Η έλλειψη διδακτικού προσωπικού και πόρων οδηγούν το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ σε ουσιαστικό αδιέξοδο, καθώς σύμφωνα με τστοιχεία, αυξάνεται περίπου κατά 100%, καθώς έχουν ήδη εγγραφεί 150 φοιτητές και αναμένονται περίπου άλλοι 150.

Το Ψήφισμα του ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ έχει ως εξής: 

Η πρόσφατη αλλαγή των προϋποθέσεων για τις μετεγγραφές των πρωτοετών φοιτητών μοιάζει να ανακουφίζει τις ελληνικές οικογένειες, αλλά χειροτερεύει σημαντικά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς αυξάνει δραματικά τους αριθμούς των πρωτοετών φοιτητών.  Ειδικά, το πλήθος των φοιτητών/τριών στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. αυξάνεται περίπου κατά 100%, καθώς έχουν ήδη εγγραφεί 150 φοιτητές/ φοιτήτριες και αναμένονται περίπου άλλοι 150. Το μέτρο αυτό οδηγεί το Τμήμα μας σε ουσιαστικό αδιέξοδο, ειδικά αν συνυπολογίσουμε (1) τη βαθμιαία και χωρίς αντικατάσταση συρρίκνωση εξειδικευμένου διδακτικού προσωπικού σε γνωστικά αντικείμενα που δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από άλλους διδάσκοντες και, παράλληλα, (2) τη μεγάλη μείωση του διοικητικού προσωπικού. Η αναλογία διδασκόντων προς διδασκόμενους είναι κατά πολύ δυσμενέστερη σε σχέση με άλλα Τμήματα, στο εσωτερικό και εξωτερικό.

Είναι σαφές ότι, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις, οι συνέπειες της αύξησης των πρωτοετών φοιτητών δεν αφορούν μόνο την τρέχουσα χρονιά αλλά θα συνεχιστούν για τουλάχιστον άλλα 4 χρόνια. Ακόμη και αν δεν γίνουν στο διάστημα αυτό άλλες μετεγγραφές –πράγμα αμφίβολο-, ήδη οι τωρινοί πρωτοετείς φοιτητές/τριες θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους σε εντελώς άλλες από τις μέχρι τώρα ισχύουσες συνθήκες, κατά πολύ υποβαθμισμένες, με σοβαρές  συνέπειες στην ποιότητα σπουδών τους.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το Τμήμα μας εφαρμόζει ένα καινοτόμο πρόγραμμα σπουδών που οργανώθηκε με τρόπο ώστε να εξασφαλίζει τη λειτουργία σε μικρά ακροατήρια που επιτρέπουν την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών/τριών στη διαδικασία μάθησης με εργασία μέσα στις αίθουσες και αλληλεπίδραση με τον διδάσκοντα και τους άλλους φοιτητές. Για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια που προσπαθεί να προσφέρει το ΤΕΠΑΕ στους φοιτητές του απαιτείται διαφορετική από την ‘από καθέδρας’, μαζική διδασκαλία των μαθημάτων. Άλλωστε, αυτό ακριβώς το πρόγραμμα σπουδών είναι που αξιολογήθηκε πολύ θετικά στην πρόσφατη εξωτερική αξιολόγηση του Τμήματος. Επιπλέον σημαντικό μέρος της παιδαγωγικής ανάπτυξης των φοιτητών/τριών στηρίζεται στην πρακτική άσκηση που απαιτεί την παραμονή τους στα σχολεία και την εποπτεία των ομάδων των φοιτητών που την πραγματοποιούν.

Ο διπλασιασμός των συμμετεχόντων φοιτητών και φοιτητριών θα έχει δραματικές συνέπειες στην εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών -και τελικά στο μέλλον αυτής της ίδιας της εκπαίδευσης και της κοινωνίας- γιατί θα οδηγήσει αναγκαστικά στην υποβάθμιση της ποιότητας των κατά γενική ομολογία υψηλού επιπέδου σπουδών που προσφέρει το τμήμα μας.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες είναι κατανοητές αλλά και οι χωρίς κανέναν περιορισμό μετεγγραφές υπονομεύουν τις σπουδές και κατά συνέπεια τα δικαιώματα των πιο αδύναμων κοινωνικά. Η κυβέρνηση θα χρειαζόταν να αναζητήσει άλλους τρόπους για να υποστηρίξει τους φοιτητές και τις οικογένειες τους και όχι να υπονομεύει το πανεπιστήμιο και τις σπουδές όλων των ελληνοπαίδων.

Για την αντιμετώπιση της παρούσας κατάστασης το λιγότερο που μπορούμε να απαιτήσουμε είναι όρους επαρκούς λειτουργίας του Τμήματός μας που σχετίζεται με:

-  την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού (διδακτικού, εργαστηριακού και διοικητικού) και την άμεση προκήρυξη των θέσεων ΔΕΠ που εκκρεμούν επί χρόνια.

- την ενίσχυση της χρηματοδότησης για τη βελτίωση των δομών και υποδομών .

Το πανεπιστήμιο χρειάζεται με κάθε τρόπο να διεκδικήσει από την πολιτεία ανθρώπινο δυναμικό και πόρους για την αντιμετώπιση της κατάστασης αλλά και να ζητήσει δεσμεύσεις για την αποφυγή ανάλογων προβληματικών καταστάσεων στο μέλλον.