«Κύριε Υπουργέ, θα μείνετε στην ιστορία ως ο Υπουργός που έκλεισε μεταπτυχιακά»

«Κύριε Υπουργέ, θα μείνετε στην ιστορία ως ο Υπουργός που έκλεισε μεταπτυχιακά»

Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, βουλευτής Επικρατείας, κυρία Νίκη Κεραμέως, ως εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας στην ομιλία της επί της αρχής του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα στην Ολομέλεια της Βουλής, ανέδειξε με αναφορά σε συγκεκριμένα άρθρα ότι πρόκειται για ένα νομοθέτημα που πλήττει καίρια την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας.

Ξεκίνησε με ένα γενικό σχόλιο τόσο επί της διαδικασίας, όσο και επί της ουσίας του νομοσχεδίου: «Ένα σχέδιο νόμου που εισήχθη στη Βουλή λίγο πριν την λήξη των εργασιών της, σε μια εβδομάδα που οι βουλευτές καλούνταν να επεξεργαστούν παραλλήλως άλλα 4 σχέδια νόμου, με 20 άρθρα που δεν τέθηκαν ποτέ σε δημόσια διαβούλευση, ένα νομοσχέδιο σε μεγάλο βαθμό ακοστολόγητο – το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους είχε στοιχεία για να αποτιμήσει μόνο 5 από τις συνολικά 37 ρυθμίσεις που δημιουργούν δαπάνες.


Ένα σχέδιο νόμου στο οποίο μπορούν να αποδοθούν 4 βασικοί χαρακτηρισμοί: οπισθοδρόμηση, εσωστρέφεια, συγκεντρωτισμός και υπερ-ρύθμιση.»

Στη συνέχεια με αναφορά σε συγκεκριμένες ρυθμίσεις, απέδειξε την αλήθεια των χαρακτηρισμών. Ενδεικτικά:

1. Οπισθοδρόμηση

Σχετικά με το ακαδημαϊκό άσυλο: «η εισαγωγή της διάκρισης αυτής μεταξύ αδικημάτων έχει έναν και μόνο σκοπό, να αδρανοποιήσει τον όλο μηχανισμό, να μην καλούνται ποτέ οι αρχές και να δρουν ανενόχλητοι οι πάσης φύσεως εγκληματίες. Άλλο άσυλο ιδεών, κ. Υπουργέ, που βεβαίως πρέπει να προστατεύεται, και άλλο άσυλο εγκληματιών που εσείς νομοθετείτε. Η θέση μας ξεκάθαρη: Αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις.»

2. Εσωστρέφεια

Σχετικά με τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα: «Γιατί να μην παρέχεται η δυνατότητα για ξενόγλωσσα προγράμματα σε όλα τα Ιδρύματα αλλά μόνο στο Διεθνές Πανεπιστήμιο;», αλλά και για τους φοιτητές από το εξωτερικό: «Καλούμε τον ξένο φοιτητή να φοιτήσει σε μεταπτυχιακό στην Ελλάδα, να πληρώσει δίδακτρα, και λίγο πριν αποφοιτήσει, αν το ΔΟΑΤΑΠ δεν έχει αναγνωρίσει το πρώτο πτυχίο του, τον στέλνουμε πίσω χωρίς δίπλωμα!»

3. Συγκεντρωτισμός – υπερ-ρύθμιση

«Χαρακτηρισμοί που αποτυπώνονται πλήρως στις ρυθμίσεις για τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών: εισάγετε ένα ασφυκτικό, υπέρμετρα περιοριστικό και γραφειοκρατικό, πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Ένα πλαίσιο, το οποίο ακυρώνει την αναπτυξιακή τους προοπτική και τα καταδικάζει σε παρακμή, αν όχι σε αφανισμό. Είπατε ότι θεσπίζετε ακαδημαϊκούς κανόνες μέχρι τελικής πτώσεως. Στην πραγματικότητα, κύριε Υπουργέ, θεσπίζετε υπουργικούς κανόνες μέχρι τελικής πτώσεως.»

Η κυρία Κεραμέως προχώρησε αποκαλύπτοντας ότι η εικόνα που παρουσιάζει ο Υπουργός περί συναίνεσης, είναι πλασματική:

«Κύριε Υπουργέ, κατά τις συνεδριάσεις της αρμόδιας Επιτροπής προσπαθήσατε απεγνωσμένα να προβάλετε μια εικόνα ευρείας συναίνεσης γύρω από την προωθούμενη νομοθετική πρωτοβουλία. Δυστυχώς, η σκληρή αντίδραση της ακαδημαϊκής κοινότητας δεν χρειάζεται ερμηνεία, μιλάει μόνη της και το μήνυμα είναι σαφές: κινείστε μόνος στο αντίθετο ρεύμα. Και είναι ιδιαιτέρως δηλωτικό ότι μετά από 4 συνεδριάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών, την καταδίκη όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά και τις πολυάριθμες προτάσεις αυτής, καθώς και των φορέων, εσείς δεν κάνατε σχεδόν καμία ουσιαστική αλλαγή στο νομοσχέδιο. Και επειδή μας κατηγορήσατε ότι δημιουργούμε σκόνη εκ του μη όντος, θα σας διαβάσω ενδεικτικά αποσπάσματα από τα δελτία τύπου πανεπιστημίων – τονίζω δελτία τύπου και όχι δημοσιεύματα –, που καταδικάζουν το νομοσχέδιο και ζητούν την απόσυρσή του. Ενδεικτικά:

▪ Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: (…) Τυχόν νομοθέτηση του σχεδίου νόμου (…) θα επιφέρει καταστροφικά αποτελέσματα στις μεταπτυχιακές σπουδές του Ιδρύματος. (…) Από τα 36 διακεκριμένα ΠΜΣ (2300 φοιτητές) ελάχιστα θα είναι σε θέση να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Εκατοντάδες απασχολούμενοι στα ΠΜΣ (…) θα οδηγηθούν στην ανεργία. Υποτροφίες σε υποψήφιους διδάκτορες (…) θα διακοπούν. Η φυγή επιστημόνων και καθηγητών στο εξωτερικό θα ενταθεί (…). Η Σύγκλητος καλεί την ηγεσία του Υπ. Παιδείας να μην προχωρήσει προς την νομοθέτηση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου (…).

▪ Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Το νομοσχέδιο πλήττει βάναυσα το συνταγματικά κατοχυρωμένο αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. (…) Η Σύγκλητος (…) ομόφωνα ζητά την απόσυρση του σχεδίου νόμου.

▪ Νομική ΕΚΠΑ: Βήμα σαφούς οπισθοδρόμησης και θα συντελέσει στην περαιτέρω υποβάθμιση των ΑΕΙ της πατρίδας μας. (…) Ζητούμε την άμεση απόσυρσή του.»

Καταληκτικά, η κυρία Κεραμέως επεσήμανε πως «η ουσία του νομοσχεδίου που θα ψηφιστεί σήμερα από την Κυβέρνηση δίνει μια στιβαρή ώθηση στο brain drain, τη μάστιγα της σύγχρονης Ελλάδας.»

«Κ. Υπουργέ, θα μείνετε στην ιστορία ως ο Υπουργός που έκλεισε μεταπτυχιακά, που ενίσχυσε το brain drain, που έδιωξε τους ξένους φοιτητές, που απομόνωσε εκπαιδευτικά τη χώρα μας. Αυτή είναι η θλιβερή πραγματικότητα πίσω από τις ρυθμίσεις του εν λόγω νομοθετήματος.», είπε χαρακτηριστικά.

Και συνέχισε, «Εμείς, στον αντίποδα, θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να παρέχουμε κίνητρα και ευκαιρίες σε αυτά τα παιδιά, ώστε να μείνουν στη χώρα και να αναζητήσουν στον τόπο τους το καλύτερο μέλλον που ονειρεύονται, αλλά και για να επιστρέψουν οι νέοι που έχουν ήδη φύγει. Και η επένδυση στην Παιδεία θα είναι καταλύτης στην προσπάθεια αυτή, αλλά και στην έξοδο της χώρας μας από την κρίση γενικότερα.»

Προχώρησε αποδεικνύοντας ότι τις δυο πολιτικές χωρίζει άβυσσος: “Κυρίες και Κύριοι, είναι πασιφανές ότι εδώ σήμερα συγκρούονται δύο κόσμοι, δύο διαφορετικές κοσμοθεωρίες για το ελληνικό Πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα.

– Εσείς θέλετε ιδρύματα εσωστρεφή, χωρίς ξενόγλωσσα προγράμματα, χωρίς ξένους φοιτητές, με εκλογές με φυσική κάλπη για να την κλέβουν αντιεξουσιαστές, θέλετε τα πανεπιστήμια ορμητήρια ανομίας, θεωρείτε ότι για τα οποία επεισόδια βίας φταίει η απουσία «ρωμαλέου φοιτητικού κινήματος», θέλετε ιδρύματα υπουργο-κεντρικά, θέλετε η Σύγκλητος να διορθώνει τις αποφάσεις της με βάση τις υποδείξεις του Υπουργού.

– Εμείς θέλουμε πανεπιστήμια ελεύθερα, αυτόνομα και αυτοδιοίκητα, πανεπιστήμια εξωστρεφή, με ξενόγλωσσα προγράμματα που θα προσελκύουν ξένους φοιτητές, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα που θα συνδέονται με την παραγωγική διαδικασία, πανεπιστήμια, προγράμματα και διδάσκοντες που θα αξιολογούνται αυστηρά από ισχυρή ανεξάρτητη αρχή, πανεπιστήμια που θα συνεργάζονται και θα συναγωνίζονται τα καλύτερα διεθνώς, και, ναι, θέλουμε μη κρατικά πανεπιστήμια που θα ιδρύονται βάσει αυστηρών όρων και προϋποθέσεων.»

Έκλεισε προβάλλοντας το όραμα της Νέας Δημοκρατίας για την Ανώτατη εκπαίδευση: «Κυρίες και κύριοι, το δικό μας όραμα είναι να καταστεί η χώρα μας περιφερειακό κέντρο Ανώτατης εκπαίδευσης, ένας φάρος γνώσης στη νότια Ευρώπη που θα προσελκύει φοιτητές από όλο τον κόσμο. Και προς το σκοπό αυτό θα συνεχίζουμε να παλεύουμε με όλες μας τις δυνάμεις.»

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr