Η Έκθεση Αξιολόγησης του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων - Tα καλά και τα λιγότερο καλά του Ιδρύματος

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων κινδύνευε με αποδυνάμωση, ακόμη και με κλείσιμο. Μέσα όμως από μαζικούς αγώνες, στους οποίους συμμετείχε σύσσωμη η τοπική κοινωνία, η πολιτική και ακαδημαϊκή ηγεσία, αλλά και οι φοιτητές, η διαδικασία αυτή περιορίστηκε και το ΤΕΙ διασώθηκε.

Ποια είναι η κατάσταση του ιδρύματος όμως σήμερα; Πώς αξιολογείται το ΤΕΙ από τους ειδικούς;

Παρουσιάζουμε τα κυριότερα στοιχεία της Έκθεσης Αξιολόγησης που έγινε από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) για το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.

Είσαι Φοιτητής στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων; Κάνε LIKE στην σελίδα «Ενημέρωση φοιτητών ΤΕΙ Ιονίων Νήσων» για να είσαι πάντα ενημερωμένος για όλα τα φοιτητικά νέα του ΤΕΙ!

Τα αποτελέσματά της  μάλλον δικαιώνουν τους αγώνες που έγιναν, αφού είναι κάτι παραπάνω από φανερή, και η ίδια η επιστημονική και εκπαιδευτική αξία του ιδρύματος, αλλά και η συνεισφορά του και αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία.

Κι όταν λέμε συνεισφορά, δεν αναφερόμαστε σε... φραπέδες και γκαρσονιέρες

Η γενική βαθμολογία που έλαβε το ΤΕΙ

Θετική η αξιολόγηση

Η αξιολόγηση που έλαβε το Τ.Ε.Ι Ιονίων Νήσων μπορεί να κριθεί σε γενικές γραμμές θετική αν και υπήρξαν σημεία στα οποία οι ελεγκτές βρήκαν προβλήματα ή ελλείψεις και ζήτησαν ή πρότειναν διορθώσεις.

Μερικοί από τους τομείς που χρειάζονται βελτίωση είναι: η πρόνοια για τους φοιτητές, οι διεθνείς σχέσεις του ΤΕΙ αλλά και η προβολή του επιστημονικού έργου που παράγεται, κάτι που η επιτροπή μάλιστα χαρακτηρίζει ως επείγον (είχαμε αναφερθεί στην έλλειψη αυτή και σε προηγούμενο άρθρο μας).

Η βαθμολόγηση έγινε σε κλίμακα τεσσάρων βαθμίδων (Αρνητική, Μερικώς Θετική, Θετική και Εξαιρετική) και θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε κανέναν από τους δεκάδες τομείς που εξέτασαν οι ελεγκτές δεν έλαβε το ΤΕΙ την χαμηλότερη βαθμολογία. Αντίθετα υπήρξαν σημεία όπου το Ίδρυμα πήρε Άριστα.

Η επιτροπή σημείωσε στην έκθεσή της το γεγονός ότι το ΤΕΙ δεν διαθέτει την απαραίτητη αυτονομία στη λήψη αποφάσεων αφού η διοικούσα επιτροπή διορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας κάτι που και τα ίδια τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής ελπίζουν σύντομα να αλλάξει. Για να αλλάξει όμως,  θα πρέπει το ΤΕΙ να αποκτήσει επαρκή αριθμό ακαδημαϊκού προσωπικού.

Σημείωσε επίσης τα προβλήματα που δημιουργούνται στις σχολές από τις συχνές αλλαγές που φέρνει το υπουργείο Παιδείας...

Εξωτερική αξιολόγηση

Οι εγκαταστάσεις

Τα μέλη της επιτροπής σημείωσαν ότι οι εγκαταστάσεις φιλοξενίας (Αργοστόλι) για τους φοιτητές χρειάζονται αναβάθμιση όμως τόνισαν το εξαιρετικό επίπεδο εξοπλισμού των εργαστηρίων, τόσο του τμήματος Ψηφιακών Μέσων, όσο και αυτό του Τεχνολογίας Τροφίμων.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι «η έλλειψη υποστηρικτικού προσωπικού ήταν εμφανής και εκφράστηκε και από τα υπάρχοντα μέλη του προσωπικού. Ο εξοπλισμός, οι δραστηριότητες και το έργο που παράγεται από αυτά τα εργαστήρια κρίθηκε ότι είναι πολύ σημαντική με δυνατότητες για ακόμα μεγαλύτερη βελτίωση και συνεισφορά στην ζωή των φοιτητών αλλά και της τοπικής κοινότητας.»

«Όσον αφορά τις εγκαταστάσεις της βιβλιοθήκης, η επιτροπή σημείωσε ότι οι εγκαταστάσεις της είναι περιορισμένες και διεσπαρμένες σε κάθε τμήμα αντί να υπάρχει μία κεντρική βιβλιοθήκη».

Σημειώθηκαν επίσης ελλείψεις σε ειδικά περιοδικά αλλά και περιορισμένη δυνατότητα πρόσβασης σε ηλεκτρονικά έγγραφα

«Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με την Εσωτερική Αξιολόγηση που διεξήχθη στο Ίδρυμα το ΤΕΙ έχει μια πλήρως λειτουργική ψηφιακή βιβλιοθήκη, δυστυχώς, κατά τη διάρκεια της επίσκεψή μας δεν είχαμε την ευκαιρία να την επιθεωρήσουμε» αναφέρει η επιτροπή στην έκθεσή της και σημειώνει επίσης ότι υπάρχει ανάγκη για εκπαιδευμένο μόνιμο προσωπικό στην βιβλιοθήκη, ανάγκη που, επί του παρόντος, καλύπτεται από πεπειραμένο αλλά έκτακτο προσωπικό.

Ανησυχίες για τις αλλαγές του υπουργείου από τους επικεφαλής

Αφού η επιτροπή σημείωσε την καλή προετοιμασία των επικεφαλής των τμημάτων για την διαδικασία της αξιολόγησης, τους άκουσε να εκφράζουν την ανησυχία τους για τις αλλαγές που φέρνει το υπουργείο και τις ελλείψεις ή την ασυμβατότητα του προσωπικού της σχολής που μπορεί να προκύψει από μια αναδιάρθρωση. Τόνισαν επίσης για μία ακόμη φορά την ανάγκη πρόσληψης υποστηρικτικού προσωπικού, διοικητικού και τεχνικού (σ.σ. έχουν ήδη δημοσιευτεί στο Διαύγεια οι προσλήψεις 5 διοικητικών υπαλλήλων για το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων). Παρ' όλες τις ελλείψεις όμως, τόσο το προσωπικό όσο και η επιτροπή κρίνει ως ικανοποιητικό το εκπαιδευτικό περιβάλλον αλλά και την αλληλεπίδρασή του με την κοινωνία. 

Χρειάζεται βελτίωση η επικοινωνία μεταξύ καθηγητών-Διοικούσας

Η επιτροπή άκουσε το διδακτικό προσωπικό της σχολής  (τακτικό και έκτακτο) να αναφέρονται σε προβλήματα επικοινωνίας που είχαν με την Διοίκηση. Για παράδειγμα,  ισχυρίστηκαν ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται από το διοικητικό συμβούλιο δεν κοινοποιούνται επαρκώς στην υπόλοιπη ακαδημαϊκή κοινότητα, ως εκ τούτου σχολή τα μέλη και το προσωπικό δεν ήταν καλά ενημερωμένοι για σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με το θεσμικό τους όργανο. 

Στο Ληξούρι έσκισε...

Ευχαριστημένη έμεινε η επιτροπή και από την επίσκεψή της στο Τμήμα Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων στο Ληξούρι. Εκεί επισημάνθηκε η ύπαρξη μηχανημάτων στα εργαστήρια που είναι μοναδικά στην Ελλάδα, ενώ στην έκθεση αναφέρεται ότι «η Επιτροπή εντυπωσιάστηκε, τόσο με τις δραστηριότητες του τμήματος, όσο και με τις δεξιότητες και τις γνώσεις των καθηγητών». 

Αναφέρει επίσης ότι οι φοιτητές ήταν ενθουσιώδεις και πολύ ικανοποιημένοι από αυτά που τους προσφέρει η σχολή, όπως επίσης και με τη διοίκηση και το προσωπικό. Θεωρούν επίσης ότι οι ευκαιρίες απασχόλησής τους ενισχύθηκαν από την τεχνική γνώση που διδάσκονται στο τμήμα, καθώς και από την εμπειρία που αποκτούν μέσω της πρακτικής άσκησης. Τέλος, σύμφωνα πάντα με την έκθεση, θεωρούν ότι υπάρχει ένας καλός δεσμός μεταξύ του τμήματος και της τοπικής κοινωνίας. 

Και οι απόφοιτοι ικανοποιημένοι

Η επιτροπή συνομίλησε, μέσω τηλεδιάσκεψης, με αποφοίτους της σχολής οι οποίοι δήλωσαν κι αυτοί ικανοποιημένοι από το επίπεδο σπουδών που είχαν. Πάντως, η επιτροπή σημείωσε την έλλειψη συλλόγου αποφοίτων για τα τμήματα Ψηφιακών Μέσων και Δημόσιας Διοίκησης. 

Άριστα στη διαδικασία

Τα μέλη της επιτροπής έμειναν απόλυτα ικανοποιημένα από τον τρόπο που οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν οι συναντήσεις και βαθμολόγησαν με άριστα το ΤΕΙ σε αυτό τον τομέα.

Η Εσωτερική Αξιολόγηση (αυτο-αξιολόγηση)

Θετικά ήταν η κρίση της επιτροπής και για την εσωτερική αξιολόγηση, αν και σημείωσε «μία κουλτούρα αδιαφορίας» για την διαδικασία. 

Συγκεκριμένα οι ελλείψεις είχαν να κάνουν κυρίως με τα εξής: 

α) Την έλλειψη ενδιαφέροντος από τους φοιτητές να συμπληρώσουν με επάρκεια το πληροφοριακό σύστημα 

β) Τα ημιτελή επαγγελματικά προφίλ και βιογραφικά από ένα μικρό μέρος των μελών ΔΕΠ

γ) Σε γενικές γραμμές, μία κουλτούρα αδιαφορίας και έλλειψης ενδιαφέροντος παρατηρήθηκε σε όλο το ίδρυμα και είχε να κάνει με την σπουδαιότητα της Εσωτερικής Αξιολόγησης ως μια πλατφόρμα για την αναβάθμιση της ποιότητας των εκπαιδευτικών και διοικητικών σκοπών. 

H βαθμολογία που πήρε το ΤΕΙ για την διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης

Το ΤΕΙ είναι απαραίτητο για την τοπική κοινωνία

Χαρακτηριστικό είναι το σημείο όπου σχολιάζοντας τους πολλούς στόχους που έχει θέσει το Ίδρυμα, η έκθεση αναφέρει τα εξής: «Το ΤΕΙΙΟΝ δείχνει αξιοσημείωτη συνοχή ακόμα κι αν υπάρχουν τέσσερις χωριστές πανεπιστημιουπόλεις σε τρία νησιά και ενώ διοικείται από εξωτερικό διοικητικό συμβούλιο (Διοικούσα Επιτροπή)».

Και συνεχίζει: « ΤΟ ΤΕΙ εκπληρώνει ένα μεγάλο μέρος της αποστολής του, παρέχοντας ένα ακαδημαϊκό και πολιτιστικό κέντρο που προσφέρει πολύ καλές ακαδημαϊκές και ερευνητικές ευκαιρίες για τους φοιτητές του, και έχει γίνει ένα αναπόσπαστο μέρος της τοπικής κοινότητας, λειτουργώντας  ως σύνδεσμος, με την ευρύτερη εθνική και ευρωπαϊκή κοινότητα.

Με όλο του το προσωπικό, τη διοίκηση, τους καθηγητές, το διοικητικό προσωπικό, τους φοιτητές, το ΤΕΙ είναι ένα απαραίτητο συστατικό της κοινότητας και συμβάλλει στην οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων. Επίσης συνεργάζεται στενά με την Περιφέρεια και τους Δήμους, καθώς και με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο στις προτάσεις επιχορήγησης μέσω των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων (ΕΣΠΑ / ΕΣΠΑ).

Η αποστολή του εστιάζεται σε τομείς όπως: η τεχνολογία της μουσικής και τα μουσικά όργανα, η αποκατάσταση της πολιτιστικής κληρονομιάς, η τεχνολογία του φυσικού περιβάλλοντος, η τεχνολογία τροφίμων, του τουρισμού και της διοίκησης επιχειρήσεων. 

Στην έκθεση σημειώνεται ότι σε ορισμένες σχολές η αποστολή αυτή υλοποιείται καλύτερα από άλλες αλλά επίσης προσθέτει:  «δεδομένου ότι ορισμένες από τις αυτά έχουν υποστεί δραστική αναδιάρθρωση, δεν θα ήταν σωστό να αξιολογηθούν σ' αυτό το πρώιμο στάδιο».

Το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων διαθέτει ικανούς καθηγητές και ενημερωμένα εργαστήρια και θα μπορούσε να γίνει πιο ενεργό και να αποτελέσει τον κύριο φορέα έρευνας στην ευρωπαϊκή ακαδημαϊκή κοινότητα σε ορισμένους τομείς. Ωστόσο, λόγω της έλλειψης τακτικών καθηγητών και την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, είναι δύσκολο να βρίσκεται στην αιχμή της έρευνας. Παρ 'όλα αυτά, το ερευνητικό του έργο σε σχέση με τις συνθήκες είναι πολύ καλό και μερικές φορές υπερβαίνει τις προσδοκίες. Η αποστολή, χωρίς αμφιβολία, εκπληρώνεται, όπως παραδέχονται άλλωστε όλοι οι τοπικοί φορείς, οι τοπικές αρχές, οι επιχειρηματίες, η Εκκλησία αλλά και οι πολίτες.

Πού πήγε καλά και πού λιγότερο καλά;

Ας δούμε συνοπτικά τη βαθμολογία που πήρε το ΤΕΙ στους διάφορους τομείς: 

  • Στρατηγική οργάνωσης και ανάπτυξης: Θετική
  • Στρατηγική ακαδημαϊκής ανάπτυξης: Μερικώς θετική αξιολόγηση

Στον τομέα αυτό το ΤΕΙ είχε χαμηλή αξιολόγηση (2 με άριστα το 4). Όπως αναφέρει η έκθεση, «εκφράστηκε ανησυχία από όλους τους μαθητές για την έλλειψη επαγγελματικής αναγνώρισης που έχουν όσοι σπουδάζουν στους περισσότερους τομείς του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων καθώς και για το κατά πόσο θα μπορούν να συμμετέχουν πλήρως στην αγορά εργασίας, σε τομείς που άπτονται του αντικειμένου που σπούδασαν. Αυτό είναι ένα θέμα που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα, καθώς δημιουργεί ένα πρόβλημα τόσο στους φοιτητές όσο και στην αξιοπιστία του θεσμού συνολικά. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το διοικητικό συμβούλιο έχει πλήρη επίγνωση του ζητήματος σχετικά με το επαγγελματική αναγνώριση των αποφοίτων του Ινστιτούτου, και ότι πρέπει να ασκηθεί πίεση στο υπουργείο Παιδείας».

Η επιτροπή αναφέρει και το σχέδιο για να δημιουργηθεί κοιτώνας 40 κλινών, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017, στο Αργοστόλι, με δυνατότητα επέκτασης στις 80 κλίνες.

Τέλος, υπογράμμισε την περιορισμένη επιτυχία στα προγράμματα Erasmus αν και αναγνώρισε την επίδραση που έχει σ' αυτή την έλλειψη η οικονοική κρίση. Θεώρησε επίσης θετική την άσκηση της δημοσιονομικής ευθύνης αν και σύστησε την αναζήτηση τοπικών πηγών χρηματοδότησης που θα μπορούσε να υλοποιηθεί π.χ. μέσω της χρήσης των εργαστηρίων.

  • Στρατηγική Έρευνας: Θετική

Πολύ καλά τα πήγε το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και σε αυτόν τον τομέα αν και η Επιτροπή ζήτησε και εδώ να βρεθούν τρόποι χρηματοδότησης από την τοπική κοινωνία. Συγκεκριμένα αναφέρει τα εξής: «Υπήρξε εκτεταμένη συζήτηση κατά τη διάρκεια της επιτόπιας επίσκεψης για τη σημασία της αντιμετώπισης των τοπικών και περιφερειακών ερευνητικών προβλημάτων και την εξασφάλιση χρηματοδότησης από τις τοπικές και περιφερειακές επιχειρήσεις ή από άλλες υπηρεσίες για την υποστήριξη αυτής της έρευνας. Υπήρχε υψηλή συνειδητοποίηση από την πλευρά των επιστημονικών μελών ότι αυτό αποτελεί προτεραιότητα και πολλά μέλη έχουν δηλώσει το ενδιαφέρον τους να ξεκινήσουν κοινές ερευνητικές δραστηριότητες με τις τοπικές και περιφερειακές επιχειρήσεις ή άλλους φορείς, σε θέματα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για αυτές τις οντότητες, αλλά φαίνεται ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία για τη χρηματοδότηση της έρευνας αυτής της συνεργασίας».

Θετική ήταν επίσης η αξιολόγηση της ερευνητικής δουλειάς του εκπαιδευτικού προσωπικού αν και αναγνώρισε ότι ποικίλει από άτομο σε άτομο και από ειδικότητα σε ειδικότητα. Ο μέσος αριθμός των δημοσιευμάτων για τους καθηγητές όλων των τμημάτων των ΤΕΙ για την περίοδο 2010-2015 ήταν 2,18 ανά άτομο ανά έτος. Εάν ληφθούν υπόψη μόνο οι δημοσιεύσεις σε έγκριτα διεθνή περιοδικά, τότε ο μέσος όρος ανά άτομο, ανά έτος γίνεται 0,76.

Τέλος, η επιτροπή σημείωσε την έλλειψη μηχανισμού βοήθειας της έρευνας (για την προετοιμασία προτάσεων, την αξιοποίηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας και καινοτομίας, την εξεύρεση συνεργατών για ερευνητικά προγράμματα κλπ.) αν και αναγνώρισε την προσπάθεια που καταβάλλεται από το προσωπικό.  Πάντως συνέστησε και μάλιστα «θερμά» όπως αναφέρει τη δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού.

  • Δημοσιονομική Ευθύνη: Θετική

Θετική ήταν η αξιολόγηση που έλαβε το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και στο κομμάτι της οικονομικής ευθύνης, κάτι που θα πρέπει μάλιστα να αξιολογηθεί με βάση και τη γενικότερη οικονομική κατάσταση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα λειτουργικά έξοδα μειώθηκαν κατά περίπου 70% κατά την περίοδο 2010-2015.

Το φιλί της ζωής

Δεδομένης της μείωσης και στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αυτό που δίνει, όπως αναφέρει η επιτροπή, το φιλί της ζωής στο ΤΕΙ, ειδικά στον τομέα έρευνας και της συμμετοχής σε διεθνή προγράμματα, είναι τα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Το ΤΕΙ έλαβε από το ΕΣΠΑ, κατά την περίοδο 2010-2015, 8.132.030 ευρώ και από άλλα προγράμματα 1.285.255 ευρώ. Παρ' όλα αυτά, η επιτροπή ζήτησε να ενταθούν οι προσπάθειες για να βρεθούν επιπλέον πόροι από τα προγράμματα αυτά.

  • Στρατηγική για τις κτηριακές υποδομές: Θετική
  • Περιβαλλοντική στρατηγική: Μερικώς θετική

Στο κομμάτι του περιβάλλοντος το ΤΕΙ φάνηκε να χωλαίνει αφού όπως σημειώνουν οι ελεγκτές, δεν υπάρχει καμία θεσμική πολιτική στο θέμα της ανακύκλωσης με εξαίρεση το Τμήμα Τεχνολογίας Περιβάλλοντος και Οικολογίας το οποίο διαθέτει ένα βασικό σύστημα ανακύκλωσης για υλικά όπως χαρτί, λαμπτήρες, μπαταρίες, αλουμίνιο κ.λπ. Το Τμήμα Τεχνολογίας Περιβάλλοντος έχει επίσης αναλάβει μια πρωτοβουλία για τη θέσπιση ενός συστήματος για τη διαχείριση των χημικών αποβλήτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων ζήτησε από τον Δήμο οικονομική βοήθεια για ένα πιλοτικό έργο για την κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων, αλλά το σχέδιο απορρίφθηκε.

  • Κοινωνική στρατηγική: Άριστα

Εξαιρετικά τα πήγε το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων σε τομείς όπως η εκμετάλλευση και η διάδοση των ερευνητικών δραστηριοτήτων του Ιδρύματος προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας,  η προώθηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ του Ιδρύματος και της Αγοράς Εργασίας, οι σχέσεις με τους τοπικούς και περιφερειακούς φορείς, η συμβολή στην ανάπτυξη της κοινωνίας στην πόλη και στην ευρύτερη περιοχή, η αμοιβαία και μακροχρόνια σχέση με την κοινότητα αποφοίτων.

Η επιτροπή αναφέρει τα παραδείγματα της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας της Λευκάδας και της συνεργασίας που έχει με τις τοπικές επιχειρήσεις, της Σχολής Τεχνολογίας Ήχου και Μουσικών Οργάνων και της επαφής που έχει με μουσικούς παραδοσιακών οργάνων  

  • Στρατηγική διεθνοποίησης: Μερικώς θετική
  • Εξετάστηκαν τα παρακάτω θέματα: 
  • Ενσωμάτωση της διεθνούς διάστασης στα αναλυτικά προγράμματα
  • Ενσωμάτωση της διεθνούς διάστασης στον τομέα της έρευνας
  • Ενσωμάτωση της διαπολιτισμικής διάστασης στο εσωτερικό της πανεπιστημιούπολης
  • Συμμετοχή σε διεθνή δίκτυα ΑΕΙ
  • Συνεργασία με ΑΕΙ σε άλλες χώρες 

Όπως αναφέραμε και σε άλλο σημείο, η επιτροπή θεωρεί ότι σε αυτό τον τομέα το Ίδρυμα υστερεί αν και αναγνωρίζει την επίδραση της οικονομικής κρίσης στη μεγέθυνση του προβλήματος. Ζητάει από τη διοίκηση να επιταχύνει και να εντείνει τις προσπάθειές της με στόχο τη βελτίωση του ΤΕΙ στον τομέα των διεθνών σχέσεων.

  • Πρόνοια για τους φοιτητές: Μερικώς θετική

Άλλο ένα σημείο στο οποίο υστερεί το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και για το οποίο υπάρχουν τόσο πολιτικές όσο και κοινωνικές προεκτάσεις, είναι το θέμα της πρόνοιας για τους φοιτητές.

Όπως αναφέρει η έκθεση, έχουν γίνει βήματα προς αυτή την κατεύθυνση αλλά αν κρίνει κανείς από την βαθμολογία, φαίνεται ότι αυτά δεν επαρκούν και χρειάζονται περισσότερα:

«Οι μαθητές από την έναρξη του Ιδρύματος έχουν βρει κατοικίες μέσω ενοικίασης διαμερισμάτων στις περιοχές γύρω από τις πανεπιστημιουπόλεις. Η Διοίκηση, σε συνεργασία με τοπικούς αξιωματούχους, έχει εντοπίσει κατάλληλα κτίρια, το ένα εκ των οποίων βρίσκεται στο Αργοστόλι. Θα ανακαινιστούν μέσα στο 2016 και θα είναι έτοιμα να υποδεχτούν τους και φοιτητές κατά το ακαδημαϊκό έτος 2017.»

Σημειώνει επίσης την έλλειψη χώρου για να φιλοξενήσει τους συλλόγους των φοιτητών και προσθέτει ότι χρησιμοποιούνται άλλοι χώροι (καφέ της σχολής κ.λπ.) για κοινωνικοποίηση. 

Τέλος, η επιτροπή σημειώνει την ύπαρξη αθλητικών χώρων κοντά στις πανεπιστημιουπόλεις (αναφέρεται στην Κεφαλονιά) ενώ τονίζει και το γεγονός ότι και οι τέσσερις πανεπιστημιουπόλεις είναι φιλικές προς τη χρήση ποδηλάτου.

  • Προγράμματα προπτυχιακών σπουδών (Θετική)

Τόσο οι προπτυχιακοί φοιτητές όσο και οι απόφοιτοι δήλωσαν ότι οι αντίστοιχες υπηρεσίες ήταν επιτυχείς όσον αφορά την επίτευξη αυτού του στόχου.

  • Προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών (Δεν υπάρχουν)
  • Προγράμματα διδακτορικών (Δεν υπάρχουν)

Προφίλ του ιδρύματος στο πλαίσιο της αξιολόγησης

Η έκθεση συνοψίζει την γενική εικόνα που πήρε από το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων κατά τη διάρκεια αξιολόγησης αναφέροντας, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Θετικά στοιχεία

  • Συνολικά έχουμε μια θετική άποψη για τον ρόλο του θεσμού ειδικά αν λάβουμε υπόψη τη σύντομη ζωή του ιδρύματος και τις μεγάλες εξωγενείς αλλαγές που έλαβαν χώρα κατά τα τελευταία 13 χρόνια. 
  • Το σημερινό διοικητικό συμβούλιο (Διοικούσα Επιτροπή) λειτουργεί ως σταθεροποιητική δύναμη και, ως καθοδήγηση, έχει συνολικά θετική επίδραση
  • Υπάρχει μια αποστολή και ένα όραμα που παρά τη φιλόδοξη και ευρεία φύση του ικανοποιεί τους περισσότερους στόχους του.
  • Προκειμένου να επιτευχθούν οι στρατηγικοί στόχοι του Ιδρύματος, θα πρέπει να μπει σαν πρώτη προτεραιότητα η ολοκλήρωση των αλλαγών στις υπηρεσίες και τη διδακτέα ύλη.
  • Να συνεχίσει την αξιοποίηση της γεωγραφικής θέσης, της πολιτιστικής κληρονομιάς, της γεωργίας και του περιβάλλοντος ως παράγοντες διάκρισης για το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων σε σχέση με τα υπόλοιπα ελληνικά και ευρωπαϊκά ιδρύματα. 
  • Διασύνδεση μεταξύ των υπηρεσιών, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθεί η αποτελεσματικότητα και ο εντοπισμός κοινών στόχων. (Να μην αναζητεί μόνο εξωτερικές συνεργασίες, αλλά να βελτιώσει τις ήδη υπάρχουσες)

Στοιχεία που χρειάζονται βελτίωση

  • Η επιτροπή κι εδώ σημειώνει την ανάγκη εξεύρεσης οικονομικών πόρων και προτείνει την πιστοποίηση και χρήση των εργαστηρίων για αυτό το σκοπό. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να ενισχυθεί το επίπεδο διεθνοποίησης και προβολής του ΤΕΙ αλλά και να υπάρξει μεγαλύτερη συμμετοχή στα προγράμματα Erasmus ή σε άλλα διεθνή θερινά προγράμματα. 
  • Αυτό βέβαια θα μπορούσε να μεταφραστεί και σε μία προτροπή στην διοίκηση της σχολής να βρει χρήματα από εναλλακτικούς πόρους επειδή το κρατικό ταμείο... είναι μείον.
  • Θα πρέπει να ενισχυθούν οι σχέσεις αλλά και η συμμετοχή όλων των μελών της κοινότητας (διοίκηση, εκπαιδευτικό προσωπικό, φοιτητές, τοπική κοινωνία).
  • Θα πρέπει να υπάρχει μόνιμο επιστημονικό προσωπικό ώστε να διατηρηθεί ένα υψηλό επίπεδο στο ΤΕΙ παρά τα προβλήματα που δημιουργεί η κρίση στην ελληνική οικονομία.
  • Επείγει επίσης η βελτίωση της προβολής του έργου του επιστημονικού προσωπικού, ιδιαίτερα στην εφαρμοσμένη έρευνα και στα σχετικά μικρά έργα που έχουν αναλάβει για μεμονωμένοι ενδιαφερόμενοι. Τα αποτελέσματα αυτών των έργων έχουν επί του παρόντος περιορισμένη χρησιμότητα, εκτός αν κοινοποιηθούν σε ευρύτερο κοινό μέσω δημοσιεύσεων και παρουσιάσεων συνεδρίων. 
  • Όλα τα μόνιμα μέλη ΔΕΠ θα πρέπει να ενθαρρύνονται και να τους δίνονται κίνητρα για να συμμετέχουν σε διεθνείς συναντήσεις και να δημοσιεύουν τα πορίσματα των ερευνών τους σε έγκριτα άρθρα σε περιοδικά. 
  • Θα πρέπει να γίνει περαιτέρω εναρμόνιση της έρευνας του ΤΕΙ με τις ανάγκες της ευρύτερης κοινότητας των Περιφερειών Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδα.
  • Συνιστά στο διοικητικό συμβούλιο τη δημιουργία Βραβείου Αριστείας για την Έρευνα το οποίο θα δίνεται ως αναγνώριση των καλύτερων ερευνητικών προγραμμάτων που έχουν ολοκληρωθεί εντός ορισμένης προθεσμίας. Το βραβείο θα πρέπει να παρουσιάζονται σε συγκεντρώσεις ολόκληρης της σχολής (ή τμημάτων), ώστε να αυξηθεί το κύρος του ΤΕΙ και να ενθαρρυνθούν τα νεώτερα μέλη για να υπερέχουν.
  • Να ενθαρρυνθεί η ανάπτυξης μιας ομάδας που θα αποτελείται από τους ενδιαφερόμενους φορείς και τις τοπικές αρχές προκειμένου να προωθήσει την έρευνα για την επίλυση τοπικών και περιφερειακών προβλημάτων. 
  • Συνιστά  στο Ίδρυμα να χρησιμοποιήσει έμμισθους φοιτητές ή φοιτητές που διεξάγουν τη διατριβή τους για να υποστηρίξουν τις ερευνητικές του δραστηριότητες. Αυτό έχει δύο μεγάλα πλεονεκτήματα: οι μαθητές αποκτούν σημαντική ερευνητική εμπειρία και οι ερευνητές υποστηρίζουν την έρευνά τους με σχετικά χαμηλό κόστος.

Εσωτερική αξιολόγηση

Στην έκθεση σχολιάζονται και τα αποτελέσματα της εσωτερικής αξιολόγησης. Τα κυριότερα σημεία είναι τα εξής:

  • Στρατηγική διασφάλισης ποιότητας: Θετική
  • Σχεδιασμός, έγκριση, παρακολούθηση και αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών και των πτυχίων που απονέμονται: Μερικώς θετική

Αναφερόμενη στα προγράμματα σπουδών η έκθεση σχολιάζει ότι «λόγω του ειδικού καθεστώτος του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, ως μη-αυτόνομο όργανο προς το παρόν, η μελέτη για τα προγράμματα έχει σχεδιαστεί από το ακαδημαϊκό προσωπικό των αντίστοιχων Τμημάτων και εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ιδρύματος. Η συμμετοχή των μαθητών στην όλη διαδικασία είναι μάλλον αδύναμη και τυχαία, αλλά θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα περισσότερα τμήματα του ιδρύματος είναι νέα. Μια άτυπη συμμετοχή των ενδιαφερομένων εκτός του ιδρύματος (π.χ. πιθανοί εργοδότες), δεν έχει ακόμη χρησιμοποιηθεί. Ωστόσο, και εκτός από τους περιορισμούς που θέτει το ειδικό καθεστώς του ιδρύματος, η επιτροπή συνιστά στο διοικητικό συμβούλιο του ιδρύματος να βρει τρόπους ώστε να βελτιωθεί και να καταστεί πιο ενεργή η συμμετοχή των φοιτητών και του προσωπικού στην ανάπτυξη των προγραμμάτων σπουδών.

Τα προγράμματα σπουδών αναμένεται να επαναξιολογούνται σε τακτική και περιοδική βάση, ενώ παράλληλα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, όλα τα προγράμματα σπουδών θα υποβληθούν σε διαδικασία διαπίστευσης το επόμενο ακαδημαϊκό έτος από την ΑΔΙΠ»

  • Διδασκαλία και μάθηση - Αξιολόγηση από τους φοιτητές: Θετική

Η επιτροπή είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι το ΤΕΙ διαθέτει μια ποικιλία μεθόδων διδασκαλίας, ειδικά στα τμήματα και θέματα με πιο πρακτικό προσανατολισμό (π.χ. ήχου και τεχνολογίας μουσικών οργάνων, διατήρησης της πολιτιστικής κληρονομιάς, τουρισμού και διαχείρισης φιλοξενίας). 

Ωστόσο, συνιστά στο διδακτικό προσωπικό σε όλα τα τμήματα και σε συνεργασία με τους φοιτητές, να διερευνήσουν περαιτέρω την ανάπτυξη σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με στόχο την μαθητοκεντρική μάθηση, χρησιμοποιώντας και τις δυνατότητες e-class. 

Τέλος, στην έκθεση σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης με τους εκπροσώπους των φοιτητών, η επιτροπή βεβαιώθηκε ότι οι μαθητές είναι πλήρως ικανοποιημένοι από τη στενή σχέση και επαφή με τους καθηγητές τους.

  • Εισαγωγή των φοιτητών, εξέλιξη και αναγνώριση σπουδών: Θετική

Ένα στοιχείο που σημειώνει η επιτροπή ότι θα έπρεπε να βελτιωθεί είναι ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί συστηματική διαδικασία παρακολούθησης της προόδου των φοιτητών κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

  • Διασφάλιση της ποιότητας όσον αφορά το διδακτικό προσωπικό

Στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:

«Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, οι διαδικασίες για την εκλογή ενός μέλους του ακαδημαϊκού προσωπικού απαιτούν από τους υποψηφίους, πέρα ​​από την δικαιολογητικά και τα προσόντα, να αποδείξουν τις διδακτικές τους δεξιότητες με την παράδοση μιας διάλεξης στους φοιτητές σχετικά με ένα θέμα που αντιστοιχεί στον πρώτο κύκλο σπουδών. Μεταξύ άλλων κριτηρίων, η αξιολόγηση και η γενική εντύπωση της ίδιας της παρουσίασης θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη για την επιλογή. Αυτή είναι η μόνη απαίτηση που σχετίζονται με τις διδακτικές ικανότητες των υποψηφίων.

Το Ίδρυμα προσφέρει ευκαιρίες για το διδακτικό προσωπικό να συνεχίσουν την επαγγελματική / επιστημονική τους ανάπτυξη, μέσω της συμμετοχής σε διεθνή συνέδρια, σεμινάρια κλπ Προσφέρει επίσης άδειες με αποδοχές για εκπαιδευτικούς σκοπούς και ευκαιρίες για τη συμμετοχή του διδακτικού προσωπικού σε διεθνή προγράμματα. Ωστόσο, ο μικρός αριθμός του διδακτικού προσωπικού και η αύξηση του φόρτου εργασίας στη διδασκαλία, καθώς και τα διαχειριστικά καθήκοντα που έχουν, δεν αφήνουν περιθώρια για να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες αυτές. Επιπλέον, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες δράσεις ή μέτρα που να λαμβάνονται από το Ίδρυμα, προκειμένου να βελτιωθεί η η ικανότητα του ακαδημαϊκού προσωπικού σε σχέση με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας και αξιολόγησης, και προκειμένου να βελτιωθούν οι διδακτικές και παιδαγωγικές τους δεξιότητες. Η ανάπτυξη αυτών των δράσεων και των μέτρων που είναι κάτι που η ΑΔΙΠ συνιστά στο Ίδρυμα».

  • Μαθησιακοί πόροι και υποστήριξη των φοιτητών: Θετική

Θετικά είναι τα σχόλια τόσο για την σχέση μεταξύ φοιτητών-καθηγητών («η δυνατότητα άμεσης επαφής μεταξύ φοιτητών και διδακτικού προσωπικού ανά πάσα στιγμή και η προσωπική βοήθεια, καθοδήγηση και επικοινωνία που παρέχεται έχει αναγνωριστεί και από τους ίδιους τους φοιτητές»), όσο και για τις υποστηρικτικές υπηρεσίες του ΤΕΙ (Βιβλιοθήκη, Πληροφοριακά συστήματα κ.α.) αλλά και για τον εξοπλισμό των τμημάτων.

  • Πληροφοριακών Συστημάτων για την καταγραφή και Ανάλυση Δεδομένων και Δεικτών: Θετική
  • Διάδοση των πληροφοριών στους ενδιαφερόμενους: Μερικώς θετική

Ο λόγος που το ΤΕΙ παίρνει χαμηλή βαθμολογία σε αυτό τον τομέα είναι, όπως αναφέρει η έκθεση, το γεγονός ότι λείπουν πληροφορίες σχετικά με το διδακτικό προσωπικό και βιογραφικά σημειώματα από τις ιστοσελίδες τμημάτων ενώ οι πληροφορίες στα Αγγλικά δεν είναι διαθέσιμες για όλα τα τμήματα.

  • Συνεχής παρακολούθηση και περιοδική αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών: Θετική
  • Περιοδική εξωτερική αξιολόγηση: Θετική
  • Λειτουργία της κεντρικής διοίκησης: Θετική

Γενικά συμπεράσματα

Όπως προαναφέραμε, και όπως έχει ήδη ανακοινώσει το ΤΕΙ, η επιτροπή έδωσε στο ΤΕΙ θετική αξιολόγηση.

Τα σημεία στα οποία ζήτησε βελτίωση ή έκανε επιπλέον προτάσεις είχαν να κάνουν με την οργάνωση και πραγματοποίηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων, την βελτίωση της περιβαλλοντικής πολιτικής (στα πρότυπα του τμήματος Τεχνολογίας Περιβάλλοντος), στη βελτίωση της ερευνητικής δραστηριότητας και τη βελτίωση των ερευνητικών επιδόσεων του εκπαιδευτικού προσωπικού. Στο σημείο αυτό η ΑΔΙΠ ζητάει αυτή η ερευνητική δραστηριότητα να συνδεθεί περισσότερο με την κοινωνία και την οικονομία αλλά και να εξυπηρετεί την ειδική εκπαιδευτική ταυτότητα του ιδρύματος. 

Προτείνει επίσης τον διορισμό ενός αντιπροσώπου που θα λειτουργεί ως σύνδεσμος με την τοπική αυτοδιοίκηση, την τοπική κοινωνία και τις επιχειρήσεις ώστε να βελτιωθούν οι δημόσιες σχέσεις αλλά και να προωθηθεί η εύρεση νέων χρηματοδοτικών πηγών για το ίδρυμα.

Επίσης ζητάει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί πρόγραμμα θερινών σπουδών που θα υλοποιείται και στα Αγγλικά ώστε να πετύχει εγγραφές και ξένων φοιτητών, εκμεταλλευόμενο και την ελκυστικότητα και φυσική ομορφιά του τόπου που φιλοξενεί τις πανεπιστημιουπόλεις. 

Τέλος, ζητάει να ξεκινήσουν συζητήσεις και διαπραγματεύσεις για την ανάπτυξη ενός συν-χορηγούμενου μεταπτυχιακού προγράμματος σε επιλεγμένους κλάδους, μεταξύ του ΤΕΙ και αδελφών ιδρυμάτων που ήδη χορηγούν μεταπτυχιακούς τίτλους. 

Επίλογος

Εν κατακλείδι, η γενική εικόνα που παρουσιάζει το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, σύμφωνα με την έκθεση, είναι θετική. Αν λάβει μάλιστα κάποιος υπόψη του, την οικονομική κρίση που μαστίζει την ελληνική κοινωνία, το ΤΕΙ, τόσο με τις προσπάθειες της Διοικούσας Επιτροπής, του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, των φοιτητών αλλά και με την αρωγή της τοπικής κοινωνίας διατηρεί πολύ καλούς όρους λειτουργίας αλλά και αλληλεπίδρασης με την κοινωνία.  

Εχθρός βέβαια του καλού είναι το καλύτερο και η έκθεση δείχνει τρόπους και δίνει κατευθύνσεις ώστε κάτι τέτοιο να επιτευχθεί.

Λ. Αθανασίου - για τα Κεφαλονίτικα Νέα

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr