Ιδιωτικά Πανεπιστήμια στο πλαίσιο του άρθρου 16, πρότεινε ο Θ. Φορτσάκης

Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων - ακόμη και εντός του αυστηρού πλαισίου του άρθρου 16 του Συντάγματος- και η συνολική ανασυγκρότηση του χώρου των δημόσιων πανεπιστημίων, μέσα από τη συνένωσή τους σε 10 πανεπιστημιακούς πόλους, καθώς και η επαναφορά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στη συζήτηση, σε εκδήλωση με θέμα «Μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία για μία σύγχρονη Δημοκρατία», που διοργάνωσε, χθες βράδυ, στη Θεσσαλονίκη το «Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής».

Λ. Αυγενάκης: Αυτοδυναμία ΝΔ για να στηρίξει κάθε δύσκολη αλλά αναγκαία προσπάθεια

«Φοβούνται την αριστεία, που για εμάς είναι το όπλο για την επόμενη μέρα, για την πολυπόθητη ανάπτυξη» καταλόγισε στην κυβέρνηση ο γραμματέας της πολιτικής επιτροπής της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης, ανοίγοντας την εκδήλωση, γνωστοποιώντας ότι προτάσεις της ΝΔ για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση θα περιλαμβάνει και η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη στο δείπνο της ΔΕΘ, καθώς και ότι θα προηγηθούν συναντήσεις του προέδρου της ΝΔ με τις διοικήσεις των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ της πόλης.

«Από τη Δευτέρα σε ένα μεγάλο οδοιπορικό με 55 βουλευτές, κομματικά στελέχη, το Ινστιτούτο, σαρώσαμε τη Βόρεια Ελλάδα και τους 15 νομούς, επισκεφθήκαμε επιχειρήσεις, κοινωνικές δομές, στείλαμε μήνυμα ότι η ΝΔ θα είναι πρώτο κόμμα στις εκλογές» είπε ο κ. Αυγενάκης και πρόσθεσε: «Πολύ σύντομα εκλογές θα γίνουν και η ΝΔ με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στο τιμόνι, πρέπει να είναι αυτοδύναμη κοινοβουλευτικά, για να μπορεί να στηρίξει την κάθε δύσκολη αλλά αναγκαία προσπάθεια».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν βουλευτές και πρώην υπουργοί της ΝΔ, ο πρύτανης του ΑΠΘ, συνδικαλιστές του κόμματος από τον χώρο της Παιδείας. Χαιρετισμό απηύθυνε η πρόεδρος του Ινστιτούτου πρώην ευρωβουλευτής Ρόδη Κράτσα, ενώ ομιλίες απηύθυναν οι βουλευτές της ΝΔ, Θ. Φορτσάκης και Μ. Χαρακόπουλος, ο πρ. πρύτανης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, ο αν. καθ. του ΠΑΜΑΚ Σπύρος Λίτσας, ο επ. καθ. του ΔΠΘ, Γιάννης Κτιστάκις και ο καθ. Ιστορίας του ΑΠΘ Β. Γούναρης. Τα συμπεράσματα της εκδήλωσης συνόψισε η διευθύντρια του «Ινστιτούτου Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής» Κωνσταντίνα Μπότσιου.

Θ. Φορτσάκης: Να δεχθούμε στο Σύνταγμά μας το Νομικό Πανεπιστημιακό Πρόσωπο

Την προσωπική του εκτίμηση ότι το κυβερνών κόμμα δε θα αποδεχθεί την πρόταση για τη συνταγματική αναθεώρηση, που διατύπωσε ο πρόεδρος της ΝΔ, να ανοίξει η συζήτηση για όλα τα άρθρα που θα προτείνει ο καθένας και τις τελικές αποφάσεις να λάβει η επόμενη Βουλή, διατύπωσε ο καθηγητής Νομικής Σχολής και πρ. πρύτανης Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, βουλευτής Επικρατείας και συντονιστής Μορφωτικών Υποθέσεων Νέας Δημοκρατίας, Θόδωρος Φορτσάκης. Κατέθεσε μάλιστα μία εναλλακτική πρόταση για να μπορούν να λειτουργήσουν μη κρατικά πανεπιστήμια και εντός του αυστηρού πλαισίου του άρθρου 16 του Συντάγματος.

«Θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει δεκτό ότι υπάρχει παραχώρηση δημόσιας υπηρεσίας στο πλαίσιο ενός ΝΠΔΔ και επομένως θα μπορούσε η Πολιτεία -όπως κάνει με το λιμάνι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης ή με τα αεροδρόμια- να έχει παραχωρήσει αυτή τη δημόσια υπηρεσία σε κάποιον ιδιώτη, να τη λειτουργήσει μέσα στο πλαίσιο ενός ΝΠΔΔ» είπε ο κ. Φορτσάκης, προσθέτοντας: «Αν υπάρξει θέληση και αν υπάρχει η ελάχιστη προσαρμογή, θα μπορούσαμε να έχουμε επιλύσει το πρόβλημα και χωρίς συνταγματική αναθεώρηση».

«Η δική μου ιδέα για το ζήτημα αυτό είναι ότι θα έπρεπε να ξεφύγουμε από ιδεοληπτική αντιπαράθεση δημόσιο - ιδιωτικό πανεπιστήμιο και να δεχθούμε στο Σύνταγμά μας μία νέα κατηγορία νομικού προσώπου, το Νομικό Πανεπιστημιακό Πρόσωπο, ειδική κατηγορία νομικού προσώπου και να προβλέπεται στο Σύνταγμα ο νόμος που θα ορίζει τις προϋποθέσεις ίδρυσης, λειτουργίας και ελέγχου αυτής της κατηγορίας νομικού προσώπου και όποιος -δημόσιο ή ιδιώτης- πληροί τις προϋποθέσεις να μπορεί να ιδρύει πανεπιστήμιο» εξήγησε.

Σε ό,τι αφορά την ανασυγκρότηση των δημοσίων πανεπιστημίων, ο συντονιστής μορφωτικών υποθέσεων της ΝΔ κατέθεσε την πρόταση «τα κρατικά μας πανεπιστήμια να συνενωθούν, όχι χάνοντας την αυτονομία τους, αλλά μέσα στο πλαίσιο ενός πανεπιστημιακού πόλου, όπου θα έχουμε περίπου 10 πόλους, έναν ανά 1 εκατ. κατοίκων, έτσι ώστε να ενοποιηθούν οι προϋπολογισμοί και τα ερευνητικά τους προγράμματα».

«Οι σπατάλες σήμερα είναι τεράστιες» είπε ο κ. Φορτσάκης, φέροντας ως παράδειγμα το Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου «τα κτίρια χρησιμοποιούνται στο 30% των δυνατοτήτων τους και τα φωτίζουμε και τα ζεσταίνουμε όλα».

Ο κ. Φορτσάκης επισήμανε ότι η Πολιτεία θα πρέπει να πάψει να ασχολείται με ζητήματα που δεν είναι της αρμοδιότητας του υπουργού Παιδείας και «να αφήσει τα πανεπιστήμια να κάνουν τη δουλειά τους, αναγνωρίζοντας πλήρη αυτονομία, όχι μόνο διοικητική αλλά και οικονομική». Διευκρίνισε: «Να δώσει στα Πανεπιστήμια την προίκα που τους ανήκει και να τους δώσει ακόμη και τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, με την αυστηρή προϋπόθεση ότι τα πανεπιστήμια από εκεί και πέρα θα τα βγάλουν πέρα μόνα τους».

Αναφερόμενος τέλος στις ομάδες που «κάνουν τη φασαρία» στον χώρο των πανεπιστημίων, είπε ότι «είναι από πίσω οι μαφίες που πουλάνε ναρκωτικά και λαθραία αντικείμενα και εκεί, δυστυχώς, η Πολιτεία -η λέξη φαίνεται πολύ απαλή- ολιγωρεί». Κατέληξε: «Πρέπει να δούμε πού οφείλεται αυτή η ολιγωρία, ποιοι και γιατί ολιγωρούν και να δώσουμε την απάντηση που χρειάζεται».

Μ. Χαρακόπουλος: Θα αξιολογήσουμε τα δεδομένα της πρώτης αξιολόγησης

Στο ζήτημα της αξιολόγησης «θέμα ταμπού που επί 30 έτη το κοσκινίζουμε», αναφέρθηκε ο βουλευτής Λάρισας και υπεύθυνος του Τομέα Παιδείας της ΝΔ, Μάξιμος Χαρακόπουλος. «Δεν υπάρχει κουλτούρα αξιολόγησης παρά μόνο μία λογική ισοπέδωσης προς τα κάτω, στο όνομα της ισότητας. Δεν το θεωρώ έντιμο, αν δε θέλουμε την αξιολόγηση, να οχυρωνόμαστε πίσω από το πώς και ποιος θα την κάνει. Ας δούμε τι κάνουν οι χώρες, που είναι πρώτες στα συστήματα παιδείας» είπε ο κ. Χαρακόπουλος, κάνοντας αναφορά σε ιδεοληπτικές απόψεις συγκεκριμένων κύκλων, περιθωριακών και εξυπηρέτηση ομάδων συμφερόντων, που αντιδρούν σε οποιαδήποτε μεταρρύθμιση, φοβούμενες ότι θα χάσουν τα προνόμιά τους.

«Το εκπαιδευτικό περιβάλλον, η νομοθεσία, οι δομές, τα προγράμματα σπουδών, το εκπαιδευτικό έργο, δε μπορεί να τεκμηριωθεί η αξία τους αν δεν υπάρχει διαδικασία αξιολόγησης» εξήγησε ο κ. Χαρακόπουλος, προσθέτοντας: «Το σύστημα αξιολόγησης πρέπει να στοχεύει στη βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, να έχει διαπιστωτικό, παιδαγωγικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα».

Ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ αναφέρθηκε στην αξιολόγηση που εφάρμοσε η κυβέρνηση Σαμαρά το 2013-2014 σημειώνοντας: «Όλοι οι χωρίς παρωπίδες εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν ότι με την ενεργοποίηση της αξιολόγησης άρχισαν τα σχολεία να ανοίγονται στην κοινωνία, άρχισαν να ζωντανεύουν». Η διαδικασία «πάγωσε με ψευδείς και ανυπόστατες κατηγορίες από τον τότε υπ. Παιδείας Αρ. Μπαλτά». «Ως κυβέρνηση αύριο θα προχωρήσουμε στην αξιολόγηση, στηριζόμενοι και στην εμπειρία αυτής της πρώτης έστω και ημιτελούς εφαρμογής. Είναι ψευδείς οι ισχυρισμοί Μπαλτά ότι δεν υπήρχε κανένα 15% απολύσεων» είπε ο κ. Χαρακόπουλος.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr