ΕΤΕΚ: 26 προτάσεις για καλύτερη επαγγελματική κατάρτιση!

Επιστολή με 26 προτάσεις για τη βελτίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, απέστειλε η Επιστημονική Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στον Αν. υπουργό παιδείας Τάσο Κουράκη.

Οι 26 προτάσεις, αφορούν:

Αξιότιμε Κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ,


Χαιρετίζουμε τις εξαγγελίες σας για την αναβάθμιση της δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, την επανίδρυση των καταργημένων ειδικοτήτων ΕΠΑ.Λ., ΕΠΑ.Σ. και την επανατοποθέτηση των εκπαιδευτικών που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα.

Η Ένωσή μας ως άμεσα ενδιαφερόμενη για την αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και έχοντας συγκεκριμένες θέσεις οι οποίες προκύπτουν από τα πορίσματα επιστημονικού συνεδρίου και ημερίδων – διημερίδων, σας καταθέτει τις θέσεις μας και σας υποβάλλει τις προτάσεις μας.

Είναι αταλάντευτη η πεποίθησή μας ότι η επιτυχής αναβάθμιση του Επαγγελματικού Λυκείου δεν θα σημάνει μόνο την αναβάθμιση στο χώρο της δευτεροβάθμιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά θα δώσει περισσότερες ευκαιρίες στους νέους μας για επαγγελματική αποκατάσταση, θα συμβάλει στην αύξηση της παραγωγικής βάσης της χώρας, θα συμβάλει στη μείωση της ανεργίας και της μετανάστευσης των νέων και θα αποσυμφορήσει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ από τον υπερβολικά μεγάλο αριθμό φοιτητών που έχουν σήμερα. Τα πορίσματα και οι προτάσεις μας συνοψίζονται ως εξής:

1. Συμφωνούμε με την εξαγγελία σας ότι το Επαγγελματικό Λύκειο θα είναι ο μοναδικός τύπος σχολείου στη δευτεροβάθμια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, στο οποίο θα ενσωματωθούν και όλες οι ειδικότητες που καταργήθηκαν στα ΕΠΑ.Λ. και στις ΕΠΑ.Σ.

2. Είμαστε σύμφωνοι με την εξαγγελία σας για τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα ότι θα επανέλθουν στις οργανικές τους θέσεις από τις οποίες τέθηκαν σε διαθεσιμότητα και θα γίνει επανίδρυση όλων των καταργημένων τομέων και ειδικοτήτων των ΕΠΑ.Λ. και των ΕΠΑ.Σ.

3. Μας βρίσκει σύμφωνους η εξαγγελία σας για κατάργηση της «τάξης μαθητείας» και τη μετατροπή της σε ετήσιο μεταδευτεροβάθμιο τμήμα εξειδίκευσης τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα. Συμπληρώνουμε ότι, ο σκοπός του τμήματος εξειδίκευσης να είναι η παροχή προηγμένων θεωρητικών γνώσεων και ο εμπλουτισμός των δεξιοτήτων ο οποίος θα επιτυγχάνεται και με εφαρμογή πρακτικής άσκησης/μαθητείας.

4. Συμφωνούμε με την κατάργηση των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.) του υπουργείου παιδείας και συμπληρώνουμε ότι οι σχολές αυτές μπορούν να παρέχουν κατάρτιση μέσω άλλων υπουργείων.

5. Προτείνουμε τη σύνταξη προγραμμάτων σπουδών για όλες τις ειδικότητες. Τα προγράμματα σπουδών να περιλαμβάνουν: α) Σαφώς διατυπωμένα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, που αναλύονται σε γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, κατά μάθημα, τομέα και ειδικότητα β) Τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών να διαμορφώνονται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ευρωπαϊκού συστήματος πιστωτικών μονάδων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση ECVET. γ) Κατά τη διαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων να ληφθούν υπόψη τα υπάρχοντα επαγγελματικά περιγράμματα και για όσες ειδικότητες δεν υπάρχουν να συνταχθούν.

6. Προτείνουμε τη συγγραφή νέων διδακτικών εγχειριδίων τα οποία θα υλοποιούν τους σκοπούς του Επαγγελματικού Λυκείου και των προγραμμάτων σπουδών που θα συνταχθούν γι΄ αυτό. Η σημερινή κατάσταση, να χρησιμοποιούνται δηλ. για τα γενικά μαθήματα τα βιβλία του ΓΕ.Λ. και για τα μαθήματα ειδικοτήτων τα βιβλία των ΤΕΕ δεν μπορεί να συνεχιστεί.

7. Προτείνουμε λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης και παράλληλα λειτουργία ψηφιακής βιβλιοθήκης, με εκπαιδευτικό λογισμικό και ηλεκτρονικά βιβλία για κάθε μάθημα, στο οποίο θα μπορούν να έχουν δωρεάν πρόσβαση οι μαθητές μέσω διαδικτύου. Η ψηφιακή βιβλιοθήκη κρίνεται αναγκαία διότι το περιεχόμενο των βιβλίων των τεχνολογικών μαθημάτων είναι απαραίτητο να τροποποιείται, ακολουθώντας τις ταχύτατες αλλαγές της τεχνολογίας τις οποίες δεν μπορεί πάντα να παρακολουθεί το έντυπο βιβλίο. Οι τίτλοι για κάθε μάθημα μπορεί να είναι περισσότεροι του ενός ώστε να γίνει πράξη το «πολλαπλό βιβλίο».

8. Προτείνουμε νομοθετική ρύθμιση για την εισαγωγή, μέσω ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων, από το Επαγγελματικό Λύκειο στα ΤΕΙ με ποσοστό το οποίο θα προσδιορίζεται από την πληθυσμιακή συμμετοχή των μαθητών της Γ΄ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου, σε σχέση με το συνολικό αριθμό των μαθητών της Γ΄ τάξης Γενικού και Τεχνολογικού Λυκείου. Θεωρούμε ότι αυτή θα είναι η μόνιμη δίκαιη λύση. Η σημερινή κατάσταση του προσδιορισμού του ποσοστού κάθε χρόνο με Υ.Α. αφήνει μετέωρους τους μαθητές όταν το ποσοστό αυτό ορίζεται παραμονές των εξετάσεων. Θεωρούμε ότι, τόσο η συνέχεια σπουδών όσο και η έξοδος των μαθητών προς το επάγγελμα αποτελούν τους ακρογωνιαίους λίθους του Επαγγελματικού Λυκείου.

9. Συμφωνούμε με την πρότασή σας για μετατροπή της τράπεζας θεμάτων σε συμβουλευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές.

10. Προτείνουμε τη συστηματική παροχή Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης στους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. ειδικά στα γενικά μαθήματα στις Α΄ και Β΄ τάξεις και στη Γ΄ τάξη στα εξεταζόμενα πανελλαδικά για την είσοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

11. Ζητούμε την έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων σε όσες ειδικότητες δεν υπάρχουν ή χρειάζονται επικαιροποίηση.

12. Προτείνουμε την προσφορά προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης στη Δια Βίου Μάθηση από τα ΕΠΑ.Λ. σε συνεργασία με τα Εργαστηριακά Κέντρα. Η διάθεση των εργαστηρίων να γίνεται με τις υπάρχουσες διαδικασίες παραχώρησης εργαστηρίων από τα Εργαστηριακά Κέντρα. Η Ελλάδα, όπως γνωρίζετε, είναι τελευταία στην Ευρώπη σε ποσοστό συμμετοχής στη Δ.Β.Μ. και ο σπουδαιότερος λόγος, κατά τη γνώμη μας, είναι ότι δεν είναι ελκυστικά για τους ενήλικες τα προσφερόμενα θεωρητικά προγράμματα γενικής παιδείας, τα οποία σχεδιάζονται από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς και υλοποιούνται από τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης.

13. Προτείνουμε την εφαρμογή διατροφής μαθητών των ΕΠΑ.Λ. με προτεραιότητα τις περιοχές με υψηλά ποσοστά ανεργίας και φτώχειας, με αξιοποίηση και των υποδομών των σχολείων Ε.Κ. και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Την πρότασή μας αυτή θα αναλύσουμε προφορικά κατά τη συνάντησή μας.

14. Ζητούμε τη μείωση του διδακτικού ωραρίου των υπευθύνων εργαστηρίων των Ε.Κ. και Σ.Ε. όπως συμβαίνει με τους υπεύθυνους εργαστηρίων πληροφορικής και φυσικών επιστημών της γενικής εκπαίδευσης.

15. Προτείνουμε η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ να γίνεται συστηματικά τόσο σε θέματα παιδαγωγικά και διδακτικά όσο και σε θέματα περιεχομένου των τεχνολογικών μαθημάτων. Προτείνουμε δε την και την οργάνωση ενδοσχολικής επιμόρφωσης με άξονα τα Εργαστηριακά Κέντρα, σε συνεργασία με θεσμοθετημένους φορείς (ΕΚΔΔΑ, εκπαιδευτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ΙΕΠ, ΠΕΚ, ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ κ.α)

16. Προτείνουμε επίσης να γίνει συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τεχνολογικών ειδικοτήτων στις ΤΠΕ, στα προγράμματα λογισμικών (auto cad, tina pro κλπ.) που έχουν αγορασθεί από το δημόσιο έναντι αδράς αμοιβής και μένουν αναξιοποίητα. Για την επιμόρφωση αυτή μπορεί να γίνει αξιοποίηση των υπαρχόντων μητρώων εκπαιδευτών από το Ε2 , Β΄ επίπεδο ΤΠΕ, ΕΚΔΔΑ κ.α.

17. Προτείνουμε το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων – δράσεων δημοσιότητας για τα Επαγγελματικά Λύκεια προκειμένου να αναστραφεί σταδιακά το δυσμενές κλίμα που επικρατεί στην ελληνική κοινωνία για την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, την οποία ακολουθούν πολλοί λίγοι μαθητές σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Θεωρούμε ότι η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση είναι η κατάλληλη δομή που μπορεί να προσφέρει ειδικευμένα μεσαία στελέχη, απαραίτητα για την αύξηση της παραγωγικής μας βάσης.

18. Ζητούμε την αναβάθμιση του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) με την εισαγωγή του ΣΕΠ ως υποχρεωτικό μάθημα στις Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις του Γυμνασίου. Να διευκολύνονται οι επισκέψεις σε Εργαστηριακά Κέντρα, χώρους παραγωγής, και να γίνονται επισκέψεις εκπροσώπων επιμελητηρίων, καθηγητών ΕΠΑ.Λ. στα Γυμνάσια για την ενημέρωση μαθητών. Η μετακίνηση μεγάλου αριθμού μαθητών από την Α΄ τάξη του ΓΕ.Λ. προς την Α΄ τάξη ΕΠΑ.Λ. οφείλεται και στην πλημμελή ενημέρωση των μαθητών του Γυμνασίου για το περιεχόμενο σπουδών και τις προοπτικές των Επαγγελματικών Λυκείων. Η μετατροπή από το επόμενο σχολ. έτος του ΣΕΠ σε μάθημα επιλογής μας βρίσκει διαμετρικά αντίθετους.

19. Προτείνουμε την επαναλειτουργία των Γραφείων Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό (ΓΡΑ.ΣΥ.) τα οποία προσέφεραν πολύτιμες υπηρεσίες στους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων.

20. Προτείνουμε την αναβάθμιση του αυτόνομου τμήματος Επαγγελματικού Προσανατολισμού που λειτουργεί στο υπουργείο παιδείας ώστε να αποτελεί σημείο αναφοράς για τους διάφορους φορείς παροχής επαγγελματικού προσανατολισμού. Να τροποποιηθούν και να βελτιωθούν τα κριτήρια επιλογής των στελεχών ΚΕΣΥΠ, όπως αυτά ορίζονται στην 92984/Γ2 Υ.Α.

21. Προτείνουμε την επαναλειτουργία του θεσμού των υπευθύνων εκπαιδευτικών θεμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπως αντίστοιχα λειτουργούν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικών θεμάτων γενικής εκπαίδευσης, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν πλέον τα Γραφεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και υπάρχει κενό στις Δ.Δ.Ε.

22. Προτείνουμε την υλοποίηση της διάταξης του άρθρου 9 του Ν. 4310/2014 με την οποία προβλέπεται η τοποθέτηση σε κάθε Δ.Δ.Ε. ενός εκπαιδευτικού υπεύθυνου για τα θέματα Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας. Θεωρούμε ότι η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί προνομιακό χώρο για την Έρευνα την Τεχνολογική ανάπτυξη και την καινοτομία. Στα πλαίσια εφαρμογής της ΕΤΑΚ να πραγματοποιηθούν προγράμματα, όπως παλαιότερα πραγματοποιήθηκαν το πρόγραμμα «Τεχνομάθεια» και κυρίως το πρόγραμμα «Δαίδαλος» με μεγάλη επιτυχία.

23. Προτείνουμε την έκδοση κανονισμού εφαρμογής της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας ο οποίος δεν θα αντιγράφει κατ΄ ανάγκη το σύστημα μαθητείας του ΟΑΕΔ.

24. Προτείνουμε την επικαιροποίηση παλαιότερης εγκυκλίου του υπουργείου παιδείας σύμφωνα με την οποία τα σχολεία της ΤΕΕ λαμβάνουν τριπλάσια επιχορήγηση από τα σχολεία γενικής εκπαίδευσης με ίδιο αριθμό μαθητών. Η εγκύκλιος αυτή παραβιάζεται κατά κόρο από τις σχολικές επιτροπές. Η χρηματική επιδότηση από τις σχολικές επιτροπές προς τις σχολικές μονάδες επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι ελλιπέστατη, τα σχολεία της ΤΕΕ υποχρηματοδοτούνται, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία πλήρους εφαρμογής των προγραμμάτων σπουδών, και την ελλιπή εκπαίδευση των μαθητών.

25. Προτείνουμε άμεσα ρύθμιση προκειμένου να γίνονται εξετάσεις στις (καταργημένες) ειδικότητες.

26. Προτείνουμε να ληφθεί πρόνοια για την ενεργοποίηση ειδικοτήτων (που παλαιότερα γινόταν στα πλαίσια της ετήσιας εγκυκλίου ιδρύσεων-καταργήσεων).

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος O Γραμματέας

Κων. Αδριανουπολίτης Παναγιώτης Μακρυγιάννης

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr