ΟΠΑ: Ξεκινά η εξ αποστάσεως διδασκαλία - ΟΔΗΓΟΣ

Ξεκινά η εξ αποστάσεως διδασκαλία στο ΟΠΑ (ΟΔΗΓΟΣ)

Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ανακοίνωσε την εφαρμογή της εξ' αποστάσεως διδασκαλίας στα Προγράμματα Σπουδών για τους φοιτητές του Ιδρύματος.

Τα Πανεπιστήμια καλούνται με εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας να υπάρξει άμεση μέριμνα και συντονισμός από τις διοικήσεις των ΑΕΙ, προκειμένου η μεγάλη πλειοψηφία των μαθημάτων να παρέχεται ηλεκτρονικά μέχρι τις 26 Μαρτίου.


Σύμφωνα με όσα ορίζει η εγκύκλιος, η διεξαγωγή ενός μαθήματος δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο στον ασύγχρονο τρόπο (ανάρτηση του εκπαιδευτικού υλικού σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα), αλλά θα πρέπει να συνοδεύεται και από σύγχρονη διδασκαλία (διαδικτυακή διεξαγωγή του μαθήματος), ή από βιντεοσκοπημένες διαλέξεις ή συνδυασμό των δύο τελευταίων μεθόδων.

Συγχρόνως, με σχετικές κεντρικές ανακοινώσεις και με ευθύνη και των διδασκόντων, να υπάρχει προτροπή των φοιτητών να χρησιμοποιούν τους ιδρυματικούς λογαριασμούς τους και να εγγραφούν στις πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε όλα τα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου.

Κρίνεται απαραίτητο έως τις 30 Μαρτίου να υπάρχει, με ευθύνη των ΑΕΙ, καταγραφή και ενημέρωση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον αριθμό των μαθημάτων του εαρινού εξαμήνου ανά Τμήμα και ανά ΑΕΙ τα οποία θα προσφέρονται με εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ακόμη και μόνο για το θεωρητικό τους μέρος).

Για τα μαθήματα τα οποία δεν θα μπορούν να προσφερθούν, θα πρέπει να υπάρχει σχετική αιτιολόγηση.

Οδηγίες παρακολούθησης διάλεξης για φοιτητές

Για να παρακολουθήσετε μία διάλεξη, χρειάζεστε έναν υπολογιστή με Λειτουργικό Σύστημα Windows, την εφαρμογή Skype Meetings και ακουστικά ή ηχεία – δεν χρειάζεστε κάμερα και μικρόφωνο.
Αρχικά, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιήσει (μία φορά μόνο) το λογαριασμό σας στο πρόγραμμα Office 365, σύμφωνα με τις ακόλουθες οδηγίες:

https://www.aueb.gr/el/content/office-365-dilos-365

Στη συνέχεια, θα πρέπει να εγκαταστήσετε την εφαρμογή Skype Meetings από εδώ:

https://az801095.vo.msecnd.net/prod/LWA/plugins/windows/SkypeMeetingsApp.msi

Για την παρακολούθηση μιας διάλεξης, ανοίγετε αρχικά το σύνδεσμο που έχετε λάβει από τον διδάσκοντα. Ο σύνδεσμος έχει τη μορφή:

https://meet.lync.com/auebgr-aueb/usernameXYZ/codeXYZ

Η εφαρμογή πλοήγησης (Firefox, Chrome, Edge) θα ανοίξει αυτόματα την εφαρμογή Skype Meetings, στην οποία εμφανίζεται η ακόλουθη οθόνη σύνδεσης:

Αν ανοίξει κάποια άλλη εφαρμογή (π.χ. το Skype for Business), θα πρέπει να εγκαταστήσετε ξανά την εφαρμογή Skype Meetings από τον παραπάνω σύνδεσμο.
Για να συνδεθείτε στη διάλεξη, κάνετε κλικ στο «Εισέλθετε εάν έχετε λογαριασμό Office 365» ή «Sign in if you have an Office 365 account». Θα σας ζητηθεί να συνδεθείτε με το κεντρικό σύστημα πιστοποίησης του ΟΠΑ (SSO), όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα, χρησιμοποιώντας το όνομα χρήστη και τον κωδικό e-mail του ΟΠΑ.

Στη συνέχεια, μετά από μια μικρή αναμονή, θα εμφανιστεί το παράθυρο της εφαρμογής, το οποίο θα είναι παρόμοιο με το ακόλουθο.

Για να δοκιμάσετε την εφαρμογή, μπορείτε να συνδεθείτε σε αυτή τη δοκιμαστική διάλεξη που είναι διαρκώς ενεργή:

https://meet.lync.com/auebgr-aueb/xgeorge/GGSBYFOL

Η εφαρμογή «Skype για επιχειρήσεις (επιτραπέζιος υπολογιστής)» ή «Skype for Business (desktop)» σε Windows ΔΕΝ μπορεί να συνδεθεί με τις διαλέξεις – θα πρέπει να χρησιμοποιείτε μόνο την εφαρμογή Skype Meetings που αναφέρεται παραπάνω. Αντίστοιχα, με τις εφαρμογές για Mac, Android και iOS μπορείτε να συνδεθείτε με τις διαλέξεις μόνο ως επισκέπτες (guests), αν το επιτρέπει ο διδάσκοντας. Σε αυτή την περίπτωση, αντί να συνδεθείτε με τα στοιχεία του ΟΠΑ, θα πρέπει να διαλέξετε την επιλογή «Συμμετοχή ως Επισκέπτης» ή «Join as Guest» και να δώσετε ένα όνομα με το οποίο θα σας βλέπει ο διοργανωτής, και μετά να περιμένετε μέχρι να εγκρίνει την είσοδό σας στη διάλεξη ο παρουσιαστής.

Οδηγίες προγραμματισμού διάλεξης για διδάσκοντες

Για να μπορέσετε να προγραμματίσετε μία διάλεξη με την υπηρεσία Skype Meetings, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιήσει (μία φορά μόνο) το λογαριασμό σας στο πρόγραμμα Office 365, σύμφωνα με τις ακόλουθες οδηγίες:

https://www.aueb.gr/el/content/office-365-dilos-365

Ο προγραμματισμός της διάλεξης μπορεί να γίνει σε υπολογιστή με οποιοδήποτε Λειτουργικό Σύστημα μέσω μέσω φυλλομετρητή (browser), όπως οι Firefox, Chrome, Edge ή Safari. Συνδεόμαστε στην ιστοσελίδα https://sched.lync.com και αν μας ζητηθεί , δίνουμε το λογαριασμό e-mail μας (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) και επιλέγουμε χρήση του ιδρυματικού λογαριασμού μας (school or work account), με αποτέλεσμα να εμφανιστεί η σελίδα σύνδεσης του ΟΠΑ, στην οποία δίνουμε τα στοιχεία μας.

Στην καρτέλα που εμφανίζεται συμπληρώνουμε τα απαραίτητα πεδία προκειμένου να δημιουργηθεί μία συνεδρία.

Αναλυτικότερα, συμπληρώνουμε στα πεδία:

  1. Εκδήλωση (Event): την ονομασία της τηλεδιάσκεψης
  2. Ώρα έναρξης (Start Time) - Ώρα λήξης (End Time): την ημερομηνία και την ώρα έναρξης και λήξης της τηλεδιάσκεψης (η λήξη δεν είναι δεσμευτική, η συνεδρία δεν διακόπτεται όταν παρέλθει ο χρόνος λήξης που έχουμε ορίσει)
  3. Ζώνη ώρας (Time Zone): επιλέγουμε τη Ζώνη ώρας της περιοχής μας
  4. Ποια άτομα παρακάμπτουν τον χώρο αναμονής (Who will bypass the lobby); ποιοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την τηλεδιάσκεψη χωρίς να τους εγκρίνετε. Επιλέξτε «Άτομα από την εταιρεία μου» (People from my company), έτσι ώστε όσοι φοιτητές έχουν συνδεθεί με το λογαριασμό τους στο ΟΠΑ να εισέρχονται άμεσα στη διάλεξη. Όσοι δεν έχουν συνδεθεί (χρήστες από Mac, Android, iOS) θα εμφανίζονται ως Επισκέπτες (Guests) και θα πρέπει να εγκρίνονται από εσάς πριν συμμετάσχουν. Σημειώνεται ότι δεν υπάρχει τρόπος να περιοριστεί η συμμετοχή σε συγκεκριμένους φοιτητές.
  5. Ποιος είναι ο παρουσιαστής (Who is a presenter);  ποιος ή ποιοι θα είναι οι παρουσιαστές της τηλεδιάσκεψης. Εδώ πρέπει να επιλέξετε «Μόνο ο διοργανωτής» (Organizer only), έτσι ώστε οι φοιτητές να μπορούν να στέλνουν μόνο κείμενο (chat) και ήχο (για ερωτήσεις), αν τους το επιτρέψετε.

Δεν συμπληρώνουμε οτιδήποτε στο πεδίο Συμμετέχοντες (Attendees).

Επιλέγουμε Αποθήκευση (Save) προκειμένου ν' αποθηκευτούν οι επιλογές μας. Εμφανίζεται ένα παράθυρο με τον σύνδεσμο (link) της τηλεδιάσκεψης τον οποίο και αντιγράφουμε προκειμένου να τον στείλουμε σε όσους θα συμμετάσχουν στην τηλεδιάσκεψη.

Αποστέλλουμε τέλος τον σύνδεσμο συμμετοχής στη συνεδρία με email σε όσους επιθυμούμε (π.χ., μέσω ανακοίνωσης στο eclass), μαζί με την ώρα της συνεδρίας.

Μπορείτε σε οποιαδήποτε στιγμή να δείτε τις διαλέξεις που έχετε δημιουργήσει και τους σχετικούς συνδέσμους αν συνδεθείτε με τον ίδιο τρόπο και επιλέξετε Άκυρο (Cancel) στην οθόνη προγραμματισμού διαλέξεων. Οι διαλέξεις εμφανίζονται σε λίστα όπως φαίνεται παρακάτω, από όπου μπορείτε να τις αλλάξετε, να τις ακυρώσετε ή να δείτε τις πληροφορίες τους.

Οδηγίες διενέργειας διάλεξης για διδάσκοντες 

Για να διεξάγετε μία διάλεξη με το Skype Meetings, χρειάζεστε έναν υπολογιστή με Λειτουργικό Σύστημα Windows, την εφαρμογή Skype Meetings, μικρόφωνο για να μιλάτε στους φοιτητές, κάμερα αν θέλετε να στείλετε ζωντανό βίντεο, και ακουστικά αν θέλετε να επιτρέπετε και στους φοιτητές να μιλούν. Σε υπολογιστές Mac ή Linux, η μόνη λύση για τη διεξαγωγή της διάλεξης είναι η χρήση εικονικής μηχανής Windows (VM).

Πριν τη διεξαγωγή της διάλεξης, θα πρέπει να έχουμε ενεργοποιήσει μία φορά το λογαριασμό μας στο Office 365 κα να έχουμε εγκαταστήσει την εφαρμογή Skype Meetings από εδώ:

https://az801095.vo.msecnd.net/prod/LWA/plugins/windows/SkypeMeetingsApp.msi

Προκειμένου να διεξάγουμε τη διάλεξη με το Skype Meetings, ανοίγουμε στο φυλλομετρητή μας το σύνδεσμο συμμετοχής που στείλαμε και στους φοιτητές. Εμφανίζεται το παράθυρο της εφαρμογής που φαίνεται παρακάτω:

Ο παρουσιαστής (presenter) προκειμένου να έχει έλεγχο της διάλεξης, πρέπει να συνδεθεί στο λογαριασμό με τον οποίο δημιούργησε τη συνεδρία. Θα πρέπει λοιπόν να επιλέξετε «Εισέλθετε, αν έχετε λογαριασμό Office 365» (Sign in if you have an Office365 account). Μετά, αν μας ζητηθεί, ακολουθούμε την ίδια διαδικασία σύνδεσης με τη δημιουργία της συνεδρίας:  επιλέγουμε χρήση του ιδρυματικού λογαριασμού μας (school or work account), με αποτέλεσμα να εμφανιστεί η σελίδα σύνδεσης του ΟΠΑ, στην οποία δίνουμε τα στοιχεία μας.

Εάν έχετε επιλέξει να συνδέονται αυτόματα μόνο άνθρωποι από την εταιρεία σας, τότε όσοι φοιτητές δεν έχουν κάνει σύνδεση με τα στοιχεία τους (π.χ. συνδέονται από κινητά τηλέφωνα ως Επισκέπτες) θα περιμένουν μέχρι να εγκρίνετε την είσοδό τους – η εφαρμογή σας ενημερώνει όταν κάποιοι χρήστες περιμένουν έγκριση.

Στο περιβάλλον της τηλεδιάσκεψης βλέπουμε τα  παρακάτω εικονίδια:

  1. της κάμερας, το οποίο ενεργοποιούμε ή όχι ανάλογα με το αν θέλουμε να ανοίξει η κάμερα του υπολογιστή μας για να μεταδώσουμε ζωντανό βίντεο.
  2. του μικροφώνου, το οποίο ενεργοποιούμε ή θέτουμε σε λειτουργία σίγασης για να μεταδώσουμε ήχο.
  3. του διαμοιρασμού, μέσω του οποίου έχουμε πολλές επιλογές (βλ. παρακάτω).
  4. του τερματισμού κλήσης της τηλεδιάσκεψης, με το οποίο βγαίνουμε από την τηλεδιάσκεψη
  5. των συμμετεχόντων ( Participant)
  6. των ρυθμίσεων ( ... )
  7. του chat της εφαρμογής (IM) όπου μπορούμε να επικοινωνούμε με τους συμμετέχοντες μέσω γραπτών μηνυμάτων.

Προτείνεται ο παρουσιαστής να θέτει σε σίγαση (mute) τους υπόλοιπους συμμετέχοντες στην περίπτωση τηλεκπαίδευσης για να μην υπάρχουν διαφόρων ειδών παρεμβολές στον ήχο. Αυτό γίνεται από το εικονίδιο των συμμετεχόντων και από το κουμπί Ενέργειες συμμετέχοντος (Participant Actions).

Στο παράθυρο που εμφανίζεται, επιλέγουμε Σίγαση Ακροατηρίου (Mute Audience) για ταυτόχρονη σίγαση όλων των συμμετεχόντων.

Το εργαλείο καταμερισμού σας παρέχει τις ακόλουθες δυνατότητες:

  1. Κοινή χρήση οθόνης (Share screen): όλη η οθόνη σας εμφανίζεται στους φοιτητές.
  2. Κοινή χρήση εφαρμογής (Share program): μία εφαρμογή που επιλέγετε εμφανίζεται στους φοιτητές.
  3. Παρουσίαση αρχείου του Powerpoint (Present PowerPoint File): επιλέγετε ένα αρχείο ppt/pptx από τον υπολογιστή σας και εμφανίζεται στους φοιτητές.
  4. Περισσότερα (More): μπορείτε να επιλέξετε επιπλέον (α) Πίνακα (whiteboard), (β) Ψηφοφορίες (Poll) και (γ) Ερωταπαντήσεις (Q&A).
  5. Διαχείριση περιεχομένου με δυνατότητα παρουσίασης (Manage presentable content): αν έχετε ενεργοποιήσει διάφορα εργαλεία καταμερισμού, μπορείτε με αυτή την επιλογή να τα ακυρώσετε, όπως φαίνεται στην ακόλουθη εικόνα.

Αναλυτικός Οδηγός για διδάσκοντες (PDF)

Αναλυτικός Οδηγός για διδάσκοντες (Video) 

Εξ’ αποστάσεως διδασκαλία

Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις (FAQs)

Ερώτηση: Έχω ενεργοποιήσει το λογαριασμό μου στο delos365, αλλά δεν μου επιτρέπει τη χρήση του Skype Meetings ή άλλων υπηρεσιών του Office 365.

Απάντηση: Χρειάζεται να περάσει ένα διάστημα 1-2 ωρών για το συγχρονισμό των συστημάτων και την πρόσβαση στις υπηρεσίες. Αν παρέλθει το διάστημα αυτό και συνεχίζετε να έχετε πρόβλημα, χρειάζεται επαναφορά του λογαριασμού σας, που μπορεί να πραγματοποιηθεί από το Κέντρο Δικτύων, με μήνυμα στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. στο οποίο αναφέρετε το username (όνομα λογαριασμού χρήστη) σας για τις δικτυακές υπηρεσίες.

Ερώτηση: Είμαι διδάσκων και παίρνω μήνυμα ότι ο λογαριασμός δεν έχει πρόσβαση στο Skype for Business όταν πάω να προγραμματίσω διάλεξη, γιατί;

Απάντηση: Πρέπει να περιμένετε 1-2 ώρες μετά την ενεργοποίηση του λογαριασμού στο ΔΗΛΟΣ για να μπορέσετε να προγραμματίσετε διαλέξεις.

Ερώτηση: Πώς μπορώ να προγραμματίσω διάλεξη που θα διδαχθεί από ΥΔ ή κάποιον άλλο που δεν ανήκει στο διδακτικό προσωπικό;

Απάντηση: Όταν φτιάχνετε τη νέα σύσκεψη επιλέγετε ότι ο παρουσιαστής θα είναι «Τα άτομα που επιλέγω» (κάτω δεξιά), και στο πλαίσιο που ανοίγει, γράφετε το mail του ΥΔ (ή αυτού που θέλετε να κάνει τη διάλεξη) που του έχει δοθεί από το Πανεπιστήμιο. Με αυτό τον τρόπο δε χρειάζεται η συμμετοχή σας στη διάλεξη, ο ΥΔ μπορεί να κάνει τη διάλεξη χωρίς την παρέμβασή σας.

Ερώτηση: Είμαι διδάσκοντας και έχει πρόσβαση μόνο σε Apple Macintosh, πώς μπορώ να κάνω διάλεξη με το Skype Meetings;

Απάντηση: Η μόνη μέθοδος είναι με χρήση εικονικής μηχανής Windows (με VirtualBox ή άλλο πρόγραμμα εικονικοποίησης).

Ερώτηση: Άλλοι διδάσκοντες μπορούν να συνδεθούν μέσω Apple Macintosh με το Skype for business, ενώ εγώ δεν μπορώ. Γιατί;

Απάντηση: Οι συνάδελφοι μπορεί να συνδέονται λογαριασμούς εκτός ΟΠΑ (π.χ. του ΕΑΠ), πουεπιτρέπουν τη σύνδεση με Apple MAC.

Ερώτηση: Η πρόσβαση στο Microsoft Teams ή στο Skype meetings μπορεί να γίνει με email εκτός του Πανεπιστημίου;

Απάντηση: Για την πρόσβαση στις υπηρεσίες Microsoft Teams και Skype meetings απαιτείται λογαριασμός στο Office 365, ο οποίος παρέχεται από το Πανεπιστήμιο με τη χρήση του λογαριασμού (username, password) των δικτυακών υπηρεσιών (mail, eclass, wifi, κ.λπ.)

Ερώτηση: Εμφανίζεται μήνυμα ότι δεν είναι ενεργοποιημένα τα cookies, τι κάνω;

Απάντηση: Μπορείτε να βρείτε στο παρακάτω link οδηγίες για το πως να επιτρέψετε τα cookies για να δουλέψει το skype for business web app, ανάλογα με το browser που χρησιμοποιείτε. https://support.office.com/en-us/article/allow-cookies-for-skype-meetings-app-skype-for-businessweb-app-2108276b-b5c3-484b-bf2b-dac6eeba4c93

Ερώτηση: Είμαι φοιτητής και δεν έχω πρόσβαση σε μηχάνημα Windows, τι κάνω;

Απάντηση: Ζητήστε από τον διδάσκοντα να επιτρέψει τη συμμετοχή Επισκεπτών/Guests στη διάλεξη, ώστε να μπορείτε να συνδεθείτε με την εφαρμογή Skype for Business από Macintosh/Android/iOS.

Για ότι νεότερο θα υπάρξει σχετική ενημέρωση μέσα από τα «Φοιτητικά Νέα» μείνετε συντονισμένοι!

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr