Μηχανογραφικό 2022: Συμβουλές συμπλήρωσης και τι να προσέξουν οι υποψήφιοι
Μηχανογραφικό Δελτίο (ΜΔ) 2022: Συμβουλές για την επίλυση του «γρίφου». Προθεσμίες, Διαδικασία. Τι να προσέξουν οι υποψήφιοι. Τι ισχύει για το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (ΠΜΔ).
Γράφει στα «Φοιτητικά Νέα» ο Νεκτάριος Ζουριδάκης*, Διευθυντής ΕΠΑΛ Κισάμου,
Ξεκίνησε την Παρασκευή 8 Ιουλίου 2022 και λήγει τη Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022 η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας συμπλήρωσης και υποβολής του Μηχανογραφικού Δελτίου (ΜΔ) για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/ και του Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου (ΠΜΔ) για εισαγωγή στα Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) για το έτος 2022. Οι φετινές διαθέσιμες θέσεις είναι 68.394 (έναντι των 77.415 του 2021) και 16.514 (έναντι των 8.095 του 2021) για τα τμήματα σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τα ΔΙΕΚ αντίστοιχα. Στις θέσεις αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι θέσεις των ένστολων τμημάτων που σε σχέση με το προηγούμενο έτος αυξήθηκαν για την Αστυνομία (800 από 350 το 2021), τις Στρατιωτικές Σχολές (1.438 από 1.335 το 2021) και τις ΑΕΝ (1.681 από 1.415 το 2021), ενώ παρέμειναν ίδιες για το Λιμενικό Σώμα και την Πυροσβεστική (127 και 195 αντίστοιχα). Οι θέσεις αυτές θα διεκδικηθούν σε ποσοστό 90% από τους συμμετέχοντες στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις και σε ποσοστό 10% από τους συμμετέχοντες των δύο προηγούμενων ετών (χωρίς νέα εξέταση).
Οι υποψήφιοι θα μπορούν με τον 8ψήφιο κωδικό εξετάσεων και τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) - που τους έχει δοθεί από το Λύκειό τους - να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση https://michanografiko.it.minedu.gov.gr και να επιλέγουν προς συμπλήρωση το ΜΔ ή/και το ΠΜΔ. Ανάλογη διαδικασία θα ακολουθείται και από τους υποψηφίους των θέσεων των ΔΙΕΚ που δεν έλαβαν μέρος σε Πανελλαδικές Εξετάσεις. Με το ΠΜΔ - που φέτος περιλαμβάνει 134 (έναντι των 103 του 2021) ειδικότητες - επιχειρείται να δοθεί κύρος στις σπουδές των ΔΙΕΚ (ΥΠΑΙΘ, ΔΥΠΑ/πρώην ΟΑΕΔ, Υπουργείων Υγείας και Τουρισμού), με το βαθμό απολυτηρίου να αποτελεί το βασικό κριτήριο επιλογής για τους υποψηφίους. Υπενθυμίζεται ότι οι απόφοιτοι που ενδιαφέρονται για τα ΔΙΕΚ, εκτός από το παράλληλο μηχανογραφικό, μπορούν να υποβάλουν και επιπλέον/ανεξάρτητη αίτηση - συνήθως μέχρι και τα τέλη Αυγούστου - κατόπιν πρόσκλησης του αρμόδιου φορέα (ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη έως και 31.8.2022 η υποβολή αιτήσεων για τα ΙΕΚ της ΔΥΠΑ). Το ηλεκτρονικό ΜΔ μπορεί να αποθηκεύεται προσωρινά (Προσωρινή Αποθήκευση) μέχρι και Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022 και ώρα 24:00 οπότε και θα πρέπει να υποβάλλεται οριστικά (Οριστικοποίηση). Οι υποψήφιοι βρίσκονται ήδη σε μια διεργασία διερεύνησης των επιλογών τους στο ΜΔ, μέσω του οποίου θα επιλέξουν το τμήμα σπουδών που θα τους εφοδιάσει με το πτυχίο-«κλειδί» για την πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.
Το πτυχίο αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την επαγγελματική σταδιοδρομία του ανθρώπου, χωρίς βέβαια να παραγνωρίζουμε και τη συμβολή κάποιων άλλων παραγόντων όπως οι δεξιότητες, η μεταπτυχιακή εξειδίκευση, ο τόπος απασχόλησης κ.ά.. Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ο πτυχιούχος δε θα ασκήσει ποτέ επάγγελμα σχετικό με το πτυχίο του. Ακόμα και στην περίπτωση αυτή όμως, οι σπουδές προσφέρουν στο νέο γνώσεις και δεξιότητες που θα εφαρμοστούν σε αρκετές πτυχές της ζωής του αλλά και σε οποιαδήποτε δουλειά βρεθεί να κάνει. Ο υποψήφιος, στην ηλικία των 18 χρονών, θα πρέπει να συνδυάσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις επιδόσεις του (μόρια), με τα ενδιαφέροντά και τις αξίες του, καθώς και μια σειρά άλλων παραμέτρων όπως, τις προβλέψεις για τα επαγγέλματα του «μέλλοντος», τη δυνατότητα μετεγγραφής/μετακίνησης, τη οικονομική δυνατότητα «μετοίκησης» σε πόλη διαφορετική από τον τόπο μόνιμης κατοικίας του, κ.ά. , για να ολοκληρώσει τη συμπλήρωση/οριστικοποίηση του ΜΔ η οποία πιθανότατα θα καθορίσει και την επαγγελματική του σταδιοδρομία.
Οι συνεχείς αλλαγές των τελευταίων χρόνων στη δομή και στον τρόπο πρόσβασης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης δημιουργεί διαρκώς νέα δεδομένα στον ακαδημαϊκό χάρτη αλλά και στον τρόπο συμπλήρωσης του ΜΔ. Έτσι μετά τη δυνατότητα σε τμήματα πενταετούς φοίτησης να παρέχουν πτυχία Integrated Masters (ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου- ν. 4485/2017), την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ (ν.4610/2019), και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) του 2021, «πρεμιέρα» τη φετινή χρονιά κάνει ο νέος τρόπος υπολογισμού μορίων με το κάθε τμήμα να έχει ορίσει δικό του συντελεστή βαρύτητας για καθένα από τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Έτσι, οι συμμετέχοντες στις φετινές Πανελλαδικές συγκεντρώνουν διαφορετικό αριθμό μορίων σχεδόν για κάθε τμήμα ΑΕΙ, γεγονός που καθιστά την όποια πρόβλεψη για την πορεία των φετινών βάσεων εισαγωγής ανά τμήμα να είναι σχεδόν απαγορευτική. Η διαδικασία των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων θα ολοκληρωθεί με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου έναντι των τελευταίων ημερών του ιδίου μήνα που γίνονταν μέχρι και πέρυσι.
«Πρωταγωνιστής» και στη φετινή διαδικασία επιλογής των υποψηφίων αναμένεται να είναι η ΕΒΕ, (δείτε εδώ τις ΕΒΕ 2022 για τα 449 Τμήματα / ΠΙΝΑΚΕΣ) η οποία την πρώτη χρονιά εφαρμογής της (2021) άφησε κενές 17.345 από τις 77.415 προσφερόμενες θέσεις Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Παράλληλα αφαίρεσε από τους υποψηφίους τη δυνατότητα επιλογής των τμημάτων για τα οποία δε συγκέντρωσαν τα μόρια της ΕΒΕ τους ή ακόμα και τη δυνατότητα γενικής υποβολής ΜΔ (για τους υποψηφίους που δεν συγκέντρωσαν τα μόρια ΕΒΕ κανενός τμήματος). Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ η ΕΒΕ θεσπίστηκε για τη θωράκιση του κύρους και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των Πανεπιστημιακών σπουδών αφού μέχρι πρότινος εισάγονταν φοιτητές με βαθμούς αρκετά κάτω από τη βάση του 10 ενώ σχεδόν το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτούσε ποτέ.
Με ελάχιστες εξαιρέσεις, για τους υποψήφιους με πολύ υψηλές βαθμολογίες και στοχευμένες επιλογές που φαινομενικά έχουν ευκολότερο έργο, για τους υπόλοιπους η συμπλήρωση του ΜΔ πάντοτε αποτελεί μια σύνθετη και δύσκολη διαδικασία κατά την οποία καλούνται να απαντήσουν σε πολλά και σύνθετα ερωτήματα. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις υποψηφίων που, χωρίς να δώσουν τη δέουσα προσοχή στη διαδικασία συμπλήρωσης, εισήχθησαν σε τμήμα το οποίο επιθυμούσαν λιγότερο έναντι κάποιου άλλου στο οποίο επίσης θα μπορούσαν να είχαν εισαχθεί. Με το πλήθος των επιλογών των υποψηφίων να εξαρτάται πλέον από την ΕΒΕ, θα επιχειρήσουμε - μέσω της εμπειρίας που έχουμε αποκομίσει κατά την πολυετή ενασχόληση μας με θέματα εκπαίδευσης και επαγγελματικού προσανατολισμού - να βοηθήσουμε στην επίλυση του «γρίφου» της συμπλήρωσης του ΜΔ παραθέτοντας μια σειρά οδηγιών/συμβουλών για την απάντηση των ακόλουθων βασικών ερωτημάτων :
που απασχολούν κάθε χρόνο τους υποψηφίους.
«Πώς θα επιλέξω σχολή;»
Έχει καθιερωθεί η αντίληψη ότι όσο πιο υψηλή βάση έχει μια σχολή τόσο «καλύτερη» είναι, αγνοώντας το γεγονός ότι η βάση εκφράζει απλά τη ζήτηση/ενδιαφέρον που υπάρχει από τους υποψηφίους για κάθε τμήμα. Μια ζήτηση η οποία εξαρτάται από:
Αγνοώντας τα παραπάνω και πιστεύοντας ότι η βάση της σχολής εκφράζει και την «αξία» της, ο υποψήφιος συνήθως ιεραρχεί τις επιλογές του στο Μ.Δ. έχοντας ως κριτήριο τις βάσεις των σχολών των προηγούμενων ετών. Αυτό, αρκετές φορές, οδηγεί στην εισαγωγή του υποψηφίου σε τμήμα «δεύτερης προτεραιότητας» και όχι σε τμήμα που πιθανόν να το «ήθελε» περισσότερο. Π.χ. έστω υποψήφιος που ενδιαφέρεται κυρίως για τμήματα Πληροφορικής (ΤΠ) και δευτερευόντως για τμήματα Οικονομίας (ΤΟ). Μελετώντας τις βάσεις του προηγούμενου έτους παρατηρεί ότι η βάση ενός ΤΟ είναι υψηλότερη από τις βάσεις όλων των ΤΠ και για να μη «χαραμίσει» τα μόριά του δηλώνει ως 1η επιλογή το ΤΟ και αμέσως μετά κάποιο ΤΠ. Μετά την ανακοίνωση των βάσεων εισάγεται στο ΤΟ που ήταν και η 1η επιλογή του - αλλά όχι και πρώτης προτεραιότητάς του - ενώ «χάνει» το ΤΠ που το «ήθελε» περισσότερο αλλά το είχε 2η επιλογή και θα μπορούσε να εισαχθεί αφού αρκούσαν τα μόριά του. Αξίζει βέβαια να επισημανθεί και το γεγονός ότι, πλέον με το νέο τρόπο υπολογισμού των μορίων η όποια σύγκριση τους με τις βάσεις του 2021 (που σχηματίσθηκαν με σταθερούς συντελεστές για τα εξεταζόμενα μαθήματα) στερείται εγκυρότητας και αξιοπιστίας.
Για να αποφευχθούν λάθη όπως το παραπάνω, ο υποψήφιος αφού επισκεφτεί την ηλεκτρονική πλατφόρμα και προβεί σε πρόχειρη εκτύπωση του ΜΔ του – στο οποίο θα εμφανίζονται μόνο τα τμήματα για τα οποία η μέση επίδοσή του είναι μεγαλύτερη ή ίση της ΕΒΕ τους - θα πρέπει :
Κατά τη διάρκεια αναζήτησης/ομαδοποίησης σχολών και την ιεράρχηση τους ο υποψήφιος θα πρέπει :
Για την περίπτωση της μετεγγραφής ο υποψήφιος θα πρέπει να μελετήσει τις αντιστοιχίες τμημάτων της Υ.Α. 84620/Z1/8-7-2022. (δείτε τις αντιστοιχίες εδώ).
Μέσω του μεταπτυχιακού ο πτυχιούχος μπορεί να επιτύχει τη διεπιστημονικότητα γνώσεων και δεξιοτήτων που αναζητά πλέον η αγορά εργασίας, αλλά και ν’ αλλάξει εντελώς το αντικείμενο των βασικών σπουδών του δημιουργώντας πολλές εναλλακτικές καριέρας.
Μέσω της διερεύνησης αυτής ο υποψήφιος θα αποφύγει ενδεχόμενη κατάσταση μελλοντικής μετάβασης του σε τμήμα ή/και πόλη διαφορετικό/κή από αυτό/τήν που αρχικά θα εισαχθεί, λόγω πιθανής κατάργησης ή συγχώνευσης ή αλλαγής μορφής/δομής του τμήματος που φοιτά. Υπενθυμίζεται ότι, με το ΠΔ 52/2022 (ΦΕΚ Α’ 131-7.7.2022) «Ίδρυση, Κατάργηση, Συγχώνευση, Μετονομασία και Μεταβολή έδρας Τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Πατρών» οι φοιτητές των τμημάτων που καταργούνται και συγχωνεύονται εντάσσονται από 1-9- 2022 στα τμήματα που προκύπτουν από τη συγχώνευση.
«Πώς θα συμπληρώσω το ΜΔ;»
Αφού πλέον - σύμφωνα με τα παραπάνω - ο υποψήφιος θα έχει καταλήξει στην ιεράρχηση των ομάδων τμημάτων ΟΤ που τον ενδιαφέρουν καθώς και στην ιεράρχηση των επιμέρους τμημάτων κάθε ομάδας, τα οποία και έχει καταγράψει πρόχειρα σε χαρτί, σειρά παίρνει η συμπλήρωση του ΜΔ. Έστω ότι κατά τη διαδικασία αναζήτησης/ομαδοποίησης τμημάτων ο υποψήφιος έχει καταλήξει στην ΟΤ πληροφορικής (ΟΤΠ) και στην ΟΤ οικονομίας (ΟΤΟ) με προτεραιότητα στην ΟΤ Πληροφορικής (ΟΤΠ). Αν η ΟΤΠ περιέχει σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος τα τμήματα Πληροφορικής: ΤΠ1, ΤΠ2, ΤΠ3 και η ΟΤΟ τα τμήματα Οικονομίας: ΤΟ1,ΤΟ2, ΤΟ3, ΤΟ4 τότε καταγράφοντας τις ΟΤ, και τα περιεχόμενα σε αυτές τμήματα σχολών σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος, θα έχει συνολικά καταλήξει σε:
ΟΤΠ (Ομάδα Τμημάτων Πληροφορικής)
ΟΤΠ_ΤΠ1 (1)
ΟΤΠ_ΤΠ2 (2)
ΟΤΠ_ΤΠ3 (3)
ΟΤΟ (Ομάδα Τμημάτων Οικονομίας)
ΟΤΟ_ΤΟ1 (4)
ΟΤΟ_ΤΟ2 (5)
ΟΤΟ_ΤΟ3 (6)
ΟΤΟ_ΤΟ4 (7)
όπου και ο αριθμός στην παρένθεση θα είναι και η τελική σειρά προτίμησης στο ΜΔ.
Καλή επιτυχία.
Νεκτάριος Ζουριδάκης
Διευθυντής ΕΠΑΛ Κισάμου -Μητροπολίτης Ειρηναίος Γαλανάκης
Μηχανογραφικό Δελτίο (2022) ΓΕΛ
Μηχανογραφικό Δελτίο (2022) ΕΠΑΛ
Παράλληλο Μηχανογραφικό 2022 για εισαγωγή σε Δημόσιο ΙΕΚ