Οι φοιτητές μονομαχούν σε πύρινα ντιμπέιτ Οικονομικό Πανεπιστήμιο: Οι φοιτητές μονομαχούν σε πύρινα ντιμπέιτ

Οι φοιτητές μονομαχούν σε πύρινα ντιμπέιτ

Μπορεί τα debates μεταξύ πολιτικών αρχηγών να έχουν ατονίσει τα τελευταία χρόνια ή και εσχάτως να μη διεξάγονται καθόλου, ωστόσο, αντίστοιχες «αναμετρήσεις» με περίσσια ζωντάνια, πάθος και αγάπη για τους αγώνες επιχειρηματολογίας διεξάγονται τα τελευταία χρόνια από τον Ρητορικό Ομιλο του Οικονομικού Πανεπιστημίου.

«Αντίπαλοι» είναι φοιτητές που χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων και μέσα σε προκαθορισμένο χρόνο επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά ενός επίκαιρου και αμφιλεγόμενου θέματος που μπορεί να εγείρει πρακτικά ή ηθικά διλήμματα. Νικήτρια ομάδα στο debate αναδεικνύεται αυτή που θα φέρει στο τραπέζι του διαλόγου τα καλύτερα τεκμηριωμένα επιχειρήματα, αντικρούοντας ταυτόχρονα τα επιχειρήματα της άλλης.


Αν και πολλοί παραξενεύονται όταν ακούν ότι εδώ και 12 χρόνια λειτουργεί Ρητορικός Ομιλος σ΄ ένα ανώτατο ίδρυμα που έχει ξεχωρίσει όσο κανένα στον τομέα των Οικονομικών Επιστημών, οι φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) είναι από τους πιο δραστήριους «μονομάχους» σε αυτούς τους αγώνες επιχειρηματολογίας που διεξάγονται τόσο στο ίδρυμα όσο και πανελλαδικά.

Οικονομικό Πανεπιστήμιο: Οι φοιτητές μονομαχούν σε πύρινα ντιμπέιτ

Ο Ρητορικός Ομιλος του ΟΠΑ ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2003, με στόχο να διαδώσει το άθλημα του debate στην πανεπιστημιακή κοινότητα, φέρνοντας τους φοιτητές σε επαφή με μία από τις πιο εποικοδομητικές δραστηριότητες, μαθαίνοντάς τους δηλαδή να απευθύνονται σε ακροατήριο και να αναπτύσσουν επιχειρήματα.

Φοιτητές αλλά και αγωνιζόμενοι ακούν τα επιχειρήματα μιας ομάδας που προσπαθεί να πείσει για την ορθότητα των θέσεων που παρουσιάζει

Η διοργάνωση πανελληνίων πρωταθλημάτων επιχειρηματολογίας, η συμμετοχή του ιδρύματος σε διεθνή πρωταθλήματα και σε δημόσιες συζητήσεις πιστοποιούν την προσπάθεια των φοιτητών και ολόκληρης της ακαδημαϊκής κοινότητας, να γίνει ο τεκμηριωμένος λόγος και η επιχειρηματολογία κομμάτι της καθημερινότητάς τους.

Πριν από λίγες ημέρες, διεξήχθη με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή στα αμφιθέατρα του Οικονομικού Πανεπιστημίου μονοήμερη αναμέτρηση debate. Πρόκειται για τον δεύτερο διαγωνισμό του ιδρύματος για το ακαδημαϊκό έτος 2014-15, μετά το 6ο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Debate που έγινε στις 13 και 14 Δεκεμβρίου του 2014 στο ΟΠΑ.

Οικονομικό Πανεπιστήμιο: Οι φοιτητές μονομαχούν σε πύρινα ντιμπέιτ

Το πρόγραμμα περιελάμβανε τέσσερις προκριματικούς γύρους ενώ στον τελικό επικράτησε η ομάδα που αποτελούνταν από τους Αθανάσιο Γκίκα και Πέτρο Παπαλιανό. Το θέμα στο οποίο κλήθηκαν να επιχειρηματολογήσουν αφορούσε την κατάργηση του θεσμού της ιδιοκτησίας. Μετά την κλήρωση, οι δύο φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου έπρεπε να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους και να πείσουν το ακροατήριο για τα προβλήματα και τις επιπτώσεις που θα έφερνε η κατάργηση του θεσμού της ιδιοκτησίας.

Αυτοπεποίθηση

Πέρα από τη χαρά της συμμετοχής και τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ συμφοιτητών, οι συμμετέχοντες έχουν πολλά περισσότερα να κερδίσουν. «Το debate σού δίνει τεράστια αυτοπεποίθηση όταν βρίσκεται μπροστά σε ακροατήριο, είτε πρόκειται για 5 άτομα είτε για 5.000, ακόμη και αν είσαι εντελώς απροετοίμαστος» τονίζει στο «ΕΘΝΟΣ» ο Πέτρος Παπαλιανός, ο οποίος κέρδισε μαζί με τον συμφοιτητή του τη φετινή μονοήμερη αναμέτρηση στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο.

Από την πλευρά του ο Αθανάσιος Γκίκας υποστήριξε ότι η πρώτη του επαφή με το debate ξεκίνησε στο λύκειο, αλλά έγινε κομμάτι της καθημερινότητάς του από το 2ο έτος σπουδών όταν είδε μία παρουσίαση του Ρητορικού Ομίλου ΟΠΑ στο προαύλιο του πανεπιστημίου. «Από τότε έχει γίνει μία από τις αγαπημένες μου ασχολίες. Ενα χόμπι που με έμαθε -μεταξύ άλλων- να σκέφτομαι πιο ανοικτά και σφαιρικά από τον μέσο πολίτη και να μεταφέρω στον συνομιλητή μου ακριβώς αυτό που σκέφτομαι».

Κανόνες, συμμετοχές και κέρδη

Το Debate αποτελεί μια αναμέτρηση επιχειρημάτων και πειθούς πάνω σε ένα επίκαιρο αμφιλεγόμενο ζήτημα. Δύο πλευρές καλούνται, μετά από σύντομη προετοιμασία, να υπερασπιστούν τη θέση που τους κληρώθηκε, ανεξαρτήτως της προσωπικής τους άποψης, αναπτύσσοντας επιχειρήματα και αντικρούοντας εκείνα της αντίπαλης πλευράς. Κατόπιν, η κριτική επιτροπή αναδεικνύει ως νικήτρια την ομάδα με τα αρτιότερα επιχειρήματα και τον πιο δομημένο λόγο.

Στα σημαντικότερα οφέλη που προσφέρει η ενασχόληση με το debate, εντάσσονται η βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας, η παρουσίαση σωστά τεκμηριωμένων θέσεων και η ταχύτερη και πιο δομημένη σκέψη. Μέσα από το debate, οι ομιλητές μαθαίνουν να υποστηρίζουν τις απόψεις τους με δομημένο λόγο και στηριζόμενοι σε επιχειρήματα, να είναι ανοιχτοί στις αντίθετες απόψεις, και να ευαισθητοποιούνται γύρω από τα σοβαρά θέματα της επικαιρότητας.

Στους αγώνες που διεξάγονται στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, οι παίχτες έχουν 15 με 20 λεπτά από την ανακοίνωση του θέματος για να ετοιμάσουν τα επιχειρήματά τους. Οι ομιλητές από κάθε ομάδα μιλάνε εναλλάξ και κάθε φοιτητής ανεβαίνει στο βήμα για έξι λεπτά. Στο διάστημα αυτό και συγκεκριμένα από το 2ο μέχρι το 5ο λεπτό οι αντίπαλοι έχουν τη δυνατότητα να του απευθύνουν ερωτήσεις.

Αξίζει να επισημανθεί ότι σ΄ έναν αγώνα debate δεν κρίνεται ποια άποψη είναι πιο σωστή, αλλά ποιος ομιλητής υπερασπίστηκε καλύτερα τη θέση που του κληρώθηκε. Στο πλαίσιο αυτό, οι κριτές αποφασίζουν ποια ομάδα εκπλήρωσε καλύτερα τον ρόλο της και έφερε τα καλύτερα τεκμηριωμένα επιχειρήματα. Βαθμολογούνται επίσης οι ομιλητές με τον πιο ενδιαφέροντα λόγο και τις πιο εύστοχες ερωτήσεις.

Αθανάσιος Γκίκας

Με έμαθε να ενημερώνομαι και να σκέφτομαι ανοιχτά

«Τυπικά ξεκίνησα το debate στο λύκειο, αλλά δεν ένιωθα ποτέ πως μου ταίριαζε το σχολικό μορφότυπο και είχα αρκετές διαφωνίες με αυτό. Ουσιαστικά το debate έγινε κομμάτι της καθημερινότητάς μου στο Β' έτος των σπουδών μου, όταν είδα μια παρουσίαση του Ρητορικού Ομίλου ΟΠΑ στο προαύλιο του πανεπιστημίου», τονίζει ο Αθανάσιος Γκίκας, ο οποίος μαζί με τον συμφοιτητή του Πέτρο Παπαλιανό κέρδισαν τη μονοήμερη αναμέτρηση στο ΟΠΑ.

«Από τότε», προσθέτει ο κ. Γκίκας, «έχει γίνει μία από τις αγαπημένες μου ασχολίες! «Ενα χόμπι που με έμαθε να ενημερώνομαι για το τι γίνεται στον κόσμο, να σκέφτομαι πιο ανοικτά και σφαιρικά από τον μέσο πολίτη και να μεταφέρω στον συνομιλητή μου ακριβώς αυτό που σκέφτομαι. Κυρίως όμως μου έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσω άτομα -φίλους πια- που μπορείς να κάνεις μια συζήτηση πέρα από τα συνηθισμένα, τα τυπικά και τα της στενής επικαιρότητας».

Από τη στιγμή που ξεκίνησε να παίρνει μέρος σε debate, δεν έχει λείψει από κανένα σχετικό πρωτάθλημα, είτε ως κριτής είτε ως παίκτης. Για την τελευταία του συμμετοχή, τόνισε πως ήταν «ιδανική ευκαιρία να παίξω με τον Πέτρο καθώς ήταν, κατά κάποιο τρόπο, ο δάσκαλός μου στην επιχειρηματολογία». Οσο για τον τελικό, ως τελευταίος ομιλητής, σκοπός του Θανάση Γκίκα ήταν να κάνει τη σύνοψη του αγώνα.

«Χώρισα όλο το debate σε τρεις θεματικές ενότητες: α. Πώς η κατάργηση της ιδιωτικής περιουσίας μπορεί να επηρεάσει το τι καταναλώνει ένας πολίτης και το πώς θα επηρεάσει την αγορά, β. Πώς αλλάζει ο τρόπος που παίρνουμε αποφάσεις ως σύνολο και τέλος γ. Πώς έρχεται σε αντίθεση με την ηθική προέκταση της ιδιωτικής περιουσίας».

Καταλήξαμε, προσθέτει, πως η κατάργησή της πλήττει την ιδέα του καταναλώνειν, του αποφασίζειν και του κατέχειν με τρόπους που δεν συμφέρουν τη συλλογικότητα, τη διαφάνεια του συστήματος και την επιχειρηματικότητα αυτού του καθεστώτος.

Πέτρος Παπαλιανός

Μετέτρεψα το τρακ σε κάτι δημιουργικό

«Πήγα στην πρώτη προπόνηση του Ρητορικού Ομίλου όπου υπήρχε συζήτηση για ένα θέμα βιοηθικής και πιο συγκεκριμένα για το αν πρέπει οι γονείς να επιλέγουν το φύλο των παιδιών τους κατά την κύηση. Ενθουσιάστηκα και από τότε ασχολούμαι συστηματικά», επισημαίνει στο «Εθνος» ο έτερος νικητής Πέτρος Παπαλιανός.

Το debate, σύμφωνα με τον φοιτητή του ΟΠΑ, σου δίνει τεράστια αυτοπεποίθηση όταν βρίσκεσαι μπροστά σε ακροατήριο (είτε είναι πέντε άτομα είτε πέντε χιλιάδες) ακόμη κι όταν είσαι εντελώς απροετοίμαστος. «Για μένα προσωπικά μετέτρεψε το τρακ της δημόσιας ομιλίας σε κάτι δημιουργικό και διασκεδαστικό.

Το πιο σημαντικό είναι ότι σε βοηθάει να οργανώνεις γρήγορα τη σκέψη σου, να εξετάζεις ένα ζήτημα από πολλές πλευρές (με τις οποίες μπορεί και να διαφωνείς) και να διαχωρίζεις ένα ισχυρό επιχείρημα από έναν ανούσιο ισχυρισμό».

Παρόλο που συμμετέχει τακτικά ως κριτής στα πρωταθλήματα του Οικονομικού Πανεπιστημίου, είχε πάρα πολύ καιρό να κατέβει ως διαγωνιζόμενος. «Μου είχε λείψει ο ενθουσιασμός της συμμετοχής και όταν ο Θανάσης μου πρότεινε, δεν μπορούσα να αρνηθώ», επεσήμανε.

Οσον αφορά τον τελικό «με τον Θανάση μάς κληρώθηκε η θέση κατά της κατάργησης του θεσμού της ιδιοκτησίας και σκοπός μου ήταν να επεκτείνω την επιχειρηματολογία της πλευράς μας».

Τα επιχειρήματά μας, πρόσθεσε ο Πέτρος Παπαλιανός, συνοπτικά ήταν τα εξής: α) οτι μία κατάργηση της ιδιοκτησίας θα επηρεάσει αρνητικά την κατανάλωση των ατόμων - καθώς χωρίς αγορά δεν μπορεί κανείς να αναγνώσει πραγματικά το είδος των αναγκών σε μία κοινωνία. β) οτι θα επηρεαστεί αρνητικά ο επίπεδο επένδυσης σε μία κοινωνία - μέσα από την απουσία κινήτρων και τη διαφθορά που δημιουργείται. γ) οτι καταπατάται η ελευθερία των μελών της - καθώς κατάργηση της ιδιοκτησίας αποτελεί εξαναγκαστική οικειοποίηση της εργασίας των ατόμων.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr