Το πόρισμα για την πανεπιστημιακή μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης

Το πόρισμα για την πανεπιστημιακή μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης

Τα Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr σας παρουσιάζουν το πόρισμα της επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με αντικείμενο τη διερεύνηση των μελλοντικών προοπτικών ανάπτυξης - πανεπιστημιοποίησης του ΤΕΙ Κρήτης.

Η επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με αντικείμενο τη διερεύνηση των μελλοντικών προοπτικών ανάπτυξης του ΤΕΙ Κρήτης συγκροτήθηκε με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Καθηγητή Κ. Γαβρόγλου (ΥΑ 209115/Ζ1/2018, ΦΕΚ ΥΟΔΔ 744). Μέλη της επιτροπής ορίστηκαν οι παρακάτω:


  • Ηλίας Γεωργαντάς, Γενικός Γραμματέας του ΥΠ.Π.Ε.Θ, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης
  • Ελένη Βογιατζή, Καθηγήτρια του ΤΕΙ Θεσσαλίας
  • Εμμανουήλ Δρακάκης, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας του ΤΕΙ Κρήτης
  • Νικόλαος Κατσαράκης, Πρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης 
  • Θρασύβουλος Μανιός, Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης του ΤΕΙ Κρήτης
  • Γεώργιος Παναγιωτάκης, Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών 
  • Νεκτάριος Παπαδογιάννης, Αντιπρύτανης Διοικητικών Υποθέσεων του ΤΕΙ Κρήτης 
  • Ιωάννης Σαριδάκης, Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης
  • Νεκτάριος Ταβερναράκης, Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθυντής Κεντρικής Διεύθυνσης του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, Διευθυντής Ερευνών του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης
  • Αναστάσιος Τσίνας, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων 
  • Χρήστος Φλώρος, Αντιπρύτανης Έρευνας και Δια Βίου Εκπαίδευσης του ΤΕΙ Κρήτης

Η επιτροπή συνεδρίασε τέσσερεις φορές: α) την Τρίτη 18-12-2018 (Ηράκλειο), β) την Τρίτη 08-01-2019 (Αθήνα), γ) την Τετάρτη 16-01-2019 (Ηράκλειο) και δ) την Τρίτη 22-01-2019 (Αθήνα). 

Η πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής έλαβε χώρα την Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2018 στο Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας στο Ηράκλειο Κρήτης. Οι εργασίες της πρώτης συνεδρίασης επικεντρώθηκαν στην εξέταση της ακαδημαϊκής φυσιογνωμίας και των έως τώρα  επιτευγμάτων του ΤΕΙ Κρήτης, βάσει του φακέλου που κατέθεσαν οι πρυτανικές του αρχές (βλ. 1η ενότητα του πορίσματος).

Μετά τη λεπτομερή παρουσίαση του ακαδημαϊκού φακέλου, καθώς και των έως τώρα αξιολογήσεων του ΤΕΙ Κρήτης, τα μέλη της επιτροπής ομόφωνα εξέφρασαν την ικανοποίησή τους σε σχέση με τα καταγεγραμμένα ακαδημαϊκά δεδομένα, ενώ αποφασίστηκε να ολοκληρωθεί η σχετική ανάλυση στην επόμενη συνεδρίαση, ώστε να δοθεί χρόνος στα εξωτερικά μέλη της επιτροπής να μελετήσουν το σχετικό φάκελο.

Στη συζήτηση που ακολούθησε η επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να προσκαλέσει τις πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Πολυτεχνείου Κρήτης, ώστε να διαπιστωθεί η πιθανότητα συνεργειών στη διαδικασία εξέλιξης του ΤΕΙ Κρήτης, μέσα στα πλαίσια της διαμόρφωσης του νέου ακαδημαϊκού χάρτη της Κρήτης. Η πρόταση του Πανεπιστημίου Αιγαίου, που είχε κατατεθεί στα μέλη της επιτροπής από την Πρύτανη Καθηγήτρια Χ. Βιτσιλάκη, θεωρήθηκε μετά από διαλογική συζήτηση δύσκολα υλοποιήσιμη, καθώς θα προκαλούσε μεγάλη χωροταξική διασπορά του προτεινόμενου νέου ιδρύματος σε τρείς νησιωτικές περιφέρειες. 

Η δεύτερη συνεδρίαση της επιτροπής πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019, στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Η συνεδρίαση της επιτροπής ξεκίνησε με την ακρόαση του Πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης, Καθηγητή Ε. Διαμαντόπουλου, και στη συνέχεια με την ακρόαση του Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης, Καθηγητή Ι. Καρακάση. Οι Πρυτανικές Αρχές και των δύο ιδρυμάτων επέμειναν στην ανάγκη να διατηρήσουν τις διακριτές πανεπιστημιακές τους ταυτότητες, τονίζοντας όμως παράλληλα την ετοιμότητά τους να συνεργαστούν με το τρίτο πανεπιστημιακό ίδρυμα που θα προκύψει από την εξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης.

Στη συνέχεια η επιτροπή ασχολήθηκε λεπτομερειακά με τον ακαδημαϊκό φάκελο, καθώς και με τις έως τώρα αξιολογήσεις του ΤΕΙ Κρήτης. Τα μέλη της επιτροπής ομόφωνα εξέφρασαν την άποψη ότι τα καταγεγραμμένα ακαδημαϊκά δεδομένα και οι εν γένει επιδόσεις του Ιδρύματος, δικαιολογούν ανενδοίαστα τη μετατροπή του ΤΕΙ Κρήτης σε πανεπιστημιακό ίδρυμα. 

Σε αυτό το σημείο η Καθηγήτρια του ΤΕΙ Θεσσαλίας Ε. Βογιατζή, εξέφρασε την αντίθεσή της ως προς την αυτόνομη μετεξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης σε πανεπιστημιακό ίδρυμα - όχι ως προς τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα του ΤΕΙ Κρήτης και την ικανοποίηση των κριτηρίων που εκ των προτέρων είχε θέσει η επιτροπή- αλλά διότι προτάσσει, σε κάθε περίπτωση, την επιδίωξη συνεργειών με τα ήδη υφιστάμενα πανεπιστημιακά ιδρύματα της Κρήτης. 

Τέλος, η επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε να ευχαριστήσει δημόσια την Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αιγαίου Καθηγήτρια Χ. Βιτσιλάκη, καθώς και τα υπόλοιπα μέλη της Συγκλήτου, των οποίων το γνήσιο και πηγαίο ενδιαφέρον για τη μελλοντική προοπτική του ΤΕΙ Κρήτης, τιμά τόσο το ίδιο το ΤΕΙ Κρήτης, όσο και την επιτροπή. Ωστόσο, η μέριμνα των μελών της επιτροπής για την αποτροπή ενδεχόμενης χωροταξικής διασποράς σε τρείς νησιωτικές περιφέρειες, δεν επέτρεψε την περαιτέρω συζήτηση μιας καθ’ όλα τιμητικής ακαδημαϊκής πρότασης.

Η τρίτη συνεδρίαση της επιστημονικής επιτροπής, πραγματοποιήθηκε και πάλι στο ΙΤΕ την Τετάρτη 16 Ιανουαρίου 2019, με κεντρικό αντικείμενο πλέον την οργανωτική διάρθρωση των ακαδημαϊκών μονάδων, που θα περιέχει το νέο ίδρυμα. Η συζήτηση άνοιξε με την εισήγηση των πρυτανικών αρχών του ΤΕΙ Κρήτης, επί της οποίας αναπτύχθηκε ένας πολύ πλούσιος και γόνιμος διάλογος με πολλά σημεία σύγκλισης, αλλά και κάποια σημεία που έχρηζαν περαιτέρω επεξεργασίας.

Όλα τα μέλη της επιτροπής συμφώνησαν ότι οι τελικές προτάσεις θα πρέπει: 

  • Να έχουν ξεκάθαρη αναπτυξιακή προοπτική. 
  • Να διατηρούν την εσωτερική ακαδημαϊκή συνοχή του υπό δημιουργία πανεπιστημιακού Ιδρύματος.
  • Να επιτρέπουν μελλοντικές συνέργειες και συμπληρωματικότητες που να ενισχύουν το συνολικό ακαδημαϊκό οικοσύστημα του νησιού. 

Η τέταρτη και τελευταία συνεδρίαση της επιτροπής έλαβε χώρα την Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2019 στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Μοναδικό αντικείμενο  της  συνεδρίασης  ήταν  η  οργανωτική  διάρθρωση  του  Ιδρύματος, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάζονται στην 3η ενότητα του παρόντος πορίσματος. Η απόφαση δε για τη διάρθρωση του Ιδρύματος ήταν πλειοψηφική, καθώς:

1. Η Καθηγήτρια του ΤΕΙ Θεσσαλίας Ε. Βογιατζή, είχε ήδη διαφοροποιηθεί ως προς την ανεξάρτητη πορεία του ΤΕΙ Κρήτης (από τη 2η συνεδρίαση της Επιτροπής). Επισημαίνει ότι το ΤΕΙ Κρήτης πληροί τα ακαδημαϊκά κριτήρια που επιτρέπουν την ένταξή του στον πανεπιστημιακό τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά είναι πάγια θέση της, η διαμόρφωση συνεργειών με τα Πανεπιστήμια με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ως εκ’ τούτου, απείχε των διεργασιών για τη διαμόρφωση της ακαδημαϊκής διάρθρωσης των Σχολών και των Τμημάτων του νέου Πανεπιστημίου. 

2. Ο Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, Ι. Σαριδάκης, διαφώνησε (και ως εκ τούτου δε συμμετείχε στη σχετική συζήτηση) μόνο ως προς τη δημιουργία Πολυτεχνικής Σχολής, με Τμήματα πενταετούς φοίτησης, στο νέο Πανεπιστήμιο. 

Στη συνέχεια ακολουθεί η περιγραφή των ενοτήτων του πορίσματος της επιτροπής, με αντικείμενο τη διερεύνηση των μελλοντικών προοπτικών ανάπτυξης του ΤΕΙ Κρήτης. Στην 1η ενότητα του πορίσματος «Το ΤΕΙ Κρήτης σήμερα και οι προοπτικές εξέλιξής του» περιγράφονται συνοπτικά (α) η ακαδημαϊκή διάρθρωση του ΤΕΙ Κρήτης, (β) οι ερευνητικές δομές του ΤΕΙ Κρήτης και τα επιτεύγματά τους, (γ) οι υπάρχουσες υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό του ΤΕΙ Κρήτης, (δ) οι αξιολογήσεις των ακαδημαϊκών μονάδων του ΤΕΙ Κρήτης και τέλος, (ε) τα συμπεράσματα της επιτροπής για τον ακαδημαϊκό φάκελο που κατέθεσε η πρυτανική αρχή του ΤΕΙ Κρήτης και τα βασικά στοιχεία που πρέπει να πληροί το νέο Πανεπιστήμιο που θα προκύψει από την εξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης.

Στη 2η ενότητα του πορίσματος περιγράφεται η «Ακαδημαϊκή Οργάνωση των Σχολών και των Τμημάτων» του νέου Πανεπιστημίου, ενώ στην 3η ενότητα περιγράφεται το «Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο» και στην 4η ενότητα το «Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τα Διετή Προγράμματα Σπουδών» του νέου Πανεπιστημίου, αντίστοιχα. Στην 5η ενότητα, παρουσιάζεται η πρόταση για τη λειτουργία του Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Κρήτης στις εγκαταστάσεις του ΤΕΙ Κρήτης στο Ηράκλειο, στην 6η ενότητα αναφέρονται οι προτεινόμενες διαδικασίες ένταξης του προσωπικού και των φοιτητών στο νέο Πανεπιστήμιο, ενώ στην 7η ενότητα τα μέλη της επιτροπής προτείνουν την ονομασία του νέου Πανεπιστημίου.

1. Το ΤΕΙ Κρήτης σήμερα και οι προοπτικές εξέλιξής του

1.1 Η ακαδημαϊκή διάρθρωση του ΤΕΙ Κρήτης 

Το ΤΕΙ Κρήτης έχει την έδρα του στο Ηράκλειο Κρήτης και ακαδημαϊκές εγκαταστάσεις σε 5 πόλεις (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιο Νικόλαο, Σητεία). Αποτελείται από 5 Σχολές και 13 ακαδημαϊκά Τμήματα. Επίσης, στο ίδρυμα λειτουργούν σήμερα 15 Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που εγκρίθηκαν και ξεκίνησαν (ή συνέχισαν) τη λειτουργία τους το Σεπτέμβριο του 2018. Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΤΕΙ Κρήτης έχει πολυετή συμμετοχή σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που ξεκίνησαν ήδη από το 2004 με τη συνεργασία των ακαδημαϊκών μονάδων του Ιδρύματος με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, το ΕΚΠΑ αλλά και με ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια.

Αναλυτικότερα, η ακαδημαϊκή διάρθρωση του ΤΕΙ Κρήτης σε Σχολές και Τμήματα έχει ως εξής: 

Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών (ΣΤΕΦ) – Ηράκλειο

  • Μηχανολόγων Μηχανικών ΤΕ – Ηράκλειο
  • Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ – Ηράκλειο
  • Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ – Ηράκλειο 
  • Πολιτικών  Δομικών  Έργων    Ηράκλειο  (οριστική  διακοπή  λειτουργείας  στις 31/10/2018)

Σχολή Διοίκησης-Οικονομίας (ΣΔΟ) – Ηράκλειο 

  • Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής – Ηράκλειο
  • Διοίκησης Επιχειρήσεων – Ηράκλειο
  • Διοίκησης Επιχειρήσεων – Αγ. Νικόλαος
  • Εμπορίας  και  Διαφήμισης    Ιεράπετρα  (οριστική  διακοπή  λειτουργείας  στις 31/10/2018) 

Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας (ΣΕΥΠ) – Ηράκλειο

  • Νοσηλευτικής – Ηράκλειο
  • Κοινωνικής Εργασίας – Ηράκλειο

Σχολή Εφαρμοσμένων Επιστημών (ΣΕΦΕ) – Χανιά 

  • Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΤΕ – Χανιά
  • Μηχανικών Φυσικών Πόρων και Περιβάλλοντος ΤΕ – Χανιά
  • Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής ΤΕ – Ρέθυμνο 

Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων (ΣΤΕΓ/ΤΕΤ) – Ηράκλειο

  • Τεχνολόγων Γεωπόνων – Ηράκλειο
  • Διατροφής και Διαιτολογίας – Σητεία

Στο ΤΕΙ Κρήτης ιδρύθηκε επίσης με την αρ. 134694/Ζ1 απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 46081/28-08-2018), μετά από πρόταση του ΤΕΙ Κρήτης με βάση την με αριθμό 187/28-06-2018 (Θέμα 16ο) πράξη της Συγκλήτου, το Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΚΕΕ) του ΤΕΙ Κρήτης για την οργάνωση διετών προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης. Παράλληλα, ιδρύθηκε με την αρ. 97652/Ζ1/13-06-2018 απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 2698/Β’/09-07-2018), μετά από πρόταση του ΤΕΙ Κρήτης με βάση την με αριθμό 181/22-03-2018 (Θέμα 23ο) πράξη της Συγκλήτου, το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του ΤΕΙ Κρήτης.

1.2 Οι ερευνητικές δομές του ΤΕΙ Κρήτης και τα επιτεύγματά τους

Το ΤΕΙ Κρήτης προσφέρει σήμερα υψηλού επιπέδου έρευνα με στόχο την άμεση συμβολή της, αφενός στην εκπαίδευση και αφετέρου στη στήριξη της κοινωνίας και την ανάπτυξη της οικονομίας της Κρήτης και ευρύτερα της Ελλάδας, με την αντίστοιχη ερευνητική πολιτική του να εστιάζεται στη δημιουργία κουλτούρας ποιότητας και αριστείας σε όλα τα επίπεδα.

Έχοντας ως προτεραιότητα την υποστήριξη της έρευνας και των δραστηριοτήτων μεταφοράς τεχνολογίας, αλλά και τη διάχυση γνώσης προς άλλους δημόσιους ερευνητικούς φορείς και την κοινωνία γενικότερα, το ΤΕΙ Κρήτης έχει πρωταγωνιστήσει σε ερευνητικές δραστηριότητες με διεκδικήσεις χρηματοδοτήσεων σε πολλούς σύγχρονους τομείς όπως:

  • Ενέργεια (συμβατικές και εναλλακτικές μορφές) 
  • Φωτοβολταϊκά, Αιολικά Συστήματα, Δίκτυα και μονώσεις Υψηλής Τάσης 
  • Νανοϋλικά και Νανοτεχνολογία για ενεργειακές και περιβαλλοντικές εφαρμογές και οπτοηλεκτρονική 
  • Γραφένιο και εφαρμογές του για την ανάπτυξη οργανικών φωτοβολταϊκών διατάξεων
  • Πληροφορική, πολυμέσα και τηλεπικοινωνίες, μουσική τεχνολογία και ακουστική 
  • Ηλεκτρονική, Ρομποτική, εφαρμογές των laser, Πλάσμα και εφαρμογές, καθαρή ενέργεια, οπτοακουστική, δευτερογενείς πηγές ακτινοβολίες laser και ιατρικές εφαρμογές
  • Γεωφυσική και Σεισμολογία, Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Περιβάλλον
  • Φυτοπροστασία και Οικοτοξικολογία. Ανακύκλωση Υλικών και Οικονομία Νερού
  • Βιοτεχνολογία - γενετικό υλικό για καλλιέργειες
  • Οικονομική και Χρηματοοικονομική επιστήμη, Τουρισμός, Μάρκετινγκ και Επιχειρηματικότητα
  • Κοινωνική Εργασία, ανθρώπινη υγεία/ διατροφή

Ειδικότερα, το ΤΕΙ Κρήτης έχει να επιδείξει κάτω από το διαχειριστικό πλαίσιο του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) και της Επιτροπής Ερευνών διαχρονικά, αλλά ιδίως τα τελευταία χρόνια, μια σημαντική ερευνητική και αναπτυξιακή δραστηριότητα στα παραπάνω επιστημονικά πεδία, η οποία τεκμηριώνεται από το σημαντικό αριθμό ερευνητικών και αναπτυξιακών έργων που υλοποιεί, τα στατιστικά στοιχεία από επίσημες βάσεις δεδομένων αλλά και τις πολυπληθείς άριστες εθνικές και διεθνείς συνεργασίες στις οποίες εμπλέκεται. Ο προϋπολογισμός των έργων που έχει διαχειριστεί ο ΕΛΚΕ του ΤΕΙ Κρήτης την τελευταία 5ετία (2013-2018) ξεπερνά τα 80εκ ευρώ. Ως αποτέλεσμα, το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται στην υψηλότερη θέση μεταξύ των ΤΕΙ της χώρας, όσον αφορά την προσέλκυση ανταγωνιστικών χρηματοδοτήσεων, ενώ βρίσκεται σε υψηλή θέση μεταξύ όλων των Ελληνικών ΑΕΙ, ξεπερνώντας μάλιστα μια σειρά από Ελληνικά Πανεπιστήμια.

Η παραπάνω χρηματοδότηση αφορούσε στη συμμετοχή του ιδρύματος σε σημαντικά ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα, όπως HORIZON, FP7, ΕΣΠΑ/ΓΓΕΤ, INTERREG, καθώς και σε διάφορα άλλα ευρωπαϊκά και εθνικά/ΠΔΕ έργα. Ταυτόχρονα, στις πρόσφατες αξιολογήσεις των έργων «Ερευνώ-Καινοτομώ-Δημιουργώ» του επιχειρησιακού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» της ΓΓΕΤ, το ΤΕΙ Κρήτης σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία, καθώς συμμετέχει σε συνολικά δεκαεπτά εγκεκριμένα έργα μαζί με παραγωγικές επιχειρήσεις της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της χώρας, έργα που το κατατάσσουν με διαφορά πρώτο απ’ όλα τα ΤΕΙ αλλά και πάνω από πολλά Πανεπιστήμια. 

Παράλληλα, το ΤΕΙ Κρήτης, στηρίζοντας την ανάπτυξη και την προώθηση της καινοτομίας, συμμετέχει στο δίκτυο CrInI (Crete Innovation Initiative) μαζί με όλα τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά Ιδρύματα της Κρήτης. Επιπλέον, το ΤΕΙ Κρήτης παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια έντονη ερευνητική συνεργασία σε διεθνές επίπεδο, καθώς οι καθηγητές του συμμετέχουν σε χρηματοδοτούμενες μεγάλες εθνικές αλλά και Ευρωπαϊκές Υποδομές. 

Για το διάστημα 2000-2014, με βάση σχετική μελέτη του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται στην πρώτη θέση μεταξύ των ΤΕΙ της Ελλάδας όσον αφορά τις ερευνητικές δημοσιεύσεις με τη μεγαλύτερη απήχηση (ετεροαναφορές), ενώ καταγράφει δείκτη απήχησης (impact factor) που ξεπερνά τον παγκόσμιο μέσο όρο. Επιπρόσθετα, το ΤΕΙ Κρήτης έχει ξεπεράσει αρκετά Ιδρύματα του Πανεπιστημιακού Τομέα (μελέτη ΕΚΤ - report06.metrics.ekt.gr).

Πρόσφατα (10/2018), δημοσιεύθηκε η έκδοση “Ελληνικές Επιστημονικές Δημοσιεύσεις 2002-2016”: «Βιβλιομετρική ανάλυση ελληνικών δημοσιεύσεων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά – Web of Science» από το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ), με τους δείκτες για τις ελληνικές επιστημονικές δημοσιεύσεις των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ σε διεθνή περιοδικά την περίοδο 2002-2016. Σύμφωνα με την έκδοση αυτή (διαθέσιμη στην ιστοσελίδα metrics.ekt.gr), το ΤΕΙ Κρήτης εξακολουθεί να είναι ένα από τα κορυφαία ακαδημαϊκά ιδρύματα της χώρας στην έρευνα. Συγκεκριμένα, το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται στη κορυφή της λίστας των ΤΕΙ που παράγουν τις περισσότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις, ενώ ταυτόχρονα ξεπερνά έξι Πανεπιστήμια της χώρας. Επίσης, για την ίδια χρονική περίοδο, το ΤΕΙ Κρήτης βρίσκεται στη πρώτη θέση μεταξύ των ΤΕΙ και ξεπερνά επτά Πανεπιστήμια της χώρας σε σχέση με τη διεθνή αναγνώριση του επιστημονικού του έργου. Η αναγνώριση αυτή, που μετριέται με το δείκτη απήχησης, κατατάσσει το ΤΕΙ Κρήτης πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Το ΤΕΙ Κρήτης ξεπερνά επίσης το μέσο παγκόσμιο όρο σε δύο περιοχές αριστείας του, τα επιστημονικά πεδία “Natural Sciences” και “Engineering and Technology”, ευρισκόμενο σε υψηλότερη θέση και από ορισμένα κορυφαία Πανεπιστήμια της χώρας. Συμπερασματικά, όπως φαίνεται από τους δείκτες που παρουσιάζει η τελευταία έκδοση του ΕΚΤ, οι επιστημονικές δημοσιεύσεις του ΤΕΙ Κρήτης διακρίνονται για την ποιότητα, την αριστεία και την πρωτοτυπία τους και αναγνωρίζονται από άλλους επιστήμονες σε εθνικό και διεθνές επίπεδο σε σημαντικό βαθμό. Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν το υψηλό επίπεδο ερευνητικής δραστηριότητας που παρουσιάζουν οι καθηγητές και οι ερευνητές του ΤΕΙ Κρήτης, με το επιστημονικό τους έργο να διακρίνεται στο εθνικό και το διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον.

1.3 Οι υπάρχουσες υποδομές και το ανθρώπινο δυναμικό του ΤΕΙ Κρήτης

Το ΤΕΙ Κρήτης λειτουργεί σε πέντε πόλεις της Κρήτης (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Σητεία, Άγιος Νικόλαος). Η έδρα του Ιδρύματος είναι στο Ηράκλειο, όπου πέρα από τις βασικές κτηριακές εγκαταστάσεις, υπάρχουν ακόμα 12.000 m2 θερμοκηπίων, δεκάδες στρέμματα δενδρωδών καλλιεργειών, αιολικό πάρκο, φωτοβολταϊκό πάρκο, αθλητικό κέντρο, φοιτητική εστία, νηπιαγωγείο / παιδικός σταθμός και δεκάδες άλλες υποδομές. 

Σε ότι αφορά το μόνιμο προσωπικό του ΤΕΙ Κρήτης, αυτό αποτελείται από τις παρακάτω ομάδες εργαζομένων: 

  1. Μέλη ΔΕΠ: 154 (+16 νέες θέσεις σε διαδικασία πλήρωσης)
  2. Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π.): 8
  3. Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ): 40
  4. Διοικητικό προσωπικό: 118

Στο ίδρυμα παρέχει επιστημονικό έργο μεγάλος αριθμός επιστημονικών και εργαστηριακών συνεργατών, μεταδιδακτόρων αλλά και ερευνητών με σύμβαση. Επίσης, στο ίδρυμα εργάζεται με σύμβαση μικρός αριθμός διοικητικών υπάλληλων. 

1.4 Οι αξιολογήσεις των ακαδημαϊκών μονάδων του ΤΕΙ Κρήτης

Το Μάϊο του 2016 πραγματοποιήθηκε η εξωτερική αξιολόγηση του ΤΕΙ Κρήτης από Επιτροπή Εξωτερικών Εμπειρογνωμόνων, η οποία ορίστηκε από την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ). Στην αξιολόγηση αυτή, η επιτροπή των εξωτερικών αξιολογητών έδωσε το χαρακτηρισμό «Θετικά (Positive Evaluation)» στο ΤΕΙ Κρήτης.

Επίσης, ολοκληρώθηκε στις 13/12/2018 η αξιολόγηση του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας του Ιδρύματος από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες της ΑΔΙΠ με πολύ θετικά αποτελέσματα και τελική κατάταξη “substantial compliance”. 

1.5 Συμπεράσματα της επιτροπής για τον ακαδημαϊκό φάκελο του ΤΕΙ Κρήτης 

Η επιτροπή, αφού μελέτησε αναλυτικά τα ακαδημαϊκά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις που έχει λάβει το ίδρυμα από την ΑΔΙΠ αλλά και τις καταγραφές του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, ομόφωνα διαπίστωσε ότι: 

(α) Το ΤΕΙ Κρήτης, είναι σήμερα ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, που από την ένταξή του το 1983 στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και -κυρίως- από το 2001 στην Ανώτατη Εκπαίδευση, συνεχώς εξελίσσεται, συχνά με αλματώδη τρόπο, και σήμερα θεωρείται με βάση διεθνώς αποδεκτούς δείκτες και αξιολογήσεις, ένα από τα καλύτερα ακαδημαϊκά ΤΕΙ της χώρας, που σε αρκετούς δείκτες μάλιστα υπερτερεί έναντι πολλών Ελληνικών Πανεπιστημίων. Η μεγάλη πλειονότητα των μελών ΔΕΠ του Ιδρύματος διαθέτει πολύ υψηλά ακαδημαϊκά προσόντα. Συνολικά, το ΤΕΙ Κρήτης παρέχει υψηλής ποιότητας προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση, όπως προκύπτει και από τις εξωτερικές αξιολογήσεις του Ιδρύματος και των Τμημάτων του, ενώ οι απόφοιτοί του έχουν διαχρονικά καταλάβει σημαντικές θέσεις στον παραγωγικό (ιδιωτικό και δημόσιο) ιστό της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της χώρας.

(β) Τα επιστημονικά πεδία που θεραπεύουν τα Τμήματα του ΤΕΙ Κρήτης σχετίζονται άμεσα με βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, αλλά και συγκεκριμένα της οικονομίας της Κρήτης.

(γ) Το ΤΕΙ Κρήτης έχει μια συστηματική δραστηριότητα εξωστρέφειας, τόσο προς τις τοπικές κοινωνίες της Κρήτης, όσο και προς τους παραγωγικούς φορείς του νησιού και της χώρας. Αυτό άλλωστε καταγράφεται από (i) την πληθώρα προγραμματικών συμβάσεων για την υλοποίηση ερευνητικών και αναπτυξιακών δράσεων με Δήμους και την Περιφέρεια Κρήτης, (ii) το σημαντικότατο αριθμό ερευνητικών έργων με ιδιωτικές επιχειρήσεις και φορείς της Κρήτης αλλά και ολόκληρης της χώρας (17 εγκεκριμένα έργα στο πρόγραμμα «Ερευνώ, Δημιουργώ, Καινοτομώ» της ΓΓΕΤ), (iii) τη συμμετοχή σε δίκτυα πανελλήνιας εμβέλειας (ή και το συντονισμό αυτών), σε εγκεκριμένες εθνικές υποδομές σε συνέργεια με υποδομές πανευρωπαϊκής διάστασης, με τη συμμετοχή δημοσίων Πανεπιστημίων, Ερευνητικών Κέντρων αλλά και εταιρειών εθνικής διάστασης.

δ) Το ΤΕΙ Κρήτης έχει αναπτύξει στέρεες και αποδοτικές εκπαιδευτικές και ερευνητικές συνεργασίες με τα άλλα ακαδημαϊκά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα της Κρήτης. Πρέπει να επισημανθεί ότι τον Ιούλιο του 2018, υπογράφηκαν στο ΤΕΙ Κρήτης δύο μνημόνια συνεργασίας με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) που αφορούν: 

i. Την από κοινού οργάνωση διδακτορικών σπουδών.

ii. Την από κοινού ανάπτυξη ερευνητικών και εκπαιδευτικών δομών στον Αγροδιατροφικό τομέα, με κεντρικό άξονα το εκπαιδευτικό και ερευνητικό Αγρόκτημα του ΤΕΙ Κρήτης στο Ηράκλειο, συνολικής έκτασης πάνω από 100 στρέμματα, και την αναβάθμισή του σε σημείο αναφοράς στον Αγροδιατροφικό τομέα, για το νησί, τη χώρα και ολόκληρη τη Μεσόγειο. 

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά και τις εν γένει εκπαιδευτικές και ερευνητικές επιδόσεις των ακαδημαϊκών του μονάδων, η επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι, το ΤΕΙ Κρήτης, πληροί ανενδοίαστα τις προϋποθέσεις για την ένταξή του στον Πανεπιστημιακό τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τα δεδομένα στα οποία στηρίχθηκε η επιτροπή για να προτείνει την ακαδημαϊκή διάρθρωση του νέου Πανεπιστημίου, που θα προκύψει από την εξέλιξη του ΤΕΙ Κρήτης, είναι τα ακόλουθα:

  • Η υπάρχουσα ακαδημαϊκή δομή και διάρθρωση του ΤΕΙ Κρήτης και κατά συνέπεια το διαθέσιμο ανθρώπινο ακαδημαϊκό δυναμικό. 
  • Οι υποδομές με έμφαση κυρίως σε αυτές που είναι ιδιόκτητες. 
  • Οι επιστημονικές περιοχές ποιότητας και αριστείας, που εντοπίζονται μέσα από τις δημοσιεύσεις και τις χρηματοδοτήσεις που έχει διαχειριστεί το Ίδρυμα. 
  • Η πρόταση εξέλιξης του ΤΕΙ Κρήτης να αποτελέσει ευκαιρία για την ενίσχυση των συνεργειών μεταξύ των ΑΕΙ και των ερευνητικών κέντρων της Κρήτης, καθώς και την κατά το δυνατό αποφυγή νέων επικαλύψεων, μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων των διαφόρων Τμημάτων. 
  • Η προοπτική να καταστεί εφικτή στο μέλλον η ενοποίηση όλων των Πανεπιστημίων της Κρήτης σε ένα μεγάλο, ποιοτικό Πανεπιστήμιο στην Κρήτη. 

2. Ακαδημαϊκή οργάνωση των Σχολών και των Τμημάτων του νέου Πανεπιστημίου

Η ακαδημαϊκή οργάνωση του νέου Πανεπιστημίου προτείνεται να περιλαμβάνει πέντε (5) Σχολές και δέκα πέντε (15) Τμήματα, τρία εκ’ των οποίων θα λειτουργήσουν σε ορίζοντα τριετίας, αποκτώντας την εξής δομή: 

  • Σχολή Επιστημών Υγείας (Ηράκλειο): 
    • Τμήμα Νοσηλευτικής (Ηράκλειο)
    • Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας (Ηράκλειο) 
    • Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας*(Σητεία)
  • Σχολή Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας (Άγιος Νικόλαος): 
    • Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής (Ηράκλειο) 
    • Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Τουρισμού (Ηράκλειο) 
    • Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Αγ. Νικόλαος) 
  • Σχολή Γεωπονίας και Τροφίμων - πενταετούς φοίτησης- (Ηράκλειο): 
    • Τμήμα Γεωπονίας (Ηράκλειο) 
    • Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων** (Ηράκλειο)
  • Πολυτεχνική Σχολή- πενταετούς φοίτησης- (Ηράκλειο): 
    • Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών (Ηράκλειο)
    • Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Ενεργειακών Μηχανικών (Ηράκλειο) 
    • Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων (Ηράκλειο)
    • Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών (Χανιά)
    • Τμήμα Μηχανικών Μουσικής Τεχνολογίας και Ακουστικής (Ρέθυμνο)
    • Τμήμα Χημικών Μηχανικών**(Χανιά) 
  • Σχολή Μουσικών Σπουδών ή Σχολή Καλών Τεχνών (νομός Λασιθίου):
    • Τμήμα Μουσικών Σπουδών**(νομός Λασιθίου)

Η επιτροπή σημειώνει ότι η λειτουργία του Τμήματος Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας στο Ηράκλειο, δίπλα στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου, θα προσέδιδε πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες στην ανάπτυξη και τις εκπαιδευτικές / ερευνητικές δράσεις του Τμήματος.

Η έναρξη της εκπαιδευτικής λειτουργίας των συγκεκριμένων Τμημάτων καθορίζεται με αιτιολογημένη απόφαση της Συγκλήτου, ύστερα από συνεκτίμηση των υλικοτεχνικών υποδομών και του εκπαιδευτικού προσωπικού, και πάντως όχι νωρίτερα από το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. 

Από την πρόταση της επιτροπής προκύπτει ότι:

(α) Η προτεινόμενη ακαδημαϊκή διάρθρωση του νέου Πανεπιστημίου θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις, καθώς στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στα υφιστάμενα Τμήματα του ΤΕΙ Κρήτης, με ενισχυμένα και ευρύτερα επιστημονικά προγράμματα σπουδών, διασφαλίζοντας έτσι τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος από την επόμενη κιόλας ακαδημαϊκή χρονιά 2019/2020, με την απαιτούμενη βέβαια ενίσχυση από την Πολιτεία, των Τμημάτων εκείνων που έχουν μικρό αριθμό μελών ΔΕΠ και μελών ΕΔΙΠ/ΕΤΕΠ. 

(β) Δε δημιουργούνται, παρά ελάχιστες, επικαλύψεις με το πανεπιστημιακό οικοσύστημα στην Κρήτη, αντιθέτως προτείνονται Τμήματα, είτε από τη μετεξέλιξη των υπαρχόντων Τμημάτων του ΤΕΙ Κρήτης, είτε εντελώς καινούργια, που είναι συμπληρωματικά των υφισταμένων στα άλλα δύο Πανεπιστήμια, όπως για παράδειγμα, τα Τμήματα της Σχολής Επιστημών Υγείας, της Σχολής Γεωπονίας και Τροφίμων και της Σχολής Επιστημών Διοίκησης και Οικονομίας. 

(γ) Η δημιουργία Τμημάτων πενταετούς φοίτησης στη Σχολή Γεωπονίας και Τροφίμων (Γεωπονίας και Επιστήμης Τροφίμων), ενισχύει τα προγράμματα σπουδών, διασφαλίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και κάνει πολύ πιο ελκυστικό το νέο Πανεπιστήμιο στους υποψήφιους φοιτητές. 

(δ) Στην Πολυτεχνική Σχολή του νέου Πανεπιστημίου, τα έξι (6) Τμήματα προτείνεται να είναι πενταετούς φοίτησης. Η επιτροπή διαπίστωσε, ότι το ΤΕΙ Κρήτης, έχει πολλές νησίδες ποιότητας και αριστείας, στους τομείς των «φυσικών επιστημών» και της «μηχανικής και τεχνολογίας», όπως άλλωστε διαφαίνεται και από την πρόσφατη έκθεση του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Τα υφιστάμενα Τμήματα, με αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών τους, θα γίνουν πολύ πιο ελκυστικά για τους υποψήφιους φοιτητές, παρέχοντας σπουδές 5ετούς φοίτησης με σαφή επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοίτους, αντίστοιχα με εκείνα των Διπλωματούχων Μηχανικών ΠΕ.

(ε) Δημιουργούνται τρία καινούργια Τμήματα, τα οποία πρόκειται να ξεκινήσουν την ακαδημαϊκή τους λειτουργία, εντός της επόμενης τριετίας, όταν η Σύγκλητος κρίνει ότι πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις σε ακαδημαϊκό / εκπαιδευτικό προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή:

(i) Το Τμήμα Χημικών Μηχανικών στα Χανιά, ένα Τμήμα συμπληρωματικό των υφιστάμενων Πολυτεχνικών Τμημάτων στην Κρήτη, το οποίο θα έχει σοβαρές συνέργειες με το νέο-ιδρυθέν Ινστιτούτο Πετρελαϊκής Έρευνας του ΙΤΕ, καθώς και με άλλα Τμήματα του νέου Πανεπιστημίου αλλά και του Πολυτεχνείου Κρήτης.

(ii) Το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων στο Ηράκλειο, που καλείται να θεραπεύσει ένα πολύ σημαντικό επιστημονικό γνωστικό πεδίο, έχοντας συνέργειες με το Τμήμα Γεωπονίας, το Τμήμα Επιστημών Διατροφής και Διαιτολογίας, αλλά και τους επιστήμονες των βιο-επιστημών και του αγροδιατροφικού τομέα στα άλλα Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα της Κρήτης, ενός τομέα που αποτελεί άξονα προτεραιότητας στην έξυπνη εξειδίκευση της Περιφέρειας Κρήτης.

(iii) Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών στο νομό Λασιθίου, που θα ανήκει σε μια νέα Σχολή, εκείνη των Μουσικών Σπουδών ή Καλών Τεχνών με έδρα στο Λασίθι, ικανοποιώντας έτσι μια μεγάλη ανάγκη της Κρήτης συνολικά, για την οργάνωση πανεπιστημιακού επιπέδου Μουσικών Σπουδών, σ’ ένα νησί με τεράστια μουσική παράδοση, τρία Μουσικά Σχολεία και ένα μεγάλο δυναμικό νέων και καταξιωμένων μουσικών, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται είτε στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

Θεωρούμε ότι, για τη διασφάλιση της επιτυχίας του φιλόδοξου αυτού εγχειρήματος, θα απαιτηθούν τουλάχιστον 40 νέες θέσεις μελών ΔΕΠ και 30 νέες θέσεις ΕΔΙΠ-ΕΤΕΠ, για τη στελέχωση εξ’ αρχής των νέων Τμημάτων. Επίσης, πρέπει να ληφθεί σοβαρή μέριμνα για τη φοιτητική στέγη, καθώς περιοχές με έντονη τουριστική ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, όπως τα Χανιά, το Ρέθυμνο και ο Άγιος Νικόλαος, ήδη αντιμετωπίζουν οξύτατο πρόβλημα. 

3. Ερευνητικό Κέντρο του νέου Πανεπιστημίου

Η επιτροπή θεωρεί σημαντικό να προχωρήσει, παράλληλα με τις παραπάνω αλλαγές, η θεσμοθέτηση και λειτουργία του Ερευνητικού Κέντρου του νέου Πανεπιστημίου. Προτείνεται το Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο (ΠΕΚ) του νέου Πανεπιστημίου να περιλαμβάνει τα εξής Ινστιτούτα: α) Αναδυόμενων Τεχνολογιών, µε έδρα το Ηράκλειο, β)

Φυσικής Πλάσματος και Λέιζερ, µε έδρα το Ρέθυμνο, γ) Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, µε έδρα το Ηράκλειο, δ) Φυσικής Εσωτερικού της Γης και Γεωκαταστροφών, µε έδρα τα Χανιά, και ε) Οικονομικής Ανάλυσης, Επιχειρηματικότητας και Τουρισμού, µε έδρα το Ηράκλειο.

Το ΠΕΚ μπορεί να συνάπτει πρωτόκολλο συνεργασίας µε άλλο ΑΕΙ ή Ερευνητικό φορέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, µε σκοπό την ανάπτυξη κοινών εκπαιδευτικών και ερευνητικών δράσεων. 

Τα μέλη της επιτροπής θεωρούν ότι το ΠΕΚ του νέου Πανεπιστημίου και τα Ινστιτούτα του, θα πρέπει να επιδιώκουν σταθερά τις συνέργειες και τη συμπληρωματικότητα, με τα Ινστιτούτα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), ώστε να αναπτυχθούν δράσεις σε νέα ερευνητικά πεδία και να υπάρξει βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση πόρων και υποδομών στην Κρήτη. Θα πρέπει ο τρόπος σύζευξης των ερευνητικών δομών του νέου Πανεπιστημίου και του ΙΤΕ, να διερευνηθεί νομικά, ώστε να αποτυπωθεί στο σχέδιο νόμου που πρόκειται να κατατεθεί.  

4. Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για τα Διετή Προγράμματα Σπουδών

Τα μέλη της Επιτροπής εισηγούνται τη λειτουργία του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.) του ΤΕΙ Κρήτης που ιδρύθηκε με την αρ. 134694/Ζ1 απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 46081/28-08-2018) σε εφαρμογή του σχετικού θεσμικού πλαισίου του Ν. 4485/2017, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει, στο νέο Πανεπιστήμιο. Το Κ.Ε.Ε. του νέου Πανεπιστημίου θα παρέχει διετή προγράμματα σπουδών επαγγελματικής εκπαίδευσης σε αποφοίτους της επαγγελματικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ), δωρεάν με απευθείας εισαγωγή, χωρίς κατατακτήριες εξετάσεις και θα τους χορηγεί πιστοποιημένα διπλώματα επιπέδου πέντε (5) του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. 

Λαμβάνοντας υπόψη την αναπτυξιακή προοπτική της Περιφέρειας Κρήτης, το παραγωγικό δυναμικό και τους δυναμικούς κλάδους της οικονομίας, τις υφιστάμενες υποδομές, την τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί στο ΤΕΙ Κρήτης και την εξειδίκευση του ακαδημαϊκού του προσωπικού, προτείνεται να λειτουργήσουν, υπό τις προϋποθέσεις και  οδηγίες που θέτει το Εθνικό Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, οι εξής θεματικές ενότητες:

Στη Σητεία: 

  • Ποιότητα και Διαχείριση Επισιτισμού
  • Διασωστών

Στην Ιεράπετρα:

  • Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών (Γεωργικός Σταθμός Ιεράπετρας)

Στο Ηράκλειο:

  • Οργάνωση και Διοίκηση Επισιτιστικών Μονάδων 
  • Κηπευτικών Καλλιεργειών (Αγρόκτημα ΤΕΙ Κρήτης, Αμπελούζος/Γεωργική Σχολή Μεσσαράς)
  • Ηλεκτρικές Εγκαταστάσεις και Αυτοματισμοί 
  • Οικονομικών και Λογιστικών Υπηρεσιών
  • Συντηρητές Μνημείων και Εικόνων με τεχνολογία laser (και στην αγγλική γλώσσα) σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις του στο Ηράκλειο 

Στο Ρέθυμνο:

  • Ηχοληπτών
  • Συντηρητές Μνημείων και Εικόνων με τεχνολογία laser (και στην αγγλική γλώσσα) 
  • Διαχείριση συστημάτων εκτροφής μικρών μηρυκαστικών (Σταθμός Κτηνοτροφικής Έρευνας, Ασώματοι / Αμάρι) 

Στα Χανιά:

  • Τεχνικών Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων 

Για την υλοποίηση των διετών προγραμμάτων σπουδών στη Γεωργική Σχολή Μεσσαράς στον Αμπελούζο, προτείνουμε να υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τον ΕΛΓΟ Δήμητρα. 

Όσον αφορά την Ιεράπετρα, θα πρέπει να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες ενέργειες για την παραχώρηση του κτηρίου του Γεωργικού Σταθμού Ιεράπετρας (ΕΛΓΟ Δήμητρα) από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στο νέο Πανεπιστήμιο, με στόχο την υλοποίηση των διετών προγραμμάτων σπουδών στην περιοχή, αλλά και την εγκατάσταση εκεί εργαστηριακών υποδομών, με αντικείμενο την ποιότητα των τροφίμων για τις ανάγκες διιδρυματικών ερευνητικών και αναπτυξιακών δράσεων στον αγροδιατροφικό τομέα, στην περιοχή του Λασιθίου και ιδιαίτερα της Ιεράπετρας. 

5. Αγροδιατροφικό Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης (Α.ΤΕ.ΠΑ.Κ.)

Η επιτροπή εισηγείται τη δημιουργία στις εγκαταστάσεις του νέου Πανεπιστημίου στο Ηράκλειο, του πρότυπου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Κρήτης (Α.ΤΕ.ΠΑ.Κ.).

Στο ΑΤΕΠΑΚ, σχεδιάζονται και πραγματοποιούνται, σε συνεργασία με τη Σχολή Γεωπονίας και Τροφίμων, αλλά και άλλες Σχολές και Τμήματα του νέου Πανεπιστημίου, παραγωγικές δραστηριότητες αγροτικής και περιβαλλοντικής κατεύθυνσης, που ενσωματώνουν καινοτόμα επιστημονικά́και τεχνολογικά́δεδομένα, διατηρώντας μια διαρκή́ λειτουργική́διασύνδεση με την επιστημονική́κοινότητα, την αγορά́, τον καταναλωτή́και την κοινωνία, σε εθνικό́και διεθνές επίπεδο. Ειδικότερα στο ΑΤΕΠΑΚ θα πραγματοποιείται: 

α) Συστηματική έρευνα, δημιουργία και ανάπτυξη καινοτόμων εφαρμογών στον τομέα της αγροδιατροφής, με τη συνεργασία όλων των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και ερευνητικών κέντρων του νησιού. 

β) Εκπαίδευση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών της Σχολής Γεωπονίας και Τροφίμων, καθώς και επιμόρφωση και κατάρτιση μέσω του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης (ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) ή του Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Ε.) του νέου Ιδρύματος, σε θεματικές ενότητες αιχμής, που αφορούν τον πρωτογενή τομέα, τις βιο-επιστήμες και την αγροδιατροφή. 

γ) Ανάπτυξη δράσεων ενημέρωσης και εξοικείωσης με τον αγροδιατροφικό κλάδο και τις επιμέρους δραστηριότητες του πρωτογενή τομέα, στις οποίες περιλαμβάνονται και δράσεις αναψυχής, όπως θεματικές εκθέσεις και ημερίδες, οργανωμένες επισκέψεις, επιδείξεις και ξεναγήσεις στους χώρους του ΑΤΕΠΑΚ. 

Το ΑΤΕΠΑΚ θα αποτελέσει, επίσης, έναν χώρο όπου θα υλοποιηθούν οι συνεργασίες του νέου Πανεπιστημίου με τα άλλα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Ιδρύματα της Κρήτης (ΠΚ, ΙΤΕ, ΕΛΓΟ Δήμητρα, ΜΑΙΧ κ.α.), τα οποία και θα προσκληθούν να συμμετάσχουν στον επανασχεδιασμό του και τη βελτίωση των εγκαταστάσεων που ήδη υφίστανται, ώστε το ΑΤΕΠΑΚ να αποτελέσει έναν ουσιαστικό κόμβο ανάπτυξης του αγροδιατροφικού τομέα στην Περιφέρεια Κρήτης, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα. Θα επιδιωχθεί, τέλος, με κάθε τρόπο, η συνεργασία του ΑΤΕΠΑΚ με τη Γεωργική Σχολή Μεσσαράς και το Σταθμό Γεωργικής Έρευνας στον Αμπελούζο, το Σταθμό Κτηνοτροφικής Έρευνας στους Ασωμάτους του νομού Ρεθύμνου και το Γεωργικό Σταθμό Ιεράπετρας, με στόχο τη διασύνδεση της έρευνας και της εκπαίδευσης με τους αγροτικούς/κτηνοτροφικούς φορείς και τις παραγωγικές επιχειρήσεις.

6. Ένταξη προσωπικού και φοιτητών στο νέο Πανεπιστήμιο

Για τη διαδικασία ένταξης στο νέο Πανεπιστήμιο του προσωπικού όλων των κατηγοριών, που υπηρετεί σήμερα στο ΤΕΙ Κρήτης, καθώς και των υφιστάμενων φοιτητών, θα πρέπει να τύχουν εφαρμογής οι νομοθετημένοι κανόνες που διέπουν τη μετεξέλιξη - ένταξη Ιδρυμάτων του Τεχνολογικού τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης σε ΑΕΙ του Πανεπιστημιακού τομέα, έχοντας ως θεσμικό οδηγό τις σχετικές διατάξεις, που ισχύουν και αφορούν την ίδρυση και λειτουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ν. 4521/2018). Ειδικότερα:

(α) Το ακαδημαϊκό προσωπικό (μέλη ΔΕΠ, ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ) των Τμημάτων του ΤΕΙ Κρήτης, που μετεξελίσσονται ευθέως σε Τμήματα του νέου Πανεπιστημίου, εντάσσονται απευθείας στα αντίστοιχα νέα Τμήματα, ως μέλη της οικείας κατηγορίας προσωπικού του Πανεπιστημιακού τομέα. Μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού Τμημάτων του ΤΕΙ Κρήτης που ολοκληρώνουν την ακαδημαϊκή τους λειτουργία, σύμφωνα με την παρούσα πρόταση, εντάσσονται καταρχήν σε ένα από τα νέα Τμήματα, το γνωστικό πεδίο του οποίου συνάδει και εμπεριέχει το γνωστικό αντικείμενο του εντασσόμενου μέλους. 

Οι πρόνοιες και η διαδικασία που προβλέπονται στο άρθρο 4 του ν. 4521/2018, με όλες τις βελτιωτικές τροποποιήσεις τους, όπως ισχύουν σήμερα, εφαρμόζονται για την υπηρεσιακή/οργανική ένταξη του προσωπικού αυτού στο νέο Πανεπιστήμιο. Το ίδιο ισχύει για το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό (επιστημονικοί και εργαστηριακοί συνεργάτες, ακαδημαϊκοί υπότροφοι και λοιπές κατηγορίες έκτακτου προσωπικού). 

(β) Για την ένταξη των μελών του διοικητικού προσωπικού του ΤΕΙ Κρήτης στη διοικητική δομή του νέου Ιδρύματος, εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 4 του ν. 4559/2018, διασφαλίζοντας στα μέλη του την οικειοθελή παραμονή και προσφορά εργασίας στο νέο Ίδρυμα από την πόλη που υπηρετούν σήμερα. 

(γ) Οι προπτυχιακοί φοιτητές των Τμημάτων του ΤΕΙ Κρήτης, εντάσσονται στα μετεξελισσόμενα νέα Τμήματα του Πανεπιστημίου, κατ’ αντιστοιχία με τα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού των Τμημάτων αυτών. Ύψιστη υποχρέωση των μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού, αποτελεί η μέριμνα για τη συνέχιση και ολοκλήρωση της φοίτησης των υφιστάμενων προπτυχιακών φοιτητών, στο πρόγραμμα σπουδών τεχνολογικής κατεύθυνσης που εισήχθησαν, ενώ θα πρέπει να θεσμοθετηθεί η πρόβλεψη, για όσους φοιτητές ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους εντός 12 τυπικών εξαμήνων, εφόσον το επιθυμούν, να επιλέξουν την παρακολούθηση των επιπλέον μαθημάτων, που θα προβλέπει το νέο, πανεπιστημιακής κατεύθυνσης, πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος και να λάβουν πτυχίο Πανεπιστημίου, σύμφωνα με όσα προβλέφθηκαν για τους φοιτητές του πρώην ΤΕΙ Ηπείρου (άρθρο 5 του ν. 4559/2018). 

(δ) Για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του ΤΕΙ Κρήτης δεν επέρχεται καμία μεταβολή και ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών εισαγωγής τους, αποκτώντας τον αντίστοιχο τίτλο σπουδών β’ κύκλου, ως μεταπτυχιακοί φοιτητές του νέου Πανεπιστημίου.

Τα μέλη της Επιτροπής

Καθηγητής Ηλίας Γεωργαντάς

Γενικός Γραμματέας του ΥΠΠΕΘ 

Καθηγητής Νικόλαος Κατσαράκης

Πρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης

Καθηγήτρια Ελένη Βογιατζή Καθηγητής Εμμανουήλ Δρακάκης

ΤΕΙ Θεσσαλίας Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης

Καθηγητής Θρασύβουλος Μανιός

Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης 

Καθηγητής Γεώργιος Παναγιωτάκης

Πανεπιστήμιο Πατρών

Καθηγητής Νεκτάριος Παπαδογιάννης 

Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης

Καθηγητής Ιωάννης Σαριδάκης 

Πολυτεχνείο Κρήτης

Καθηγητής Νεκτάριος Ταβερναράκης Καθηγητής Αναστάσιος Τσίνας 

Πανεπιστήμιο Κρήτης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Καθηγητής Χρήστος Φλώρος

Αντιπρύτανης του ΤΕΙ Κρήτης

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr