Πανελλήνιες η λύση που... δημιουργεί το πρόβλημα!

Πανελλήνιες 2019: Straight to the point σκέψεις για ένα σύστημα εισαγωγής που προσεγγίζει τον υποψήφιο με αναχρονιστικά, βαθμοθηρικά και ξεπερασμένα κριτήρια αξιολόγησης, επικαλούμενο το "αδιάβλητο" και την "αντικειμενικότητα" της δομής του.

του Στέφανου Καραμπέρα (φοιτητή)

Μία βόλτα στα Ελληνικά Πανεπιστήμια/ΤΕΙ αρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι ελάχιστες φορές το σύστημα που λέγεται "Πανελλήνιες" πετυχαίνει τον σκοπό που φαίνεται να αγνοεί επιδεικτικά, να τοποθετεί δηλαδή τους ικανότερους υποψήφιους στις κατάλληλες θέσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. 

Όταν αξιολογείς ένα ξεχωριστό άτομο σε επίπεδο ικανοτήτων, οφείλεις να ζυγίσεις τις ακαδημαϊκές γνώσεις του (στο βαθμό που είναι άμεσα σχετικές με το αντικείμενο ανώτερης/ανώτατης εκπαίδευσης που επιδιώκει) στο ένα χέρι και τα γνωρίσματα του χαρακτήρα/προσωπικότητάς του στο άλλο. Ο υποψήφιος δεν είναι αυστηρά ένας αριθμός μορίων, όπως η ουσιαστική εκπαίδευση δεν είναι θέμα "παπαγαλίας" Χ αριθμού σελίδων, χωρίς πραγματική αντίληψη πάνω στο πραγματευόμενο θέμα μάθησης (ουπς, ναι, ξέχασα, ανήκουμε στη "σφαίρα" των εκπαιδευτικών συστημάτων που επιβραβεύουν την στείρα αποστήθιση κατεβατών, sorry about that και συνεχίζω...). 

Όπως πολλοί από εμάς, έτσι και εγώ πέρασα από την διαδικασία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση μέσω Πανελλαδικών. Τα τελευταία 3 χρόνια βιώνω την εικόνα των ανώτερων/ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, που πληρώνει ο φορολογούμενος από το υστέρημά του, επενδύοντας στον εμπλουτισμό της κοινωνίας με κάθε λογής επιστήμονες, την ίδια στιγμή που το "αλάνθαστο" σύστημα εισαγωγής "φορτώνει" κατά πλειοψηφία τις σχολές με υποψήφιους που θέλουν "απλά να πάρουν ένα πτυχίο", που "δεν τους νοιάζει και πολύ, γιατί άλλη σχολή θέλανε και τελικά αλλού περάσανε" και που θεωρούν την ανώτερη/ανώτατη εκπαίδευση δεδομένο και όχι μία από τις ελάχιστες ίσως πολυτέλειες που παραμένουν στη διάθεση του νέου σε αυτή τη χώρα. 

Έχω αντιληφθεί πλέον ότι συνηθίζουμε ως λαός να "κοιμόμαστε ήσυχοι το βράδυ", γνωρίζοντας ότι "τηρούμε τα προσχήματα". Οι πανελλαδικές είναι άλλη μία έκφραση αυτής ακριβώς της νοοτροπίας. Διότι το μοντέλο που συναντάει κανείς συχνά στο εξωτερικό, και αφορά την κατάθεση αιτήσεων στα κρατικά πανεπιστήμια με προσκόμιση πτυχίου Λυκείου και βιογραφικού, που συμπληρώνεται από ατομικές συνεντεύξεις από ανεξάρτητες ακαδημαϊκές επιτροπές και που τελικά αξιολογεί τον υποψήφιο στα πρώτα εξάμηνα της φοίτησης του, δίνοντας το δικαίωμα συνέχισης σπουδών μόνο σε όσους βρίσκονται μεταξύ των αρίστων, εδώ φαντάζει μακρινό όνειρο. Μακρινό όνειρο σε μία χώρα που η αριστεία διώκεται από τις πράξεις και τις δηλώσεις των εκπροσώπων του κράτους, που "σοφά" εκλέγει ο λαός. Σε μία χώρα που ελάχιστοι φαίνεται να νοιάζονται για την εφαρμογή ουσιαστικών λύσεων σε υπαρκτά προβλήματα. Στο κράτος μιας χώρας που γέννησε την δημοκρατία και έθεσε τα θεμέλια του πολιτισμού και της παιδείας, αλλά πλέον αρκείται στο να "τσουβαλιάζει" νέους σύμφωνα με έναν αριθμό, γεμίζοντας τις σχολές με "επιτυχόντες αιώνιους φοιτητές" και "κομματικές στρατιές". 

Το πρόβλημα για την σημερινή εικόνα της χώρας δεν είναι η ξένη επιρροή, όχι ως επί το πλείστον τουλάχιστον... Είναι η απαξίωση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει κάθε πτυχή της κοινωνικής και πολιτικής ζωής, συμπεριλαμβανομένης και της παιδείας, από τον πολίτη. Είναι η αποχή του τελευταίου από τα κοινά. Είναι η τάση ισοπέδωσης και "ωχαδερφισμού" προς κάθε ουσιαστικό ζήτημα, όπως η διαδικασία επιλογής των νέων στους οποίους θα δοθεί η ευκαιρία να διεκδικήσουν μια θέση στην ανώτατη εκπαίδευση και που με την ακαδημαϊκή γνώση και τις ικανότητες που θα αποκτήσουν, θα δώσουν στη συνέχεια, με πλήρη συνείδηση των ενεργειών τους, την ευκαιρία στην κοινωνία να γίνει καλύτερη, μέσω του έργου τους... 

Αν θέλεις να ενημερωθείς πρώτος για τα αποτελέσματα των Πανελλαδικών 2019 ΠΑΤΗΣΕ ΕΔΩ.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για τις Πανελλήνιες 2019.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr


5 1 1 1 1 1 Αξιολόγηση 5.00 (2 ψήφοι)