Το ΕΑΠ αλλάζει (παρά τις αντιδράσεις)

Κάποιοι συνάδελφοι έχουν μάθει να αντιμετωπίζουν το ΕΑΠ ως συμπληρωματική πηγή εισοδήματος υπηρετούντων μελών ΔΕΠ ή ερευνητών. Γι’ αυτό και αντιδρούν στη μοριοδότηση της διαθεσιμότητας και της συνάφειας του έργου τους με το αντικείμενο το οποίο καλούνται να διδάξουν.

Αντί απάντησης στον λίβελλο που εξαπέλυσε μέσα από την “Αυγή” (Τετάρτη 1.11.2017) ο κύριος Μύρων Αχείμαστος, εναντίον της διοίκησης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, δίνει ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ, Βασίλης Καρδάσης.

«Ας δούμε μόνο κάποια δεδομένα που, ίσως, βοηθούν να καταλάβουμε τι συνιστά ακαδημαϊκότητα και τι σημαίνει ακαδημαϊκό ήθος, 

Στα δύο χρόνια που είναι στη Διοίκηση η παρούσα Διοικούσα Επιτροπή:

Δημιουργήθηκαν 9 νέα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών και σύντομα ξεκινούν άλλα 4 (στα 14 προηγούμενα χρόνια είχαν γίνει μόλις 4). Όλα τα νέα Προγράμματα έχουν παραγάγει εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή και εξαμηνιαίες Θεματικές Ενότητες, γεγονός που εντάσσει το ΕΑΠ στα πλέον προηγμένα ΑΕΙ εξ αποστάσεως στην Ευρώπη. Οι ενεργοί φοιτητές ξεπερνούν τις 35.000.

Παράλληλα με τα Διά Ζώσης Τμήματα Φοιτητών, ξεκίνησαν από φέτος και Ηλεκτρονικά (on-line) Τμήματα, έτσι ώστε κάθε φοιτητής να μπορεί να παρακολουθεί από οποιοδήποτε μέρος της Ελλάδας την Ομαδική Συμβουλευτική Συνάντηση (ΟΣΣ). Τα μαθήματα του ΕΑΠ πραγματοποιούνται κατά 90% σε όλη τη χώρα σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και το ΕΚΔΔΑ.

Το ΕΑΠ μπήκε στο ηλεκτρονικό σύστημα διανομής βιβλίων του υπουργείου Παιδείας Ευδοξος, με συνέπεια τη μείωση του κόστους προμήθειας του συμπληρωματικού υλικού κατά 300.000 ευρώ περίπου.

Ιδρύθηκαν Παραρτήματα σε 9 πόλεις της περιφέρειας και στην Αθήνα με βιβλιοθήκες και αναγνωστήρια για φοιτητές. Σε 13 πόλεις πραγματοποιούνται ΟΣΣ του ΕΑΠ (γινόντουσαν σε 3 πόλεις).

Ιδρύθηκε εκδοτικός οίκος (εκδόσεις ΕΑΠ) με αποστολή την έκδοση επιστημονικού βιβλίου.

Συντάχθηκε Οργανόγραμμα των διοικητικών υπηρεσιών (σύντομα θα κριθούν μέσω ΑΣΕΠ 200 θέσεις μόνιμου προσωπικού, που θα αμείβονται από το ΕΑΠ).

Μπήκαν 4 μέλη ΔΕΠ του ΕΑΠ ως τακτικά μέλη στη Διοικούσα Επιτροπή.

Χορηγήθηκαν 200.000 ευρώ για έρευνα σε μέλη ΔΕΠ, ενώ επίσης θεσμοθετήθηκαν Εργαστήρια όλων των Σχολών.

Ολοκληρώνεται στις 31.12.17 Ιδρυματικό Ερευνητικό Πρόγραμμα για την εκπαίδευση προσφύγων.

Αναδιοργανώθηκε ο Κανονισμός Υποτροφιών, με αποτέλεσμα ένας αριστούχος φοιτητής να δύναται να σπουδάσει χωρίς οικονομική συνδρομή όλα τα χρόνια των σπουδών του. Επίσης οι υποτροφίες αυξήθηκαν κατά 25% (ξεπερνούν τα 2,5 εκατ. κατ’ έτος).

Κατόπιν σύμβασης με την Ομοσπονδία των ΚΤΕΛ, οι φοιτητές δύνανται να διακινούνται με υπεραστικά λεωφορεία με έκπτωση 50%.

Χορηγήθηκαν υποτροφίες σε κρατούμενους των φυλακών (απεριόριστος αριθμός).

Οι φοιτητές μπορούν να καταβάλλουν την οικονομική συνδρομή τους σε 5 μηνιαίες δόσεις.

Δημιουργήθηκαν Πολιτιστικές Ομάδες (Συμφωνική Ορχήστρα, Χορωδίες) και πραγματοποιήθηκαν πολιτιστικές εκδηλώσεις σε Αθήνα και Πάτρα.

Με την ανατοποθέτηση του Αποθεματικού του τακτικού λογαριασμού στις Τράπεζες αυξάνονται οι τόκοι των καταθέσεων κατά 90%.

Αυτή είναι η ‘δεξιά’ πολιτική της Διοικούσας, σύμφωνα με τον κ. Μ.Α. Ας εξετάσουμε και τα περί «άδικης» αξιολόγησης. Εξαιτίας της πρόσφατης αξιολόγησης του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΣΕΠ), ανανεώθηκε το σύνολο των ΣΕΠ (2.500) κατά 35%, στην πλειοψηφία τους νέοι επιστήμονες. Ανανεώθηκαν οι συντονιστές και οι διευθυντές των Προγραμμάτων Σπουδών.

Τα μέλη ΣΕΠ του ΕΑΠ προέρχονταν μέχρι πέρσι κατά κύριο λόγο από μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, μέσω μιας επαναλαμβανόμενης προκήρυξης με εμφανή αντισυνταγματικά κριτήρια, αφού έκανε αρνητική διάκριση σε βάρος νέων επιστημόνων. Συνέπεια τούτων ορισμένα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ να έχουν σχεδόν επί 15ετία εξασφαλισμένο 2ο μισθό από το ΕΑΠ (μεταξύ αυτών και ο κύριος Μ.Α.). Πλέον τα μέλη ΔΕΠ των άλλων ΑΕΙ δεν ξεπερνούν το 50% του συνόλου (πέρσι το 75%).

Αξιολόγηση: Στο παρελθόν, αξιολογούμενοι και αξιολογητές ταυτίζονταν σε εκατοντάδες περιπτώσεις, με την ίδια συνέπεια, δηλαδή η δεξαμενή των μελών ΣΕΠ να είναι σχεδόν σταθερά η ίδια. Στις επιτροπές κρίσης, που ορίστηκαν με αποφάσεις της Δ.Ε., συμμετείχαν μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, για πρώτη φορά μη έχοντα σχέση με το ΕΑΠ, για προφανείς λόγους που συνεπάγεται η σύγκρουση ιδίου συμφέροντος, όσο και η ακαδημαϊκή επιταγή για δίκαιη και αντικειμενική κρίση.

Κάποιοι συνάδελφοι έχουν μάθει να αντιμετωπίζουν το ΕΑΠ ως συμπληρωματική πηγή εισοδήματος υπηρετούντων μελών ΔΕΠ ή ερευνητών. Γι’ αυτό και αντιδρούν στη μοριοδότηση της διαθεσιμότητας και της συνάφειας του έργου τους με το αντικείμενο το οποίο καλούνται να διδάξουν. Γράφτηκαν ακραία πράγματα, όπως ότι ένας «άνεργος επιστήμονας διαθέτει πολύ λιγότερο χρόνο [από ένα πρωτοβάθμιο καθηγητή] διότι, εάν θέλει να ‘κτίσει’ την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία του, οφείλει να εμπλουτίσει το βιογραφικό του, άρα να εργαστεί σκληρά. Εν ολίγοις, η διαθεσιμότητα έπρεπε να μοριοδοτείται αντιστρόφως ανάλογα από αυτή που περιέχει η απόφαση της Διοικούσας». Δεν χρειάζονται σχόλια!»