ΠΑΜΑΚ: Κίνητρα και ερεθίσματα στους φοιτητές και τις παρατάξεις για να γίνει η αφίσα παρελθόν

ΠΑΜΑΚ: Κίνητρα και ερεθίσματα στους φοιτητές και τις παρατάξεις για να γίνει η αφίσα παρελθόν

Κίνητρα και ερεθίσματα στους φοιτητές και τις παρατάξεις ώστε να γυρίσουν σελίδα και να αφήσουν την εποχή της αφίσας στο παρελθόν, φιλοδοξεί να δώσει το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, αφενός με την τέχνη και τη δημιουργία τοιχογραφίας στον κεντρικότερο χώρο του Ιδρύματος, αφετέρου με την τεχνολογία και την πρόθεσή του να εγκαταστήσει υπερσύγχρονες ενημερωτικές οθόνες, οι οποίες θα είναι στη διάθεση των νεολαιών για να παρουσιάζουν δυναμικά και αποτελεσματικά τα μηνύματα και τις δράσεις τους.

Κατά τη σημερινή εκδήλωση των αποκαλυπτηρίων της τοιχογραφίας, η οποία βρίσκεται απέναντι από την κεντρική είσοδο του Πανεπιστημίου, έργο του εικαστικού Παναγιώτη Γιάκα που το παραχώρησε δωρεάν στο Ίδρυμα, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθηγητής Αχιλλέας Ζαπράνης, ανακοίνωσε ότι θα τοποθετηθούν συνολικά οκτώ οθόνες μεγάλων διαστάσεων, πέντε από τις οποίες θα διατεθούν αποκλειστικά για τους φοιτητές, ενώ στις υπόλοιπες θα ανακοινώνονται πληροφορίες σχετικά με τις εκδηλώσεις του Πανεπιστημίου.


Όπως τόνισε συγκεκριμένα ο κ. Ζαπράνης, «το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας διαχρονικά θέλει να πρωτοπορεί. Αυτό έχει επιτευχθεί με τη συνεργασία των διοικήσεων σε βάθος χρόνου, αλλά και με τους ίδιους τους φοιτητές μας. Η σημερινή εκδήλωση έχει διπλό σκοπό. Αφενός για την αισθητική αναβάθμιση του Πανεπιστημίου αφετέρου για να καταπολεμηθεί η αφισορρύπανση. Δική μας προσπάθεια είναι το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας να μην υπολείπεται σε τίποτε από ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, τουλάχιστον στον τομέα της αισθητικής, γιατί τον βλέπουμε ως πυλώνα πολιτισμού. Δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί ο Έλληνας φοιτητής θα πρέπει να σπουδάζει σε ένα περιβάλλον διαφορετικό από αυτόν των πανεπιστημίων του εξωτερικού».

Ο ίδιος επισήμανε ότι «με το σύγχρονο σύστημα οθονών που θα εγκατασταθεί το επόμενο χρονικό διάστημα, προσφέρουμε στις φοιτητικές νεολαίες τη δυνατότητα να παρουσιάζουν δυναμικά και όχι στατικά τα μηνύματά τους, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα με τις αφίσες. Αυτά θα μπορούν να εναλλάσσονται σχεδόν όλο το εικοσιτετράωρο, ενώ θα μπορούν να μεταδίδουν ακόμη και σποτάκια. Κι επειδή το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ως το πρώτο ‘πράσινο’ πανεπιστήμιο της Ελλάδας έχει παράδοση στην προστασία του περιβάλλοντος, είμαστε βέβαιοι ότι η εξάλειψη του φαινομένου της αφίσας θα βελτιώσει σημαντικά και το οικολογικό αποτύπωμα του Πανεπιστημίου».

Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης, Παναγιώτης Γιάκας, περιέγραψε τον τρόπο που επέλεξε να ιστορήσει τη μακραίωνη πορεία της Θεσσαλονίκης στο χώρο της Μακεδονίας και χαρακτήρισε την τοιχογραφία ουσιαστικά ως ζωφόρο. Αντίθετα όμως από την κλασσική μέθοδο, υπογράμμισε ότι προτιμήθηκε μια εναλλακτική: «παρότι ο χώρος είναι γκρίζος και βιομηχανικός, προτίμησα να κάνω μια χρωματιστή δουλειά, κυρίως επειδή ταιριάζει με την ιστορία της Θεσσαλονίκης η οποία είναι πολύχρωμη από τους πολλούς πολιτισμούς που γνώρισε μέσα στο χρόνο», κατέληξε.

Η εκδήλωση, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 60 χρόνια λειτουργίας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, καθώς και των 20 χρόνων του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, ολοκληρώθηκε με την επικόλληση επεξηγηματικής πλακέτας της τοιχογραφίας, από τον Πρύτανη, Αχιλλέα Ζαπράνη και τον καλλιτέχνη Παναγιώτη Γιάκα.

Τη εκδήλωση πλαισίωσε μουσικά το σύνολο τρίχορδων μπουζουκιών με συμμετοχή πρωτοετών φοιτητών της κατεύθυνσης Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του επίκουρου καθηγητή Ελευθέριου Τσικουρίδη και του πανεπιστημιακού υποτρόφου, Γεώργιου Καραμφίλλη.

Ποιος είναι ο Παναγιώτης Γιάκας

Ο εικαστικός Παναγιώτης Γιάκας είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Μιλάνου.

  • Έχει συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και την Ιταλία, όπως και σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και φεστιβάλ βιντεοτέχνης.
  • Έχει εργαστεί ως εικονογράφος παιδικών παραμυθιών, ως πολιτικός γελοιογράφος σε εφημερίδες, έχει αναλάβει την εικαστική επιμέλεια μουσικών φεστιβάλ, έχει αναλάβει δημόσιες και ιδιωτικές τοιχογραφίες και έχει εργαστεί στην τηλεόραση, ως ηχολήπτης και σκηνοθέτης, σε τμήμα μεταγλωττίσεων.
  • Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτής κεραμικής σε Άτομα με Ειδικές Ανάγκες, όπως και ως εκπαιδευτής ξυλογλυπτικής στις φυλακές Αλικαρνασσού στην Κρήτη.
  • Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ταινίας του Κ. Σφήκα, η Μεταμόρφωση του Κάφκα, [Βραβείο Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης], 2008.
  • Έχει βραβευτεί για τον Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της εφημερίδας Το Βήμα, «Μια Ιστορία για την Κρίση», 2013.
  • Είναι συγγραφέας του αστυνομικού μυθιστορήματος Κόμπος Υφάλου, εκδ. Ήτορ, Αθήνα, 2016,
  • Είναι συγγραφέας και εικονογράφος του βιβλίου Η Ιστορία της Κρήτης σε Κόμιξ, εκδ. Cretancomics, Ρέθυμνο, 2015

Τι απεικονίζει η τοιχογραφία

Η τοιχογραφία που δημιουργήθηκε στον εξώστη απέναντι από την κεντρική είσοδο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, απεικονίζει σημαντικά γεγονότα από την μακραίωνη ιστορία της Θεσσαλονίκης στο χώρο της Μακεδονίας:

  • 11ος- 3ος π.Χ. αι. Οι πρώτοι κάτοικοι μένουν στις προϊστορικές Τούμπες.
  • (Μυθολογία) Η Θυία κρατάει τα δύο της παιδιά, τον Μάγνητα και τον Μακεδόνα, τέκνα του Δία.
  • 345 π.Χ. Ο Φίλιππος Β΄ παραδίδει τον γιο του, Αλέξανδρο, στον Αριστοτέλη
  • 335 π.Χ. Ο Μέγας Αλέξανδρος ξεκινά για τις εκστρατείες του.
  • 315 π.Χ. Ο Κάσσανδρος παντρεύεται τη Θεσσαλονίκη και ιδρύει την πόλη.
  • 168 π.Χ. Ο Ρωμαϊκός στρατός νικά τον Μακεδονικό.
  • 50 μ.Χ. Ο Απόστολος Παύλος μιλά στους Θεσσαλονικείς.
  • 2ος π.Χ. αι. Οι Ρωμαίοι κατασκευάζουν την Εγνατία Οδό.
  • 305 μ.Χ. Ο Αυτοκράτορας Γαλέριος χτίζει, τον Ιππόδρομο, τη Ροτόντα και την Αψίδα.
  • 306 μ.Χ. Ο Άγιος Δημήτριος.
  • 8ος-9ος μ.Χ. αι. Ο Άθως συγκεντρώνει τους πρώτους ασκητές μοναχούς.
  • 862 μ.Χ. Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος ξεκινούν τις αποστολές τους.
  • 904 μ.Χ. Οι Σαρακηνοί πολιορκούν και κατακτούν τη Θεσσαλονίκη.
  • 1342-47 μ.Χ. Ο Βαρλαάμ και ο Γρηγόριος Παλαμάς σε ρητορικές μάχες, υποστηρίζοντας τα κινήματα των Ζηλωτών και τον Ησυχαστών αντίστοιχα.
  • 1423 μ.Χ. Ο Ανδρόνικος Παλαιολόγος, υπό την απειλή των Οθωμανών, παραδίδει την πόλη στους Βενετούς.
  • 1430 μ.Χ. Ο Μουράτ Β΄ κατακτά τη Θεσσαλονίκη.
  • 1430 μ.Χ. Ο Θεόδωρος Γαζής φεύγει για τη Δύση.
  • 1492 μ.Χ. Μεγάλο κύμα Εβραίων καταφθάνει, λόγω των διωγμών του Φερδινάνδου και της Ισαβέλλας.
  • 1535 μ.Χ. Ο Λευκός Πύργος [ανα]κατασκευάζεται.
  • 17ος μ.Χ. αι. Δερβίσηδες γεμίζουν την πόλη.
  • 1655 μ.Χ. Ο Σαμπεθάι Σεβί ανακηρύσσεται Μεσσίας. Ακόλουθοί του επιδίδονται σε αυτο-βασανιστήρια.
  • 1864 μ.Χ. Ο Εμμανουέλ Μιλλέρ μεταφέρει τις «Μαγεμένες» (Incantadas) από τη Θεσσαλονίκη στο Λούβρο.
  • Τέλη 19ου μ.Χ. αι.  Η πόλη εκβιομηχανίζεται. Υπάρχει σιδηρόδρομος, ηλεκτρικό φως και ηλεκτροκίνητο τραμ.
  • 1867 μ.Χ. Ο Σαμπρί Πασάς, με το χρυσό του σφυρί, κατεδαφίζει την πρώτη πέτρα του τείχους.
  • 1889 μ.Χ. Χτίζεται το συντριβάνι στην πόλη έξω από τα τείχη.
  • 1909 μ.Χ. Ο Κεμάλ Ατατούρκ, με το κίνημα των Νεότουρκων, φυλακίζει τον Αβδούλ Χαμίτ.
  • 1912 μ.Χ. Ο στρατηγός της πόλης Ταχσίν Πασάς παραδίδει την Θεσσαλονίκη στον Πρίγκιπα Κωνσταντίνο και το νικηφόρο ελληνικό στρατό.
  • 1915 μ.Χ. Στρατεύματα της Αντάντ, αποβιβάζονται στη Θεσσαλονίκη.
  • 1916 μ.Χ. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, μαζί με στρατηγό Κουντουριώτη και το ναύαρχο Δαγκλή σχηματίζουν την Κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης (Εθνική Άμυνα).
  • 1917 μ.Χ. Η Μεγάλη Πυρκαγιά καίει μεγάλο κομμάτι του κέντρου της πόλης.
  • 1918 μ.Χ. Ο πολεοδόμος Ερνέστ Εμπράρ παρουσιάζει την νέα πολεοδομική χάρτα της Θεσσαλονίκης.
  • 1922 μ.Χ. Πρόσφυγες φτάνουν κατά χιλιάδες από την Σμύρνη, τον Πόντο και τη Μικρά Ασία
  • 1943 μ.Χ. Η αρχή της τραγικής και φρικαλέας εξόντωσης των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, με την εκτόπισή τους στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης.
  • Δεκαετία 60... και έπειτα. Η Θεσσαλονίκη σήμερα. Ένα αστικό μωσαϊκό από διαφορετικά κομμάτια.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα που αφορούν το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr

 


https://www.foititikanea.gr