Υποψήφιε Φοιτητή: Τι πρέπει να ξέρεις για να περάσεις στην πολυπόθητη σχολή της επιλογής σου;

Υποψήφιε Φοιτητή: Τι πρέπει να ξέρεις για να περάσεις στην πολυπόθητη σχολή της επιλογής σου;

Υποψήφιοι Φοιτητές: Κάθε χρόνο αυτές τις μέρες η προσοχή όλης της χώρας είναι στραμμένη στις πανελλήνιες εξετάσεις. Δεκάδες χιλιάδες νέοι κι οι οικογένειές τους αγωνιούν. Τα ΜΜΕ αφιερώνουν σελίδες και ώρες για συμβουλές, αναλύσεις και προβλέψεις.

Του Χρήστου Τρικαλινού*


(Με αφορμή τις εξετάσεις στη Φυσική κατεύθυνσης της 12/6/2017).

Ας θέσουμε όμως ένα ερώτημα. Τι πρέπει να ξέρει κάποιος μαθητής για να περάσει στην πολυπόθητη σχολή της επιλογής του; Η απάντηση φαίνεται προφανής. «Τα αντίστοιχα μαθήματα». Ναι αλλά τι σημαίνει αυτό;

Όταν λέμε μαθήματα εννοούμε τις συγκεκριμένες επιστήμες στο επίπεδο του Λυκείου φυσικά ή μήπως αυτά που γράφουν τα σχολικά βιβλία ή διδάσκονται στις τάξεις και τα φροντιστήρια; Μα θα μου πείτε, διαφέρουν αυτά; Όσο απρόσμενη κι αν σας φανεί η απάντηση θα είναι ένα μεγάλο ΝΑΙ. Όχι μόνο διαφέρουν, αλλά μερικές φορές έρχονται και σε αντίθεση.

Υποψήφιοι Φοιτητές 2017-2018: Για να δεις πρώτος τους πίνακες με αποτελέσματα για τις Βάσεις 2017 πάτησε εδώ.

Πώς συμβαίνει αυτό; Τι θα λέγατε αν μαθαίνατε ότι πολλά σχολικά βιβλία που διδάσκονται πολλά χρόνια στα Λύκεια της χώρας, μερικά πάνω από 20 χρόνια, έχουν τραγικά λάθη; Ε λοιπόν ο μαθητής για να γράψει καλά θα πρέπει να έχει μάθει άριστα αυτά τα λάθη και, εάν ερωτηθεί, να τα αναπαράγει στο γραπτό του. Αυτά όμως τα βιβλία και το περιεχόμενό τους θεωρείται κάτι σαν ευαγγέλιο για τους πάντες (ή σχεδόν τους πάντες).

Ας μην γίνομαι όμως τόσο γενικόλογος. Σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές δόθηκε το μάθημα Φυσικής κατεύθυνσης. Όπως σχεδόν κάθε χρόνο τα βλέμματα ήταν στραμμένα σε αυτό, γιατί ως συνήθως, θεωρείται ένα από τα δυσκολότερα. Τελικά όλοι ανάσαναν ανακουφισμένοι.  Υποψήφιοι, γονείς, καθηγητές, φροντιστές. Η αντίστοιχη επιστημονική ένωση έγραψε βαρύγδουπα ότι «η φετινή επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί το σκοπό διεξαγωγής των Πανελληνίων Εξετάσεων».

Αυτό ήταν και το γενικό πνεύμα που κυριάρχησε τόσο στο σχολιασμό, όσο και στις διάφορες λύσεις στα μέσα μαζικής δικτύωσης.

Όλα καλά λοιπόν! Μια μικρή μόνο λεπτομέρεια. Το τρίτο θέμα βασίζεται στο κεφάλαιο «Κύματα» του βιβλίου. Το κεφάλαιο αυτό περιέχει πληθώρα λαθών. Ακριβώς αυτά τα λάθη τέθηκαν για να απαντηθούν από τους υποψηφίους. Δεν θα ήθελα να κουράσω τον αναγνώστη με λεπτομέρειες που είναι ίσως ακατανόητες γι’  αυτόν.

Απλά αναφέρω για παράδειγμα, ότι ενώ αποδεικνύεται ότι η ενέργεια ενός κύματος είναι μεταβλητή, το σχολικό βιβλίο και το θέμα τη δίνει σταθερή. Ενώ είναι γνωστό ότι δυναμική και κινητική ενέργεια στο κύμα είναι μεταβλητές και ίσες, στη θεώρηση του βιβλίου (και στο εξεταζόμενο θέμα) η μια προκύπτει τριπλάσια της άλλης κ.ο.κ. Είμαι πάντα έτοιμος να αποδείξω τα γραφόμενά μου σε κάθε ειδικό.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για τους Υποψήφιους Φοιτητές

Οι μαθητές φυσικά δεν ξέρουν το σωστό, έγραψαν με βάση το βιβλίο και, σωστά, θα βαθμολογηθούν με βάση αυτό. Οι γραμμές αυτέ δεν γράφονται για να προκαλέσουν αναστάτωση, αλλά για να καταδείξουν κάποια από τα προβλήματα της παιδείας μας, όσο και των εξετάσεων.

Είναι αδιανόητο, να εγκρίνονται σχολικά βιβλία με λάθη και παρά τις πολλαπλές επισημάνσεις να μη διορθώνονται επί πολλά χρόνια.

Υπάρχει όμως και ευθύνη των θεματοδοτών. Ξέρω από προσωπικές εμπειρίες το στρες της θεματοδοσίας. Όμως αυτό δεν μπορεί πάντα να αποτελεί δικαιολογία. Κάποτε είχαμε ως θεματοδότες συμφωνήσει, ότι τα λάθη του βιβλίου δεν είναι δυνατόν να δίνονται ως θέματα. Αυτό πιστεύω ότι πρέπει να  ισχύει μέχρις ότου και αν διορθωθούν τα λάθη αυτά.

Οφείλουν λοιπόν, πριν ακόμη αρχίσουν να ασχολούνται με τη θεματοδοσία, να έχουν ξεκάθαρο τι είναι σωστό και τι λάθος. Ιδιαίτερος εδώ πρέπει να είναι ο ρόλος των Πανεπιστημιακών, η παρουσία των οποίων υποτίθεται ότι διασφαλίζει την επιστημονική εγκυρότητα των θεμάτων.

Όπως προβλέπεται οι αριστούχοι στη Φυσική φέτος θα είναι πολλοί. Αυτοί θα φοιτήσουν στις αντίστοιχες σχολές. Θα εισαχθούν όμως εκείνοι που ξέρουν καλύτερα τη Φυσική, ή μήπως εκείνοι που έχουν καλύτερα αποστηθίσει τα λάθη του βιβλίου;

*Ομότιμος Καθηγητής Φυσικής - Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα των Συντακτών

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις τελευταίες ειδήσεις για τις Πανελλήνιες 2017

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr