Μπορεί ο Φραντς Κάφκα να μην ήταν "άλλο τίποτα παρά λογοτεχνία" ("Αφού εγώ δεν είμαι τίποτε άλλο παρά λογοτεχνία" γράφει ο ίδιος αυτοπαρουσιαζόμενος), μπορεί τα έργα του Τσέχου - γερμναοεβραϊκής καταγωγής συγγραφέα να αποτελούν ένα είδος συμβόλου της αγωνίας του σύγχρονου ανθρώπου απέναντι στο "ασφυκτικό", "γραφειοκρατικό", λογοτεχνικά- αλλά και ουσιαστικά συχνά "παράλογο" περιβάλλον της σύγχρονης κοινωνικο-πολιτικής ζωής, μπορεί όμως η λογοτεχνική του κατάθεση να γίνει, 132 χρόνια από τη γέννηση και 91χρόνια από τον θάνατό του, αντικείμενο και εικαστικής κριτικής και σχολιασμού.

"Σχολιάζοντας τον Κάφκα" είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης φοιτητών και απόφοιτων του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., που θα εγκαινιαστεί σήμερα, Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015 και ώρα 20.00, στο Παλιό Αρχαιολογικό Μουσείο (Γενί Τζαμί), στη Θεσσαλονίκη.

Το πολυσχιδές έργο του γερμανόφωνου Τσέχου συγγραφέα έγινε - και συνεχίζει να γίνεται έναν σχεδόν αιώνα μετά τη συγγραφή του - αντικείμενο εκτενών αναλύσεων λογοτεχνικής, αλλά και ιδεολογικής υφής. Σοσιαλιστής ή αναρχικός, σατυρικός της γραφειοκρατικής προ-σοσιαλιστικής κοινωνίας ή απλώς ζοφερός και αντι-κοινωνικός, πολιτικός τελικά συγγραφέας ή ένας λογοτέχνης "γεννήτορας" και σχεδόν ταυτόσημος των εννοιών του "ζοφερού", "σκοτεινού", "δυσοίωνου", "εφιαλτικου" (έννοιες ταυτόσημες του όρου "καφκικό", που έχει σχεδόν καθιερωθεί στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία).

Στην έκθεση της Θεσσαλονίκης συμμετέχουν φοιτητές αλλά και, πλέον, απόφοιτοι του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ., που παρακολουθούσαν το μάθημα του Προγράμματος Σπουδών "Ειδικά Θέματα Ιστορίας της Τέχνης", κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2013/14, με διδάσκοντα, τον κριτικό και ιστορικό Τέχνης, αν. καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Α.Π.Θ. Χάρη Σαββόπουλο.

"Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οι φοιτητές προσέγγισαν δύο έργα του Φραντς Κάφκα: 'Η Δίκη' (1925) και 'Ο Πύργος' (1926), προκειμένου να διερευνήσουν την αναλογία συνθηκών μετακίνησης από το ατομικό στο συλλογικό ή και το αντίστροφο. Ο Κάφκα, μεταφέροντας μια παρόμοια εκδοχή την εποχή, πριν ακόμα οι κοινωνίες αρχίσουν να μιλούν για το επερχόμενο κακό, έδωσε με δραματικούς τόνους τη σύγκρουση του ατόμου με το συλλογικό" λέει ο κ. Σαββόπουλος και επισημαίνει: "Οι περισσότεροι από εμάς που διαβάσαμε τον Κάφκα παρομοιάσαμε το έργο του με την απελπισμένη κραυγή του ανθρώπου που εγκλωβισμένος δεν ελπίζει βοήθεια από πουθενά. Η συγκεκριμένη προσέγγιση κοίταξε διαφορετικά: ξεκινήσαμε να μιλάμε για την ελπίδα".

Η ομαδική έκθεση συμπεριλαμβάνει τα ... "εικαστικά προϊόντα" που παρήγαγε η ομάδα φοιτητών, οι οποίοι στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, αφού προσέγγισαν αναλυτικά δύο έργα του Κάφκα, διαμόρφωσαν μια προσωπική γωνία θέασης στη σημερινή πραγματικότητα.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι: Μαρία Αρβανίτη, Βίκυ Βάκουλη, Δέσποινα Βάττη, Χρύσα Κιόρογλου, Κική Κομνημού, Δημήτρης Κορκοριάδης, Κώστας Κωτούλας, Θωμάς Λιούτας, Δήμητρα Μπόζη-Στεφούδη, Φίλη Ολσέφσκι, Γιώργος Παπαφίγγος, Μάρσυ Συρεγγέλα, Τρύφωνας Τάσιου, Αλέξανδρος Τουλιόπουλος και Άννα Χοχόλη, με έργα επίτοιχα, χώρου και video.

Η έκθεση, που εγκαινιάζεται σήμερα, θα είναι ανοιχτή για το κοινό καθημερινά (Τρίτη έως και Κυριακή 10.00-18.00) ως και τις 31 Ιανουαρίου 2015 στο Γενί Τζαμί (παλιό αρχαιολογικό Μουσείο) - στην οδό Αρχαιολογικού Μουσείου 30 της Θεσσαλονίκης.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr