Δέκα φοιτητές ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του ΕΚΠΑ για την ανακούφιση των προσφύγων

«Ζητούνται γνώστες αραβικών, φαρσί, νταρί, κουρδικών και ουρντού». Η ανακοίνωση εμφανίστηκε την περασμένη εβδομάδα στους πίνακες ανακοινώσεων του πανεπιστημίου Αθηνών. Και μέσα στις επόμενες ημέρες είχαν ανταποκριθεί τουλάχιστον δέκα φοιτητές στο κάλεσμα μίας από τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το αρχαιότερο πανεπιστήμιο της χώρας για την ανακούφιση των προσφύγων. Γιατί, εκτός από τη διερμηνεία, η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει ενεργοποιηθεί εθελοντικά τόσο στους τομείς της ιατρικής φροντίδας των προσφύγων και της εξ αποστάσεως εκμάθησης των ελληνικών όσο και της δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών που βιώνουν τις συνέπειες του ξεριζωμού από τα σπίτια τους.

«Ξεκινήσαμε τον περασμένο Οκτώβριο στον Ελαιώνα με δυο επισκέψεις την εβδομάδα» λέει στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η Αλεξάνδρα Ανδρούσου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Διδακτικής Μεθολογίας στο τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του πανεπιστημίου. «Με μια ομάδα 25 φοιτητών και φοιτητριών δημιουργήσαμε δίωρα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης με πολλών ειδών δραστηριότητες. Στην ουσία δημιουργούμε μια συνθήκη παιχνιδιού για να μπορέσουν αυτά τα παιδιά να αποφορτιστούν και να δημιουργήσουν».

ΠΡΩΤΟΕΤΕΙΣ! Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις δηλώσεις μαθημάτων, δωρεάν σίτιση, δωρεάν στέγαση, φοιτητικά συγγράμματα, φοιτητικό πάσο κτλ, θα ενημερωθείτε ΕΔΩ.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα εκπαιδεύτηκαν από τους καθηγητές τους, ενώ όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται κάτω από την ομπρέλα ενός «παρατηρητηρίου - δικτύου αλληλεγγύης και προσφοράς για τους πρόσφυγες» που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του πρύτανη του ιδρύματος Μελέτιου - Αθανάσιου Δημόπουλου. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν συσταθεί ομάδες έργου ψυχολογικής παρέμβασης, εκπαίδευσης και αγωγής, καταγραφής μαρτυριών εικόνας και λόγου, ιατροφαρμακευτικής παρέμβασης, υλικοτεχνικής στήριξης, οδοντιατρικής περίθαλψης, πολιτιστικών δράσεων και μεταφραστικών υπηρεσιών.

Στον τομέα της εκπαίδευσης, το ΕΚΠΑ ενεργοποίησε το πρόγραμμα E-Learning για τη δωρεάν εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στους πρόσφυγες. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος ξεκίνησε στις 14 Ιανουαρίου και μέχρι σήμερα έχουν κατατεθεί 112 αιτήσεις, ενώ εκτίμηση είναι ότι θα ξεπεράσουν τις 150 μέχρι τη λήξη της προθεσμίας που είναι στο τέλος του μήνα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΠΑ, οι πρόσφυγες που θέλουν να μάθουν ελληνικά προέρχονται από τη Συρία (14%), το Αφγανιστάν (10%), την Αίγυπτο (5%), την Κένυα (5%), το Μπαγκλαντές (4%), τη Νιγηρία (4%), την Παλαιστίνη (4%), το Σουδάν (4%), το Ιράν (4%), το Ιράκ (2,5%), τη Λιβύη (2,5%), το Πακιστάν (2,5%), την Υεμένη (2,5%) και αλλού.

Το πρόγραμμα θα διαρκέσει δέκα εβδομάδες και δίνει τη δυνατότητα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας σε όλες τις βασικές δραστηριότητες και ενέργειες που ενδέχεται να χρειαστεί να επικοινωνήσει ο εκπαιδευόμενος (διαπροσωπική και τηλεφωνική επικοινωνία, εμπορικές συναλλαγές, επικοινωνία με γιατρό και άλλες βασικές ανθρώπινες δραστηριότητες).

Η ανταπόκριση των προσφύγων στην παρεχόμενη βοήθεια ερμηνεύεται ως διάθεση ενσωμάτωσης από τους ειδικούς, ενώ αδιαμφισβήτητα είναι και τα οφέλη. «Εχουμε γνωριστεί, μας έχουν συνηθίσει, ζητάνε συγκεκριμένα παιχνίδια. Εχει δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης. Μας δείχνουν τα δικά τους παιχνίδια, μας λένε τα δικά τους τραγούδια» λέει η Αλεξάνδρα Ανδρούσου.

Η Υπατία Δούση - Αναγνωστοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια Ιστολογίας στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, είναι η υπεύθυνη της ομάδας που τις επόμενες ημέρες θα επισκεφθεί τον Ελαιώνα για να συνδράμει ιατρικά και φαρμακευτικά στη συνέχεια τις δομές του κράτους. «Εχουμε εμπειρία από ανάλογες επισκέψεις σε ακριτικά νησιά που υποδέχθηκαν πρόσφυγες. Αυτές όμως ήταν μεμονωμένες πρωτοβουλίες ακαδημαϊκών. Τώρα είναι η πρώτη φορά που γίνεται οργανωμένα από το πανεπιστήμιο. Θέλουμε να δείξουμε ότι μπορούμε και πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα φαινόμενα ρατσισμού και ξενοφοβίας και παράλληλα να προσφέρουμε βοήθεια σε ανθρωπιστικό επίπεδο. Πρέπει να δώσουμε το παράδειγμα με πράξεις, όχι με λόγια. Αν δεν κάνει το πανεπιστήμιο κάτι τέτοιο, τότε ποιος θα το κάνει;» σημειώνει.

Από την άποψη αυτή, το πανεπιστήμιο συνεχίζει τον εκπαιδευτικό του ρόλο. Μόνο που σε αυτήν την περίπτωση, «φοιτητές» είναι ολόκληρη η κοινωνία. Αυτόν τον παιδευτικό ρόλο τονίζει και η Αλεξάνδρα Ανδρούσου. «Εχει μεγάλη σημασία ως κοινωνία να προετοιμαστούμε γι' αυτό» λέει και προσθέτει: «Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ότι, παρά την κρίση, το δημόσιο πανεπιστήμιο αντέδρασε άμεσα. Γιατί το πανεπιστήμιο δεν είναι μια περίκλειστη κοινότητα. Εχει να διαδραματίσει έναν πολύ σημαντικό κοινωνικό ρόλο».

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr