Τρίτη αιτία θανάτου η αυτοκτονία για τους φοιτητές

Τρίτη αιτία θανάτου η αυτοκτονία για τους φοιτητές

Τρίτη συχνότερη αιτία θανάτου στους φοιτητές είναι η αυτοκτονία όπως αναφέρθηκε σε ημερίδα για το πανεπιστημιακό bullying που διοργάνωσε  το Παρατηρητήριο Φοιτητών Ευαίσθητων Κοινωνικών Ομάδων Α.Π.Θ, με αφορμή το θάνατο του Βαγγέλη Γιακουμάκη.

Παράλληλα καταγράφεται αύξηση στις ψυχιατρικές διαγνώσεις ασθενών  που καταφεύγουν στο Κέντρο Ψυχολογικής Υποστήριξης του  Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, την τελευταία 10ετία.

Από τις εισηγήσεις των ομιλητών και τις τοποθετήσεις των φοιτητών και των φοιτητριών προέκυψε η ανάγκη μιας οργανωμένης παρέμβασης με στόχο την καταπολέμηση του φαινομένου (bullying), που συνήθως συνδέουμε με το σχολείο αλλά παρατηρείται και στο πανεπιστήμιο.

Ήδη, τέθηκε πρόταση στην πρυτανεία του ΑΠΘ για να ξεκινήσει μια προσπάθεια καταγραφής των περιστατικών από μέλη του Διδακτικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΔΕΠ), σε κάθε τμήμα του πανεπιστημίου.

Η Αλτα Πανέρα, ψυχολόγος του Κέντρου Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥΨΥ) του ΑΠΘ , στην εισήγηση της, ανέφερε ότι, αν και η αυτοκτονία δεν είναι τόσο διαδεδομένη στο γενικό πληθυσμό, είναι η τρίτη συχνότερη αιτία θανάτου στους φοιτητές (και στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία).

Οι σκέψεις αυτοκτονίας συχνά συνδέονται με ψυχικές διαταραχές ενώ άτομα με αυξημένη επικινδυνότητα αυτοκτονίας συχνά (80%) ενημερώνουν ή υπονοούν σε άλλους τις προθέσεις τους.

Κινητοποίηση

"Αυτός που λέει ότι αυτοκτονεί δεν θα το κάνει. Αν ένας φοιτητής το λέει συνέχεια, πρέπει να κινητοποιηθούμε, να δούμε γιατί το λέει. Ο μη ειδικός δεν μπορεί να αξιολογήσει αν κρύβεται μια επικινδυνότητα αλλά είναι ένα καμπανάκι για να παραπεμφθεί σε ειδικό" διευκρίνισε η κα Πανέρα, στη Voria.gr, επισημαίνοντας ότι, την τελευταία 10ετία, υπάρχει αύξηση της σοβαρότητας των περιπτώσεων ψυχικών διαταραχών που εξετάζει το ΚΕ.ΣΥ.ΨΥ.

Είναι αυξημένη η προσέλευση των φοιτητών , οι περισσότεροι απ' τους οποίους αντιμετωπίζουν χρόνια ζητήματα. Αυξητική τάση καταγράφεται και στις ψυχιατρικές διαγνώσεις ασθενών που φεύγουν από τη συμβουλευτική πρακτική και περνούν στην φαρμακευτική αγωγή.

Αυτό αποδίδεται σε διάφορους παράγοντες όπως είναι oι καταγεγραμμένες οικογενειακές δυσλειτουργίες, η αύξηση στρες και άγχους, προβλήματα της παιδικής ηλικίας, η αβεβαιότητα για το μέλλον και άλλα.  

«Στο bulling, όσο επικίνδυνο και βασανιστικό είναι αυτό, ο παθών μπορεί να  βρει τον τρόπο να το διαχειριστεί Αλλά ο πιο ευάλωτος έχει μια άλλη διάθεση που πυροδοτείται στον εκφοβισμό και παρουσιάζει μια σειρά από συμπτώματα. Με τη σκέψη γιγαντώνουν το πρόβλημα και είτε αυτοκτονούν είτε γίνονται πιο επικίνδυνοι- επιθετικοί για τους άλλους. Προϋπάρχει μια ευαλώτητα», εξήγησε η ψυχολόγος - ψυχοθεραπεύτρια σημειώνοντας  ότι οι φοιτητές δεν είναι οι μόνοι που εκφοβίζουν στο πανεπιστήμιο καθώς υπάρχουν και περιστατικά εκφοβισμού από διδάσκοντα προς φοιτητή.

Το παρατηρητήριο

Η ημερίδα με θέμα "Εκφοβισμός (Bullying): Μύθοι και Πραγματικότητες στη Διάρκεια των Σπουδών. Πρόληψη και Αντιμετώπιση" πραγματοποιήθηκε στις 29 Απριλίου 2015.Μεταξύ των ομιλητών ήταν ο Νίκος Ζηλίκης, Καθηγητής Ψυχιατρικής Παιδιού-Εφήβου, Α.Π.Θ., Πρόεδρος Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας Ελλάδος και η Μαρία Αρχιμανδρίτου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εγκληματολογίας, Νομικής Σχολής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

To Παρατηρητήριο Φοιτητών που ανήκουν σε Ευαίσθητες Κοινωνικές Ομάδες έχει ως κύριο στόχο του να συνδράμει στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους: φοιτητές ΑΜΕΑ , αλλοδαπούς, πολυπολιτισμικούς , μειονοτικούς , ομογενείς ή παλιννοστούντες ,  ΛΟΑΤ και οποιασδήποτε άλλης κατηγορίας φοιτητές που παρουσιάζουν κάποιο ανασταλτικό για την πρόοδο των σπουδών τους πρόβλημα. Οπως φαίνεται ότι είναι και το bullying.

"Μέχρι σήμερα , αποσπασματικά φθάνουν σε μας ανάλογες πληροφορίες, κάποιοι μεμονωμένα απευθύνονται σε καθηγητή και πιο σπάνια στο  ΚΕΣΥΨΥ. Με την καταγραφή των περιστατικών που θα μεταφέρονται ,το παρατηρητήριο  δεν θα επιλύει προσωπικά προβλήματα αλλα θα προτείνει καλύτερες πρακτικές , με βάση τα δεδομένα. Πολλά παιδιά δεν μιλάνε και προσπαθούμε να βρούμε μεθόδους γενικότερα για να δώσουμε λύση" ανέφερε στη Voria.gr η πρόεδρος του παρατηρητηρίου , καθηγήτρια της Σχολής Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Θέκλα Τσιτσώνη.

Mέλη ΔΕΠ

Η καθηγήτρια του ΑΠΘ τόνισε ότι για το πανεπιστημιακό bullying , με αφορμή και την υπόθεση Βαγγέλη Γιακουμάκη,ξεκινά μια προσπάθεια  καταγραφής περιστατικών από μέλη ΔΕΠ (Διδακτικού , Εκπαιδευτικού Προσωπικού )σε κάθε τμήμα του ΑΠΘ. Η πρόταση τέθηκε στην πρυτανεία  και στην αρμόδια αντιπρύτανη Αριάδνη Στογιαννίδου και ενημερώθηκαν οι κοσμήτορες όλων τμημάτων για να προχωρήσει η έρευνα και να δοθεί λύση στο πρόβλημα.

Τα μέλη του παρατηρητηρίου στοχεύουν στη συγκέντρωση υλικού σχετικού με την ακαδημαϊκή πορεία των φοιτητών και ειδικότερα σχετικά με τις ανάγκες τους και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν κατά τη φοίτησή τους στο πανεπιστήμιο. Μεριμνούν για την υποστήριξη των εν λόγω φοιτητών σε συνεργασία με τις Επιτροπές Εθελοντισμού , Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας, καθώς και με το Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥΨΥ).

Στα μέλη του παρατηρητηρίου συγκαταλέγονται οι: Ελευθέριος Αγγελής, αναπλ. καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής, Αρχιμανδρίτου Μαρία, επίκ. καθηγήτρια του Τμήμαματος Νομικής, Ευγενία Γεωργάκα, επίκ. καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας, Ιωσηφίδου Ελένη, αναπλ. καθηγήτρια του Τμήματος Κτηνιατρικής, Κοντογιάννη Αιμιλία, Πανέρα Άλτα-Ξανθίππη, υπάλληλος ΙΔΑΧ του ΚΕ.ΣΥ.Ψ.Υ.,  Παρταλίδου Μαρία, λέκτορας του Τμήματος Γεωπονίας, Σταυρούλα Σταυρακάκη, επίκ. καθηγήτρια του Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Τσανταρλιώτου Μαρία, αναπλ. καθηγήτρια του Τμήματος Κτηνιατρικής, Χατζηνικολάου Φώτιος, επίκ. καθηγητής του Τμήματος Ιατρικής- ιατροδικαστής, Ελένη Χοντολίδου, αναπλ. καθηγήτρια του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr