Απαντήσεις θεμάτων Έκθεσης-Νέα Ελληνική Γλώσσα (ΓΕΛ) Πανελλήνιες 2020

Απαντήσεις θεμάτων Έκθεσης-Νέα Ελληνική Γλώσσα (ΓΕΛ) Πανελλήνιες 2020

Τα «Φοιτητικά Νέα» το μέσο ενημέρωσης που θα χρειάζεσαι «ως φοιτητής» σε καθημερινή βάση μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελληνίων 2020 για την εισαγωγή σου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα σου παρουσιάσουν μέσα από το παρόν άρθρο τις απαντήσεις των θεμάτων του μαθήματος Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (ΓΕΛ).

Έναρξη πανελλαδικών εξετάσεων σήμερα (Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020) για τους υποψήφιους των ΓΕΛ με 100.000 περίπου υποψηφίους να διεκδικούν 77.970 θέσεις στα Πανεπιστήμια της χώρας.


Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια των εξετάσεων είναι 3 ώρες. Το θέμα της Έκθεσης θα γίνει γνωστό στις 10:00 π.μ..

Τα «Φοιτητικά Νέα» θα σας παρουσιάσουν σε συνεργασία με τον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς τις απαντήσεις.

Απαντήσεις Θεμάτων

ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

ΘΕΜΑ Α

Α1. Ο συγγραφέας παραθέτει τους λόγους για τους οποίους απολαμβάνει τη λογοτεχνική ανάγνωση. Η εκούσια απομόνωση για το διάβασμα βιβλίων συνιστά γι’ αυτόν μια δημιουργική απασχόληση που τον μεταφέρει στην εφηβική ηλικία. Έτσι, του χαρίζει συναισθηματική ασφάλεια, καθώς αισθάνεται πως επικοινωνεί με τους συγγραφείς των βιβλίων. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζεται ο λυτρωτικός ρόλος της λογοτεχνίας, αφού αυτή έχει την ικανότητα να διαμορφώνει τον ανθρώπινο χαρακτήρα και να προσφέρει ψυχικό σθένος σε δύσκολες περιστάσεις.

ΘΕΜΑ Β

Β1. α) Λάθος ( Κείμ. 1: παράγρ.1η «Προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση»/ «…όχι να σου επιβάλλεται εξωτερικά»)

β) Λάθος ( Κείμ. 1: παράγρ. 5η «Οι ώρες του διαβάσματος…σ’ έναν αλλόκοτο χωροχρόνο»)

γ) Λάθος (Κείμ.2: παράγρ. 2η « Σ’ έχω γράψει στην καρδιά μου»)

δ) Λάθος (Κείμ.2: παράγρ. 3η « Μέσα στην Ιστορία του κόσμου…γράφουν.»)

ε) Σωστό (Κείμ. 1: παράγρ. 7η « Και να…την ψυχή/ Κείμ.2: παράγρ.5η «Ίσως γιατί…γράφειν»)

B2.α) Ο συγγραφέας επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη στο ζήτημα της λογοτεχνικής ανάγνωσης, τονίζοντας της ευεργετικές της επιδράσεις στην προσωπική του ζωή. Ο σκοπός αυτός επιτυγχάνεται, μεταξύ άλλων, με σημεία στίξης και σχήματα λόγου. Συγκεκριμένα:

α) Σημεία στίξης: 6

η

παράγραφος  χρήση διπλής παύλας και θαυμαστικού ( « - τι ειρωνεία! – »)

Λειτουργία:

Διπλή παύλα: παράθεση προσωπικού σχολίου, έμφαση

Θαυμαστικό: επιδοκιμασία των συναισθημάτων, έμφαση

β) Σχήματα λόγου:

1. Τίτλος  Μεταφορά

Λειτουργία: Η χρήση της μεταφοράς στον τίτλο τονίζει τον λυτρωτικό και ανόθευτο ρόλο της λογοτεχνίας στην ανθρώπινη ζωή. Υφολογικά η μεταφορά δίνει έμφαση στο θέμα και την έννοια που θα αναλύσει ο συγγραφέας και προσδίδει στον λόγο αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα.

2. 5η παράγραφος  Παρομοίωση («λες και εγείρονται…μαζί μου») Λειτουργία: Με τη χρήση της παρομοίωσης τονίζεται ο επικοινωνιακός χαρακτήρας του βιβλίου και, πιο συγκεκριμένα, η δυνατότητα του αναγνώστη να διαβάζει βιβλία και να φαίνεται ότι συνομιλεί με τους συγγραφείς τους. Υφολογικά, η παρομοίωση προσδίδει λυρικότητα, παραστατικότητα και ζωντάνια στο κείμενο, ενώ, συγχρόνως, δίνει έμφαση στην άποψη του συγγραφέα.

Β2.β) Η χρήση του ερωτήματος διεγείρει το ενδιαφέρον του αναγνώστη, κινητοποιεί τη σκέψη και το συναίσθημά του. Τον καθιστά ικανό να συμμετέχει στον προβληματισμό του συγγραφέα, δίνοντας την αίσθηση του διαλόγου και προσδίδοντας αμεσότητα και ζωντάνια στον λόγο. Το ερώτημα εστιάζει στο κυρίαρχο νόημα του κειμένου, που σχετίζεται με τον σκοπό του «γράφειν»

Β3. Ευσεβής πόθος για τον άνθρωπο, διαχρονικά, είναι να κερδίσει τη μάχη με τον χρόνο, υπερβαίνοντας, συχνά, τη θνητότητά του. Πολλοί άνθρωποι βάζουν με το έργο τους τη σφραγίδα τους στην οικογένεια ή στη δουλειά τους. Όμως, η γραφή της ιστορίας διασώζει τους σπουδαίους, τους ήρωες, τους επαναστάτες, τους επιστήμονες που άλλαξαν τον κόσμο. Αυτοί οι άξιοι άνθρωποι έγραψαν ιστορία με τον τρόπο τους, τον λόγο τους, το ανατρεπτικό τους πνεύμα και έτσι νίκησαν τον χρόνο.

 

ΘΕΜΑ Γ

Το θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η ανατροπή που φέρνει η ποίηση στη ζωή του ανθρώπου.

Το β΄ ενικό πρόσωπο ίσως δηλώνει έναν εσωτερικό μονόλογο του ποιητικού υποκειμένου ή μια προσπάθεια επικοινωνίας του με τον αναγνώστη (π.χ. «αναρωτιέσαι»). Έτσι, αναδεικνύεται το σημείο εκείνο στο οποίο η ποίηση, μεταφορικά, σαν ένα δρων υποκείμενο, φαίνεται να εμφανίζεται ξαφνικά σε κάθε δημιουργό και αναγνώστη, εκεί που δεν την περιμένει, αλλά κι εκεί ακριβώς που τη χρειάζεται, μεταμορφώνοντας τη ζωή του. Οι εμπειρίες, οι διακινδυνεύσεις, τα, συχνά, ανεκπλήρωτα όνειρα, οι κάθε είδους εκπλήξεις, αλλά και οι απογοητεύσεις που βιώνει καθημερινά ο άνθρωπος αισθητοποιούνται μέσω της επανάληψης της λέξης «πράγματα». «Εκεί απάνω», λοιπόν, τον «βρίσκει η ποίηση», πάνω σε κάθε έκφανση της ζωής του, για να τον λυτρώσει, αλλά και για να οδηγήσει στη γνωριμία με τον εαυτό του και τον κόσμο.

Στη ζωή μου, η ποίηση «εισέβαλε» πρόσφατα, αλλά νιώθω ότι έχει ήδη διαδραματίσει έναν καταλυτικό ρόλο. Μου επέτρεψε να προσεγγίσω τις προσωπικές μου εμπειρίες και τα βιώματα με έναν εναλλακτικό, πιο ευαίσθητο τρόπο, που δεν είχα ποτέ φανταστεί. Μου έδωσε, τέλος, ευκαιρίες δημιουργικής αξιοποίησης του χρόνου μου, αλλά και ξεχωριστές συγκινήσεις, που καθόρισαν τη σκέψη μου.

ΘΕΜΑ Δ

Το βιβλίο: Ένα παράθυρο στον κόσμο μου

Τους τελευταίους μήνες ζήσαμε όλοι απίστευτες ανατροπές. Τα σχολεία έκλεισαν, οι πλατείες άδειασαν, μείναμε όλοι σπίτι. Στην αρχή μας φάνηκε λυτρωτική διέξοδος και διάλειμμα από τις ασθματικέςυποχρεώσεις που μας επέβαλε ο αγώνας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Στην πορεία τα πράγματα άλλαξαν.

Πολλοί αναζήτησαν «δρόμους» εκτόνωσης από την ασφυξία του εγκλεισμού. Σε αυτή τη φάση, εγώ ανακάλυψα ξανά τη βιβλιοθήκη του σπιτιού μου. Τα σχολικά βιβλία μπήκαν για λίγο στην άκρη. Η αστυνομική λογοτεχνία μονοπώλησε, σχεδόν, τα βραδινά μου ενδιαφέροντα. Το βιβλίο έγινε ξανά φίλος και τώρα «συνταξιδιώτης» μου σε κόσμους αμόλυντους από τους ιούς και τις αγωνίες των πανελληνίων.

Από τα μικρά μου χρόνια, πριν ακόμα να μάθω να διαβάζω και να γράφω, το βιβλίο ήταν εκεί. Ακόμα θυμάμαι τον ήχο της φωνής της μητέρας μου, όταν μου διάβαζε παραμύθια και ιστορίες από τα μαγικά, εικονογραφημένα βιβλία. Στην πορεία μου ως μαθητής αγαπούσα πολύ τα σχολικά μου βιβλία. Μεαπίστευτο ενθουσιασμό παραλάμβανα τα βιβλία της καινούργιας σχολικής χρονιάς και τα έκανα κτήμα μου,  απολαμβάνοντας, πρώτα από όλα, τη μυρωδιά τους. Πάντα, όμως, το βιβλίο ήταν το βραδινό μου «ταξίδι».
Μέχρι που έφτασα στο Λύκειο. Παραμέρισα σιγά σιγά τα εξωσχολικά βιβλία μου. Η αγάπη μου για τη λογοτεχνία έμεινε ένας πόθος, συχνά ανικανοποίητο. Τα βιβλία της κατεύθυνσης έγιναν το βασικό εξάρτημα του χεριού μου, εργαλείο που τα δάχτυλά μου αναγνώριζαν αμέσως την κάθε σελίδα τους. Ταλογοτεχνικά μου βιβλία περιμένουν με υπομονή το τέλος των εξετάσεων. Και εγώ επίσης…

Ωστόσο, όσο και αν πολλοί από τους συνομήλικους φίλους μου αδιαφορούν για την ανάγνωση, εγώ την αναζητώ και την αγαπώ και ταυτίζομαι απόλυτα με τον συγγραφέα Θ. Γρηγοριάδη, όταν δηλώνει ότι «κρατώντας το βιβλίο στο χέρι αισθάνομαι μία τρυφερότητα, μια σιγουριά, λες και εγείρονται οι συγγραφείς και συνομιλούν μαζί μου». Το βιβλίο για μένα είναι γνώση, εκτόνωση, διαφυγή. Με ακολουθεί πάντα στις διακοπές μου και συμπληρώνει την ανάπαυλα, πολλαπλασιάζοντας τις εμπειρίες μου. Το αναζητώ όταν βρίσκομαι στα μέσα συγκοινωνίας για λίγα λεπτά και πάντα λειτουργεί θεραπευτικά στην πίεση του συνωστισμού. Δεν με έχει προδώσει ποτέ, αντίθετα ξεδιπλώνει μπροστά μου ήρωες και θαύματα που θα ήθελα να είχα ζήσει αληθινά.

Είμαι, τελικά, σίγουρος ότι τα «λογοτεχνικά αντισώματα» μπορούν να μεταμορφώσουν τον άνθρωπο σε κάθε ηλικία. Για εμάς τους εφήβους τα βιβλία είναι εξοπλισμός, συγκίνηση, απελευθέρωση. Ας τα αναζητήσουμε στις βιβλιοθήκες των σπιτιών μας, στα βιβλιοπωλεία, στις  βιβλιοθήκες των πανεπιστημίων,που σε λίγο θα βρεθούμε. Η δύναμή τους μπορεί να αναβαθμίσει πραγματικά την ποιότητα της ζωής μας και να σταθεί αντίβαρο στον τεχνοκρατικό προσανατολισμό της εποχής μας, αποκαλύπτοντας συνεχώς τον Άνθρωπο.


ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Α1. Το άρθρο αναφέρεται στην επίδραση της ανάγνωσης στη σφυρηλάτηση της προσωπικότητας του ατόμου. Διαχρονικά, το κίνητρο της ανάγνωσης αποτελεί η ερμηνεία του κόσμου. Ωστόσο, στη σημερινή εποχή είναι χαρακτηριστικό του εσωστρεφούς ανθρώπου, αναδεικνύοντας μια νέα μορφή αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου. Η τεχνολογία και το καθημερινό λεξιλόγιο, συγκριτικά με το παρελθόν, οδήγησαν στη σιωπηλή ανάγνωση. Πρόκειται για μια εσωτερική διεργασία που αντανακλά την πνευματικότητα ενός ανθρώπου. Συνακόλουθα, ο αναγνώστης συμμετέχει στη συγγραφή, καθώς δίνει τη δική του ερμηνεία σε αυτό που διαβάζει. Άλλωστε, η ανάγνωση αποτελεί συνοδοιπόρο του ανθρώπου σε κάθε ευχάριστη ή δυσάρεστη στιγμή της ζωής και το διάβασμα, ως διαδικασία αυτοέκφρασης , συντελεί στην αυτοπραγμάτωση του ατόμου.

Β1.

α. ΣΩΣΤΟ
β. ΣΩΣΤΟ
γ. ΣΩΣΤΟ
δ. ΛΑΘΟΣ
ε. ΛΑΘΟΣ

Β2.

α. Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου είναι η σύγκριση-αντίθεση(«Για αιώνες … στον νου μας»). Στη συγκεκριμένη παράγραφο αντιπαρατίθεται ο τρόπος ανάγνωσης του ιστορικού παρελθόντος-δυνατή ανάγνωση- σε σχέση με τη σημερινή εποχή –σιωπηλή ανάγνωση-.

Επίσης, υπάρχει και ο τρόπος ανάπτυξης των παραδειγμάτων( « Οι τεχνολογίες κειμένου, όπως ο κινητός τύπος και η άνοδος της λαϊκής γραφής»).

β. β’ ενικό => προτρεπτικό-συμβουλευτικό ύφος, συναισθηματική κινητοποίηση του δέκτη, αίσθηση διαλόγου, ζωντάνια, οικειότητα, αμεσότητα, παραστατικότητα («να σκέφτεσαι»)

α ’πληθυντικό => αίσθημα συλλογικότητας, συλλογική ευθύνη, συμμετοχή στο θέμα, ευαισθητοποίησηαναγνωστών, αμεσότητα, οικειότητα («γινόμαστε»)

α’ ενικό => εξομολογητικός και προσωπικός τόνος, διατύπωση προσωπικών απόψεων του αρθρογράφου,
αμεσότητα, οικειότητα («κατάλαβα»)

Β3.

α. μεταφορική λειτουργία της γλώσσας

-ρίχτηκα με τα μούτρα => αφοσιώθηκα/επιδόθηκα με αφοσίωση

-έπεφτε στα χέρια μου => διάβαζα

β. σφυρηλατεί= οικοδομεί, γαλουχεί, διαμορφώνει

εναλλακτική =διαφορετική

προώθηση= ενίσχυση, στήριξη, υποστήριξη

μεγεθύνει= επεκτείνει, αυξάνει

Β4.

α.

Να κατανοήσουμε τον κόσμο =>κατανόηση του κόσμου

Να μοιραστούμε αυτήν την εμπειρία μας => το μοίρασμα αυτής της εμπειρίας μας

Με τα ρηματικά σύνολα αποδίδονται σαφέστερα συγκεκριμένες πράξεις και ενέργειες και προσδίδεται αμεσότητα στο λόγο. Με την μετατροπή τους σε ονοματικά σύνολα αποδίδονται σύντομα και περιεκτικά νοήματα με γενικό και διαχρονικό χαρακτήρα, ενώ αναδεικνύεται η εκφραστική ικανότητα του συγγραφέα.

β.

1. επεξήγηση
2. παράθεση των λεγομένων του George R.R Martin
3. μεταφορική λειτουργία της γλώσσας

Γ1.

Επικοινωνιακό πλαίσιο : ομιλία  Προσφώνηση , αποφώνηση, χρήση γ΄ ενικού -πληθυντικού προσώπου για τη βασική επιχειρηματολογία, β΄ πληθυντικού για κάποια πιθανή αποστροφή προς τον δέκτη, α΄ ενικούπληθυντικού για την έκφραση προσωπικών βιωμάτων και την ενεργή προσωπική, αναγνωστική εμπειρία.

Προσφώνηση:

Αγαπητοί καθηγητές,
Αγαπητοί γονείς- κηδεμόνες,
Αγαπητοί συμμαθητές,

Πρόλογος

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα βιβλίου, θα ήθελα, κατ΄ αρχάς, να υπογραμμίσω τη συνδρομή του βιβλίου στη διαμόρφωση μιας αυθύπαρκτης, ολοκληρωμένης προσωπικότητας, που θα διανθίζεται από αξίες και ιδανικά. Αυτή θα καταστεί ικανή να αναζητήσει σε βάθος τη γνώση και θα μπορεί ν’ αντεπεξέλθει στην πληθώρα της διάχυσης των πληροφοριών. Δευτερευόντως, είναι σημαντικό να προτείνω και μέσα ενδυνάμωσης του αναγνωστικού ενδιαφέροντος των νέων.

Κύριο μέρος

Α) Συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων:

• Το βιβλίο διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες, απομακρύνει και απεγκλωβίζει το άτομο από την άγνοια και την αμάθεια, που «φυλακίζουν» το πνεύμα.

• Κινητοποιεί τη σκέψη του, το απομακρύνει από τη διαβρωτική ανία, ενώ αναπτύσσει τη δημιουργική φαντασία, οξύνοντας την κριτική του ικανότητα / Απαλλάσσει το άτομο από τις όποιες μορφές αγχωτικών καταστάσεων.

• Ο αναγνώστης λαμβάνει ερεθίσματα για περαιτέρω προβληματισμό, για αυτοκριτική και, συνάμα, αυτοβελτίωση, αφού, μέσω αυτού, αναθεωρεί τις απόψεις του. Απαλλάσσεται από τα δεσμά της πλάνης , των προκαταλήψεων και του δογματισμού. Αποκτά ελεύθερο πνεύμα, το οποίο τον βοηθά πνευματικά και ηθικά να υψωθεί. Ως εκ τούτου, το άτομο ωριμάζει πνευματικά, μετατρέπεται σε υπεύθυνο, ενεργό πολίτη.

• Αναβαθμίζεται ο αναγνώστης αισθητικά και προάγεται η καλαισθησία του.

• Καθίσταται ικανός χρήστης του λόγου, αποκτά εκφραστική δεινότητα, διαμορφώνει υψηλό γλωσσικό αισθητήριο.

• Το βιβλίο συνδράμει στην επιστημονική έρευνα, στη διάδοση της επιστημονικής γνώσης στις επερχόμενες γενιές.

Β) Δράσεις εντός και εκτός σχολείου που θεωρείτε ότι θα τους βοηθήσουν να εμπλακούν ενεργά στην αναγνωστική εμπειρία.

• Αξιοποίηση σχολικών βιβλιοθηκών, ειδικά διαμορφωμένων χώρων για μελέτη. Το σχολείο οφείλει να λειτουργήσει ως χώρος, όπου οι νέοι θα αναπτύξουν μια σταθερή σχέση αγάπης με το βιβλίο και όχι ως χώρος μηχανιστικής μάθησης.
• Μέσω της βιωματικής μάθησης, το σχολείο οφείλει να φέρει τους μαθητές σε επαφή με σπουδαίους λογοτέχνες , με ανθρώπους του πνεύματος , διοργανώνοντας εκθέσεις βιβλίων, διαγωνισμούς συγγραφής ποικίλων λογοτεχνικών ειδών (ποίηση, πεζογραφία), λογοτεχνικές βραδιές και αφιερώματα σε συγγραφείς.
• Καταλυτικός θεωρείται ο ρόλος των εκπαιδευτικών και της πνευματικής ηγεσίας, γενικότερα, με την ένταξη του εξωσχολικού βιβλίου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
• Η οικογένεια οφείλει να αποτελέσει πρότυπο φιλαναγνωσίας για τα παιδιά, παρέχοντας τακατάλληλα ερεθίσματα.
• Τα ΜΜΕ οφείλουν, μέσω αφιερωμάτων και εκπομπών για τη λογοτεχνία και την ιστορία, άλλα και τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών διασκευών, να προβάλλουν τους νέους συγγραφείς, τα κλασικά έργα και τις εκδηλώσεις για το βιβλίο.
• Η πολιτεία υποχρεούται να ενισχύσει τον θεσμό των δημοτικών βιβλιοθηκών και την προώθηση των εκθέσεων του βιβλίου , καθώς και την στήριξη σοβαρών εκδοτικών προσπαθειών.
• Οι πολίτες οφείλουν να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη της αυτομόρφωσης και της πνευματικής καλλιέργειας και να στραφούν στην ανάγνωση βιβλίων.

Επίλογος

Καθίσταται, συνεπώς, αναγκαίο οι φορείς αγωγής να αποτελέσουν σημαντικό αρωγό της πνευματικής και ηθικής ολοκλήρωσης του νέου ανθρώπου. Στο πλαίσιο αυτό, υποχρεούνται να τον μετατρέψουν σε έναν
μελλοντικό πολίτη με αξιώσεις για μια ποιοτικότερη ζωή μέσω της φιλαναγνωσίας.

Αποφώνηση,

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ για να ανανεώσετε τη σελίδα!

Τα θέματα και τον σχολιασμό των θεμάτων θα μπορείτε να τα δείτε εδώ.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr