FoititikaNea Newsroom
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Καθηγητές ΟΠΑ: Τα Κολέγια θα μετεξελιχθούν σε Μη κρατικά Πανεπιστήμια

Καθηγητές Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών: Επί της ουσίας, το νομοσχέδιο παρά το ότι στον τίτλο μιλάει για ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, στην πραγματικότητα προσπαθεί να αντιμετωπίσει ορισμένα πρακτικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την νομοθεσία που ψηφίστηκε λιγότερο από δύο χρόνια πριν (σ.σ. από την κα Κεραμέως).

Καθηγητές του ΟΠΑ καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι θα δούμε μετεξελίξεις των ιδιωτικών κολλεγίων σε μη κρατικά ΑΕΙ.


Ο σύλλογος ΔΕΠ του ΟΠΑ, τονίζει ότι οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» αναφορικά με τα άρθρα 127-155, θα έχουν αρνητικά αποτελέσματα για την Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας.

«Μια τέτοια αλλαγή στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης για τη χώρα δεν μπορεί να γίνει χωρίς παράλληλη υποστήριξη του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Φαίνεται ότι η συζήτηση για κάτι τέτοιο μεταφέρεται για μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ωστόσο τα προβλήματα είναι υπαρκτά και καταγεγραμμένα. Τα σημαντικότερα προβλήματα διαφαίνεται να αφορούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Ενώ η πολιτεία έχει κάνει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές για να στηρίξει τα περιφερειακά Δημόσια Πανεπιστήμια και την περιφέρεια γενικότερα, η γεωγραφική τους διασπορά, η σχεδόν μηδενική φοιτητική μέριμνα, ειδικά στον τομέα της στέγασης, και η υποστελέχωσή τους (πράγματα για τα οποία δεν ευθύνονται τα Πανεπιστήμια), τα κάνει μη ελκυστικά για τους φοιτητές. Τα τελευταία χρόνια και η εφαρμογή της ΕΒΕ κατέτεινε ώστε δεκάδες περιφερειακά τμήματα να μένουν με ελάχιστους φοιτητές το χρόνο, ενισχύοντας τα κολλέγια. Είναι ιδιαίτερα πιθανό, η ακαδημαϊκή αναγνώριση των κολλεγίων μέσω της μετατροπής τους σε ΝΠΠΕ να οδηγήσει σε σημαντική απαξίωση τα περιφερειακά πανεπιστήμια, οδηγώντας καταξιωμένο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό στη μετανάστευση», σημειώνουν οι πανεπιστημιακοί.

Όλη η απόφαση του ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ ΟΠΑ

Το ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών συζήτησε τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» αναφορικά με τα άρθρα 127-155 του νέου νόμου και κατέληξε, κατά πλειοψηφία, στην ακόλουθη, απόφαση.

Ξεκινώντας, θα θέλαμε να σημειώσουμε ότι δεν είμαστε νομικοί ώστε να παρέμβουμε στη συζήτηση της συνταγματικότητας ή μη των προβλέψεων του νόμου. Επί των θεμάτων αυτών, θα αποφανθούν τα αρμόδια δικαστήρια. Ωστόσο, το ότι υπάρχουν ενστάσεις από σωρεία συνταγματολόγων για τις προβλέψεις του σχεδίου νόμου, το ότι οι προβλέψεις του άρθρου 16 είναι εξαιρετικά σαφείς και, τέλος, το ότι αντί να επιδιώκεται μια αλλαγή του συντάγματος που θα οδηγούσε σε καθαρές λύσεις οδηγούμαστε σε ερμηνείες του, μας προκαλούν προβληματισμό.

Επί της ουσίας, το νομοσχέδιο παρά το ότι στον τίτλο μιλάει για ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, στην πραγματικότητα προσπαθεί να αντιμετωπίσει ορισμένα πρακτικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την νομοθεσία που ψηφίστηκε λιγότερο από δύο χρόνια πριν (για παράδειγμα, τα προβλήματα στην ανάδειξη συμβουλίων διοίκησης). Το επίκεντρο του νομοσχεδίου είναι το πλαίσιο λειτουργίας Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, τα οποία θα είναι Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ), ιδιωτικής βέβαια, αφού τα Δημόσια Πανεπιστήμια έχουν άλλη νομική μορφή. Το πλαίσιο αυτό, το οποίο είχε προαναγγελθεί ως το αυστηρότερο στην Ευρώπη, τελικά αποτελείται από λιγότερα από τριάντα άρθρα, σε αντιδιαστολή με τις πολλές εκατοντάδες άρθρα που ρυθμίζουν τη λειτουργία των Δημόσιων Πανεπιστημίων.

Διαβάζοντας προσεκτικά το σχέδιο νόμου, είναι σαφές ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι τόσο λιτό διότι αφήνει σχεδόν τα πάντα στη διακριτική ευχέρεια των ξένων ιδρυμάτων με τα οποία θα συνεργάζονται τα ΝΠΠΕ. Επομένως το είδος της συνεργασίας έχει μεγάλη σημασία. Είναι διαφορετικό το ΝΠΠΕ να είναι παράρτημα του μητρικού ιδρύματος και επομένως να λειτουργεί με τους ίδιους ακαδημαϊκούς όρους με το μητρικό ίδρυμα και διαφορετικό να πρόκειται για συνεργασία στο πλαίσιο συμφωνίας δικαιόχρησης (franchise) ή πιστοποίησης (validation). Κάτι αντίστοιχο γίνεται σήμερα με τα ιδιωτικά κολλέγια που έχουν συνάψει απλές συμφωνίες δικαιόχρησης ή πιστοποίησης με ξένα πανεπιστήμια. Διαβάζοντας το σχέδιο νόμου προβληματιζόμαστε εάν τα ιδιωτικά κολλέγια που ήδη λειτουργούν στη χώρα μας θα μπορούσαν να μετατραπούν σε ΝΠΠΕ. Θεωρούμε ότι ουσιαστικά δεν θα αντιμετώπιζαν σημαντικά εμπόδια. Αρκεί να μετέφεραν τα κέρδη σε μία μητρική εταιρεία με τη μορφή δικαιωμάτων, να κατέθεταν ένα παράβολο και τρεις εγγυητικές επιστολές και να έδιναν ένα αντίγραφο των προγραμμάτων τους (που ήδη τα αναγνωρίζει το μητρικό ίδρυμα) στην ΕΘΑΑΕ. Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσαν να πετύχουν ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων τους, χωρίς καν τον έλεγχο του ΔΟΑΤΑΠ (τον οποίο θα υφίστανται όσοι φοίτησαν στο μητρικό ίδρυμα). Φυσικά, υπάρχει και η πιθανότητα υψηλής ποιότητας Πανεπιστήμια να θέλουν να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα μέσω παραρτημάτων. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται ιδιαίτερα πιθανό λαμβάνοντας υπόψη τη μέχρι τώρα εμπειρία στις χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης και γίνεται ακόμη λιγότερο πιθανό με ένα νομικό πλαίσιο το οποίο θα τα αντιμετωπίζει ως ισότιμα με τα ιδιωτικά κολλέγια.

Το βασικό ερώτημα που θα έπρεπε να έχει τεθεί σε ευρύτερο διάλογο, όχι μόνο με την ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά με την κοινωνία, είναι αν αυτά τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια θα έχουν θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα στη χώρα. Οι υποστηρικτές των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων ισχυρίζονται ότι έτσι θα αποτραπεί η φυγή φοιτητών στο εξωτερικό για σπουδές και ότι νέοι επιστήμονες θα επιστρέψουν στη χώρα για να διδάξουν σε αυτά. Τα επιχειρήματα αυτά είναι εύλογα. Ωστόσο, η εμπειρία με τα ιδιωτικά κολλέγια αυτή τη στιγμή στη χώρα μας δεν έχει δείξει κάτι τέτοιο. Το επίπεδο σπουδών είναι γενικά χαμηλό, το διδακτικό προσωπικό απασχολείται ευκαιριακά και δεν γίνεται καμίας μορφής έρευνα, αφού όλα αυτά απαιτούν πολύ μεγάλες επενδύσεις και τα (διόλου ευκαταφρόνητα) δίδακτρά τους δεν επαρκούν. Η ακαδημαϊκή αναγνώριση των κολεγίων ως ΝΠΠΕ δεν μπορεί να αλλάξει ουσιωδώς αυτές τις συνθήκες, και ειδικά αυτές που αφορούν σε θέματα έρευνας που είναι βασικό κομμάτι της αποστολής των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. Άλλωστε, σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια που να μπορούν να ανταγωνιστούν τα δημόσια, όπως φαίνεται σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις, τουλάχιστον σε προπτυχιακό επίπεδο.

Μια τέτοια αλλαγή στον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης για τη χώρα δεν μπορεί να γίνει χωρίς παράλληλη υποστήριξη του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Φαίνεται ότι η συζήτηση για κάτι τέτοιο μεταφέρεται για μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ωστόσο τα προβλήματα είναι υπαρκτά και καταγεγραμμένα. Τα σημαντικότερα προβλήματα διαφαίνεται να αφορούν τα περιφερειακά πανεπιστήμια. Ενώ η πολιτεία έχει κάνει σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές για να στηρίξει τα περιφερειακά Δημόσια Πανεπιστήμια και την περιφέρεια γενικότερα, η γεωγραφική τους διασπορά, η σχεδόν μηδενική φοιτητική μέριμνα, ειδικά στον τομέα της στέγασης, και η υποστελέχωσή τους (πράγματα για τα οποία δεν ευθύνονται τα Πανεπιστήμια), τα κάνει μη ελκυστικά για τους φοιτητές. Τα τελευταία χρόνια και η εφαρμογή της ΕΒΕ κατέτεινε ώστε δεκάδες περιφερειακά τμήματα να μένουν με ελάχιστους φοιτητές το χρόνο, ενισχύοντας τα κολλέγια. Είναι ιδιαίτερα πιθανό, η ακαδημαϊκή αναγνώριση των κολλεγίων μέσω της μετατροπής τους σε ΝΠΠΕ να οδηγήσει σε σημαντική απαξίωση τα περιφερειακά πανεπιστήμια, οδηγώντας καταξιωμένο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό στη μετανάστευση.

Για να τεκμηριώσουμε τον προβληματισμό μας ότι τα ΝΠΠΕ με βάση τις προβλέψεις του νόμου ενδέχεται να αφορούν κυρίως μετεξελίξεις των ιδιωτικών κολλεγίων αλλά και ότι οι προβλέψεις του νόμου δεν είναι επαρκείς για να εξασφαλίσουν το κατάλληλο με ακαδημαϊκά κριτήρια πλαίσιο για την ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, αναφερόμαστε παρακάτω σε μία σειρά προβλέψεων του νόμου.

Βάσει των ανωτέρω, θεωρούμε ότι οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» αναφορικά με τα άρθρα 127-155, θα έχουν αρνητικά αποτελέσματα για την Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας. Κάθε σημαντική αλλαγή στην Παιδεία, απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο διαβούλευσης από 10 ημέρες, καθώς και την απαιτούμενη ζύμωση σε πολιτικό, ακαδημαϊκό και κοινωνικό επίπεδο.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.