταφέρουμε να αποφοιτήσουμε. Η Πρύτανης (κα Σαλή-Παπασαλή Αναστασία) και το Συμβούλιο του Ιδρύματος, επιλέγουν απλά να μην απαντήσουν στα ερωτήματα των φοιτητών, να μην εμφανιστούν σε καμία συνάντηση για συζήτηση και να μην δώσουν λύση στο πρόβλημα. Η κα Σαλή κλήθηκε από εμάς, τους φοιτητές να συζητήσουμε και δεν μας απάντησε καν, ενώ κλήθηκε και από την Συνέλευση των Καθηγητών του Τμήματος να συμμετάσχει σε μια από της συγκλήσεις της Συνέλευσης για να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα, όμως αντί να απαντήσει, απουσιάζει και εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να δώσει λύση σε οποιοδήποτε θέμα του Πανεπιστημίου.

Όλο το πρόβλημα έγκειται σε λίγες χιλιάδες ευρώ που απαιτούνται για την πρόσληψη τριών καθηγητών, έστω συμβασιούχων για τα επόμενα τρία χρόνια για την αποφοίτηση των προπτυχιακών φοιτητών της Ειδίκευσης. Και καμία αρμόδια αρχή δεν ασχολείται με το ζήτημα αυτό, την αποφοίτησή μας. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν οι φοιτητές, που μπορούμε να απευθυνθούμε για να καταφέρουμε αυτό που σε όλες της χώρες της Ευρώπης (της οποίας θέλουμε να λέμε πως αποτελούμε μέρος) θεωρείται αυτονόητο, την διδασκαλία των μαθημάτων και την αποφοίτηση μας. Ποια αρχή μπορεί να μας βρει λύση στο πρόβλημά μας, αφού το ίδιο το Πανεπιστήμιο κάνει απλά πως δεν μας βλέπει;

Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε πως εμείς οι φοιτητές της Ειδίκευσης Ισπανικής, όντας αγανακτισμένοι από την κατάσταση αλλά περισσότερο από την αδιάφορη αντιμετώπισή μας, δεν θα σταμα- τήσουμε να πιέζουμε και να διεκδικούμε το αυτονόητο, το δικαίωμά μας στο πτυχίο. Επίσης θα θέλαμε να τονίσουμε πως αν και έχουμε την συμπαράσταση του Φοιτητικού Συλλόγου του Τμήματός μας, οι κινήσεις που κάνουμε αποτελούν πρωτοβουλία των φοιτητών και δεν εμπλέκονται κομματικές νεολαίες και παρατάξεις ούτε υποκινούνται από αυτές. Σκοπός αυτού του κειμένου είναι η γνωστοποίηση του προβλήματος της Ειδίκευσης Ισπανικής, ότι δηλαδή δεν υπάρχει ούτε ένας καθηγητής να διδάξει τα μαθήματα και συνεπώς κινδυνεύουμε να χάσουμε το εξάμηνο, το έτος, ακόμα και το πτυχίο μας, και η ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr