FoititikaNea Newsroom
ΙΕΚ

Τέλος τα ΔΙΕΚ - Έρχονται οι ΣΑΕΚ / Ιδρύονται εξήντα πολυδύναμα campus

Την ενσωμάτωση των Δημοσίων ΙΕΚ, Επαγγελματικών Λυκείων και Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), και την μετονομασία των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), προβλέπει, μεταξύ άλλων, το Σχέδιο Νόμου για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, σημεία του οποίου παρουσιάστηκαν από τον Υπουργό Παιδείας Κ. Πιερρακάκη, παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη και της αρμόδιας υφυπουργού Ζ. Μακρή.

Θα ιδρυθούν τα εξήντα πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.).


Ειδικότερα πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.), θα ιδρυθούν στις εξής Περιφέρειες:

Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτιση

Ιδρύονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.)

Στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης:

Οι ανωτέρω μονάδες διατηρούν την οργανικότητά τους σε όλα τα επίπεδα λειτουργία τους.

Προϋποθέσεις ίδρυσης Κ.Ε.Ε.Κ.

  1. Συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μίας δομής εκπαίδευσης, μία δομής κατάρτισης κι ενός εργαστηριακού κέντρου (Ε.Κ.)
  2. Μη συστέγαση στον ίδιο χώρο Γυμνασίου ή Γενικού Λυκείου, ώστε να γίνεται πλήρης εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων για τις αυξημένες ανάγκες της Ε.Ε.Κ. 
  3. Με βάση στατιστικά στοιχεία που ακολουθούν παρουσιάζονται πανελλαδικά 23 περιπτώσεις συγκροτημάτων (campuses) με ημερήσιο/α ΕΠΑ.Λ., Ι.Ε.Κ. και Ε.Κ. και 37 περιπτώσεις συγκροτημάτων (campuses) με ημερήσιο/α και εσπερινό ΕΠΑ.Λ., Ι.Ε.Κ. και Ε.Κ. (βλ. επόμενο slide)

Κριτήρια

Κριτήρια επιλογής για την ίδρυση των Κ.Ε.Ε.Κ. είναι η τήρηση των προϋποθέσεων συστέγασης των ανωτέρω δομών. Πρόσθετα κριτήρια για την επιλογή αποτελούν:

α) επαρκείς αίθουσες διδασκαλίας και συστεγαζόμενα εργαστήρια

β) πρόσβαση ΑΜΕΑ

γ) προσβασιμότητα από μέσα μαζικής μεταφοράς

δ) συνεργασία με κοινωνικούς εταίρους - διασύνδεση με την αγορά εργασίας

ε) συνεργασία με κοινωφελή Ιδρύματα και Α.Ε.Ι.

στ) συμμετοχή σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα 

ζ) επαρκής υλικοτεχνική υποδομή στις αίθουσες (Η/Υ, projectors, σύνδεση με διαδίκτυο κ.α) και στα εργαστήρια. 

Θέση Οργανωτικού Συντονιστή σε κάθε Κ.Ε.Ε.Κ. (Μάνατζερ)

Ο Οργανωτικός Συντονιστής επιλέγεται κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης και δικαίωμα συμμετοχής στη δημόσια πρόσκληση έχουν εκπαιδευτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι με σχέση εργασίας δημοσίου δίκαιου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέων του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα

Η θητεία του Συντονιστή είναι τετραετής (4). Η πρόσκληση θα περιλαμβάνει τα απαιτούμενα προσόντα, καθώς και τα πρόσθετα επιθυμητά προσόντα που συνεκτιμώνται, τον τρόπο και τα δικαιολογητικά απόδειξης των προσόντων, την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων και τον τρόπο υποβολής τους, καθώς και τη δυνατότητα διενέργειας προσωπικής συνέντευξης των υποψηφίων.

Προσόντα επιλογής

Ως ελάχιστα προσόντα επιλογής του Εκτελεστικού Διευθυντή του Κ.Ε.Ε.Κ. ορίζονται τα εξής:

α) πτυχίο και μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμοι τίτλοι της αλλοδαπής

β) Πολύ καλή γνώση δύο ξένων γλωσσών κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.)

γ) επαγγελματική εμπειρία τουλάχιστον έξι (6) ετών σε θέματα σχετικά με την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Αρμοδιότητες Οργανωτικού Συντονιστή 

Έχει την ευθύνη αποτελεσματικής λειτουργίας του Γ.Ε.Α.Σ. του Κ.Ε.Ε.Κ.
Προτείνει στο οικείο Σ.Σ.Π.Α.Ε. τη δημιουργία Θεματικού Ερευνητικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Θεματικά Ερευνητικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.)

Όπου οι συνθήκες συντρέχουν, δημιουργείται Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ., το οποίο με την ευθύνη του Οργανωτικού Συντονιστή και σε συνεργασία με Α.Ε.Ι., ερευνητικούς φορείς, τοπικές επιχειρήσεις, εργοδοτικούς φορείς, φορείς εργαζομένων, τοπικές συνεταιριστικές οργανώσεις, κλαδικά συμβούλια, τοπική αυτοδιοίκηση πραγματοποιεί έρευνα για τις τοπικές ανάγκες της οικονομίας.

Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής των εμπλεκομένων κλάδων στον σχεδιασμό προγραμμάτων σπουδών και οδηγών κατάρτισης θεματικού χαρακτήρα που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της τοπικής οικονομίας. 

Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.)

Τα Γ.Ε.Α.Σ. του άρ.32 του ν. 4763/2020 που λειτουργούν στα Ι.Ε.Κ. αναβαθμίζονται, αποτελούν αυτοτελή οργανική μονάδα του Κ.Ε.Ε.Κ. και εξυπηρετούν όλες τις μονάδες του Κ.Ε.Ε.Κ., με ταυτόχρονη αύξηση της στελέχωσή τους. Η λειτουργία τους θα κινείται σε 3 κύριους άξονες:

Μέσω υπηρεσιών εξατομικευμένης συμβουλευτικής οι μαθητές/μαθητευόμενοι/καταρτιζόμενοι θα ενημερώνονται για τα χαρακτηριστικά και τις επαγγελματικές προοπτικές του επαγγέλματος που επιλέγουν καθώς και για τις δυνατότητες διαπερατότητας σε επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης

Πρότυπα ΕΠΑΛ

Όλες οι υφιστάμενες προβλέψεις για τα Π.ΕΠΑ.Λ. γενικεύονται από το σχολικό έτος 2025-26 σε όλα τα ΕΠΑ.Λ.

Η λογική της θεσμοθέτησης των Π.ΕΠΑ.Λ εστιάζει στην ανάδειξη των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, στη διερεύνηση σχεδιασμού και υλοποίησης καινοτομιών και πρωτοβουλιών μεταξύ των οποίων και η ευρύτερη σύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, έτσι ώστε οι θετικά αξιολογούμενες πρακτικές να εφαρμοστούν στο σύνολο των Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας, σταδιακά, ξεκινώντας από το σχολικό έτος 2025-2026

Aναδιαμόρφωση εργαστηριακών κέντρων

Ενίσχυση του περιφερειακού σκέλους της διακυβέρνησης της Ε.Ε.Κ. - Σ.Σ.Π.Α.Ε.

Για την εφαρμογή των αρχών διακυβέρνησης του Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης συντάχθηκαν τα ακόλουθα:

  1. Σε Εθνικό επίπεδο, το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) 
  2. Σε Περιφερειακό επίπεδο, 15 Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.)
  3. Η μέχρι σήμερα λειτουργία των οργάνων αυτών

Το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ, από τη συγκρότησή του (24.02.2021) μέχρι σήμερα, έχει πραγματοποιήσει 17 συνεδριάσεις. Η λειτουργία και η αποδοχή του, από κοινό πολυσχιδές και προερχόμενο από πολλές διαφορετικές αφετηρίες, είναι πάνω από κάθε προσδοκία που είχαμε όταν αρχικά το σχεδιάζαμε.

Σ.Σ.Π.Α.Ε

Ανάγκη παρέμβασης στο Περιφερειακό σκέλος του Συστήματος, το οποίο χρήζει ενίσχυσης σε διαφορετικά επίπεδα για να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά του. Τα 15 Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.) έχουν πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα δέκα (10) έως δώδεκα (12) συνεδριάσεις ανά Σ.Σ.Π.

Ο Ρόλος των Σ.Σ.Π.Α.Ε

  1. Υποβολή εισηγήσεων στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. σχετικά με θέματα της Ε.Ε.Κ. 
  2. Πρόταση τομέων και ειδικοτήτων που πρέπει να προσφέρουν οι δημόσιοι πάροχοι Ε.Ε.Κ. της περιφέρειά τους. 
  3. Η συνεισφορά τους επίσης αφορά στα ειδικά μαθήματα, προγράμματα και δραστηριότητες, εκτός από τον εγκεκριμένο πυρήνα μαθημάτων. 

Πρόταση

Η ενίσχυση των Σ.Σ.Π.Α.Ε. εντοπίζεται στην ανάγκη:

α) αναβάθμισης των γνώσεων και δεξιοτήτων των μελών ώστε να μπορέσουν να ασκήσουν τις αρμοδιότητες τους

β) υποστήριξής τους με εμπειρογνωμοσύνες-μελέτες περί των αναγκών των τοπικών αγορών εργασίας και των ευρωπαϊκών τάσεων

γ) κατανόησης του σημαντικού ρόλου τους στη διακυβέρνηση της Ε.Ε.Κ. και υποστήριξης της αυτοδέσμευσής τους και

δ) οικονομικής αποζημίωσης.

Προτείνεται:

Η επιμόρφωσή τους σε θέματα ανίχνευσης αναγκών, επικοινωνίας με τις επιχειρήσεις για εύρεση θέσεων πρακτικής άσκησης και μαθητείας, συνεργασίας με τα Α.Ε.Ι. για επιστημονική υποστήριξη.

Η οικονομική αποζημίωση του συντονιστή, των μελών και του γραμματέα των συμβουλίων. 

Αναβάθμισή τους σε Συλλογικό Όργανο με Γραμματεία και χωροταξική οριοθέτηση (έδρα) όπως το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ..

Η ενεργοποίηση του θεσμού των εμπειρογνωμόνων της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του ν.4763/2020 που το Συμβούλιο έχει τη δυνατότητα να καλέσει και οι οποίοι θα παρέχουν την απαραίτητη ενημέρωση, πληροφόρηση ή και στοιχεία επί θεμάτων που συζητούνται στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, όπως επίσης και την επιστημονική τεκμηρίωση για τις εισηγήσεις του Σ.Σ.Π.Α.Ε.

Από τα Ι.Ε.Κ. στις Σ.Α.Ε.Κ

Τα Ι.Ε.Κ. μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. (Σ.Α.Ε.Κ.)

Οι Σ.Α.Ε.Κ. αποκτούν διευρυμένο ρόλο σε ό,τι αφορά την ενεργό διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο. 

Στελεχώνεται και λειτουργεί ο πυλώνας της Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής καταρτιζόμενων εντός των Σ.Α.Ε.Κ., ήτοι τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ) του αρ. 32 ν. 4763/20. 

Οργάνωση Σχολών

Κάθε Σχολή οργανώνεται σε δύο επιμέρους τομείς: 

1. Τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης 

2. Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής

Ο τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης και ο τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής

Ο τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης προσφέρει:

Ο τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής προσφέρει:

Ψηφιακή πύλη ενημέρωσης Γ.Ε.Α.Σ.|Κ.Ε.Ε.Κ.

Σε αυτήν θα περιέχονται:

Ψηφιακή πύλη και ατομικές εφαρμογές

Επόμενα βήματα

  1. Αξιολόγηση των Σ.Α.Ε.Κ. του Υπουργείου Παιδείας από Νοέμβριο 2023
  2. Λειτουργία Γ.Ε.Α.Σ. από Ιανουάριο 2024
  3. Ενσωμάτωση 130 νέων Οδηγών Κατάρτισης στα Σ.Α.Ε.Κ. από Φεβρουάριο 2024 και αντικατάσταση των παλιών (σε συνεργασία με κοινωνικούς εταίρου.

ΔΕΙΤΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.